پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
اهالی خیابان «امام خمینی(ره)» از مشکلات شان به چهل‌ ودومین تریبون‌محله خراسان‌رضوی می گویند

شعار سال:اهالی خیابان «امام خمینی(ره)» از مشکلات شان به چهل‌ ودومین تریبون‌محله خراسان‌رضوی می گویند

«تعداد زیادی اداره دولتی مثل آموزش و پرورش، اداره ثبت، مالیات، چندین شعبه بانکی و اتاق بازرگانی و...، موتورسیکلت‌هایی که در خیابان و پیاده‌روها ویراژ می دهند و هر گوشه و کناری دیده می‌شوند، تجمع دلارفروش ها و دلال‌های خودروی کوچه ثبت که یک سدمعبر حسابی ایجاد و عابران و به‌خصوص بانوان را کلافه کرده و نارضایتی از حضور کمرنگ پلیس در قالب گشت‌های نظارتی برای تامین امنیت محله، پررنگ‌ترین تصاویری است که وقتِ ورود به منطقه بزرگ و وسیع امام‌خمینی(ره) با سال‌ها قدمت به چشم می‌آیــد. منطقه‌ای که از شمال به خیابان ملک‌الشعرای بهار، از جنوب به بزرگراه شهیدکلانتری، از شرق به خیابان امام‌خمینی(ره) و از غرب به خیابان نامجو محدود می‌شود. محله امام‌خمینی(ره) واقع در منطقه8 شهرداری مشهد، مقصد چهل و دومین تریبون‌محله خراسان‌رضوی با همراهی «علی شیرازی» شهردار این منطقه برای شنیدن و پیگیری و انعکاس گلایه‌های مردم از این محله بود که باهم می‌خوانیــم.

یاد سرخ و جای سبز شهدای امام‌خمینی(ره)
طی دوران هشت سال دفاع مقدس، از محله «امام‌خمینی(ره)» 84 شهید پرکشیدند که شهید «مجید نجفی»، شهید «جواد خواک» و شهید «حمید نجفی» از جمله این شهدا هستند که با جان فشانی و ایثار، حماسه آفریدند. یاد و نام‌شان گرامی و راهشان پررهرو باد.

امام‌خمینی(ره) یک محـله اصیل و خاطره‌انگیــز
«خانه ملک» یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی محله امام‌خمینی(ره)، مربوط به اواخر دوره قاجار است که در ضلع شرقی خیابان امام‌خمینی(ره)، روبه روی اداره دارایی واقع شده و در شهریور ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این بنا یکی از نمونه خانه‌های زیبای برجا مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه به شمار می رود که هم اکنون، تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است. طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت کاری شده چوبی و شومینه گچ‌بری زیبایی است. خانه ملک این روزهــا مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است.
«باغ ملی» هم از دیگر جاذبه‌های نوستالژیک محله امام‌خمینی(ره) است که به عنوان اولین پارک تفریحی مشهد شناخته می شود و در حاشیه خیابان امام خمینی(ره) و در کنار بازار جنت احداث شده. این باغ یکی از مهم ترین مکان های گردشگری مردم مشهد در گذشته به شمار می رفت که قدیــم، به وسیله آب قنات رکن آباد آبیاری می شد.

نبود پارکینگ مهم‌ترین کمبود محله
خادمی، یکی از کسبه خیابان امام خمینی(ره)، جزو اولین نفراتی است که با روی خوش، سرِ صحبت را با تیم تریبون‌محله باز می‌کند و به ادعای خودش، از مهم‌ترین مشکل محله گلایه می‌کند: «با توجه به مشاهدات عینی‌ام طی سال های حضور و کار و فعالیتــم در این منطقه، کمبود پارکینگ و جای پارک خودرو، یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات خیابان امام‌خمینی(ره) است که هر کدام از اهالی، به‌شکلی با آن دست به گریبان هستند. این خیابان به‌ این دلیل که محـل استقرار ادارات مختلفی مثل آموزش و پرورش و ثبت اسناد است، محل تردد و مراجعه افراد زیادی از همه‌جای شهر است و از آن جا که معمولا این مراجعه کنندگان، خودروی شخصی دارند، فضای موجود فعلی، جواب گوی حجم چشمگیر خودروها برای پارک نیست. خیابان امام‌خمینی (ره) بیش از هر امکانات دیگری، نیازمند احداث پارکینگ به‌شکل‌های مختلف است.»

علی شیرازی شهردار منطقه 8 که تریبون‌محله را همراهی می‌کند، در پاسخ به این گلایه توضیح می‌دهد: «در جوار خانه تاریخی حاج حسین ملک، روبه‌روی بوستان باغ ملی، فضایی هزار و 500 متری برای احداث پارکینگ طبقاتی درنظر گرفته ایم و به‌رغم این که با چندین سرمایه‌گذار برای احداث این پروژه در این منطقه گفت و گو شده، هنوز کسی که پای کار بیاید، مشخص نشده و قرارداد نهایی با شهرداری امضا نکرده. هرچند به محض ساخت این پارکینگ، بخش عمده‌ای از مشکلات پارک و ترافیک این محــله، حل خواهد شد اما یکی از دلایلی که سرمایه گذاران برای شرکت در این پروژه رغبت ندارنــد، محدودیت های تراکم و ارتفاع به واسطه رعایت حریم خانه تاریخی ملک است. چنان چه تا پایان سال، سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکند، روش کار را تغییر می دهیم و به سمت یارانه دادن و یافتن پیمانکار می رویم. هم اکنون پارکینگ مکانیزه ای در کنار باغ ملی داریم، که مستهلک شده و برنامه ای برای احداث مجدد آن داریم، اما پارکینگ ملک در صورت احداث، فاصله ایستگاه سراب تا 10 دی را پوشش خواهد داد.»

یک خیابان، پر از دستفروش و متکدی و کودکِ‌کار
موحــد، یکی از اهالی منطقه، به تریبون‌محله می‌گوید: «در این خیابان، به‌خصوص حدفاصل امام خمینی (ره) 8 و 10 همواره شاهد حضور دستفروشان، متکدیــان و کودکان کار هستیم که با سماجت و گاهی حتی با گریه و التماس، زائران و مجـاوران را تحت‌تاثیر قرار می دهند. از شهرداری منطقه می خواهیم برای سامان دهی این موضوع در این محله چاره ای بیندیشد.»
شهردارمنطقه 8 در پاسخ به این نکته به‌جا، توضیح می‌دهد: «برخورد با تکدی گری و دستفروشی و سامان دهی کودکان کار، جزو وظایف و تعهدات ماست و همواره تلاش می کنیم به روش‌های مختلف، از جمع‌آوری و راهنمایی و ضبط وسایل یا فراهم کردن زمینه کار سالم و آبرومند و تحویل کودکان به بهزیستی و انتقال بزرگ ترها به خانه‌سبز، این موضوع را مدیریت کنیم. منتها تکدی گری و کودک کار، نه‌فقط یک معضل شهری، بلکه یک پدیده فرهنگی و اجتماعی است که سامان دهی‌اش پیچیده‌تر و عمیق‌تر از این حرف‌هاست.»

شهرداری و پلیس با تجمعات دلال‌های دلار و خودرو در محله، برخورد کنند
زنی که سال‌هاست در محله امام‌خمینی(ره) زندگی می‌کند، به تجمع و سر وصدای دلال های دلار، حوالی امام خمینی 28 اشاره می گوید و می گوید: «این بساطی که می‌بینید، سال‌هاست، هر روز در این محله برپاست و هیچ‌کس هم فکری برای جمع‌آوری و سامان دهی‌اش نمی‌کند؛ در واقع انگار هیچ کس، اعم از شهرداری و پلیس، دلش به‌حال راحتی و آرامش و امنیت مردم این محله نسوخته. راستش من که جرئت نمی کنم از این محدوده به تنهایی عبور کنم. ای کاش شهرداری، یک‌بار برای همیشه، فکری برای معضل تجمع و سدمعبر دلال‌های دلار، دلال‌های خودرو، دکه‌های غذای خیابانی و موتورها و خودروهایی که در پیاده رو رفت و آمد دارند و پارک شده‌اند بکنــد.» «علمدار» یکی دیگر از ساکنان محله که در امام خمینی(ره) 68 سکونت دارد، می گوید: «طی ماه‌های اخیر، دقیقا به‌خاطر همین تجمعات و شلوغی‌ها، بارها شاهد سرقت به شکل‌های مختلف، به‌خصوص سرقت وسایل داخل خودروها بودیــم و فارغ از برخورد شهرداری با این شلوغی‌ها، حضور مستمر گشت نیروهای انتظامی هم می‌تواند نقش به‌سزایی در پراکنده کردن این تجمعات و تامین امنیت محله داشته باشد.»
شهردار منطقه 8 پاسخ می‌دهد: «ما همواره طبق قانون با سدمعبر برخورد کرده و می‌کنیم. منتها قول می دهم بعد از این، نظارت دقیق‌تر و برخورد جدی‌تری داشته باشیـــم.» سرهنگ «محمد طبسی»، جانشین فرمانده انتظامی مشهد هم در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی تاکید می‌کند: «سعی خواهیم کرد برخورد با این تجمعات را که می‌تواند آسیب‌هایی در پی داشته باشد در برنامه مان داشته باشیم اما از ساکنان محله امام‌خمینی(ره) هم می‌خواهیم چنان چه مورد مشکوکی در محله شان مشاهده کردند، اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت در محل حاضر شویم و موضوع را بررسی و پیگیری کنیم.»

قرار امروز تریبون‌محـله، پنج شنبه 21 آذر، محله شهید احمدی‌روشن
امروز تریبون محله ای‌ها مهمان مردم محله «شهید احمدی‌روشن» واقع در منطقه 3 شهرداری مشهد هستند. اهالی محترم این محله می‌توانند ساعت 11 صبح، حوالی خیابان کشمیری1 منتظرمان باشند تا پای حرف‌هایشان بنشینیم و مشکلات و کمبودهای محله‌شان را بشنویم و انعکاس دهیم. هفته آینده، پنج شنبه 28 آذر هم، تریبون‌محله و «علی شیرازی» شهردار منطقه8 مشهد، مهمان اهالی محله «جنت» خواهند بود و ساعت 11، ابتدای خیابان جنت از طرف چمران، منتظر شنیدن و پاسخ گویی به دغدغه‌های ساکنان و کسبه این محــله هستیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان،تاریخ انتشار:21آذر1398،کد خبر:229541،khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین