پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
«بوم گردی» تعریف جدیدی از سفر است که تصور ما از طبیعت‌گردی را تغییر داده و می‌توان با گسترش آن باعث توسعه و رونق صنعت پول‌ساز گردشگری شد؛ ظرفیتی که در طبیعت بکر ارسباران وجود دارد.

شعارسال: «بوم گردی» تعریف جدیدی از سفر است که تصور ما از طبیعت‌گردی را تغییر داده و می‌توان با گسترش آن باعث توسعه و رونق صنعت پول‌ساز گردشگری شد؛ ظرفیتی که در طبیعت بکر ارسباران وجود دارد.

امروزه گردشگری دیگر نه به شکل سنتی بلکه به‌صورت مدرن و هوشمندانه انجام می‌شود و تبدیل به یکی از پرسودترین صنعت‌های جهان شده است.

کشورهای بسیاری هستند که با ایجاد و گسترش زیرساخت‌های گردشگری و رونق دادن به صنعت توریسم مبالغ هنگفتی را وارد اقتصاد خود کرده‌اند و در مقابل متأسفانه در کشور ما شاهد افزایش سفرهای خارجی و خروج ارز هستیم.

بدون شک در این میان می‌توان با ایجاد بسترهای مناسب، گردشگری را به یکی از مسائل مهم کشور و صنعتی پول‌ساز تبدیل کرد. البته این روزها امکانات بسیاری برای متقاضیان سفر در داخل کشور ایجادشده است و یکی از همین موارد توجه به «بوم گردی» است.

از مهم‌ترین این امکانات می‌توان به ایجاد انواع اقامتگاه‌ها برای سکونت مسافران اشاره کرد که در مدل‌های گوناگون آماده ارائه خدمات به مسافران هستند.

در همین خصوص استان آذربایجان شرقی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر توجه زیادی به بحث بوم گردی در این استان بزرگ و زیبا شده است که پتانسیل‌های بالای تاریخی و گردشگری دارد، به‌طوری‌که توسعه گردشگری با گسترش «بوم گردی» تا حدودی محقق شده است و البته جای کار بسیار دارد.

کارشناسان حوزه گردشگری معتقد هستند منظور از انواع اقامتگاه‌های بوم گردی تنوع بالای آن‌ها در مسائلی از قبیل هزینه، طراحی، کاربری، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی است.

به‌عنوان نمونه این روزها در بسیاری از شهرهای آذربایجان شرقی شما هم امکان رزرو یک هتل را دارید و هم اقامت در یک‌خانه روستایی و هم امکان اقامت در یک واحد بوم گردی را خواهید داشت.

وجود ۵۲ روستای هدف گردشگری در آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، از وجود ۵۲ روستای هدف گردشگری در استان خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی قطب گردشگری کشور بوده و این استان دارای منابع طبیعی، اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری بوده که همواره در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

مرتضی آبدار ادامه داد: طی سال جاری بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر داخلی و ۴۹۳ هزار گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی واردشده و اقامت بیش ۹۸ هزار و ۳۰۰ نفر در اماکن اقامتی ثبت‌شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌ها در راستای جذب گردشگر در روستاهای هدف گردشگری اولویت ما در این سال‌ها بوده است، ادامه داد: «بوم گردی» می‌تواند باعث ارزآوری و رشد اقتصادی شده و در مقابل از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

آبدار از افزایش ۹۰۰ درصدی زیرساخت‌های گردشگری اعم از امکانات اقامتی، تفریحی و مجتمع‌های بین‌راهی در استان هم خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اشتغال‌زایی در روستاهای هدف و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها را از اهداف عمده توسعه بوم گردی بیان کرد.

جنگل‌های ارسباران و کلیبر نگینی «سبز» در آذربایجان

ارسباران نام منطقه‌ای کوهستانی در شمال آذربایجان شرقی است. این منطقه جنگلی نسبت به جنگل‌های شمال ایران کمی ناشناخته باقی‌مانده ولی ازجمله مکان‌هایی است که در فهرست یونسکو قرار دارد. جنگل‌های ارسباران و کلیبر یکی از پرترددترین مناطق محبوب در میان گردشگران است.

این جنگل‌ها با وسعت حدود ۱۲ هزار کیلومتر به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی شده است، با تمامی این ویژگی‌ها جنگل‌های ارسباران با درختان هیرکانی و منطقه جنگلی و کوهستانی خود بسیار شناخته شده است.

این منطقه با چشم‌اندازهای طبیعی و خارق‌العاده و نیز آثار تاریخی ارزشمند، یکی از مناطق محبوب گردشگری در شمال غربی ایران محسوب می‌شود.

تنوع جانوری در این جنگل‌ها نیز بالا است و همین موضوع دلیل افزایش گردشگران در این منطقه شده است. ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این جنگل زندگی می‌کنند.

پستانداران این جنگل شامل بز، گراز، خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش و پلنگ، خوک وحشی، روباه و گرگ هستند.

تبدیل ۲۶ واحد اقامتی روستایی به اقامتگاه بوم گردی در کلیبر

این سرزمین بسیار زیبا، بهره‌مند از چشم‌اندازهایی خارق‌العاده، طبیعتی بکر و دست‌نخورده و دیدنی‌هایی مجذوب‌کننده است که مسافران و گردشگران را هنگام حضور در این منطقه با حیرت و شگفتی روبه‌رو می‌سازد.

با توسعه گردشگری پایدار و سفر در آذربایجان شرقی، نیاز به محل‌هایی برای اسکان در گوشه و نقاط استان احساس شده و با گسترش روند گردشگری طی این سال‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی در اقصی نقاط استان تأسیس‌شده است.

تمام این اقامتگاه‌ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی هر منطقه و افزایش ورود گردشگران به آن نواحی ساخته‌شده است.

افزایش گردشگران در کلیبر و ارسباران باعث رونق «بوم گردی» در این منطقه شده است و برای همین طبق گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ۲۶ واحد اقامتی روستایی به اقامتگاه بوم گردی در کلیبر تبدیل‌شده است.

فرشاد رستمی  ادامه داد: رفتار مسئولانه در قبال طبیعت از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که در کنار توسعه بوم گردی بدان توجه داریم، در این راستا آموزش مستمر فعالان و ذی‌نفعان این صنعت را به جد پیگیر هستیم.

وی افزود: گردشگری بدون توجه به فاکتورهای توسعه پایدار، طبیعت و زندگی جوامع روستایی و عشایری را به خطر خواهد انداخت.

ایجاد بیش از ۱۶۰ اقامتگاه بوم گردی در آذربایجان شرقی

رستمی سپس از صدور مجوز و ایجاد بیش از ۱۶۰ اقامتگاه بوم گردی در جهت اشتغال‌زایی در روستاهای استان خبر داد و گفت: هدف از این کار علاوه بر رونق گردشگری و توسعه اقتصادی، جلوگیری از مهاجرت بوده است.

وی سپس به معرفی ظرفیت‌های بوم گردی و توزیع متوازن سفر در سراسر استان تأکید کرد و ادامه داد: توجه به اهمیت مقوله بوم گردی و ظرفیت کم‌نظیر آذربایجان شرقی در این خصوص، اطلاعات کامل ۲۰۰ مسیر بوم گردی در استان توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فراهم و نقشه جامع آن احصاء شده است.

رستمی افزود: با تقویت ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های استان در نوروز ۹۸ شاهد حضور خیل عظیمی از گردشگران داخلی در نقاط مختلف استان و به‌خصوص روستاهای هدف گردشگری خواهیم بود.

لازم به ذکر است که جنگل فندقلوی اهر نیز ازجمله مناطق زیبا و گردشگر پذیر ارسباران است که در ۲۵ کیلومتری جاده اهر به مشکین‌شهر بر فراز کوه‌های سرسبز روستای انداب قدیم واقع‌شده که خود این روستا نیز از روستاهای هدف گردشگری شهرستان بوده است.

جنگل‌های طبیعی فندقلوی اهر از مناطق بکر، سرسبز و جزو جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است. پارک جنگلی فندقلوی جزو مناطق حفاظت‌شده جنگلی و زیستگاه حیات‌وحش منطقه ازجمله انواع پرندگان، جوندگان، خزندگان متعدد و همچنین محل احیای مارال (گوزن) است که در حال حاضر تنها یک‌گونه از این حیوان نادر ارسباران در این مکان نگهداری و حفاظت می‌شود.

برای رسیدن به ارسباران ابتدا باید خودتان را به تبریز برسانید. از تبریز تا کلیبر که باز به ارسباران می‌رسد ۱۷۴ کیلومتر و حدود ۲ تا ۳ ساعت است که بعد از رسیدن به کلیبر حدود ۱ تا ۲ ساعت باید بروید تا به آینالو و دره زیبای مکیدی برسید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:11 فروردین 1398، کدخبر:4567638 www.mehrnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین