پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۲۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
مهلت قانونی برای معرفی نخست‌وزیر جدید عراق از سوی «برهم صالح» در حالی امروز به پایان می‌رسد که گفته می‌شود، بیش از ۴۰‌نفر درخواست کاندیدا شدن برای تشکیل دولت جدید را به رییس‌جمهوری عراق ارائه داده‌اند..
شعار سال: مهلت قانونی برای معرفی نخست‌وزیر جدید عراق از سوی «برهم صالح» در حالی امروز به پایان می‌رسد که گفته می‌شود، بیش از ۴۰‌نفر درخواست کاندیدا شدن برای تشکیل دولت جدید را به رییس‌جمهوری عراق ارائه داده‌اند، اما تعلل و ناکارآمدی او و پارلمان دراین‌باره موجب شده تا گروه‌های مختلف سیاسی و مردم نسبت به برکناری رییس‌جمهوری و رییس پارلمان تظاهرات کنند وآنگونه که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به‌دنبال آن هستند، این کشور را به سمت بحران‌های دیگری سوق داده شود.

یک ماه از کناره‌گیری «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق می‌گذرد، که همچنان بغداد با خلأ قدرتی مواجه شده است که شخص رییس‌جمهوری برهم صالح و پارلمان هنوز موفق نشده‌اند گزینه شاخصی را به مردم معرفی کنند و یا کسی را مأمور به تشکیل دولت نمایند، موضوعی که خشم معترضان در میدان التحریر در مرکز بغداد را برانگیخته و از دیروز خواهان برکناری «برهم صالح»، رییس‌جمهوری و «محمد الحلبوسی»، رییس پارلمان عراق شدند. چراکه هنوز فردی را برای تشکیل یک دولت کارآمد معرفی نکردند. معترضان با در دست گرفتن پلاکارد‌هایی با تصاویر برهم صالح و محمد الحلبوسی، خواهان برکناری این دو شخص همچون کنار رفتن عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق شدند تا شاهد تشدید بحران‌های داخلی در این کشور باشیم. بحران‌هایی که با دخالت‌های عربستان سعودی و آمریکا رنگ دیگری هم به خود گرفته است و می‌رود که شاهد تولد دوباره گروه‌های تروریستی داعش و بعثی‌ها در نقاط مختلف این کشور جنگ زده باشیم.

سفر مخفیانه و توطئه‌آمیز «الحلبوسی» به آمریکا

این تظاهرات پس از آن تشدید شد که گفته می‌شود الحلبوسی اواخر هفته گذشته، سفر مخفیانه، غیر علنی و ناگهانی به آمریکا داشت و همین مسأله، علامت سوال‌هایی را در میان محافل سیاسی و اجتماعی عراق، مطرح کرد.

گام بلند لبنان برای عبور از بحران

سیاستمداران و فعالان سیاسی و حزبی عراقی در حالی هنوز موفق به معرفی یک دولت نشدند که وجود مشکلات متعدد اقتصادی، امنیتی، نظامی و اجتماعی در عراق روز‌به‌روز بر مشکلات این کشور می‌افزاید. این بی‌تفاوتی نسبت به تشکیل دولت در حالی در عراق شکل می‌گیرد که لبنان با وجود کارشکنی جریانات داخلی و خارجی، گروه‌های سیاسی این کشور موفق به انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور شد و «حسان دیاب» با ۶۹‌رأی از سوی پارلمان مأمور به تشکیل دولت شد تا دیگر شاهد جنجال‌آفرینی و هرج‌و‌مرج‌های اقتصادی و نظامی در «عروس خاورمیانه» نباشیم. «حسان دیاب» که عصر پنج‌شنبه از سوی «میشل عون» رییس‌جمهوری لبنان مأمور به تشکیل کابینه شد، در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی، خود را فردی کاملاً مستقل خواند و گفت که به هیچ شخصی وابسته نیست و در دو هفته و حتی در دو ماه گذشته با هیچ‌یک از اعضای حزب‌الله یا جنبش امل دیداری نداشته و صرفاً با شخص «میشل عون» رییس‌جمهوری و «سعد الحریری» رییس دولت پیشبرد امور دیدار کرده است. حسان دیاب در ادامه تأکید کرد که به هیچ‌عنوان از تشکیل کابینه عقب‌نشینی نخواهد کرد و در مقایسه با دولت‌های قبلی تلاش خواهد کرد تا این مرحله را به سرعت طی کند.

پایان مهلت قانونی برای معرفی نخست‌وزیر

گفته می‌شود، روز گذشته یک ائتلاف پارلمانی در عراق اقدام به جمع‌آوری امضا برای برکناری رییس‌جمهوری کرده است. «عدی عواد» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» وابسته به جنبش عصائب اهل الحق در عراق از جمع‌آوری امضا برای برکناری برهم صالح، رییس‌جمهوری این کشور به اتهام سوگند‌شکنی و نقض قانون اساسی خبر داد. عواد در بیانیه‌ای اعلام کرد: رییس‌جمهوری در مورد قانون اساسی سوگند‌شکنی کرده و زمان‌بندی‌های قانون اساسی را زیر پا گذاشته است. وی با بیان اینکه وظیفه اصلی رییس‌جمهوری، صیانت از قانون اساسی و اقتدار آن است، خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری زمان‌بندی‌های قانون اساسی را دور می‌زند و علی‌رغم پایان مهلت قانون اساسی، هنوز نخست‌وزیر را معرفی نکرده است. این نماینده تاکید کرد: فراکسیون صادقون امضا‌هایی را از نمایندگان پارلمان جهت برکناری رییس‌جمهوری به‌دلیل شکستن سوگند قانون اساسی و تبدیل شدنش از حامی قانون اساسی به حامی سهمیه‌بندی جمع کرده است.

۴۸ درخواست برای کاندیداتوری نخست‌وزیری

عراق درحالی موفق به این امرمهم نشده است که روز گذشته «عباس العطافی»، یکی از اعضای پارلمان عراق اعلام کرد که برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق درخواست کاندیداتوری ۴۸‌نامزد نخست‌وزیری را دریافت کرده است. به گزارش المسله، عباس العطافی، عضو پارلمان عراق در گفتگو با رسانه‌ها گفت: رییس‌جمهوری درخواست‌هایی از ۴۸‌نامزد برای پست نخست‌وزیری دریافت کرده است، اما تا به این لحظه توافقی در مورد یکی از این شخصیت‌ها وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: برخی از نامزد‌ها به صورت شخصی درخواست‌ها را ارائه کرده‌اند، اما برخی دیگر توسط احزاب کاندید شده‌اند برخی از آن‌ها نیز نام‌شان در میدان‌های تظاهرات مطرح شده و مورد مقبولیت واقع شده‌اند.

جمع کردن امضا در پارلمان برای برکناری رییس‌جمهوری

این خبر در حالی منتشر شد که فراکسیون «صادقون» وابسته به جنبش عصائب اهل‌الحق همچنان در حال جمع‌آوری امضاء برای عزل رییس‌جمهوری عراق به اتهام «خیانت، نقض قانون اساسی و زیر پا گذاشتن سوگند» است. آنگونه که در متن ماده‌۶۱ قانون اساسی عراق آمده است، پارلمان می‌تواند با اکثریت مطلق اعضا رییس‌جمهوری را بعد از اینکه از سوی دادگاه عالی فدرال به ارتکاب جرم یا نقض قانون اساسی یا خیانت بزرگ و زیر پا گذاشتن سوگند قانونی خود محکوم شود، عزل کند.

برهم صالح مکلف کردن نامزدی برای تشکیل دولت را به امروز (یکشنبه) موکول کرده، زیرا گروه‌های سیاسی و تظاهرکنندگان هنوز بر سر نامی برای پست نخست‌وزیری توافق نکرده‌اند، این در حالی است که مهلت قانونی برای معرفی نامزد نخست‌وزیری به پایان رسیده است.

دروغ‌پردازی رسانه‌های سعودی

اعتراضات نسبت به برکناری رییس‌جمهوری و رییس پارلمان عراق در حالی افزایش یافته است که رسانه‌های سعودی در حال ایجاد تنش و درگیری‌ها در این کشور جنگ زده هستند، آنگونه که منابع عراقی خبر می‌دهند برخی راه‌ها در استان ذی‌قاربسته شده است و تغییر جهت شعار‌ها در میدان التغییر علیه رییس‌جمهوری و رییس پارلمان، ادامه دارد، همچنین افرادی ناشناس در به آتش کشیدن دفاتر حزب الدعوه و سازمان بدر در الناصریه همچنان بر ادامه فتنه‌گری با حمایت رسانه‌های سعودی تلاش دارند. منابع عراقی از مخالفت برخی با رفتن به مدرسه و دانشگاه و درخواست آن‌ها برای ادامه تحصن در استان واسط و همچنین اقدام برخی افراد در بستن راه‌ها در استان ذی‌قار خبر دادند. برخی منابع هم گزارش دادند که معترضان دفاتر سازمان بدر و حزب‌الدعوه را در شهر الناصریه آتش زدند. حال باید دید با وجود ۴۸‌درخواست برای کاندید شدن نخست‌وزیری درعراق و پایان مهلت قانونی انتخاب دولت از سوی رییس‌جمهوری آیا برهم صالح امروز یکشنبه اقدام به معرفی فردی برای به‌دست گرفتن دولت جدید در این کشور می‌کند، یا همچنان باید شاهد افزایش بحران‌های داخلی در این کشور جنگ‌زده و تازه آزاد شده از دست گروه‌های تروریستی داعش باشیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار: 1 دی 1398، کدخبر: 34175 ، www.sobhe-no.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
0
با بهم ریختن خاورمیانه می خوان کشورها رو از دست ملت ها بیرون بکشن و حاکمیت های خودی رو جاش قرار بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین