پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۴۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان : 8 نفر از نمایندگان فعلی استان تایید نشده‌اند.

شعارسال: با اعلام تعداد تایید و رد صلاحیت شدگان ثبت‌نام کننده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای کشور و استان بیش‌ازپیش رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته است. بر اساس قانون هیئت نظارت بر انتخابات استان‌ها تا 21 دی‌ماه مهلت رسیدگی به صلاحیت ثبت‌نام کنندگان را در اختیار داشت که روز گذشته فهرست رد و تایید صلاحیت شدگان به‌ فرمانداران و هیئت اجرایی ابلاغ شد. رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان روز گذشته در گفت وگو با ما در این خصوص اظهار کرد: نتایج تایید و رد صلاحیت‌ها به فرمانداران ابلاغ‌شده و داوطلبانی که اعتراض دارند به مدت پنج روز کاری فرصت دارند اعتراض کنند.سرویها این نکته را هم گفت که 8 نفر از نمایندگان فعلی استان  تایید نشده‌اند.

تایید صلاحیت 49 درصد ثبت نام کنندگان حوزه انتخابیه مشهد و کلات

فرماندار مشهد روز گذشته آمار کلی مربوط به تایید و رد صلاحیت شدن حوزه انتخابیه مشهد و کلات را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی فرمانداری مشهد، «سید محمدرضا هاشمی» در این باره گفت : از مجموع 536 نفرداوطلب انتخابات یازدهمین دوره  مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، 49 درصد به تعداد 260 نفر از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تایید و 21 درصد به تعداد 115 نفر رد صلاحیت شده اند. همچنین از مجموع داوطلبان تعداد 137 نفر (26درصد) عدم احراز صلاحیت شدند و 17 نفر(3 درصد) نیز انصراف داده اند. تعداد هفت نفر از داوطلبانی که در هیئت اجرایی رد شده بودند نیز اعتراض نکرده اند.

بر اساس این آمار اعلامی از سوی فرماندار مشهد، هم اکنون و بدون در نظر گرفتن نتایج بررسی اعتراضات احتمالی به رد صلاحیت ها، برای 5 کرسی مشهد و کلات در مجلس 260 نفر با یکدیگر رقابت خواهند کرد، این یعنی هر کسی 52 رقیب خواهد داشت.

تایید صلاحیت 4 نماینده فعلی مشهد  رد صلاحیت 8 نماینده فعلی شهرستان ها

اما اگرچه ستاد انتخابات استان روز گذشته در اعلام نتایج رسمی تایید و رد صلاحیت ها به کندی عمل کرد اما مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان خراسان رضوی در این باره توضیحاتی ارائه کرد. «محمد کمال سرویها» در خصوص وضعیت تایید و رد صلاحیت 18 نماینده فعلی استان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بر اساس بررسی‌ها هشت نماینده از مجموع نمایندگان فعلی ثبت‌نام کننده در دوره یازدهم انتخابات مجلس تایید نشده اند که می‌توانند در مهلت قانونی به رد صلاحیت خود اعتراض کنند اما صلاحیت هر چهار نماینده فعلی مشهد که در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند تایید شده است.

پیگیری  از نمایندگان استان

روز گذشته و در پی انتشار برخی خبرهای غیر رسمی در این باره، تلاش کردیم از طریق تماس و ارسال پیامک به 17 نماینده فعلی استان که برای این دوره نیز ثبت‌نام کرده اند، ارتباط برقرار کنیم که برخی از آن ها به سوال ما درباره تایید یا رد شدن صلاحیت خود پاسخ دادند. «هاجر چنارانی» و «حمید گرمابی» نمایندگان شهرستان نیشابور، «سعید باستانی» نماینده شهرستان تربت‌حیدریه، «هادی شوشتری» نماینده مردم قوچان و «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده شهرستان فریمان و سرخس خبر از تایید صلاحیت خود دادند.

 همچنین «عبدا... حاتمی» نماینده مردم درگز و «حمید بنایی» نماینده شهرستان گناباد نیز از رد صلاحیت خود خبر دادند. وی در این باره گفت : من در تماس تلفنی با فرماندار اطلاع پیدا کردم که رد صلاحیت شدم و علتش را نپرسیدم زیرا من و بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدیم.  من رد قاطع شدم و هرگز اعتراض نمی‌کنم، به خدااز این رد شدن لذت بردم». «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» نماینده فعلی شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد و باخرز ، در خصوص رد صلاحیت شدن خود اظهار کرد: «من رد صلاحیت شدم، اما هنوز جزئیات آن را نمی‌دانم، زیرا نامه آن را دریافت نکردم. فردی که از فرمانداری به من اطلاعات داد گفت که دلیل رد صلاحیت شدن من بی اعتقادی و الزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی است. اعتراض نکردن به ‌نظام و شورای نگهبان را بی‌حرمتی می‌دانیم. اعتراض حق قانونی ماست، از این حق استفاده کرده، اعتراض می‌کنیم، مستندات می‌آوریم، توضیح می‌دهیم و تا روز آخر تلاش خود را می‌کنیم». همچنین تماس‌های مکرر و پیگیری‌های ما  در خصوص دیگر نمایندگان فعلی استان در مجلس از جمله «محمود نگهبان سلامی» نماینده مردم خواف و رشتخوار، «حسین مقصودی» و «رمضانعلی سبحانی فر» نمایندگان مردم سبزوارو بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر بی‌نتیجه ماند. البته شنیده ها حاکی است برخی از این نمایندگان نیز رد صلاحیت شده اند.

رضا شیران : ثبت نام نکردم

«رضا شیران» دیگر نماینده فعلی مشهد است که اگرچه روز گذشته خبرهایی مبنی بر ثبت نامش از حوزه انتخابیه تهران منتشر شد، اما او این خبرها را تکذیب و اعلام کرد : بنده از هیچ حوزه انتخابیه ای برای انتخابات مجلس ثبت نام نکرده ام.

یک اختلاف آماری

بر اساس اظهارات درج‌شده در گزارش، در مقایسه اظهارات رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان نسبت به تعداد نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده در استان و آن چه خود نمایندگان مدعی شده‌اند اختلاف آمار وجود دارد. رئیس هیئت نظارت بر استان در خصوص این اختلاف اظهار کرد: برآورد ما این است که 8 نفر از نمایندگان فعلی تایید نشده‌اند و ممکن است در اظهارات نمایندگان نقص‌هایی وجود داشته باشد. سرویها افزود: ان شاءا... این نمایندگان تأییدیه خودشان را هم بگیرند و در تبلیغات هم حضور داشته باشند. وی تصریح کرد :

 از سویی با توجه به این که داوطلبان می‌توانند به رد صلاحیت خود اعتراض کنند، ممکن است بعد از اعلام رد صلاحیت‌ها داوطلبی توانسته باشد نقص و ایراد را برطرف کرده و تأییدیه گرفته باشد.

تایید صلاحیت 18 داوطلب در حوزه انتخابیه تربت جام

«مرتضی حمیدی» فرماندار تربت جام ،تایباد، باخرزو صالح آباد گفت: از مجموع ۷۹ ثبت نام کننده برای تصاحب کرسی مجلس، شش نفر انصراف دادند و از مجموع ۷۳ نفر باقی مانده پس از بررسی توسط هیئت نظارت، ۱۸ نفر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند، ۳۲ نفر ردصلاحیت شدند و ۲۳ نفر عدم احراز دریافت کردند.

53 درصد ثبت نام کنندگان حوزه  انتخابیه کاشمر تایید شدند

 فرماندار کاشمر هم از تایید صلاحیت 17 نفر از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس در حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل آباد خبر داد. «مسلم ساقی» با اشاره به این که در این حوزه انتخابیه 34 نفر ثبت نام کرده بودند، اظهار کرد: دو نفر از این داوطلبان انصراف داده بودند و از  32 داوطلب باقی مانده، پس از بررسی  صلاحیت در هیئت نظارت استان، صلاحیت 17 نفر تایید شد، هشت نفر رد صلاحیت شدند  و هفت نفر نیز صلاحیت شان احراز نشد.

شنیده ها از رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلبان در مشهد

درباره رد یا تایید صلاحیت شدن نامزدهای اصلاح طلبان در مشهد نیز اخبار متعددی در فضای مجازی منتشر شد. پیگیری‌های ما از منابع مطلع حاکی است مهدی شریفی، مریم سادات طیرانی، رضا دانایی، رضایی منش، محمدصادق جوادی حصار، علی‌اکبر ترابیان، معصومه ریاحی، الهه قلی زاده ، سمانه تاجی، علی صالح‌آبادی، طلوع، محمد ملاکی، محسن روزبهانه، سید یحیی عظیمی، احمد باقری، حسین اصغری ثانی، آی نور فاروقی، حسین فریدونی، عباس نیک پور و علی باخرد  ازجمله فعالان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده هستند. البته ذکر این نکته ضرورت دارد که این اخبار بر اساس آن چیزی است که کانال های تلگرامی اصلاح طلبان منتشر کرده اند و احتمال قطعیت نداشتن آن وجود دارد.

تعلل و کم کاری رئیس ستاد انتخابات استان

اگرچه رسانه های استان از ماه ها پیش خواستار تعیین یک سخنگوی قابل دسترس برای انتخابات شده بودند و این دغدغه مطرح شده بود که رئیس ستاد انتخابات استان با توجه به مشغله کاری به عنوان معاون امور سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان قادر به پاسخ گویی به موقع در خصوص انتخابات نخواهد بود، اما باز هم نتیجه ای حاصل نشد و تماس های مکرر ما برای برقراری ارتباط با «حسن جعفری»  بی نتیجه ماند.

تایید صلاحیت ۴۹۷ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس در استان

پس از پیگیری های متعدد روز گذشته از ستاد انتخابات استان، بالاخره ساعت 18 روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی استانداری با تعلل بسیار، آمار قطعی نتایج بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخابات مجلس در استان را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در مجموع 1114 نفر داوطلب در استان در انتخابات ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 34 نفر قبل از شروع بررسی صلاحیت ها توسط هیئت اجرایی انصراف خود را اعلام کردند. رسیدگی به صلاحیت داوطلبان  انتخابات یازدهمین دوره مجلس از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ آذر در هیئت های اجرایی انجام شد و در این مرحله 48 نفر معادل 4 درصد رد صلاحیت و 1032 نفر معادل 96 درصد تایید صلاحیت شدند. 26 داوطلب قبل از آغاز به کار بررسی صلاحیت ها توسط هیئت نظارت در استان ، انصراف دادند و در مجموع 50 نفر از داوطلبان ثبت نام کرده تاکنون انصراف داده اند.

آمار تایید و رد صلاحیت ها در استان

از مجموع داوطلبان باقی مانده، 273 نفر معادل 26 درصد رد صلاحیت، 284 نفر معادل 27 درصد عدم احراز صلاحیت  و 497 نفر معادل 47درصد تایید صلاحیت شده اند. در حوزه انتخابیه مشهد و کلات از مجموع 514 داوطلب 260 نفر تایید صلاحیت، 116 نفر رد صلاحیت و 138 نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

در حوزه تربت حیدریه، مه ولات و زاوه از 35 داوطلب 17 نفر تایید، 5 نفر رد و 13 نفر عدم احراز در حوزه کاشمر، بردسکن و خلیل آباد از مجموع 32 داوطلب 17 نفر تایید، 8 نفر رد و 7 نفر عدم احراز، در حوزه درگز از 39 نفر داوطلب 13 نفر تایید، 8 نفر رد و 18 نفر عدم احراز و در حوزه قوچان و فاروج از مجموع 36 داوطلب 16 نفر تایید، 15 نفر رد و 5 نفر عدم احراز صلاحیت شدند. در حوزه انتخابیه فریمان، سرخس و بخش های احمدآباد و رضویه از مجموع 41 نفر داوطلب 22 نفر تایید، 13 نفر رد و 6 نفر عدم احراز، در حوزه انتخابیه چناران از مجموع 49 نفر داوطلب 21 نفر تایید، 13 نفر رد و 15 نفر عدم احراز، در حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد از مجموع 74 نفر داوطلب 18 نفر تایید، 33 نفر رد و 23 نفر عدم احراز صلاحیت شدند. در حوزه انتخابیه گناباد و بجستان از مجموع 26 داوطلب 11 نفر تایید، 8 نفر رد و 7 نفر عدم احراز، در حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه از مجموع 80 نفر 41 نفر تایید، 15 نفر رد و 24 نفر عدم احراز، در حوزه انتخابیه سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن از مجموع 76 داوطلب، 35 نفر تایید، 19 نفر رد و 22 نفر عدم احراز و در نهایت در حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار از مجموع 52 داوطلب 26 نفر تایید، 20 نفر رد و 6 نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 23دی1398  ، کدخبر: 231907: khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
دیگه معلومه اونایی که رد صلاحیت میشه هرکدوم یه دلیل و برهانی جور میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین