پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
بارندگی‌های اخیر در استان خراسان رضوی وضعیت نامناسبی برای زعفران تایباد ایجاد کرده و می‌توان گفت زنگ هشدار برای زعفران این ناحیه به صدا در آمده است.بارش‌های اخیر در خراسان رضوی وضعیت اسفناکی را برای زعفران این خطه به وجود آورده و می‌توان گفت زنگ هشدار برای زعفران به صدا در آمده است.با بارش باران، گل زعفران برخی کشاورزان بر زمین ماند که خیس شدن گل زعفران باعث شد با وجود برداشت، این طلای سرخ به فروش نرسد و در منازل کشاورزان انبار و برای جلوگیری از خراب شدن آن را در فضای سرد پهن کنند.

شعار سال: بارش‌های اخیر در خراسان رضوی وضعیت اسفناکی را برای زعفران این خطه به وجود آورده و می‌توان گفت زنگ هشدار برای زعفران به صدا در آمده است.

با بارش باران، گل زعفران برخی کشاورزان بر زمین ماند که خیس شدن گل زعفران باعث شد با وجود برداشت، این طلای سرخ به فروش نرسد و در منازل کشاورزان انبار و برای جلوگیری از خراب شدن آن را در فضای سرد پهن کنند.

عامل دیگر به فروش نرفتن زعفران امسال را می‌توان دست‌های پشت پرده‌ای دانست که به دنبال کاهش قیمت در پی سوء استفاده هستند، همچنین کاهش نیروی کار در برداشت و پاک کردن (فراوری گل) یکی دیگر از عوامل در به فروش نرفتن این طلای سرخ است. نیرویی که با کاهش قیمت به بازار می‌آید تا از سفره زعفران برای خود بهره‌ای بردارد. 

طرح خرید حمایتی زعفران، دیر اما لازم

طرح خرید حمایتی زعفران، یک طرح مناسب برای کنترل بازار زعفران است، بازاری که مشخص نیست مدیریت آن قبل از ورود دولت در دست چه کسانی است.

بر اساس این طرح دولت با دخالت حداقلی، بر اساس چهار استاندارد، اقدام به تعیین نرخ می‌کند و در صورتی که بازار از نرخ دولت پایین‌تر باشد، محصول روانه سازمان‌های تعاونی می‌شود. بنابراین خریداران بخش خصوصی، با پیشنهادات جذابی در افزایش نرخ قیمت، تلاش می‌کنند با دولت رقابت کنند که سود حاصل از این رقابت نصیب کشاورزان می‌شود.

نمایندگان خراسان در مجلس شورای اسلامی در دو هفته گذشته پیگیر طرح خرید حمایتی زعفران بودند، طرحی که مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفت و به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی، از ابتدای هفته جاری در استان خراسان انجام می‌شود. با توجه به کاهش شدید قیمت‌ها در بازار، امیدها به این طرح است تا بتواند کمکی به زحمات یکساله کشاورزان باشد.

محسن سیاح، فرماندار شهرستان تایباد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برداشت زعفران زحمات بسیاری برای کشاورزان دارد، ‌اظهار کرد: زعفران محصولی است که می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد، به نسبت اینکه زعفران یکی از گرانترین ادویه جات جهان است، کشاورزان زحمات بسیاری نیز برای برداشت هر کیلوگرم از این محصول متقبل می‌شوند.

فرماندار تایباد افزود: با توجه به سیاست دولت در حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، طرح خرید حمایتی زعفران مصوب و ابلاغ گردیده است. بر این اساس قیمت خرید حمایتی زعفران در چهار استاندارد بر اساس شرایط و استاندارد بورس شامل پوشال معمولی هر کیلوگرم ۸۲ میلیون ریال، پوشال مرغوب هر کیلوگرم ۹۰ میلیون ریال، شبه نگین هر کیلوگرم ۹۵ میلیون ریال و نگین هر کیلوگرم ۱۰۵ میلیون ریال انجام می‌شود.

با وجود اینکه مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آغاز طرح خرید حمایتی زعفران در اوایل این هفته خبر داده بود و همچنین نمایندگان مجلس شروع این طرح را شنبه ۱۱ آبان ماه اعلام کرده بودند، اما خبری از خرید زعفران در تعاونی روستاها نیست.

در همین راستا جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تایباد در مجلس شورای اسلامی با انتشار فایل صوتی در کانال خود در فضای مجازی به تماس‌های زیاد از شهرستان‌های تایباد و تربت جام اشاره کرد و با تأیید خبر اولیه مبنی بر شروع خرید در روز شنبه، اظهار کرد: «طبق قولی که وزارت جهاد کشاورزی داده بود قرار بود تا خرید زعفران از (شنبه) آغاز شود و سازمان تعاون تایباد و تربت جام کار را شروع کنند، ولی ظاهراً مشکلاتی به وجود آمده که نتوانستند کار را شروع کنند.

وی افزود: من از مردم شهرستان‌های تایباد و تربت جام خواستم تا اگر ضعفی در خرید زعفران مشاهده می‌کنند به دفاتر نماینده در این شهرستان‌ها اطلاع رسانی کنند.»

کاهش قیمت گل زعفران در هفته گذشته و بارندگی‌های پایان هفته وضعیت کشاورزان را با دشواری مواجه کرده است. یک فروشنده زعفران تایبادی با بیان اینکه منتظر خرید زعفران توسط تعاونی هستیم تا کمکی به کشاورز انجام شود به خبرنگار مهر، گفت: خرید زعفران زیر قیمت هفت میلیون تومان برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: روز گذشته در همت آباد باخرز به دنبال خرید گل زعفران بودم، کشاورزی می‌گفت: «بیایید محصول مزرعه را به صورت نصف، نصف برداشت کنید.»، این یک خسارت بزرگ برای کشاورز است.

همچنین محمدرضا یزدانی، یکی از کشاورزان زعفران کار تایباد نیز در خصوص برداشت زعفران، گفت: در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزینه برداشت هر کیلوگرم گل زعفران با احتساب هزینه خودرو، حمل و نقل و کارگر می‌شود، حدود ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان (بسته به شرایط) هزینه پاک کردن (جداسازی زعفران از گل) است، این در حالی است که هر کیلوگرم گل زعفران در بازار روز تایباد بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان معامله می‌شود.

وی افزود: در روزهای پایانی هفته پیش، به دلیل بارش باران، خیس بودن گل و کمبود نیروی کار برای پاک کردن زعفران قیمت هر کیلوگرم گل به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نیز رسید. حال شما بررسی کنید چه سودی از کاشت این محصول نصیب کشاورز می‌شود.

این کشاورز در پاسخ به سوالی مبنی بر شروع خرید حمایتی زعفران از روز (شنبه ۱۱ آبان) و تأثیر آن در بازار، ادامه داد: این خبر هیچ تاثیری در بازار نداشت و امیدواریم از روزهای آتی تغییری اساسی در بازار به وجود آورد.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 12 آبان    98، کد خبر:   4762155،  www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین