پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کوین برت، اسلام‌شناس آمریکایی معتقد است افشاگری مهمان‌های کنفرانس افق نو درباره خیانت‌های سیگال مندلکر، مسئول تحریم‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا موجب شده تا وی استعفا دهد.
شعارسال: خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه، ۱۰ مهر ۹۸، از تصمیم «سیگال مندلکر [۱] » معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم و مدیر «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در این وزارت‌خانه به استعفا و ترک دولت خبر داد [۲] . مندلکر که یک شهروند آمریکایی-اسرائیلی است مهم‌ترین نقش را در اِعمال تحریم‌ها علیه ایران به عهده داشت و دفتر کنترل دارایی خارجی که وی مدیر آن بود، اصلی‌ترین و قدرتمندترین بازوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در حوزه وضع و اِعمال تحریم‌های خارجی واشینگتن محسوب می‌شود. (گزارش مشرق درباره دفتر کنترل دارایی‌های خارجی را از این‌جا بخوانید.) خانم مندلکر که دلیل استعفایش را تمایل به بازگشت به بخش خصوصی اعلام کرده است، ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ (تیرماه ۹۶) به وزارت خزانه‌داری پیوست و میراثی که از خود در این وزارت‌خانه باقی گذاشت، گسترش بی‌سابقه رژیم تحریم‌های ثانویه آمریکا بود.

سیگال مندلکر، متولد فلسطین اشغالی، مدیر «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» و مسئول تحریم‌های بین‌المللی آمریکا از جمله علیه ایران

کارشناسان و دولت‌مردان آمریکایی، مندلکر را به عنوان زنی می‌شناسند که پشت پرده سیاست موسوم به «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران قرار داشت [۳] . استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، او را دلیل «نقش روزافزون وزارت خزانه‌داری در موضوعات امنیت ملی» می‌داند و اذعان می‌کند: «وی حامی تند استفاده مؤثر از ابزارهای قدرتمند اقتصادی‌مان برای تأثیرگذاری در جهت دنیایی ایمن‌تر است [۴] .» حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم او را این‌گونه توصیف می‌کنند: «زنی که دارد پول‌های ایران را توقیف می‌کند [۵] ».

این نقش مندلکر به‌وضوح بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران پررنگ‌تر شد و تمرکز وی روی موضوع تحریم ایران را به دنبال داشت. اکنون منوچین با خلأ دیگری در وزارت خزانه‌داری مواجه است که احتمالاً به سختی بتواند آن را پر کند. «الی میلر» رئیس ستاد کارکنان و همچنین «کریگ فیلیپس» مشاور امور مالی داخلی این وزارت‌خانه طی ماه‌های گذشته این وزارت را ترک کردند که نشان می‌دهد ممکن است موضوع تمایل مندلکر به ورود به بخش خصوصی هم صرفاً یک بهانه باشد؛ «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل هم که از سرسخت‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی در دولت ترامپ بود، وقتی قصد عزیمت از دولت آمریکا را کرد، در نامه استعفایش درباره علاقه‌اش به کار در بخش خصوصی نوشته بود.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقدند مندلکر برای تأمین منافع رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا استخدام شده بود

آیا کنفرانس «افق نو» موجب استعفای مندلکر شد؟

درباره تصمیم مندلکر برداشت‌های مختلفی وجود دارد. برخی این تصمیم را شکستی برای فشار حداکثری و سیاست ترامپ مقابل ایران تصور می‌کنند [۶] ، اما برخی دیگر گمان می‌کنند رفتن مندلکر گام دیگری در جهت تلاش عاجزانه ترامپ برای توافق تبلیغاتی با ایران است. در این میان، «کوین بَرِت» تاریخدان، اسلام‌شناس، استاد دانشگاه، پژوهشگر ۱۱ سپتامبر و سردبیر پایگاه اینترنتی «وترنز تودی» آمریکا نظر دیگری دارد. آقای برت که چندین سال در کنفرانس‌های افق نو در ایران شرکت کرده بود، به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این کنفرانس و دست‌اندرکاران آن از جمله نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس، از حضور در کنفرانس امسال افق نو در بیروت، پایتخت لبنان، محروم شد.

کوین برت، اسلام‌شناس آمریکایی که خودش سال ۱۹۹۳ مسلمان شد، تا کنون بارها به ایران سفر کرده است

کنفرانس افق نو به همت و ریاست نادر طالب‌زاده برگزار می‌شود و امسال برای اولین بار در خارج از ایران از مهمان‌های خود پذیرایی کرد

با این وجود، برت معتقد است اعتراضات مهمانان آمریکایی افق نو علیه تهدیدهای مستقیم اف‌بی‌آی و نقض حقوق اساسی آن‌ها توسط تحریم‌ها علیه سازمان افق نو، گام مهمی در افشای نقش مخرب مندلکر در روابط آمریکا با ایران بوده و منجر به استعفای مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی شده است. به نظر می‌آید در اتفاقی بی‌سابقه شکایت چند نویسنده شناخته‌شده آمریکایی از یک مقام رسمی در دولت آمریکا با موضوع یک کنفرانس ایرانی به نام افق نو، منجر به افشای حقیقت درباره آن مقام و نهایتاً کناره‌گیری یا برکناری او شده است.

آن‌چه در ادامه می‌آید، مطلبی است که کوین برت در پایگاه وترنز تودی در همین‌باره تحت این عنوان منتشر کرده است: «سیگال مندلکر، الهه تحریم‌های وزارت خزانه‌داری که جاسوسی‌اش برای اسرائیل افشا شده، با فضاحت استعفا کرد [۷] ».

«آدم‌های افق نو افشا کردند که من یک مأمور اسرائیلی هستم، بنابراین باید مرخص بشوم؛ بای‌بای!»؛ تصویری که کوین برت در گزارش خود استفاده کرده است

تبدیل کرسی وزارت خزانه‌داری به صندلی داغ برای مندلکر

وقتی اف‌بی‌آی با من تماس گرفت تا درخواست مصاحبه حضوری بدهد (و همچنین هشدار بدهد که اگر در یک کنفرانس پژوهشی در بیروت شرکت کنم، دستگیر خواهم شد)، به آن‌ها گفتم آن کسی که اف‌بی‌آی باید درباره‌اش تحقیق کند [و از او بازجویی شود، من نیستم بلکه] سیگال مندلکر است، کسی که مدیریت برنامه‌های تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا را به عهده دارد و گمان می‌رود یک مأمور اسرائیلی باشد. مندلکر که شهروند دوتابعیتی و متولد اسرائیل است، از کرسی خود در وزارت خزانه‌داری برای آزار و اذیت آمریکایی‌های وفادار و میهن‌پرست و محروم کردن آن‌ها از حقوق خود در آزادی بیان و آزادی انجمن [اختیار افراد در پیوستن به گروه‌های مختلف] استفاده می‌کرد. به طور خاص، وی مهندسی یک بازی تعقیب و شکار علیه سازمان غیردولتی ایرانی «افق نو» را به عهده داشت که نهایتاً منجر به آن شد که این سازمان بر پایه یک سری دروغ به فهرست تحریم وزارت خزانه‌داری اضافه شود و در نتیجه آمریکایی‌هایی مانند من از حضور در کنفرانس‌های سالانه این سازمان، از جمله آخرین کنفرانس در بیروت، منع شویم.

کوین برت (دوم از چپ) در جریان بازدید از شهرک علمی-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان در حاشیه کنفرانس افق نوی سال ۹۷ در ایران

«کوین برت» (راست) در کنار نادر طالب‌زاده (وسط) در کنفرانس «هالیوودیسم» سال ۱۳۹۱ در تهران

من [کوین برت] تنها کسی نبودم که به اف‌بی‌آی گفتم که در مندلکر تحقیق کند. «مایکل مالوف» مقام سابق وزارت دفاع، «فیلیپ جیرالدی» افسر سابق سی‌آی‌ای، «جی. مایکل اسپرمن» دیپلمات سابق وزارت خارجه [۸] ، «اسکات ریکارد» مترجم سابق آژانس امنیت ملی (NSA) و نیروی هوایی [مصاحبه مشرق با ریکارد را از این‌جا بخوانید]، «ای. مایکل جونز» سردبیر مجله جنگ‌های فرهنگی [مصاحبه مشرق با جونز را از این‌جا بخوانید]، و «سندر هیکس» روزنامه‌نگار [۹] [گزارش هیکس را از این‌جا و مصاحبه مشرق با او را از این‌جا بخوانید]، [و همین‌طور «مکس بلومنتال» نویسنده و خبرنگار برجسته آمریکایی [۱۰] ] همه توصیه‌های مشابهی را کرده‌اند.

آیا بالأخره مأموران درست‌کار در اف‌بی‌آی به توصیه‌های ما گوش داده‌اند؟ آیا این اداره که مأمور آزار و اذیت دشمنان سیاسی مندلکر/اسرائیل شده بود، سؤال‌های بیش از حد درستی را از آن‌ها پرسیده است [که منجر به افشای ماهیت واقعی خود مندلکر شده‌اند]؟ آیا کرسی مندلکر در خزانه‌داری تبدیل به یک صندلی داغ شده بود؟

به هر ترتیب، به نظر می‌رسد انتصاب یک صهیونیست متعصبِ متولد اسرائیل برای مدیریت برنامه تحریم‌های آمریکا تبدیل به یک بار سیاسی [روی دوش ترامپ] شده بوده است. مندلکر (و شبکه جاسوسی اسرائیلی‌ای که در وهله اول زمینه‌های انتصاب او را فراهم کرده بود) باید دستگیر می‌شدند، نه فقط اخراج. اما ظاهراً برای این عملیات مهم خانه‌تکانی باید مدتی دیگر صبر کرد.

«مندلکر و شبکه جاسوسی اسرائیلی‌ای که او را روی کار آوردند باید دستگیر می‌شدند»

نامه بی‌پاسخ به اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا: تحریم افق نو خلاف قانون اساسی آمریکاست

چند هفته پیش من [کوین برت] از «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» (ACLU) درخواست کردم تا مطابق قانون اساسی از وزارت خزانه‌داری به خاطر وضع تحریم علیه سازمان افق نو شکایت کند. تا این لحظه که به این درخواست من پاسخی نداده‌اند. متن نامه من به این اتحادیه در زیر آمده است:

به اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا،

من به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تهدید شده‌ام که اگر بخواهم در جمعی از دانشمندان، نویسندگان و خبرنگاران شرکت کنم، بدون طی روند قانونی دستگیر خواهم شد و دارایی‌هایی‌هایم توقیف می‌شوند. به دلیل این تهدیدها، مجبور شدم از برنامه‌هایم برای حضور در هفتمین دوره کنفرانس سالانه افق نو در بیروت در لبنان صرف‌نظر کنم. من معتقدم به عنوان یک نویسنده، خبرنگار و کارشناس دارای دکترای مطالعات اسلامی از حق آزادی بیان، آزادی انجمن و آزادی سفر برخوردار هستم و تحریم‌های اِعمال‌شده توسط معاونت وزارت خزانه‌داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم در تناقض با این حقوق من هستند. به طور خاص، شکایت من علیه سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی و همچنین اف‌بی‌آی است که مسئولیت اجرای تحریم‌های وزارت خزانه‌داری را به عهده دارد.

عکس دسته‌جمعی شماری از مهمان‌ها و دست‌اندرکاران افق نو در اختتامیه کنفرانس در بیروت؛ کنفرانسی که مهمان‌های آمریکایی در آن حضور نداشتند

برخورد من با اف‌بی‌آی

در تاریخ ۷ آگوست ۲۰۱۹ [۱۶ مردادماه ۹۸] «متیو بازالا» مأمور ویژه اف‌بی‌آی (ایمیل) از دفتر [محلی این سازمان در] مدیسون با من تماس گرفت تا از من بخواهد درباره کنفرانس افق نو در بیروت و تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه این کنفرانس یک مصاحبه حضوری با او بکنم. به او گفتم که به دو شرط با این مصاحبه موافقت می‌کنم: اول این‌که مصاحبه باید در یک مکان عمومی مانند کافه سر چهارراه در «کراس پلینز» (نقطه‌ای میان دفتر کار او و خانه من) انجام شود، دوم این‌که باید به من اجازه بدهند مصاحبه را ضبط کنم. گفت مسئله را با سرپرست خود مطرح می‌کند و بعد دوباره با من تماس می‌گیرد. وقتی تماس گرفت، گفت سرپرستش به او گفته که مطابق سیاست‌های اف‌بی‌آی ضبط مصاحبه‌ها ممنوع است. من به او توضیح دادم که به دلیل نگرانی از احتمال تحریف حرف‌هایم نمی‌توانم با انجام مصاحبه بدون ضبط صدا موافقت کنم؛ اما گفتم خوشحال می‌شوم که به سؤالات او از طریق ایمیل پاسخ بدهم. اما او گفت مصاحبه ایمیلی برای او مناسب نیست.

مأمور بازالا در طول مکالمات‌مان به من هشدار داد که نباید در کنفرانس افق نو در بیروت شرکت کنم. به او گفتم که مهمان‌های احتمالی این کنفرانس پیشاپیش هشدارهای غیرمستقیم زیادی به من داده‌اند و برخی از این افراد حتی با حضور ناخوانده اف‌بی‌آی در خانه‌هایشان مواجه شده‌اند و مأموران این اداره به آن‌ها گفته‌اند که اگر در کنفرانس شرکت کنند، هنگام بازگشت از بیروت در فرودگاه دستگیر خواهند شد. همچنین به او گفتم که می‌دانم موضع دولت آمریکا این است که تحریم‌های وزارت خزانه‌داری عملاً شرکت من در این کنفرانس را ممنوع کرده‌اند؛ من هم قانون را رعایت خواهم کرد، اگرچه معتقدم این قانون در تناقض با قانون اساسی آمریکاست.

(ساعتگرد از بالا چپ) سندر هیکس، اسکات ریکارد، مایکل اسپرینگمن، ورنلیا رندال، و مایکل مالوف، تنها برخی از مهمانان سابق افق نو هستند که اف‌بی‌آی آن‌ها را تهدید کرده است

من فکر می‌کنم سازمان غیردولتی افق نو که در تهران مستقر است، به این خاطر هدف قرار گرفته که تصور می‌شود کنفرانس‌هایی که این سازمان برگزار می‌کند تهدیدی ایدئولوژیک برای منافع خاص و قدرتمندی در داخل آمریکا هستند. دیدگاه‌هایی که روشنفکران جریان اصلی در ایران مانند نادر طالب‌زاده، سازمان‌دهنده افق نو، فیلم‌ساز و مجری محبوب تلویزیونی، درباره امپراتوری آمریکا، اسرائیل و موضوعات مرتبط با این‌ها دارند، بسیار متفاوت با آن دیدگاه‌هایی است که بیان آن‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌های جریان اصلی آمریکا مجاز برشمرده می‌شود. این در حالی است که شمار بسیار زیادی از افراد آگاه در سطح جهان و در خود آمریکا، تا حد زیادی با بعضی یا اکثرِ جنبه‌های دیدگاه جریان اصلی در ایران موافق هستند و با دیدگاه جریان اصلی در آمریکا مخالف. کنفرانس‌های افق نو بستری را فراهم کرده‌اند که بسیاری از قدرتمندترین روشنفکران منتقد در جهان می‌توانند در آن به صورت حضوری ملاقات کنند، با یک‌دیگر آشنا شوند و راه‌هایی برای ترویج برداشت‌های خود از وقایع جهان بیابند.

من از سال ۲۰۱۳ [تا ۲۰۱۸] در این کنفرانس‌های سالانه شرکت کرده‌ام، و کمک نموده‌ام تا زمینه حضور بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله «مایک گراول» سناتور سابق، نیز در این کنفرانس‌ها فراهم شود. به نظر من این نوع تبادل افکار میان آمریکایی‌ها، ایرانی‌ها و روشنفکران منتقد از سراسر جهان می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری داشته باشد که از جمله آن‌ها ایجاد دوستی میان آمریکایی‌ها و ایرانی‌هاست. من از گفت‌وگو با مقامات سابق و سطح بالا در خود دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌ام که در دولت اوباما دید مثبت‌تری نسبت به کنفرانس‌های افق نو و رویدادهای مشابه آن‌ها وجود داشت، اما خصومت دولت ترامپ با ایران منجر به معکوس شدن این دیدگاه شده است. به اعتقاد من منع کردن روشنفکران آمریکایی از حضور در این کنفرانس‌ها، آن هم بدون طی روند قانونی، [تعدی به حقوق شهروندان آمریکایی و] یک دست‌اندازی شدیداً مغایر با قانون اساسی است که باید در دادگاه به چالش کشیده شود.

من درخواست دارم که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا بر اساس قانون اساسی آمریکا، به خاطر تحریم‌ها علیه سازمان افق نو، و به ویژه ممنوعیت مشارکت شهروندان آمریکایی در کنفرانس‌های تحت حمایت این سازمان، از وزارت خزانه‌داری شکایت کند.

ارادتمند،

کوین برت

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار: 14 مهر 1398 ، کدخبر: 998375 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین