پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
کیودو خبرگزاری رسمی ژاپن اعلام کرد که حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با هدف برون رفت از بن‌بست موجود و ایجاد تحولی تازه در حالی به ژاپن سفر می‌کند که رییس جمهوری آمریکا نیز برای این سفر به توکیو چراغ سبز نشان داده است.
شعارسال: این خبرگزاری امروز (یکشنبه) در خبری اختصاصی نوشت؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با هدف کاهش تنش‌ها و خروج از بن‌بست پیش آمده در مساله توافق هسته‌ای، به ژاپن سفر کند.

به گزارش کیودو آمریکا از توکیو خواسته است نتیجه دیدار احتمالی روحانی و شیزو آبه به آن‌ها اطلاع داده شود.

بر اساس این گزارش مقامات ایرانی و ژاپنی دیدار روحانی و آبه را برای ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) برنامه‌ریزی کرده اند.

کیودو می‌نویسد، اگر این سفر انجام شود اولین دیدار یک رییس جمهوری اسلامی ایران از ژاپن پس از سفر اکتبر سال ۲۰۰۰ رییس جمهوری وقت ایران به ژاپن است.

کیودو ادامه می‌دهد که سال‌ها است بنیان محکمی از دوستی میان طرفین برقرار شده است و ژاپن تلاش زیادی می‌کند تا رایزنی‌های قویتری با ایران داشته باشد.

خبرگزاری ژاپنی نوشت که آبه در ارتباط با همین میانجیگری‌ها و پس از آنکه ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، به عنوان اولین نخست وزیر ژاپن از سال ۱۹۷۸ میلادی به ایران سفر کرد.

کیودو می‌نویسد با نظرداشت احتمال انجام شدن این سفر، آبه از روحانی خواهد خواست که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند باشد ایران برای اینکه بتواند از تحریم‌ها خلاصی یابد و فشار‌های اقتصادی علیه این کشور پایان یابد، بخشی از تعهداتش را درچارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش داده است.

گزارش حاکی است که ژاپن قصد دارد یک هواپیمای گشتی و یک ناوشکن به منطقه اعزام کند و آبه درباره این مساله نیز توضیحاتی به رییس جمهوری اسلامی ایران خواهد داد تا موضوع به طور شفاف تری مطرح شود.

دیگر رسانه‌های ژاپنی از جمله «ژاپن تایمز» و «ماینیچی» نیز این خبر را منتشر کرده اند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفتگو با تلویزیون ژاپن اظهار امیدواری کرده بود که سفر احتمالی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اواخر این ماه به ژاپن، به تقویت روابط اقتصادی کمک کند.

«سید عباس عراقچی» که به وین سفر کرده بود به شبکه ان. اچ. کی ژاپن گفت: تمهیدات لازم برای تعیین تاریخ سفر دکتر روحانی انجام شده است و امیدوارم به زودی در این زمینه تصمیم گیری شود.

وی گفت: ژاپن شریک اقتصادی و ارائه دهنده فناوری به ایران است که همواره یکی از تأمین کنندگان مهم نفت ژاپن بوده است.

سفیر پیشین ایران در ژاپن با تاکید بر اینکه ایران می‌خواهد همان روابط مثبت با ژاپن را حفظ کند، نسبت به احتمال صادرات مجدد نفت به آن کشور در آینده ابراز امیدواری کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 ، کدخبر: 83586055 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین