پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
به نظر می‌رسد در جهان فصل اعتراض است و ما در کشورهای مختلف شاهد اعتراضات مردمی هستیم. به صورت کلی اعتراض در یک جامعه نشانه چیست و دولت‌ها چه واکنشی باید نسبت به چنین اعتراضاتی داشته باشند؟اعتراض نشانه نارضایتی از وضع موجود است که ممکن است نسبت به یک موضوع خاص یا مجموعه‌ای از شرایط و وضعیت جامعه باشد.

شعار سال:سید حسین سراج زاده، عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی و رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در مصاحبه ای گفت:

به نظر می‌رسد در جهان فصل اعتراض است و ما در کشورهای مختلف شاهد اعتراضات مردمی هستیم. به صورت کلی اعتراض در یک جامعه نشانه چیست و دولت‌ها چه واکنشی باید نسبت به چنین اعتراضاتی داشته باشند؟اعتراض نشانه نارضایتی از وضع موجود است که ممکن است نسبت به یک موضوع خاص یا مجموعه‌ای از شرایط و وضعیت جامعه باشد. به همین دلیل با اعتراضات زیادی در کشورهای مختلف روبه‌رو هستیم. منتها این اعتراضات در هر کشوری زمینه‌ها و موضوعات متفاوتی دارد و میزان نارضایتی، گستردگی و محدودبودنش هم متفاوت است. در نتیجه هر زمان که مردم احساس کنند از شرایط موجود ناراضی هستند یا از تصمیمی که دولت و حکومت گرفته ناراضی هستند و آن را به ضرر خودشان بدانند و اینکه از راه‌های قانونی مستقر برای تصمیم‌گیری هم امکان اعمال نظراتشان را کم ببینند، معمولا اقدام به اعتراضات خیابانی می‌کنند.

نحوه مواجهه حکومت‌ها هم با اعتراضات خیلی متفاوت است. به نظرم از یک طرف باید این را پذیرفت و در حقوق اساسی بسیاری از کشورها ازجمله قوانین ما هم آمده که اعتراض حق مردم است؛ یعنی مردم حق دارند با روش‌های مسالمت‌آمیز که قانون پیش‌بینی کرده نسبت به تصمیمات حکومت، دولت و مجلس یا هر نهاد دیگری، موردی یا به صورت کلی‌تر اعتراضشان را ابراز کنند.

به نظرم در قوانین اکثر کشورهایی که به نوعی بهره‌مند از نظام‌های دموکراتیک هستند یا قوانینشان براساس معیارها و روابط دموکراتیک و حق حاکمیت مردم نوشته شده، این حق اعتراض به رسمیت شناخته شده و باید هم روش‌های خاصی برای اعمال این حق وجود داشته باشد و این امکان فراهم شود.

در ایران مدتی است که می‌بینیم زمان رسیدن مطالبه به اعتراض کوتاه است. اول 10 سال بود و از 96 تا امسال هم فاصله به دو سال رسیده است. سال گذشته هم اعتراضات ‌کارگری را در بخش‌های مختلفی داشتیم. از طرفی هم به نظر می‌رسد خشونت در این اعتراضات از سوی مردم و مأموران بیشتر شده. این نشان‌دهنده خشن‌ترشدن مردم ایران است؟ آیا مردم ایران مطابق آمار سازمان روان‌شناسی و پزشکی قانونی خشن شده‌اند یا چون شرایط اعتراض مسالمت‌آمیز فراهم نیست این اتفاق می‌افتد؟

به نظرم آنچه به کشور ما برمی‌گردد این است که برای اعتراضات مردم با روش‌های مسالمت‌آمیز اشکالات و محدودیت‌های نهادی خیلی جدی وجود دارد. حتی من دامنه موضوع را بیشتر بسط می‌دهم؛ برای اعمال نظر مردم در تصمیم‌گیری‌هایی که قرار است دولت به نمایندگی از مردم انجام دهد هم محدودیت وجود دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اصلاحات نیوز،تاریخ انتشار:20دی1398،کد خبر:153849،eslahatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین