پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۷۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
اعتراض به شرایط دشوار معیشتی در جغرافیای ایران گرچه طی روزهای گذشته به آشوب کشیده شد اما مردم پس از فرونشستن غبار اغتشاش، در راهپیمایی‌های خود حتی با وجود تنگناهای اقتصادی از هرگونه ناامنی برائت می جویند و به سیاق تاریخ و تمدن، آیین خود را صلح و آرامش فریاد می‌زنند.

شعار سال: شهرهای مختلف ایران پس از چند روز ناآرامی ناشی از اصلاح قیمت بنزین اکنون به صحنه حمایت مردم از آرامش و امنیت کشور تبدیل شده است و نقاط مختلف ایران در تجمعات خود هرگونه اغتشاش، غارت، قتل و خرابکاری به نام حمایت از آنان را محکوم می‌کنند.

آذربایجان اویاخدی

۲۷  آبان ماه نخستین ندای حمایت از آرامش و امنیت کشور از زنجان برفی بلند شد و در سومین روز اعتراضات بنزینی، لنز دوربین رسانه‌ها حضور پرشکوه مردم زنجان را در برائت از اغتشاشات به تصویر کشیدند. در این راهپیمایی که با همراهی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، استاندار، شماری زیادی از مسئولان و هزاران نفر از مردم انقلابی استان برگزار شد، شعارهایی علیه آشوبگران، اغتشاشگران و سوء استفاده کنندگانی که با قساوت و کینه‌ورزی به دنبال هر فرصتی برای تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم هستند، ‌ سردادند.

مردم تبریز هم دومین شهری بودند که جدایی صف خود از آشوبگران را فریاد زدند. تبریز در روزهای نخست اعتراضات با توجه به پیشینه پیش آهنگ بودن در رویدادهای مهم از یک سو و پتانسیل این شهر در تحریک احساسات قومی از سوی دیگر، تبدیل به نقطه امیدبخش برای التهاب آفرینان تبدیل شده بود که روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه هوای برفی تبریز با حضور مردم این شهر گرم شد و آبی بر آتش التهابات ریخت.

حجت الاسلام «محمدعلی آل هاشم» روز سه شنبه در جمع راهپیمایان تبریزی در حمایت از تصمیم سران سه قوه برای افزایش قیمت بنزین و حمایت از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی، گفت: «صف مردم معترض و نگران از معیشت خود از صف آشوبگران و فتنه‌گران جدا است و امروز مردم ولایی تبریز و آذربایجان با حضور خود از اشرار اعلام انزجار می‌کنند.»

اردبیل گرچه طی روزهای گذشته آشوب های زیادی به خود ندید اما مردمان این شهر و نیز همه ۱۰ شهرستان دیگر تابعه استان امروز ۲۹ آبان ماه و همگام با دیگر شهرهای آذربایجان راه اعتراضی خود را از مسیر ناامن‌سازان جدا کردند. حجت الاسلام «ولی نظرپور» رئیس شورای تبلیغات استان در جمع مردم با تاکید بر تداوم حمایت و دفاع مردم از ارزش‌های دینی و انقلابی گفت: «مردم در برابر گرانی صبوری کردند و باید نتیجه این صبوری را در خدمت بیشتر مسئولان مشاهده کنند.»

همدان هم دیگر شهر غربی ایران بود که امروز در محکومیت اغتشاش در کشور راهپیمایی کردند. حجت الاسلام «حبیب الله شعبانی موثقی» امام جمعه و نماینده ولی فقیه هم در اجتماع مردمی دفاع از اقتدار و امنیت کشور اظهار داشت: هر چند دولت باید در زمینه نظارت بر قیمت ها دقیق عمل کند اما این امر به تنهایی ممکن نیست بلکه باید مردم نیز دولت را کمک کنند.

مرکز ایران هم امنیت فریاد زدند

بسیاری از شهرهای مرکزی ایران هم پس از آشوب‌های اخیر در حمایت از نظام به خیابان‌ها آمدند. اراک امروز شاهد حضور مردم در دفاع از امنیت کشور بود. آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در جمع مردم تاکید کرد: تورم، گرانی و افزایش قیمت بنزین مسئله داخلی و اقتصادی است که خود مسئولان بیشتر از مردم دغدغه آن را دارند، اما رفتارهای نابهنجار، تخریب زیرساخت‌ها، به آتش کشیدن بانک، اتوبوس، نهادهای دولتی و خصوصی و مساجد هیچ ارتباطی به موضوع بنزین نداشت و تنها یک توطئه سازمان‌یافته از سوی دشمنان نظام اسلامی بود.

خروش غیرت در غرب ایران

بالا بودن میزان فقر و بیکاری در استان‌های مرزی و غربی کشور احتمال آشوب در این شهرها را به دلیل افزایش و اصلاح قیمت بنزین بالا برد و در برخی شهرهای غرب کشور به اموال عمومی آسیب وارد شد. شهادت یک تن از افراد نیروی انتظامی و جان باختن تعدادی در این شهرها میوه شوم این ناامنی‌ها بود. با این حال مردم غیور این بخش از کشور امروز برای اعلام برائت از این شیوه اعتراض به خیابان ها آمدند. آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در خرم آباد در جمع مردم این شهر گفت: «مردم از شکل اجرای مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین گلایه دارند اما از حمایت رهبری کوتاه نخواهند آمد و امروز آمده‌اند تا بگویند باوجود انتقادات، زمانی‌که رهبر از تصمیم سران سه قوه حمایت کرد، آنها نیز تابع هستند.»

مردم استان چهارمحال و بختیاری هم با وجود تمام تنگناهای اقتصادی و شرایط معیشتی خود که به گواه آمارها بالا و دشوار است؛ روز سه شنبه در راهپیمایی حمایت از آرامش شرکت کردند. «اقبال عباسی» استاندار چهارمحال و بختیاری با قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی اعلام انزجار از فتنه‌گران گفت: تجمع و راهپیمایی خودجوش مردم مرکز این استان بیعت مجدد با مقام معظم رهبری و اعلام انزجار و خشم از تخریب‌کنندگان، غارت‌گران بیت‌المال و فتنه‌گران حوادث اخیر بود.

مردم ایلام هم همگام با دیگر استان های غرب کشور در تجمعی پرشورنارضایتی خود را از آشوب های به وجود آمده ابراز کردند. «قاسم سلیمانی دشتکی» استاندار ایلام هم در جمع مردم گفت: ایلامیان با حضور باشکوه خود در راهپیمایی ضد اغتشاش‌گران از نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور دفاع کردند.

شهرکردیهای هم، در کنار دیگر مردمان غرب کشور در برابر ناامنی های ایجاد شده فریاد بیزاری سر دادند.  

 اعلام برائت جنوبی‌ها از اغتشاشگران

مردم دزفول در حالی امروز از هرگونه برهم خوردن نظم عمومی و از بین رفتن زیرساخت های این شهر اعلام انزجار کردند که روزهای گذشته شبکه‌های خبری فارسی زبان از جو ناآرام این شهر خرابی‌های عجبیب و کشته های بی‌شمار! گزارش کردند. حجت الاسلام «سید محمدعلی قاضی‌ دزفولی» امام جمعه این شهر با تاکید بر اینکه خط ملت ایران از آشوبگران جدا است، گفت: امروز با صدای بلند و رسا نگرانی مردم از تورم و گرانی را به گوش مسئولان می‌رسانیم. وی با اشاره به اینکه مردم نسبت به خلف وعده‌ها، رانت‌ها و برخی تصمیمات اشتباه اعتراض دارند، گفت: مسئولان شهامت داشته باشند و هنگام اشتباه از مردم عذرخواهی کنند.

تداوم حمایت‌های مردم از امنیت کشور

همزمان با برگزاری راهپیمایی های تجمعی در نقاط مختلف کشور، شهرها و استان های تهران، هرمزگان، خوزستان،  کرمانشاه، یاسوج، مازندران، کرمانشاه، کرمان، زاهدان، البرز و بیرجند  هم از تدارک تجمع برای دفاع از آرامش در کشور خبر می دهند. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این شهرها در بیانه هایی از مردم برای حضور در این راهپیمایی و اعلام انزجار از اغتشاش های اخیر دعوت می کنند و به نظر می رسد نماز جمعه این هفته در ایران صحنه اعلان صف مردم از آشوبگران خواهد بود.

همچنین در همین ارتباط اهل سنت خراسان شمالی روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدامات فتنه‌گران در آتش زدن اموال مردم و بیت‌المال تاکید کردند: اغتشاش‌گرانی که به بهانه سوخت جو کشور را ملتهب می‌کنند از ملت ایران نیستند بلکه جیره‌خوار استکبار و رژیم صهیونیستی هستند.

امامان جمعه خراسان شمالی هم روز  چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر لزوم پاسخگویی به مطالبات به حق شهروندان، حساب مردم را از آشوب‌گران، معاندان و ناامن‌کنندگان فضای عمومی کشور جدا دانستند.

حالا نوبت مسئولان است

مردم سال‌هاست که هرجا لازم بوده در صحنه دفاع از کیان اسلام و کشور حضور داشته‌اند؛ تقدیم هزاران شهید در جنگ تحمیلی، استادگی و مقاومت۴۰ ساله در برابر خباثت‌های دشمنان ایران، همدلی و کمک‌رسانی در حوادثی مثل سیل و زلزله امروز تبدیل به تجربه انباشته‌ای در فرایند ملت‌سازی ایرانیان شده است. اکنون نوبت مسئولان است که صادقانه فکر عاجلی برای کم کردن فشارها و تنگناهای مردم بکنند. حالا زمان نیش و کنایه زدن به همدیگر و رفع مسئولیت از خود نیست. هر مقام و هر مسئولی به سهم خود باید باری از مشکلات مردم بردارد.  

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 29 آبان    98، کد خبر:   83563147، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین