site traffic analytics رویترز؛ دیروز غارت ایران امروز سخنگوی قاتلان | شعار سال

پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
خبرگزاری رویترز که بنیان‌گذاران آن روزگاری نه چندان دور به‌دنبال بلعیدن کل کشور ایران در قالب قرارداد‌های استعماری و ۷۰ ساله بودند، امروز به آلت دست جنایتکاران و ابزار بمباران افکار عمومی ایران تبدیل شده است.
شعار سال: خبرگزاری رویترز که بنیان‌گذاران آن روزگاری نه چندان دور به‌دنبال بلعیدن کل کشور ایران در قالب قرارداد‌های استعماری و ۷۰ ساله بودند، امروز به آلت دست جنایتکاران و ابزار بمباران افکار عمومی ایران تبدیل شده است.

دو روز پیش خبرگزاری رویترز در جدیدترین دروغ‌پراکنی خود علیه ایران، در مطلبی تحت عنوان «گزارش ویژه»، به همراه برخی ادعا‌های بی‌اعتبار دیگر، مدعی شد که طی اغتشاشات اخیر در برخی شهر‌های ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند! رویترز ادعا کرد که این آمار خود را از ۳ مسئول در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران به دست آورده است، اما نامی از آن‌ها نبرد. گفتنی است خبرگزاری رویترز که بنیان‌گذاران آن روزگاری نه چندان دور به دنبال بلعیدن کل کشور ایران در قالب قرارداد‌های استعماری و ۷۰ ساله بودند، امروز به آلت دست جنایتکاران و ابزار بمباران افکار عمومی ایران تبدیل شده است.

در تاریخ آمده است که «ناصرالدین شاه و دولتمردان وی راه نوسازی و پیشرفت کشور را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌دیدند. چنین دیدگاه راه را برای بنگاه‌های استعماری اروپا هموار می‌کرد. با استفاده از همین منفذ، رویتر با دربار ناصرالدین شاه وارد مذاکره و در سال ۱۲۵۱ شمسی، موفق به امضای یک قرارداد عجیب و غریب شد که به قرارداد رویتر معروف است. قرارداد رویتر ۲۴ بند داشت. به موجب این امتیاز، ساختن هرگونه راه و راه‌آهن و سد از دریای مازندران تا خلیج فارس و بهره‌برداری از همه معادن ایران (به‌جز طلا و نقره)، ایجاد مجاری آبی و قنات و کانال‌ها برای کشتیرانی یا کشاورزی؛ ایجاد بانک و هرگونه کمپانی صنعتی در سراسر ایران؛ حق انحصار کار‌های عام‌المنفعه؛ خرید و فروش توتون و تنباکو استفاده و بهره‌برداری از جنگل‌ها برای مدت هفتاد سال و استفاده از گمرکات ایران به مدت بیست و پنج سال در ازای پرداخت دویست هزار لیره انگلیسی و سود ۵% در اختیار رویتر قرار گرفت که بعداً معلوم شد که میرزا حسین خان سپهسالار ۵۰ هزار لیره، میرزا ملکم خان ۲۰ هزار لیره، معین الملک ۲۰ هزار لیره و مبالغی نیز اقبال الملک به‌عنوان رشوه برای عقد این قرارداد از انگلیسی‌ها دریافت کرده‌اند.»

سابقه دروغ‌پراکنی رویترز علیه ایران 

نزدیک به یک ماه پیش بود که خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از «منابع آگاه» نوشت مقامات ارشد سپاه پاسداران در یک مجموعه به شدت محافظت شده در جنوب تهران گرد هم آمدند تا درباره نحوه تنبیه آمریکا به‌خاطر خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران گفتگو کنند و طی این جلسه تصمیم گرفته شد تا تاسیسات نفتی عربستان سعودی مورد حمله قرار بگیرند.

رویترز در این خبر خود به نقل از چهار منبع آگاه به جزئیات جلسه فرماندهان ارشد سپاه و همچنین جلسه‌ای که در بیت رهبری با حضور آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل شده بود پرداخته است. این گزارش شامل جزئیاتی همچون اظهارات فرماندهان نظامی‌و شروط مطرح شده از سوی رهبر ایران برای انجام حمله بود.

گزارش‌های شبیه به هم و پر اشتباه

اکنون، این خبرگزاری بار دیگر به نقل از «سه منبع نزدیک به حلقه داخلی رهبر معظم» و منابعی در وزارت کشور ایران گزارشی مشابه را درباره اعتراضات آبان ماه منتشر کرده است.

رویترز مدعی شده است در روز دوم اعتراضات، ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) جلسه‌ای در بیت رهبری با حضور مشاوران نظامی رهبر ایران، رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شده است و آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به تخریب تصویر خود و مجسمه آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب، خشمگین بوده و دستور داده است «هرکاری لازم است برای پایان دادن به اعتراضات انجام دهید.» رهبر ایران همچنین به مقامات حاضر گفته است که اگر معترضان به سرعت متوقف نشوند، آن‌ها مسئول عواقبش هستند.

یکی از این منابع آگاه به رویترز گفته است «دشمنان می‌خواهند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند و واکنش فوری لازم بود.» یک منبع دیگر هم که در جریان این جلسه قرار گرفته، به رویترز گفته است «امام ما (آیت‌الله خامنه‌ای) تنها به خدا جواب می‌دهد. او دلواپس مردم و انقلاب است. او بسیار استوار بود و گفت که شورشی‌ها باید در هم شکسته شوند.»

خبرگزاری رویترز در ادامه برای موثق نشان دادن گزارش خود به برخی اظهارات مقامات و رسانه‌های رسمی‌ایران درباره شدت اعتراضات اشاره کرده است.

بخش دیگری از گزارش رویترز به گفتگو‌های تلفنی با مقامات محلی در اهواز، کرمانشاه و کرج می‌پردازد و بخشی دیگر هم به مصاحبه‌های تلفنی با شهروندانی از تهران، یکی از شهر‌های غربی، کرج، و بهزاد ابراهیمی، عموی آرشام ابراهیمی‌که گفته می‌شود در جریان اعتراضات در اصفهان کشته شده است اختصاص پیدا می‌کند. رویترز البته در گزارش خود نام «آرشام» را هم «آرشاد» ذکر کرده است.

رویترز همچنین به نقل از گزارشی که توسط سه منبع در وزارت کشور ایران به این خبرگزاری ارائه شده است، مدعی شده که در جریان «دو هفته ناآرامی» در ایران در پی افزایش قیمت بنزین که از ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) آغاز شد، نزدیک به ۱۵۰۰ نفر کشته‌شدند که دست کم شامل ۱۷ نوجوان، نزدیک به ۴۰۰ زن و همچنین تعدادی نیروی امنیتی و پلیس می‌شود. این عدد حتی بسیار بیشتر از رقمی‌است که «عفو بین‌الملل» در آخرین گزارش خود ذکر کرده و یا وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده است.

اما این ذکر آمار مطابق رویکرد رویترز در گزارش‌های پیشینش است که به‌نظر می‌رسد برای حقیقی و مستند جلوه دادن کلیت گزارش ارائه می‌شود؛ موردی که در گزارش درباره حمله به آرامکو هم وجود داشت: «حمله به تاسیسات نفتی آرامکو ۱۷ دقیقه طول کشیده و ۱۸ پهپاد به همراه سه موشک پایین پرواز در آن نقش داشته‌اند.» در اینجا هم اعداد و ارقام ذکر شده نسبت به آنچه مقامات رسمی‌آمریکا ادعا کردند متفاوت بود.

جلسه ادعایی رویترز هیچ‌گاه تشکیل نشده است

از دیگر اشتباهات فاحش گزارش رویترز می‌توان به تاریخ نگاری آن اشاره کرد. در حالی که این خبرگزاری نوشته است اعتراضات از روز ۱۵ نوامبر آغاز شده، تاریخ جلسه مقامات در بیت رهبری را که مدعی است در روز دوم اعتراضات برگزار شده، ۱۷ نوامبر ذکر می‌کند، در حالی که منطقاً باید روز سوم اعتراضات باشد. ادعای دیگر این خبرگزاری مبنی بر تخریب مجسمه امام خمینی هم محل پرسش است، چرا که حتی در رسانه‌های فارسی زبان خارجی هم گزارش یا ویدیویی در این‌باره منتشر نشده است. مشابهت دیگر گزارش کنونی به مورد جلسه فرماندهان سپاه پاسداران اطلاعات بسیار دقیقی است که این خبرگزاری از یک جلسه اساساًً محرمانه ارائه می‌کند، آن هم نه از طرف یک منبع آگاه، بلکه سه یا چهار منبع مطلع که قاعدتاً در جلسه حضور داشته‌اند که می‌توانند حالات افراد و نقل قول‌ها را شرح دهند. اینکه شخصی در چنین جایگاهی حاضر است به‌صورت تلفنی اطلاعاتی چنین حساس را در اختیار یک خبرگزاری خارجی قرار دهد بسیار عجیب است و فارغ از خطرات پیش روی چنین اقدامی، اصولاً مشخص نیست که چه سودی از این کار می‌برد. اینکه یک مقام بلندپایه که از رهبر انقلاب با عنوان «امام ما» یاد می‌کند بخواهد چنین خبر‌هایی را در اختیار یک رسانه غربی قرار دهد هم مورد شگفت دیگری است.

گزارش‌های عجیب رویترز درباره ایران که همگی هم به نقل از منابع آگاه بوده‌اند و همگی هم چه از سوی مقامات ایرانی و چه مقامات آمریکایی رد شده‌اند، در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته‌اند.

رسانه خبری یا بلندگوی تروریست‌های جنایتکار؟

نکته دیگر در این گزارش رویترز کپی‌برداری نعل به نعل از گزارش ۱۰ روز پیش تارنمای گروهک تروریستی سازمان منافقین بود. این سازمان‌تروریستی که دستشان به خون ۱۷ هزار شهروند بیگناه ایرانی آغشته است، ۲۵ آذر ماه گذشته در گزارشی مدعی شد که «تعداد کشته شدگان در اعتراضات ماه نوامبر، از ۱۵۰۰ نفر فراتر رفت.» به عبارتی منبع اصلی «گزارش اختصاصی» رویترز ادعای مضحک تروریست‌های خونخوار سازمان منافقین بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به فاصله کمی‌از اغتشاشات آبان‌ماه به نقش آدم‌کشان سازمان منافقین در این قضایا اشاره کرده و فرمودند: «شما ملاحظه کنید در این دو روز که از این قضایا گذشته همه مراکز شرارت دنیا علیه ما، این کار‌ها را تشویق کردند؛ از خانواده منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه خبیث و جنایت‌کار منافقین، این‌ها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جا‌های دیگر تشویق می‌کنند، ترغیب می‌کنند که این شرارت‌ها انجام بگیرد.»

خود می‌کشند و خود تعزیه می‌دارند!

نکته قابل تأمل دیگر اینکه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در جریان سفر به شهرستان‌های غرب استان تهران و دیدار با خانواده جانباختگان حوداث آبان‌ماه اجرای «پروژه کشته‌سازی» را قطعی دانسته و تأکید کرده بود: «بیش از ۸۵ درصد جانباختگان رخداد‌های اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ یک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند و به‌صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیرسازمانی کشته شده‌اند؛ لذا اجرای پروژه کشته‌سازی از سوی معاندین در این منطقه قطعی است.»

تردیدی نیست که در این شرایط انتشار چنین گزارش‌های دروغینی صرفاً با هدف تحریک احساسات و عواطف افکار عمومی و ایجاد آشوب و اغتشاش مجدد در داخل کشور صورت گرفته است.

رویترز و تولید روزانه ۵۰ خبر دروغ راجع به اقتصاد ایران

پیش از این هم تحریف‌ها و خبرسازی‌های مکرر این خبرگزاری مورد انتقاد کارشناسان و مقامات مختلف قرار گرفته است، به نحوی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران- که همواره سعی کرده رویکردی متعادل نسبت به رسانه‌های خارجی داشته باشد- نتوانست در برابر این‌گونه گزارش‌های بی‌اساس رویترز سکوت کند و در تاریخ سوم تیر ۱۳۹۷ گفت: «بدانید که خبرگزاری رویترز روزی ۵۰ خبر دروغ راجع به اقتصاد ایران تولید می‌کند».

این رویکرد رویترز درآمیختن بخشی از حق به مقدار زیادی باطل جهت باورپذیر شدن آن توسط مخاطب، کماکان ادامه دارد و در جدیدترین دروغ‌پراکنی این خبرگزاری علیه ایران، روز دوشنبه در مطلبی تحت عنوان «گزارش ویژه»، به همراه برخی ادعا‌های بی‌اعتبار دیگر، مدعی شد که طی اغتشاشات اخیر در برخی شهر‌های ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند! رویترز ادعا می‌کند این آمار خود را از سه مسئول در وزارت کشور ایران به دست آورده، اما نامی از آن‌ها نمی‌برد.

دروغ‌نویسی برای پوشش گاف ترامپ؟

رقم ادعایی این رسانه در حالی است که به گفته خود رویترز، حتی سازمان عفو بین‌الملل- که آن نیز سابقه دخالت در امور داخلی ایران از طریق ارائه آمار‌های دروغین یا غلو شده از برخی موضوعات را دارد- طی گزارشی در شانزدهم دسامبر گفته بود حدود ۳۰۰ نفر در این اغتشاشات جان خود را از دست داده‌اند.

البته شاید این گزارش به‌اصطلاح اختصاصی رویترز برای وجهه بخشی و رسمیت دادن به گاف سه هفته پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره همین اغتشاشات است که مدعی شده بود: «همین الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم، ایران مشغول کشتن هزاران نفر است و به همین دلیل اینترنت را قطع کردند تا کسی نبیند چه می‌کنند!»

در ادامه به بررسی نمونه‌های دیگری از دروغ‌پردازی رویترز از زبان منابع بی‌نام و نشان و به بهانه اختصاصی بودن (Exclusive) پرداخته می‌شود.

دروغ شلیک تک‌تیراندازان ایرانی به مردم عراق

رویترز حدود دو ماه پیش گزارشی اختصاصی به نقل از دو منبع امنیتی عراقی بی‌نام منتشر کرد مبنی بر اینکه «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، در جریان تظاهرات اخیر عراق، تک‌تیرانداز‌هایی را روی سقف خانه‌ها در بغداد مستقر کرده بودند تا به سمت معترضان شلیک کنند.»

این خبرگزاری با ادعای اینکه تا کنون خبری از استقرار تک‌تیرانداز‌ها در عراق به دستور ایران منتشر نشده بود، به نقل از دو منبع امنیتی عراقی نوشت: «سران شبه‌نظامیان حامی ایران خودسرانه تصمیم گرفتند تا تظاهرات گسترده علیه دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق را ساکت کنند... آن‌ها عضو گروهی بودند که بسیار نزدیک به ایرانی‌ها است».

به‌نظر می‌رسد این دروغگویی رویترز درباره شلیک تک‌تیراندازان عراقی به تظاهرات‌کنندگان هموطن خود، فقط با هدف فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاًًً گروه‌های مقاومت در این کشور از جمله «الحشد‌الشعبی» است که در ماجرای ظهور داعش و مبارزه با این تروریست‌ها، بیشترین تلاش و رشادت‌ها را به خرج داده و مردم عراق را از چنگ آن‌ها نجات دادند.

ادعای معطلی یک میلیون تُن غلات در بنادر ایران

خبرگزاری رویترز همچنین در راستای رویکرد ضدایرانی آشکار خود، حدود سه ماه پیش (دوم اکتبر ۲۰۱۹) در گزارش اختصاصی دیگری مدعی شد «بیش از ۲۰ فروند کشتی ترابری حامل مجموعاً یک میلیون تُن غلات در آب‌های نزدیک به بنادر ایران لنگر انداخته‌اند، چون به دلیل تحریم‌های آمریکا، تهران نمی‌تواند پول کالا‌های اساسی خود را نیز پرداخت کند» و این‌بار نیز به همان منابع گمنام، اما به‌اصطلاح «مطلع» خود استناد کرد.

رویترز در همین موضوع به ادعا‌های خود بسنده نکرد و حتی نوشت ایران به دلیل تحریم‌ها از اسکله کافی برای پهلو گرفتن کشتی‌ها برخودار نیست.

اما «عادل دریس» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفتگو با رسانه‌ها، ضمن تکذیب این گزارش رویترز درباره معطل ماندن تخلیه یک میلیون تُن غله در ۲۰ کشتی خارج از بنادر ایران، توضیح داد برای کاهش هزینه تمام‌شده محموله‌ها، از این کشتی‌ها درخواست کردند تا برای توزیع مصرف به دیگر بنادر از جمله چابهار و شهید رجایی مراجعه کنند.

دروغ عجیب انتقال موشک‌های بالستیک ایران به عراق

رویترز مجدداًً در یک گزارش اختصاصی، باز هم به نقل از منابعی که نام و نشانی از آن‌ها نمی‌برد، به تکرار ادعا‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و سعی کرد روابط تهران- بغداد را مخدوش کند. این خبرگزاری در تاریخ سی و یکم آگوست ۲۰۱۸ مدعی شد: «ایران تعداد زیادی موشک بالستیک خود را به عراق منتقل کرده و آن‌ها را به گروه‌های شیعه در عراق تحویل داده است. همچنین ایران تلاش می‌کند با توسعه توانمندی‌ها، موشک‌های بیشتری در این کشور تولید کند تا حملات به منافعش در خاورمیانه را دفع کرده و ابزاری [به گروه‌های مورد حمایتش]ارائه کند تا دشمنان منطقه‌ای را هدف بگیرند.»

منابعی که این خبرگزاری به آن‌ها استناد کرد، دو منبع اطلاعاتی عراقی، دو منبع اطلاعتی عربی و در کمال تعجب «سه مقام ایرانی» بودند. این در حالی است که از لحاظ عقل سلیم و منطق حفاظت اطلاعات و تفکر استراتژیک، اینکه مقام‌های ایرانی اطلاعات حساسی را درباره اقدامات امنیتی کشور خودشان افشا کنند، چندان قابل قبول به‌نظر نمی‌رسد.

رویترز برای اینکه نقل قول خود از سه مقام بی‌نام ایرانی را باورپذیرتر کند، از زبان آن‌ها نوشت: «منطق این کار [انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد به عراق]داشتن یک طرح پشتبیان برای زمان تهاجم به ایران است. تعداد موشک‌ها زیاد نیست، یک دو جین، اما می‌توان [این تعداد]را در صورت نیاز افزایش داد».

این گزارش ادعایی در آن زمان با تکذیب شدید دولت‌های تهران و بغداد مواجه شد، به‌گونه‌ای که «بهرام قاسمی» سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران این ادعا‌ها را «واهی، بی‌معنی و مضحک» خواند. «احمد مجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای، گزارش رویترز درباره دریافت موشک‌های بالستیک ایرانی توسط گروه‌های مسلح عراقی را تکذیب کرده و آن را تعجب‌آور خواند.

در هر صورت، همان‌طور که ظریف بیش از یک سال قبل تأکید کرد رویترز هر روز به دروغگویی درباره ایران مشغول است، رویکرد ضدایرانی این خبرگزاری در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، اما مهم اینجاست که مخاطبان این رسانه بین‌المللی (چه ایرانی و چه خارجی) با بصیرت و آگاهی با گزارش‌های آن برخورد کرده، فقط به پذیرش یک‌جانبه وقایع آن هم از زبان یک‌سری منابع بی‌نام و نشان و غیرقابل باور اکتفا نکرده و تمام جوانب یک خبر از جمله لایه‌های پنهان سیاست را در کلام مقام‌های مختلف جست‌وجو کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه کیهان، تاریخ انتشار: 3 دی 1398، کدخبر: 178177 ، www.kayhan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین