پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
نگاه ویژه دولتمردان به استان البرز ستودنی است استان البرز به عنوان آخرین استان تفکیک شده در کشور از یک سو و بحث مهاجرت پذیری از سوی دیگر برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیاز به تلاشی دو چندان دارد.
شعارسال:از این رو و با توجه به نیاز استان به حضور مدیران توانمند، مهندس سید حمید طهایی از مدیران گران سنگ دولت تدبیر و امید در سمت استاندار البرز لباس خدمت بر تن کرده است. وی سال ۱۳۳۱ در همدان متولد و سال ۵۱ در رشته ریاضی فارغ التحصیل شد و سپس دو سال دوره راهنمای تحصیلی را در دانشسرا طی کرد. این مدیر توانمند پس از آن وارد دانشگاه تهران شد و در رشته علوم تربیتی ادامه تحصیل داد که در آن زمان به علت فعالیت های سیاسی که از دوران دانشسرا در آن شرکت داشت، مدت یکسال از تحصیل محروم شد. مهندس طهائی در ادامه در رشته اقتصاد ادامه تحصیل داد و با گذراندن تعدادی از واحدهای آزاد در دانشگاه الهیات و رشته جامعه شناسی نهایتا سال ۵۸ مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد.

وی پس از دریافت مدرک خود مدت ۶ ماه در حوزه علمیه حضور پیدا کرد که با توجه به توصیه آیت الله مدنی به ایشان در خصوص نیاز استان به افراد تحصیلکرده به استانداری همدان رفت و بعد از ورود به استانداری همدان تا سال ۶۵ به عنوان کارشناس ، مدیر دفتر اجتماعی ، مشاور اقتصادی استاندار و نهایتا معاون سیاسی اداری استاندار خدمات ارزنده ای ارایه داد.

مهندس طهایی در ادامه خدمات ارزنده خود مدت ۶ ماه در استان مرکزی به عنوان قائم مقام استاندار و بیش از دو سال به عنوان سرپرست و استاندار استان مرکزی، بیش از ۸ سال به عنوان استاندار سمنان ، ۵ سال به عنوان استاندار اردبیل و ۳ سال هم به عنوان استاندار قم خدمت کرد. این مدیر با تجربه پس از این دوران مدت ۵ سال به عنوان رییس کمیسیون اجتماعی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور موثر پیداکرد و با کوله باری از تجربه بازنشسته شد.

پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید مجددا از این مدیر توانمند برای حضور در مجموعه مدیریتی دعوت به عمل آمد و درحال حاضر بیش از دو سال است که به عنوان استاندار استان البرز برای دستیابی مردم استان به مطالبات خود از تمام تجربه و تعهد خود استفاده کرده که در نتیجه آن عملکرد قابل قبولی برای استان رقم خورده است . برای آشنایی بیشتر با چگونگی عملکرد استانداری البرز در دولت تدبیر و امید ، گفت وگوی کاروکارگر با مهندس سید حمید طهایی استاندار استان البرز را بخوانید.

* ویژگی خاص استان

به نظر بنده استان البرز که سال ۸۹ با تصویب دولت و مجلس تاسیس شد بخشی از مسوولیت اجرایی پایتخت را از آن جدا کرد و به عنوان یک استان جدیدالتاسیس تشکیل شد.

این استان طبق آمار رسمی با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، با ۶ شهرستان و ۱۶ شهر در مقایسه بارشد جمعیت کشور (طبق آمار سال ۹۰ که ۲۹/۱ درصد است) از رشد جمعیت ۰۴/۳ درصد، یعنی بیش از دو برابر میانگین کشوری برخوردار است که حکایت از مهاجر پذیر بودن استان دارد.

ضمن اینکه قرار گرفتن در نزدیک پایتخت و وجود آب و هوای خوب باعث شده تا بخشی از جمعیت تهران در این استان ساکن باشند.

لذا با توجه به نوپا بودن استان البرز در خصوص تامین وتوسعه امکانات زیر بنایی، نیاز است که تلاش مضاعفی صورت گیرد.

در این زمینه وجود و حضور تعدادی زیادی از واحدهای تولیدی صنعتی در استان و همچنین واحدهای کشاورزی مدرن نشان دهنده این است که استان دارای استعداد خوبی است ، خصوصا از لحاظ نیروی انسانی و فارغ التحصیلان دانشگاهی که به نسبت جمعیت بیش از سایر نقاط کشور است.

در کنار آن، وجود مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی ، استان را به صورت یک قطب علمی و فناوری معرفی کرده است که امیدواریم به همت نیروی انسانی فعال و تحصیلکرده استان البرز و همت دولتمردان، این استان را از هر لحاظ به یک استان نمونه تبدیل کنیم.

* اقدامات صورت گرفته

در زمینه IT و استقرار دولت الکترونیک، استفاده از مراکز علم و فن آوری، استان را مستعد این می کند که گامهای بلندی را بردارد.

طراحی شهر ICT در فرودگاه پیام و وجود پارک های علم و فناوری و یژگی های خاصی است که استان دارد.
ما در واقع کمک می کنیم که مراکز تحقیقاتی موجود با استفاده از دانش و فناوری نوین به روز شده و با هم لینک شوند.

امروزه کاری که صورت می گیرد در واقع ارتباط و شبکه ای است که بین مجموعه در حال برقراری است و در این زمینه امیدوارم همکاران عزیزمان در سطح ملی هم ما را یاری دهند تا از این شرایط استفاده بهینه کنیم.
در حال حاضر زیر بناهایی که از سوی دولت تامین شده ، مقدار زیادی فیبر نوری با استعداد و توان پهنای باند بسیار در استان ، خصوصا مرکز استان است که زیر بنای کارهای الکترونیکی و فضای مجازی است که هم مردم و هم سیستم های اداری ودولتی از این امکان استفاده می کنند.

* کاهش آمار بیکاری

با توجه به اینکه استان مهاجر پذیر است ما مرتب با تغییر آمارها مواجه هستیم و بعضا با آمارهایی مواجه می شویم که در هیچ جای دیگر نمونه آن را نداریم.

برای نمونه در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ استان در ثبت نام دانش آموزان ابتدای ۰۷/۶ درصد رشد داشته که مفهوم آن این است که خانواده های این دانش آموزان به استان مهاجرت کرده اند.

بنابراین شاخص آمار ما دائما تغییر می کند و ثابت نیست و آمار بیکاری هم تابع همین تغییرات است. اما در واقع بحث بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از مشغله های فکری ما است و ما بیشترین وقت را در حوزه اقتصادی درخصوص راه اندازی واحدهای تولیدی صرف می کنیم.

* بحث اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی در اصل با تاکید مقام معظم رهبری از دو سال پیش شروع شده ، لذا تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ، ستاد رفع موانع تولید و کارگروههایی که در این حوزه فعالیت دارند همه اینها دست به دست هم دادند که ما سال گذشته و امسال بیش از ۴۲۰ مورد مصوبات داشتیم، در جهت کمک به واحدهای تولیدی و جلوگیری از کاهش شاخص تولید و احیانا تعطیلی واحدها.

ما واحدهایی داشتیم که راکد بودند اما با توجه به اقدامات صورت گرفته و حمایت های دولت در دو سال اخیر به مدار تولید بازگشتند.

* حضور سرمایه گذاران

استان البرز از استانهایی است که استقبال سرمایه گذاران داخلی وخارجی برای حضور در آن بسیار است.
اما به ناچار و به علت محدودیت سرزمین خودمان و اینکه در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار داریم، سعی می کنیم واحدهایی را که آلایندگی نداشته باشند و با توجه به واحدهایی که در استان مشغول فعالیت هستند انتخاب کنیم، به طوری که این سرمایه گذاری ها در چهارچوب اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد.

بنابراین ما از بین کسانی که داوطلب سرمایه گذاری در استان هستند بهترین گزینه ها را در چهارچوب موارد ذکر شده ، انتخاب می کنیم ، درحالی که شاید سایر استانها این مساله را ندارند.

برای نمونه ما در بخش سرمایه گذاری خارجی آماری که در سال ۹۴ داریم، نسبت به سالهای قبل ۳۶ برابر رشد داشته است.

در حال حاضر هم ۹ شرکت بزرگ بین المللی در استان البرز مشغول به فعالیت هستند.

از سوی دیگر وجود فرودگاه پیام و منطقه ویژه آن ، موقعیت ویژه و استثنایی در کنار پایتخت است که تنها فرودگاه باری بین المللی است که هم گمرک و هم قابلیت فرود هواپیماهای پهن پیکر را دارد.

* سخن پایانی

مجموعه عزیزانی که در استان مشغول کار و فعالیت هستند و بنا دارند که خدمتی به مردم و کشور عزیزمان ارایه دهند، گام در مسیری ارزشمند گذاشته اند و این تلاش با همت این عزیزان و یاری دولتمردان مطمئنا به بارخواهد نشست و نتیجه آن دستیابی مردم استان به مطالبات به حق خود است.

* تقدیر و تشکر

جا دارد بنده از اعضای محترم دولت بویژه عزیزانی که واقعا استان ما را با قدوم خودشان مزین می کنند، به طوری که در دو سال گذشته که بنده توفیق خدمت در استان را داشتیم شاهد بودم که تعدادی از وزرای محترم چندین نوبت به استان ما سفر داشتند که آثار و برکات خوبی هم برای ما داشته است تشکر و قدردانی نمایم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه کاروکارگر، صفحه 14، تاریخ انتشار: یکشنبه 17 مرداد 1395، شماره: 7277.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین