پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
تروریسم پدیده ای منحصر به زمان و مکان مشخصی نیست. تروریسم پدیده ای نابهنجار است که طی آن شماری از انسانهای بی گناه جان خود را از دست داده و یا حداقل زخمی و آسیب دیده می شوند.

شعارسال: تروریسم همیشه در تاریخ به اشکال مختلف وجود داشته و در هر دوره ای تحقق آن اجتناب ناپذیر بوده است. نگاه اجمالی به رویدادهای یک قرن اخیر نشان می دهد که ابعاد و روش های تروریسم به اشکال مختلف در آمده و در مواردی حتی شدت پیدا کرده است.

سالهاست که اقدامات تروریستی در قالب گروههای شناسنامه دار صورت می گیرد، زمانی طالبان، دوره ای القاعده و اکنون نیز داعش سردمدار گروههای تروریستی است. گرچه برخی جریان ها سعی دارند که وقوع حملات تروریستی را متوجه مسلمانان کنند؛ اما دانستن این نکته خالی از لطف نیست که مفهوم تروریسم برای نخستین بار در جوامع اروپایی شکل گرفته است.

تاریخ نشان می دهد که پس از انقلاب فرانسه در مدت 3 سده گذشته اروپا به عنوان یکی از کانون های اصلی حملات تروریستی بوده است. گرچه باز هم انگشت نشانه به سمت مسلمانان بوده اما پژوهشگران غربی بر این باورند که این حوادث از سوی اسلام گراها به هیچ عنوان با مذهب اسلام ارتباطی نداشته و این مغایر با طرز تفکر برخی از سیاستمداران و مقامات اروپایی است.

آن زمان که برخی گروههای تروریستی در خاورمیانه شکل گرفت این اروپایی ها بودند که در سکوت از کنار آن گذاشتند و حتی سعی نکردند تا همراه با کشورهای مخالف اقدامی در سرکوبی آنها انجام دهند.

اکنون که اروپا بطور متعدد مورد حملات مختلف تروریستی قرار گرفته داعیه در سر دارند که باید برای سرکوب تروریست ها چنین کرد و چنان. آنها بر این باورند که ترکیه معبری برای ورود تروریست ها در قالب پناهجویان است.

ترکیه، تروریست ها در اروپا و خاورمیانه را به یکدیگر پیوند زده و همین عامل چند صدایی در قاره سبز شده است. اروپا اکنون به اشتباه خود در سالهای گذشته پی برده که می توانسته در سایه همکاری های امنیتی، دفاعی کوچک و دوره ای نیز نقشی در کمرنگ شدن و حتی نابودی تروریست ها ایفا کند.

این در حالی است که صاحبنظران یکی از مهمترین راههای رهایی از تروریسم را همکاری همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای می دانند. در این ایام اروپا جولانگاه چهره پلید تروریسم شده و خود از آن بیم دارد که نتواند آنها را به کنترل در آورد.

در یک ماه گذشته اروپا آبستن رویدادهای متعددی بود که به نوعی دولتمردانش را با چالش روبرو کرد. اروپایی ها هنوز از شوک نتیجه همه پرسی مردم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا در نیامده بودند که با حادثه ای در نیس فرانسه روبرو شدند. این در حالی بود که فرانسه برای سومین بار در طی 18 ماه شاهد حوادث و حملات مختلف بود.

برخی از تحلیلگران مشارکت فرانسه در امور سوریه به منظور بهبود شرایط در این کشور را عامل مهمی در تحقق این رویدادها اعلام و خاطرنشان کردند که تروریست ها و عاملان برخی حملات به گونه ای در صدد انتقام گیری از فرانسه هستند. چرا که گمان می کنند تلاش آنها دستشان را در حملات تروریستی بیشتر بسته است.

هنوز اوضاع در فرانسه به حالت عادی برنگشته بود که این بار آلمان بواسطه تیراندازی یک جوان 18 ساله رنگ و بوی خون گرفت. مونیخ به عنوان سومین شهر بزرگ آلمان مورد حمله واقع شد که پلیس این کشور مجبور به اعلام وضعیت اضطراری در این منطقه شد.

از آنجایی که ژرمن ها بیش از کشورهای دیگر به مسائل امنیتی بها داده و برای آن سرمایه گذاری می کنند دچار شوکه شدند.

مقامات امنیتی آلمان در اعلام مواضع مختلف خواستار اعمال قوانین سختگیرانه تری چه برای ورود مهاجران و هم برای کنترل دسترسی به اسلحه شدند.

کشوری که مدعی تدوین بخش عمده ای از سیاستهای دفاعی اروپا به همراه ناتو است اکنون در مخمصه ای گیر افتاده که سعی دارد ضمن در پیش گرفتن موضع نرم دیپلماتیک خشم خود را نیز نسبت به وقوع این حوادث نشان دهد.

در عین حال ناتو به عنوان یکی از ارگان های اصلی و محوری در تامین امنیت کشورهای اروپایی بارها در این زمینه دست یاری بسوی آمریکا دراز کرده است. جای تامل دارد که بدانیم آمریکا همواره منافع خود را بر کل دنیا ارجح می داند و اگر در مواردی برای کمک و حمایت اروپایی ها اعلام آمادگی می کند در نهایت بدنبال دستیابی به منافع امنیتی خود است.

اروپا خوب می داند که به تنهایی نمی تواند به مقابله با تروریسم بپردازد به همین روی باید امتیازاتی را در اختیار یانکی ها بگذارد تا از کمک آنها برخوردار شود. استقرار موشک های دفاعی و پایگاههای نظامی در کشورهای اروپایی از آن جمله اند.

اکنون بیم آن می رود تا اروپا با هدف مبارزه با تروریسم به سمت نظامی گری قدم برداشته و چهره دیگری از خود را به نمایش بگذارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 12 مرداد 1395، کدمطلب: 3723267 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین