پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۴
کوه نیمه خاموش آتشفشانی سبلان بیش از ۶۰ چشمه آبگرم در دل طبیعت مشگین شهر به ارمغان گذارده که هریک موجب حیرت گردشگران و مسافران شده است.

شعارسال: در دامنه کوه سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر بیش از ۱۱۰ چشمه آب گرم و سرد معدنی شناسایی شده است.

ظرفیتی که به تعبیر زمین شناسان کم نظیر در جهان بوده و اردبیل این پتانسیل خود را مدیون کوه زیبایی است که همچون عقابی بال گشوده است.

نزدیکی مشگین شهر به ارتفاعات سبلان موجب شده تا در گوشه گوشه این شهرستان آب‌های گرم معدنی از دل زمین جوشیده و بیننده را متحیر زیبایی خود سازد.

هرچند شهرسرعین به عنوان شهر چشمه‌های بهشتی شناخته می‌شود، اما مشگین شهر نیز در تعدد و کیفیت آب‌های گرم معدنی خود جغرافیای قابل تاملی است. با این تفاوت که بر خلاف شهر سرعین که چشمه‌های آب گرم در نزدیکی هم واقع شده در مشگین شهر چشمه‌ها و مجتمع‌های آب گرم در محور‌های گردشگری قرار گرفته است.

واقع شدن گرم‌ترین آبگرم کشور در مشگین شهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در این خصوص گفت: بیش از ۶۰ دهنه چشمه آبگرم در این شهرستان واقع شده است.

نادر فلاحی تصریح کرد: از جمله مهمترین آب‌های گرم موئیل سویی، قوتور سویی، شابیل سویی، یل سویی، دودوسویی، ایلاندوسویی، هاوارسویی، ملک سویی، آق سو، انزان سویی، مازافا سویی، نوری کندی سویی، چشمه گازدار کنگرلو و قوتورسویی موئیل است.

او افزود: یکی از مهمترین آب گرم‌های این شهرستان در جنوب غربی آن واقع شده، قینرچه با دمای ۸۶ درجه سانتی گراد است که از آن به عنوان گرمترین آب معدنی کشور و حتی در گروه گرم‌ترین آب‌های معدنی جهان یاد می‌شود.

فلاحی با تاکید به اینکه خواص درمانی قینرچه به دلیل غلظت بالای گوگرد قابل توجه است، گفت: به ویژه به منظور درمان بیماری‌های مفصلی، تسکین درد و کاهش تورم از این آبگرم استفاده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: جهت استفاده مسافران دو مجتمع آبدرمانی در کنار این آبگرم احداث شده که از تجهیزات لازم و استخر‌های مجزا برای بانوان و آقایان برخوردار است.

فلاحی تاکید کرد: علاوه بر این امکانات اقامتی و تفریحی در پیرامون مجتمع‌ها واقع شده و همه ساله خیل عظیمی از گردشگران جهت استفاده از آبگرم به این شهرستان سفر می‌کنند.

لذت شنا در آبگرم همزمان با پوشش برف

یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم در این شهرستان قوتورسویی است که به تعبیر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل خواص درمانی آن قابل توجه بوده و به عنوان گوگردی‌ترین آب معدنی شناخته شده است.

فلاحی افزود: قوتورسویی در ۲۴ کیلومتری شهر لاهرود و در ۴۹ کیلومتری مشگین شهر واقع شده و دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی گراد است. به دلیل گوگردی بودن خواص درمانی قابل توجهی دارد.

با توجه به اینکه قوتورسویی یکی از قدیمی‌ترین استخر‌های مورد استفاده توسط اهالی منطقه به شمار می‌رود. عملیات تعمیر و بهسازی آن آغاز شده است.

همچنین مجتمع آب‌درمانی شابیل نیز در ۵۰ کیلومتری مشگین شهر و ۲۵ کیلومتری شهر لاهرود قرار دارد. چشمه شابیل که در دامنه قله ساوالان و در مسیر صعود به اون قرار گرفته، دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد و دبی پنج لیتر در ثانیه دارد. آب این چشمه در ردیف آب‌های معدنی اسید بیکربنات یا بیکربناته سدیک قرار گرفته و به خاطر وجود مقدار زیادی اسید بیکربنیک، از آب آن برای درمان بیماری‌های حرکتی، عصبی (درمان پادرد و کمردرد) استفاده می‌شود.

این آبگرم مبدا حرکت به مناطق هوشنگ میدانی، جان پناه غربی صعود به قله، دریاچه طاووس گولی، دریاچه‌های آت گؤلی و جیران گؤلی، شیروان دره و ییلاقات دامنه سبلان است و به همین دلیل از سوی کوهنوردان مورد استقبال است.

واقع شدن آهن دار‌ترین آبگرم در مشگین شهر

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل یکی دیگر از اعجاز‌های مشگین شهر آبگرم موئیل است که از آن به عنوان آهن دار‌ترین آبگرم یاد می‌شود.

فلاحی گفت: چشمه آبگرم موئیل در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب مشگین شهر با بیش از هشت دهنه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری و درجه اسیدی حدود پنج و دمای ۴۵ درجه سانتی گراد برای امراض عصبی واقع شده است.

او افزود: استخر سنتی در این منطقه احداث شده و عموما به دلیل تاثیر مطلوب آبگرم در امراض جلدی و بیماری‌های پوستی مورد توجه است.

فلاحی با بیان اینکه مجتمع سلامت، تندرستی و آبدرمانی ملک سویی با مشارکت دهیاری روستای نمونه گردشگری موئیل در شهرستان مشگین شهر احداث شده است، تصریح کرد: این منطقه یکی از مقاصد سفر گردشگران استان اردبیل محسوب می‌شود.

وجود ۱۱ مجتمع آبدرمانی در مشگین شهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۱۱ مجتمع آبدرمانی در شهرستان مشگین شهر دایر است؛ علاوه بر این دو استخر سنتی نیز فعال است.

فلاحی با اشاره به احداث ۳ مجتمع آبدرمانی دیگر افزود: از جمله مجتمع‌های آبگرم با تجهیزات استاندارد مجتمع آبگرم نگین دودو است که در محل آبگرم سنتی احداث شده است. چشمه دودو در ۱۳کیلو متری جنوب شهرستان مشکین شهر با دمای ۴۵ درجه سانتی گراد واقع شده و برای درمان امراض عصبی مورد استفاده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه آبگرم‌های مشگین شهر محور‌های گردشگری را شکل داده اند، اظهار کرد: همچنین آبگرم آخارباخار دودو یکی از جدیدترین آبگرم‌های مشگین شهر است که در نزدیکی آبگرم‌های قینرجه، موئیل و دودو قرار گرفته است.

فلاحی تاکید کرد: در این مسیر مجتمع آبگرم و استخر قاینار ساوالان (با نام سابق هاوار سویی) در قسمت جنوب شرقی منطقه گردشگری قینرجه و کمی بالاتر از روستای ناصرآباد، که به دیزو مشهور است نیز واقع شده است.

او افزود: علاوه بر این مجتمع وله زیر یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری است که در هشت کیلومتری مشگین شهر شامل سه استخر مجزای آب‌درمانی، سوئیت‌های اقامتی و دیگر امکانات رفاهی است و آب گرم مورد نیاز آن از طریق چشمه‌های آبگرم معدنی ایلاندو تأمین می‌شود.

چشمه‌های آبگرم سبلان اعجازی در دل طبیعت است که خستگی از تن مسافران زدوده و خاطره‌ای ماندگار را بر جای می‌گذارد. تمایز را با سفر به مشگین شهر لمس کنید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 30مهر1398 ، کدخبر: 7113340: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین