پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تاسیس برخی شوراهایی که در قانون اساسی به آنان اشاره‌ای نشده جزو آفت‌هایی است که دچار آن هستیم.

شعار سال: علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان نخستین کنگره سراسری حزب جمهوریت طی سخنانی اظهار کرد: حزب هم دارای اثرات خیر و هم آفت است. حزب پرستی، تعصب حزبی و از بین رفتن استقلال فکری از آفات تحزب گرایی است.

وی افزود: متاسفانه افرادی حزب را به عنوان بت و معبود تلقی کرده و استقلال فکری خود را از دست می‌دهند که باید کسانی که حزب را تاسیس می کنند مراقب این آفت باشند.

مطهری گفت: در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی این سوال مطرح بود که آیا تعبیر جمهوری اسلامی تعبیری متناقض است یا خیر. جمهوری بودن با اسلامی بودن سازگار نیست و ممکن است در جاهایی تضاد در آن وجود بیاید چراکه جمهوری یعنی خواست مردم ولی اسلامی یعنی مبتنی بر احکام اسلامی بودن نظام که حالا به هر حال پاسخ‌هایی داده شد و شهید مطهری نیز به آن پاسخ داد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در قانون اساسی ما توجه خوبی به مسئله دموکراسی و جمهوریت شده البته باید قبول کرد که در کشور ما دموکراسی به معنای محض خودش که در دیگر کشورهای دنیا وجود ندارد پیاده نمی شود و ما مقید به احکام اسلام هستیم.

وی اظهار کرد: در کشور ما مجلس مظهر وجود دموکراسی است. قانون اساسی خوبی داریم ولی آنطور که در قانون آمده مجلس اختیارات لازم را ندارد مشکلی که برای ما به وجود آمده این بوده که مسئله جمهوریت به تدریج محدود شده است.

مطهری با بیان این که «تاسیس برخی شوراهایی که در قانون اساسی به آنها اشاره ای نشده مثل شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تدریج ایجاد شده و به جای مردم و مجلس تصمیم گیری می‌کنند» ابراز عقیده کرد: این مسئله جزو آفت‌هایی است که ما دچار آن هستیم.

وی با بیان این که «یا شوراهایی را در کشور داریم که در قانون اساسی به آنها اشاره شده است مانند شورای عالی امنیت ملی» ابراز عقیده کرد: ولی متاسفانه با دخالت در کار مجلس و قوه قضاییه در روند قانونی کشور خلل ایجاد می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: قوه قضاییه نیز در برخی موارد به استناد مشاهده جرم توسط دادستان به برخی از جاها ورود می کند. به عنوان مثال هیئت نظارت بر مطبوعات دارای ۷ کارشناس است و تصمیمی درباره مطبوعات می‌گیرند اما به یکباره دادستان می‌آید و برای خود تصمیمات دیگری می‌گیرد.

وی با بیان این عقیده که نظارت استصوابی مسئله جمهوریت را محدود می کند، گفت: ان‌شاءالله احزاب بتوانند در رفع کاستی‌ها تلاش کند و برای مشارکت بالا در انتخابات تلاش کنند.

مطهری خاطرنشان کرد: مشارکت بالای مردم به حل مشکلات داخلی و اقتصادی ما کمک می کند و آثار داخلی و خارجی دارد و نباید از تلاش دست برداریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 9 آبان 98، کد مطلب: 98080904856: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین