پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۵۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان اوایل ماه جاری نامه‌هایی برای سران منطقه ارسال کرد که اساس نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است دوجانبه‌های متعددی می‌تواند در منطقه شکل گیرد و فشار‌های آمریکا نباید باعث دوری همسایگان شود.
شعار سال: یک نویسنده عرب‌زبان در گزارشی نوشت برخی کشور‌های عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس ازجمله عربستان به غلط این‌گونه می‌پندارند که فرستادن پیام از سوی رئیس‌جمهور ایران به سران عرب منطقه ناشی از اوضاع سخت داخلی است، ولی آن‌ها نباید از این پیام برداشت غلط کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان اوایل ماه جاری نامه‌هایی برای سران منطقه ارسال کرد که اساس نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است دوجانبه‌های متعددی می‌تواند در منطقه شکل گیرد و فشار‌های آمریکا نباید باعث دوری همسایگان شود.

روحانی شهریور سال جاری و هم‌زمان با سخنرانی و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز از طرح خود به نام «صلح هرمز» پرده برداشت. با وجود این، مسئولان کشور‌های مرتجع منطقه با منحرف کردن طرح ایران که مبنای صلح و امنیت دارد، درصدد هستند ایران را عامل برهم خوردن آرامش و ثبات منطقه القا کنند.

همسویی با عربستان و آمریکا مانع از دریافت پیام ایران می‌شود

«منیب السائح» در گزارشی که پایگاه اینترنتی شبکه العالم آن را منتشر کرده، آورده است: همسویی با سیاست شکست خورده عربستان در منطقه و سرسپردگی به اربابشان آمریکا باعث شده است تا برخی از مسئولان کشور‌های حوزه خلیج (فارس) پیام جمهوری اسلامی ایران به سران منطقه را ناشی از اوضاع سخت این کشور قلمداد کنند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان

وی افزود: این قبیل کشور‌ها و مسئولانشان این توهم را در ذهن می‌پرورانند که اوضاع سخت داخلی باعث شده است تا حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تلاش کند روابط با کشور‌های حوزه خلیج (فارس) به ویژه عربستان و بحرین را بهبود بخشد تا از فشار‌های آمریکا بر خود بکاهد.

این نویسنده عرب‌زبان تأکید کرد: اگر در سیاست ایران و ماهیت روابط میان ایران و کشور‌های همسایه و نیز ماهیت روابط میان ایران و آمریکا دقت نظر داشته باشیم، متوجه خواهیم شد کسانی که چنین توهماتی را دنبال می‌کنند، قصد دارند همسویی خود را با عربستان و آمریکا نشان دهند. علاوه بر این، کسی که سیاست‌های ایران را منصفانه دنبال کند، متوجه می‌شود که تهران با همسایگانش بر مبنای اصل «رحماء بینهم» (مهربانی با خودی‌ها) در قرآن کریم و نیز بر مبنای اصل «احمل أخاک على سبعین محمل» (به برادرت حسن ظن داشته باش) تعامل می‌کند که این نوع تعامل کاملاً با شیوه تعامل ایران با آمریکا و دشمن صهیونیستی متفاوت است.

وی افزود: ایران با آمریکا و اسرائیل بر مبنای اصل «اشداء على الکفار» (در مقابل کافران سخت‌گیر باشید) برخورد می‌کند. تعامل ایران تحت تأثیر تغییرات لحظه‌ای یا تاکتیکی نیست، بلکه بر مبنای اصولی ثابت است که با تغییر اوضاع تغییر نمی‌کند.

مخالفت تهران با مذاکره یا گفتگو با آمریکا

منیب السائح نوشت: ابتکار «طرح صلح هرمز» از سوی جمهوری اسلامی ایران که با هدف افزایش تعامل با کشور‌های حوزه خلیج (فارس) انجام می‌شود، بر مبنای تمرکز بر نقاط اشتراک مردم منطقه است تا از سوء استفاده دشمن از اختلافات جزئی برای نفوذ به منطقه و هدف قرار دادن ثبات و امنیت و غارت ثروت‌ها جلوگیری کند. تهران در مقابل، مخالفت خود را با تمام پیام‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که به وسیله سران بسیاری از کشور‌های جهان ازجمله شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای ایران ارسال شده بود، اعلام می‌کند. طبعاً همه دنیا خوب می‌دانند مخالفت با مذاکره و گفتگو با بزرگ‌ترین قدرت جهان یعنی چه؟

رهبر انقلاب پاسخ منفی ایران را درباره مذاکره با آمریکا به نخست‌وزیر ژاپن منتقل کرد

این نویسنده عرب‌زبان تصریح کرد: برخی از غرض‌ورزان و افراد ساده دل کشور‌های خلیج (فارس) این‌گونه می‌پندارند که ارسال پیام از سوی ایران به سران عربستان و بحرین، به خاطر دشواری وضعیتش است، در حالی که چند روز پیش و در برابر چشمان متعجب سران دنیا، چهارمین مرحله کاهش تعهدات توافق هسته‌ای را بدون ترس از آمریکا و ابرقدرت‌های جهان آغاز کرد. تهران همچنین یک پهپاد ناشناس را به محض نقض حریم هوایی ایران بدون اینکه بداند متعلق به کیست و چه کسی ارسال کرده، هدف قرار داد؛ همان‌گونه که پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را در ارتفاع ۲۰ هزار متری هدف قرار داده بود و حتی ترامپ جرئت نکرد به آن پاسخ دهد.

السائح نوشت: قدرت‌نمایی ایران در مقابل ابرقدرت‌های جهان به این موارد محدود نمی‌شود؛ چه اینکه آن‌ها نفت‌کش انگلیسی را به محض نقض قوانین کشتیرانی بین‌المللی در خلیج فارس توقیف کرد و پرچم برافراشته انگلیس را از آن پایین کشید در حالی‌که در احاطه کشتی‌های جنگی و ناوشکن‌های آمریکایی و انگلیسی بود. ضرورت ایجاب می‌کند ایران با همسایگان خود ارتباط داشته باشد و درصدد نزدیکی به آن‌ها برآید تا از سوء استفاده آمریکا و اسرائیل از وضعیت بحرانی کنونی در منطقه جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه کشور‌های خلیج فارس باید پیام‌های ایران را با دقت بخوانند، عنوان کرد: پیامی که به سران عرب خلیج (فارس) ارسال شده، از سوی همسایه مسلمانی است که قوی‌ترین قدرت‌های شرور جهان یعنی آمریکا و اسرائیل را با قدرتش که ریشه در ایمان مبارزانش دارد، ترسانده است. ایران از روی خیرخواهی پیام ارسال کرده است، بنابراین نباید به وسوسه‌های شیطانی آمریکا و اسرائیل گوش داد، زیرا ایران همسایه مسالمت‌جویی باقی خواهد ماند.

السائح در پایان گزارش خود آورده است: در بیش از دو قرن گذشته به یاد نداریم که ایران به کشوری حمله یا کشوری را تهدید کرده باشد، بلکه برعکس بار‌ها همسایگانش به آن‌ها حمله کرده‌اند و در حالی‌که می‌توانست انتقام بگیرد، بر مبنای اصل عفو و بخشش، از گناهشان درگذشت و حفظ امنیت و ثبات منطقه را بر انتقام‌گیری ترجیح داد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 28 آبان 1398، کدخبر: 445601 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
0
به قول معروف ما هرچی که باشیم اگر گوشت همم بخوریم تو کشورمون استخوانای همو دور نمیریزیم ما ایرانی هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین