پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
آذربایجان‌شرقی امروز برای پنجمین بار میزبان سفر رییس جمهوری و یارانش به «سر ایران» است؛ سفرهایی که انجام‌شان در ۵ سال گذشته بوی امید و تدبیر برای توسعه این دیار داشته‌اند.

شعارسال: در شرایطی که سال هایی نه چندان دور مردم آذربایجان شرقی از کم توجهی روسای دولت ها به دیارشان گله داشتند، این روزها درباره چرایی تعدد سفرهای شخص نخست اجرایی مملکت به این خطه از خود می پرسند؛ سفرهایی که هر یک از آنها بستر کلنگ زنی یا افتتاح دهها طرح عمرانی و رفاهی، آن هم، از نوع زیرساختی بوده است.

یک حساب سر انگشتی از سفرهای استانی رییس دولت تدبیر و امید و یارانش به دیار آذربایجان شرقی نشان می دهد که در سایه این سفرها تاکنون طرح هایی با بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و صدها میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی مصوب، کلنگ زنی و افتتاح شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تاکنون چهار سفر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، فروردین ۱۳۹۶، بهار ۱۳۹۷ و مرداد سال جاری به آذربایجان شرقی داشته و حضور امروز او و اعضای کابینه اش، پنجمین سفر رییس قوه مجریه به این خطه در طول ۵ سال محسوب می شود؛ به عبارت دیگر رییس جمهوری به طور متوسط هر سال یک سفر به تبریز داشته است.

سفر اول؛ آذربایجان شرقی، مقصد هفدهمین سفر رییس جمهوری

استان غیور و بلند آوازه ایران، آذربایجان شرقی و شهر تاریخی تبریز، مرکز تلفیق زیبای سنت‌ها و پیشرفت‌ها، مقصد هفدهمین سفر استانی رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید در آخرین روزهای اردیبهشت و اولین روزهای ماه خرداد ۱۳۹۴ بود. 

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، دیتاسنتر استان، مرکز خدمات آموزشی و رفاهی فرهنگیان، ساختمان آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی از جمله طرح‌هایی بودند که توسط حجت الاسلام روحانی در این سفر افتتاح شدند.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در راستای تحقق وعده رئیس جمهوری به مردم نجیب استان در ساختمان ۲ طبقه و یکهزار و ۳۰۰ مترمربعی میراثی متعلق به خانواده پروین اعتصامی، شاعره نامدار معاصر کشورمان، در یکی از محلات تاریخی شهر تبریز افتتاح شد؛ افتتاح این نهاد فرهنگی از جمله وعده های انتخاباتی رییس کابینه امید در راستای صیانت از فرهنگ و زبان های محلی بود.

افتتاح مرکز دیتاسنتر از دیگر برنامه های سفر نخست رییس جمهوری به آذربایجان شرقی بود؛ این طرح، یکی از زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات بوده و سبب می‌شود تعادل و ترافیک داده‌ها در داخل استان اتفاق بیفتد. با ایجاد IX در این مرکز نسبت به یکپارچه سازی داده‌های سازمان های دولتی اقدام می شود.

این طرح دارای ۱۵ سرور پردازشی، ۱۵ سرور ذخیره سازی و ۱۵ سرور مجازی، سیستم Power، تابلوها و ژنراتور برق و ups، سرورها در ۱۴ راک و اتاق NOC(کنترل) بوده و ساختمان آن حدود ۳۰۰ مترمربع با رعایت کامل مسائل امنیتی و پدافند غیرعامل ساخته شده و برای ساخت آن در مدت ۴ سال ۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

در این سفر همچنین «مرکز خدمات آموزشی و رفاهی فرهنگیان» با اهداف آموزشی، برگزاری کارگاه ها و اسکان فرهنگیان با ۱۰ هزار مترمربع وسعت و ۶ هزار و ۸۶۴ متر مربع اعیان با صرف ۱۱ میلیارد تومان هزینه گشایش یافت.

افتتاح «ساختمان آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی» با هدف توسعه فعالیت در حوزه سلول های بنیادی، ناباروری، فناوری انرژی های نو، آموزشهای علمی و کاربردی بوده در ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع و ۹ طبقه و با صرف ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار از دیگر برنامه های سفر حجت الاسلام روحانی به تبریز بود.

رییس دولت تدبیر و امید در این سفر همچنین فرمان آغاز عملیات اجرایی آزادراه تبریز – مرند – بازرگان، آزادراه مراغه – هشترود و شهر جدید شهریار(غیردولتی) را صادر کرد.

آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر و پیش بینی ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری قرار بود به صورت مشترک توسط شرکت ترکیه ای «برگیز» به میزان ۶۵ درصد و وزارت راه و شهرسازی به میزان ۳۵ درصد اجرا شود که بعدها این قرارداد لغو و اجرای طرح به شکل مرحله ای به پیمانکاران داخلی واگذار شد.

در سفر نخست رییس دولت تدبیر و امید به آذربایجان شرقی همچنین کلنگ عملیاتی آزادراه مراغه – هشترود زمین زده شد؛ طول این پروژه، ۹۲ کیلومتر و میزان سرمایه گذاری در آن به قیمت روز ۸۹۵ میلیارد تومان بوده و سرمایه گذار آن، وزارت راه و شهرسازی به میزان ۶۰ درصد، بانک سپه به میزان ۲۰ درصد و شرکت آب و خاک به میزان ۲۰ درصد هستند. مدت زمان اجرای آن، ۳ سال بود که تاکنون پایان نیافته است.

سفر دوم؛ از دیدار با سیل‌زدگان تا افتتاح طرح های عمرانی

رییس جمهوری کشورمان سی ام فروردین ۱۳۹۶ در حالی سفر یکروزه ای به آذربایجان شرقی با محوریت بازدید از مناطق سیل زده داشت که برنامه های کاریش از این فراتر رفت و طیفی متنوع از رویدادهای اداری، فرهنگی و اقتصادی را شامل شد.

سفر روحانی به آذربایجان شرقی با ورود به فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز و سخنرانی وی در آنجا کلید خورد؛ رئیس جمهوری در فرودگاه با استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مقام های کشوری و لشکری مستقر در استان مواجه شد.

در ادامه و در شرایطی که قرار بود رئیس جمهوری با بالگرد برای بازدید از روستای سیل زده «چنار» شهرستان عجب شیر برود، وی ترجیح داد مسیر بیش از ۱۰۰ کیلومتری تبریز تا آنجا را با خودرو بپیماید.

روحانی در مسیر فرودگاه تبریز تا روستای سیل زده«چنار»، از نزدیک به دیدن پل غله زار در آذرشهر که شماری از هموطنان عزیزمان در سیل اخیر در آنجا جان خود را از دست دادند، رفت و پس از شنیدن توضیحات مسئولان امر، نسبت به رفع مشکلات مواصلاتی این محل دستورات لازم را صادر کرد.

رئیس جمهوری کشورمان پس از آن، میهمان بانوان روستای «میهماندار» در مسیر سیل روستای «چنار» شهرستان عجب شیر شد و در فضایی صمیمی پای صحبت های آنان نشست و نسبت به برآورده شدن خواسته های آنان قول مساعد داد.

رئیس دولت تدبیر و امید سپس خود را به روستای «چنار» که ۲۰ ساکن آن بر اثر سیل جان خود را از دست دادند، رساند و پس از بررسی مشکلات موجود در آنجا دستورات لازم را برای تسریع در رسیدگی به وضعیت سیل زدگان روستا و حل مشکلات سرپناه و معیشتی آنان صادر کرد.

روحانی بعد از بازدیدهای سر راه مسیر تبریز تا روستای «چنار»، حدود ساعت ۱۴ بعد از ظهر به تبریز بازگشت تا در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور جمعی از وزرا شرکت کند. 

سفر رئیس دولت یازدهم به آذربایجان شرقی علاوه بر آشنایی نزدیک شخص دوم مملکت از آخرین وضعیت سیل و سیل زدگان استان، برکات صنعتی و اقتصادی نیز داشت و وزیران دولت 'امید' با افتتاح چند طرح اشتغال زا، عزم دولت برای فراهم کردن بستر رشد و شکوفایی هر چه بیشتر استان را به نمایش گذاشتند.

با این نگاه بود که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی کابینه «اعتدال»، با سفر به شهرستان مرزی جلفا، مرحله نخست طرح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتاری آبرسانی مرزی را در این شهرستان، به وسعت یک هزار هکتار و پتانسیل اشتغال زایی برای یک هزار و ۳۰۰ نفر افتتاح کرد تا بستر چشم انداز توسعه کشاورزی در دشت های این منطقه مرزی مهیا شود.

مشاور وزیر نیرو نیز در قالب سفر یکروزه رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی، مسیر خود را به سمت شهرستان بستان آباد کج کرد تا سد یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی «کلقان»را که از عوامل بازدارنده سیل اخیر و نجات ۲۰ روستا از خسارات احتمالی سیل بود، آبگیری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کابینه «تدبیر و امید» نیز با حضور در شهرک شهید سلیمی آذرشهر، کلید واحد خصوصی تولید الکتروموتورهای سامانه های گرمایشی و سرمایشی را با ظرفیت اشتغالزایی مستقیم برای ۱۵۰ نفر و ممانعت از خروج سالانه ۲ میلیون دلار ارز را روشن کرد.

پایان بخش سفر یکروزه پرمشغله رئیس جمهوری کشورمان به آذربایجان شرقی، نشست با نخبگان استانی بود که در فضایی بسیار صمیمی و دوستانه برگزار شد و شعرخوانی و خوشامدگویی فارسی- ترکی «خسرو سرتیپی» از فعالان فرهنگی- ادبی تبریز به صمیمیت آن افزود.

سفر سوم؛ از افتتاح رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸

هر چند نقطه عطف سفر سوم رییس کابینه اعتدال به آذربایجان شرقی در اوایل اردیبهشت پارسال، افتتاح رویداد بین المللی «تبریز ۲۰۱۸» - انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشکری جهان اسلام بود، اما این سفر نیز مانند ۲ سفر قبلی زمینه ساز کلنگ زنی و افتتاح طرح های زیرساختی در حوزه های مختلف گردشگری، صنعت و اقتصاد شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در این سفر در بدو ورود به فرودگاه تبریز با اعلام اینکه «در این دو روز نسبت به سفر قبلی استانی به آذربایجان شرقی که ۲۳ طرح و برنامه تصویب شده بود توجه ویژه ای خواهیم داشت، از اهتمام ویژه دولت برای عمران و آبادانی این خطه خبر داد و پس از آن برای حضور و سخنرای در جمع دهها هزار نفری مردم عازم ورزشگاه تختی تبریز شد.

رییس جمهوری سپس مرکز سوانح و سوختگی بیمارستان سینای تبریز را افتتاح کرد؛ این مرکز ۶۴ تختخوابی شامل بخش های سوختگی مردان، زنان، کودکان، مراقبت‌های ویژه سوختگی، اتاق‌های عمل مستقل و موتورخانه مجزا است و در زمینی به وسعت ۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع با صرف بیش از ۴۷ میلیارد تومان اعتبار از محل کمک‌ های خیرین و منابع دولتی احداث و تجهیز شده است.

برنامه دیگر روز اول سفر روحانی به تبریز حضور در جمع برگزیدگان اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی در تالار معلم تبریز بود؛ رئیس‌جمهور  در آن دیدار اعلام کرد که "اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم برنامه‌هایی برای خودمان داریم. اما کنار گذاشتن برجام پرهزینه‌ترین تصمیم سیاسی آمریکا در تاریخ این کشور خواهد بود".

در این سفر عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی، از پروژه بزرگراه تبریز- هریس- اهر بازدید کرد و در گفتگو با پیمانکاران این طرح، آخرین مراحل پیشرفت این پروژه را جویا شد؛ آخوندی سپس از محور خواجه- ورزقان نیز بازدید و از نزدیک در جریان جزئیات این پروژه قرار گرفت.

 محمد شریعتمداری، وزیر وقت صنعت و معدن نیز هم زمان با سفر کابینه تدبیر و امید به آذربایجان شرقی، از واحد آهنگرسازی تراکتورسازی بازدید کرد.

هم زمان با سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان در این سفر همچنین کارخانه قالب های دایکاست و ویژه تراکتورسازی تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت؛ این واحد ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ ست قالب های دایکاست را دارد و برای ۸۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

سخنگوی وقت دولت که در این سفر روحانی را همراهی کرد، گفت: رئیس جمهور برای تخصیص منابع مورد نیاز جهت تکمیل پروژه راه آهن تبریز – میانه بهسازمان برنامه و بودجه دستور اکید و ویژه ای داده اند.

محمدباقر نوبخت، همچنین از دستور اکید رییس جمهوری برای تخصیص منابع مورد نیاز جهت تکمیل پروژه راه آهن تبریز – میانه به سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛ دستوری که نتیجه آن در کمتر از ۲ سال امروز در قالب افتتاح این طرح خود را نشان می دهد.

در جریان این سفر، ۳۱ طرح و پروژه در حوزه‌های آب، کشاورزی، راه‌سازی، بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگی و ورزشی به ارزش ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان مصوب شد؛ داود بهبودی، رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی خرداد ماه امسال اعلام کرد که ۱۰۰ درصد اعتبارات این طرح ها اختصاص یافته است.

سفر چهارم ؛ افتتاح ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح زیرساختی

آذربایجان شرقی هشتم مرداد ماه امسال میزبان رییس جمهوری و جمعی از اعضای کابینه بود؛ در این سفر ۵۲۱ طرح با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی در بخش های مختلف استان توسط حجت الاسلام روحانی افتتاح شد که از این تعداد ۳۷۰ پروژه با یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه عمرانی بود.

در سفر رییس دولت تدبیر و امید به آذربایجان شرقی در بخش صنعت، معدن، گردشگری، اقتصاد و پالایشگاه نیز در مجموع ۱۴۰ پروژه افتتاح شد که تنها برای طرح های پالایشگاهی و صنعتی ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده بود.

بهره برداری از ۳ پروژه مهم آبرسانی شامل سد حاجیلر چای ورزقان با ۱۵۶ میلیارد تومان هزینه، طرح آبرسانی به ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آقبلاغ جلفا با ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و شبکه‌ آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری از دیگر برنامه های سفر چهارم روحانی به آذربایجان شرقی بود که موجی از امید به حوزه آب و کشاورزی استان تزریق کرد.

همچنین در سفر چهارم رییس جمهوری به آذربایجان شرقی فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان هریس با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات و ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات افتتاح شد؛ در این پروژه، ۲۱۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۲۴۰ میلیون یورو  نیز به صورت ارزی، سرمایه گذاری شده و هدف اصلی احداث نیروگاه، ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و رفع نیازهای برق است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6آذر1398 ، کدخبر: 83566199: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین