پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
اهالی محله «شهید احمدی‌روشن» از کم و کاستی‌های محله‌شان با چهل و سومین «تریبون‌محله» خراسان ‌ رضوی درددل می‌کنند.

شعار سال: پیاده‌روهای گل‌آلود و مسیر ناهموار، زنانی با چادرهای رنگی و کودکانی که با لباس‌های نه‌چندان گرم در زمینِ خاکی سرگرم فوتبال هستند؛ این‌ها اولیــن تصاویری است که وقتِ ورود به محــله «شهید احمدی روشن» واقع در منطقه 3 شهرداری مشهد، به چشم می‌آیــد. محله‌ای که از سال 95 به شهر ملحق شده و هنوز چهره و نمای شهری به خود نگرفته و بیشتر شبیه بافت روستایی است. یک محله 125هکتــاری که از شمال به خیابان شهید علی محمدی، از جنوب به روستای علی آباد و از شرق به زمین‌های کشاورزی محــدود می‌شود و مقصد چهل و سومین تریبون‌محــله خراسان‌رضوی است.

پیاده‌رو نگو، بگو دریاچه گل و لای!
«بهبودی» جوان 25 ساله‌ای که چهار سال است در میوه فروشی محله شهید احمدی‌روشن کار می‌کنــد، اولین نفری است که سرِ درددلش بــاز می‌شود و می‌گوید: «طی چهار سال اخیــر، پیاده روهای این محــله، هیچ تغییری نکرده و همچنان خاکی و گل‌آلــود و پر از چاله چوله است.» آقای «حسینی» هم که چندین سال است در خیابان کشمیری که خیابان اصلی محله به‌حساب می‌آیــد، ساکن است، ادامه می‌دهد: «همان‌طور که می‌بینید، بعد از هر نم باران، رفت و آمد در پیاده روهای محله به سختی انجام می‌شود و در مواقع دیگر گرد و خاک امانمان را می‌برد. تا کی بایـد معابر این محــله در حالی که محل گذر پیر و جوان و بچه است، چنین شرایط اسفباری داشته باشد؟»
      حجت فرقانی، شهردار منطقه سه در پاسخ به این گلایـــه می‌گوید: «پیاده روسازی در محله احمدی روشن زمانی انجام می‌شود که  عقب نشینی‌های این محدوده به طور کامل توسط مالکان انجام شده باشد. با توجه به این که در بولوار شهید کشمیری که بولوار اصلی محله است، پیاده روها به‌شکل کامل توسط شهروندان آزاد نشده، نمی‌توانیم اقــدام به پیاده روسازی در این منطقه کنیم. در حال حاضر فقط می‌توانیم آماده سازی، زیرسازی و به طور موقت آسفالت پیاده روها را انجام دهیم و در آینده که عقب نشینی انجام شد، پیاده روسازی را به شکل اصولی انجام خواهیم داد.»
 

مدرسه به‌تعداد کافی نداریم و دوستم در مسیر طولانی دبستان، تصادف کرد و در کُماست
یکی از ساکنان محله می‌گوید: «در این منطقه برای دانش آموزان به تعداد کافی مدرسه وجـود ندارد و دختر و پسران محله، در دو شیفتِ مخالفِ هم، در یک مدرسه درس می‌خوانند و خانواده‌ها از این بابت، کمی نگرانند.» یکی دیگر از اهالی ادامه می‌دهد: «فرزندم برای تحصیل از این محله به منطقه علی آباد می‌رود و مجبور است هر روز مسافتی طولانی را برای رسیدن به محل تحصیل طی کند.» یکی از نوجوانان محله هم می‌گوید: «دوستم در راه رفتن به دبستان، تصادف کرد و به کما رفت. اگر مدرسه نزدیک بود مجبور نبودیم از چندین خیابان پرتردد عبور کنیم. کاش چند مدرسه در محله می‌ساختند.»
      «مجیدی فرد» سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی، ضمن تایید گلایه‌های اهالی محل، پاسخ می‌دهد: «منکر این نواقص نیستم. مدرسه محله دو شیفته است و چاره‌ای جز این نیست. در این محدوده یکی از اصلی‌ترین معضلات ما تراکم دانش آموز و کمبود فضای آموزشی است. منتها باتوجه به کمبود اعتبارات دولتی، یکی از راهکارها برای ساخت مدرسه به تعداد کافی، کمک گرفتن از خیران مدرسه ساز است و در تلاشیــم با توافق با این خیران، در مسیر مدرسه‌سازی در مناطق کم‌برخوردار شهر گام برداریــم.»

پارک، فضای‌سبز و زمین‌بازی می‌خواهیم
«سیدمهدی» 14 ساله با بچه‌محل‌های هم‌سن و سالش؛ رضـا، طاها، امیر، مهدی و علی‌اصغر در زمین‌ خاکی و رها شده محله مشغول فوتبال هستند.  وقتی متوجه می‌شوند مشتاقیم مشکلات محله را از نگاه و زبان آن‌ها بشنویــم، چند دقیقه بازی را رها می‌کنند و پرانرژی و سرخوش می‌گویند: «ما در این محله امکانات تفریحی و ورزشی نداریم. به شهردار سلام برسانید و بگویید خسته شدیم بس‌که تابستان و زمستان، در این زمین‌های رها شده، گل‌کوچک زدیم. دلمان زمین چمن و امکانات ورزشی و تفریحی می‌خواهد.» خانم مهدوی که 40 سال است در این محله سکونت دارد هم، از حرف بچه‌ها حمایت می‌کند و ادامه می‌دهد: «جوانان و نوجــوانان این جا هم مثل هر محله دیگر، نیاز به سرگرمی‌های مفید و سالم دارند. اگر امکانات ورزشی و تفریحی برای بچه‌ها فراهم باشد، سراغ سرگرمی‌های نامناسب نمی‌روند...»
      شهردار منطقه 3 مشهد، در پاسخ به خواسته نوجوانان محله شهیداحمدی‌روشن، می‌گوید: «احداث پارک و فضای سبز در این محــله  جزو اولویت‌های ما در شهرداری است و برای تامین این خواسته به‌جا و به‌حقِ اهالی، با مالکانی که در منطقه ملک و زمین دارند مشغول مذاکره‌ایم تا بتوانیم با توافق، سهم مناسبی از فضای سبز به این منطقه اختصاص دهیم. ان شاءا... در سال آینده، پارک و فضای سبزی بین کشمیری 33 و 35 احداث  خواهیم کرد و آمادگی احداث پارکی حدود پنج هزار متر در این محله را داریــم.»
 

از خطوط اتوبوس‌ محدود و فرسوده محله، گلایـه‌مندیم
خانم «رضایی» یکی از ساکنان بولوار شهید کشمیری، درددل می‌کند: «وقتی اتوبوس‌های خط‌های دیگری را که در دیگر نقاط شهر فعالیت می‌کنند با اتوبوس‌های فرسوده‌ای که به محله ما اختصاص داده‌اند مقایسه می‌کنم، از تبعیضی که بین شهروندان قائل می‌شوند دلم می‌گیرد. تعداد محدودی اتوبوس، همه فرسوده و فاقــد سیستم گرمایش و سرمایش. این انصاف است؟»

 اتحادی، روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی در پاسخ به این گلایه، می‌گوید: «در مسیرهایی که مبدا یا مقصدشان محله شهیداحمدی روشن است، خطوط 40،30،41،79و49 فعالند که در خط 30 ده دستگاه اتوبوس، خط 40 هفت دستگاه اتوبوس،  خط 41 یازده دستگاه اتوبوس، خط 79 شش دستگاه اتوبوس و خط 49، 11 دستگاه اتوبوس فعال است. میانگین عمر ناوگان اتوبوس‌های این مسیر، برای خط‌های 30،40 و 41 ده سال و برای خطوط 49 و79، 11 سال است. باتوجه به تحریم ها، در حال حاضر شرایط خرید اتوبوس نــو بسیار دشوار است و فعلا کارخانه‌های اتوبوس‌های درون شهری، امکان فروش اتوبوس به ما را ندارند. اما سعی می‌کنیم با بازسازی اتوبوس‌های فرسوده بتوانیم کیفیت و کمیت ناوگان اتوبوسرانــی مشهد را در سطح مناسبی نگه داریم. اگر شهروندان کم و کاستی می‌بینند به بزرگی خودشان ببخشند. در حال حاضر بضاعت همین است ولی در تلاشیم قرارداد مناسبی برای دریافت اتوبوس ببندیم. فعلا قول گرفتیم تا پایان سال 100 دستگاه تحویل بگیریم تا برای سرویس دهی وارد چرخه کنیم. ضمن این که پروژه بازسازی 300 دستگاه اتوبوس فرسوده را از ابتدای سال آغاز کرده ایم و حدود 170 دستگاه وارد چرخه خدمات رسانی شده‌اند. فارغ از این، تمامی ناوگان اتوبوسرانی سیستم گرمایشی دارند و اگر شهروندان احساس کردند سیستم گرمایش یک اتوبوس ایراد دارد، کد آن را به مرکز ارتباط مردمی 137 اعلام کنند تا در اسرع وقت بررسی و پیگیری کنیم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان رضوی، تاریخ انتشار -، شماره: 230632

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین