پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
مدارس مستهلک، ترک خورده، تخریبی و غیر استاندارد در استان هرمزگان قصه ای پر غصه را به همراه دارد، چرا که این مدارس به واسطه زلزله های پی در پی و بارندگی های شدید فصلی، دیگر مکانی امن برای دانش آموزان نبوده و جان آن ها را تهدید می کنند.

شعار سال:مدارس مستهلک، ترک خورده، تخریبی و غیر استاندارد در استان هرمزگان قصه ای پر غصه را به همراه دارد، چرا که این مدارس به واسطه زلزله های پی در پی و بارندگی های شدید فصلی، دیگر مکانی امن برای دانش آموزان نبوده و جان آن ها را تهدید می کنند.

این مدارس غیر ایمن که قدمت و عمر برخی از آن ها به بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال می رسد، زمینه آوار شدن بر سر دانش آموزان که زیر این سقف های لرزان با ترس و دلهره مشغول تحصیل هستند را دارد و هر لحظه بیم حادثه‌ ای دلخراش می ‌رود که باید دعا کنیم باران و زلزله نیاید تا سقفی بر سر دانش آموزی آوار نشود.

در همین خصوص مدیرکل وقت نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان ۱۰ شهریورماه سالجاری به ایسنا، گفت: ۶۷۰ مدرسه غیراستاندارد در استان وجود دارد که از این شمار ۲۲۰ مدرسه به‌صورت کامل تخریبی هستند و بقیه قابلیت مقاوم‌سازی دارند.

نوید احمدی تصریح کرد: برای نوسازی و مقاوم‌سازی این مدارس به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز در هرمزگان در مدارس غیراستاندارد تحصیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشترین مدارس غیراستاندارد در شرق هرمزگان واقع است.

احمدی در پایان اضافه کرد: در تلاش هستیم تا با اختصاص اعتبارات ملی، استانی، مشارکت خیران و صنایع بزرگ تا چهار سال، تمامی مدارس غیراستاندارد استان نوسازی و ایمن شوند.

از شب گذشته(۱۴ دی ماه) ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از تخریب بخشی از سقف مدرسه «پور ولی» روستای راونگ از توابع بخش مرکزی میناب درهرمزگان و ریختن آن بر سر دانش‌آموزان داشت. روستای راونگ از توابع دهستان کریان در بخش مرکزی و در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان میناب قرار دارد.

عبدالحسین بهرامی راونگی رئیس شورای اسلامی روستای راونگ میناب در این باره گفت: بخش‌هایی از سقف قدیمی مدرسه پورولی راونگ بر سر دانش‌آموزان فروریخت و باعث ایجاد رعب و وحشت بین آنان شد.

وی ادامه داد: روز گذشته(۱۴ دی ماه) بطور سرزده وارد مدرسه شهید پورولی این روستا شدم که به محض ورود متوجه جیغ و فریاد دانش‌آموزان یکی از کلاسها شدم.

رئیس شورای اسلامی روستای راونگ افزود: بلافاصله خود را به کلاس رساندم و دیدم بخشی از سقف کلاس بر روی سر دانش‌آموزان ریزش کرده و این امر باعث ایجاد رعب و وحشت بین آنان شده است.

وی اظهار کرد: مدرسه شهید پورولی ۴۴ سال قدمت دارد و اکنون بیش از ۱۵۰ دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند.

بهرامی راونگی خاطرنشان کرد: بارها درخواست نوسازی این مدرسه تخریبی به نهادهای مربوطه ارسال شده اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: بعد از ریزش قسمتهایی از سقف مدرسه تخریبی شهید پورولی روستای راونگ، اولیای دانش آموزان از ادامه تحصیل فرزندانشان در این آموزشگاه ترس و دلهره دارند.

مدارس تخریبی، زخمی کهنه بر پیکره هرمزگان

اما سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان فروریختن سقف مدرسه‌ای در شهرستان میناب را غیرواقعی دانست و عنوان کرد: تنها سقوط مهتابی سبب ریزش گچ و ترس و دلهره در بین دانش آموزان شد.

سید فخرالدین هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به خبر فروریختن بخش‌هایی از سقف مدرسه شهید پورولی میناب بر سر دانش‌آموزان، افزود: شب گذشته(۱۴ دی‌ماه) پس از انتشار ویدئویی در فضای مجازی که نشان می‌داد ظاهراً سقف مدرسه‌ای ریزش کرده است در اسرع وقت این موضوع در دست پیگیری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این موضوع نیز از طریق رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان میناب پیگیری و با بیان اینکه این موضوع واقعیت ندارد و اعلام کرد تنها مهتابی یکی از کلاس‌های به دلیل نصب ناصحیح سقوط کرده است.

هاشمی با اشاره به اینکه متعاقباً با سقوط مهتابی مقداری گچ ریزش کرده که همین موضوع سبب ترس و دلهره دانش آموزان شده است، اظهار کرد: صبح امروز کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان را به مدرسه مذکور اعزام کردیم تا از نزدیک این واقعه را موردبررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه صبح امروز این مدرسه دایر و دانش آموزان مشغول تحصیل بودند، اضافه کرد: البته نباید ناگفته ماند که از عمر این مدرسه بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان با اشاره به اینکه در شهرستان میناب بیش از ۸۰ مدرسه و فضای آموزش غیراستاندارد و تخریبی داریم، عنوان کرد: با توجه به اولویت‌بندی آموزش‌وپرورش منطقه در حال حضار ۳۰ پروژه فعال در شهرستان میناب در حال ساخت است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ سه مدرسه با اولویت تخریب و بازسازی در میناب معرفی که یکی ساخته و دو مورد دیگر در حال اتمام است، اظهار کرد: این مدرسه در بین اولویت‌ها نبوده زیرا مدارسی با شرایط بدتر نیز بود که باید به آن‌ها رسیدگی می‌شد.

هاشمی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر پروژه‌های مناسبی در حال ساخت است که رفته‌رفته به سمت اتمام مدارس تخریبی در هرمزگان پیش می‌رویم، اضافه کرد: امروز به همراه مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان به منطقه موردنظر در شهرستان میناب اعزام و در جلسه فوریتی وضعیت این مدرسه را تعیین تکلیف می‌کنیم.

وی در پایان گفت: به‌طور حتم در تلاشیم تا در این جلسه وضعیتی را رقم بزنیم که در صورت امکان جابجایی موقت دانش آموزان را از این مدرسه رقم بزنیم تا اطمینان از درس خواندن در مدرسه ایمن را شاهد باشیم.

موسی دادی زاده، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان در همین خصوص آذرماه سالجاری در آئین تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان، افزود: وسعت خرابی‌ها در برخی مدارس استان هرمزگان به حدی است که اعتبارات استانی کفاف نوسازی آن را نمی‌کند.

وی با اشاره به وجود سه هزار کلاس درس تخریبی در هرمزگان، گفت: حدود ۶۹ هزار دانش آموز این استان در مدارس تخریبی و غیراستاندارد مشغول تحصیل هستند.

دادی زاده بیان کرد: حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در چهار هزار مدرسه استان هرمزگان در حال تحصیل هستند که از این تعداد، ۲۲۰ مدرسه صددردصد تخریبی و ۴۵۰ مدرسه نیز نیاز به مقاوم سازی دارد که اگر تا چهار سال آینده مقاوم سازی نشوند به تعداد مدارس تخریبی افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: در بازدیدهایی که از این کلاس ها داشته ایم سئوال اکثر والدین دانش آموزان این است که آیا خودتان حاضرید بچه هایتان در این مدارس درس بخوانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با اذعان به اینکه هنگام بارش باران، رحمت الهی که موجب خوشحالی آحاد مردم می شود، ما نگران فرو ریختن سقف مدارس تخریبی بر سر دانش آموزان استان هستیم، عنوان کرد: بارندگی عید نوروز موجب تخریب سقف مدرسه ای در میناب شد و هر وقت که نیمه شب ها باران می بارد با روسای ادارات شهرستانی و آن ها نیز با مدیران مدارس تماس می گیرند که آیا سقف مدرسه ای فرو نریخته است.

مدارس تخریبی، زخمی کهنه بر پیکره هرمزگان

همچنین عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه مدارس تخریبی در هرمزگان زیاد و باید فکر عاجلی برای آن کرد، افزود: از نزدیک شاهد مدارسی بودم که هرلحظه امکان تخریب و کشته شدن هزاران کودک و نوجوان وجود دارد، پس باید فکر اساسی برای مدارس تخریبی در استان هرمزگان کرد تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.

سید مصطفی ذوالقدر، با بیان اینکه مدارس تخریبی در هرمزگان زیاد و باید فکر عاجلی برای آن کرد، افزود: از نزدیک شاهد مدارسی بودم که هرلحظه امکان تخریب و کشته شدن هزاران کودک و نوجوان وجود دارد پس باید فکر اساسی برای مدارس تخریبی در استان هرمزگان کرد تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.

حال باید منتظر ماند که با وجود این تعداد کلاس درس تخریبی چه انتظاری می توان برای سرنوشت دانش آموزانی ترسیم کرد که از امکانات اولیه نیز محروم مانده اند و شاید بودجه هاس اختصاصی استانی کفاف بازسازی خانه دومشان را نمی دهد.

تعداد بازدید : 2

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:19دی1398،کد خبر:98101511635،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین