پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
نشست بررسی وضعیت مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های روزنامه‌ها صبح امروز (2 دی ماه) با حضور محمد خدادی (معاون مطبوعاتی)، عبدالله گنجی (مدیرمسئول روزنامه جوان) و محمد قوچانی (سردبیر روزنامه سازندگی) در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.
شعارسال: یک تقسیم بندی غلطی را در کشور بین رسانه‌ها ایجاد کرده‌ایم که یا رسانه‌ای مجیزگوی حکومت و دولت است و یا اینکه رسانه دشمن است.
 
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست بررسی وضعیت مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های روزنامه‌ها صبح امروز (2 دی ماه) با حضور محمد خدادی (معاون مطبوعاتی)، عبدالله گنجی (مدیرمسئول روزنامه جوان) و محمد قوچانی (سردبیر روزنامه سازندگی) در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.
 
محمد خدادی با اشاره به اینکه هیچ رسانه‌ای امروز بی‌خاصیت نیست، گفت: ما وقتی در رسانه‌ای کار می‌کنیم باید این مسئله را در نظر بگیریم که نمی‌توانیم در کشور زندگی کنیم ولی به امنیت و رفاه آن بی‌تفاوت باشیم و مطلبی را منتشر کنیم که به این مسائل دقت نکرده باشیم.
 
وی با انتقاد از وضعیت روزنامه‌ها گفت: متاسفانه امروز در روزنامه‌ها ما روزنامه‌نگار پشت میزنشین تقویت کرده‌ایم و روزنامه‌نگاران بیشترین اطلاعات را از پشت میز دریافت می‌کنند. چرا نباید امروز هیچ خبرنگاری در عراق و لبنان برای پوشش اعتراضات داشته باشیم؟
 
معاون مطبوعاتی با اشاره به اهمیت مرجعیت رسانه گفت: مرجعیت رسانه بیشتر از آنکه به قانون و اطلاعات ارتباط داشته باشد، به نوع پوشش و تولید محتوا درباره اتفاقات ارتباط دارد. رسانه‌ باید محل تضارب آرا باشد و قدرت تحمل را بالا ببرد و در این راه مهارت خود را نیز باید افزایش دهد و اگر مهارت خود را در تولید محتوا افزایش بدهد قطعا مرجعیت رسانه نیز افزایش پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: امروز علاوه بر داشتن اطلاعات، نوع روایت و گفتن خبر نیز بسیار مهم است و این روایت است که نقش یک رسانه‌ را تعیین می‌کند و باعث رقابت رسانه‌ها بر سر مرجعیت می‌شود. هرچند امروز متاسفانه رسانه‌ها همچنان مرجعیت خودشان را تحت سایه حاکمیت می‌دانند زیرا رسانه همچنان خودش را در دهه 60 تصور می‌کند.
 
عبدالله گنجی (مدیرمسئول روزنامه جوان) نیز گفت: در ماه‌های گذشته رسانه‌ها درباره چند مسئله آسیب دیدند. افزایش قیمت بنزین، اعتراضات آبان ماه و سقوط هواپیما متاسفانه رسانه‌ها در مورد این سه مسئله یا فقدان داشتند یا اشراف نداشتند و یا اجازه نداشتند از این مسائل بنویسند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه احساس عدم آزادی در کشور بیشتر از خود آزادی است و همیشه ما احساس می‌کنیم که راحت نیستیم. از سویی دیگر ما در کشور رسانه‌ها را دوجناحی می‌بینیم و هیچ جایی برای رسانه سوم قائل نیستیم.
 
گنجی با اشاره به اینکه در غرب رسانه مکمل دموکراسی است و فلسفه کسانی که رسانه دارند این است که افکار عمومی را به سمت قدرت مورد توجه آنها هدایت کند، گفت: متاسفانه در کشور ما این وضعیت برای رسانه‌ها مجهول است. ما یک تقسیم بندی غلطی را در کشور بین رسانه‌ها ایجاد کرده‌ایم که یا رسانه‌ای مجیزگوی حکومت و دولت است و یا اینکه رسانه دشمن است. یعنی رسانه حکومتی است یا غیرحکومتی. به همین دلیل رسانه‌ها در دوگانه گفتن حقیقت به مردم و سوژه نشدن به دست دشمنان گیر کرده‌اند.
 
مدیرمسئول روزنامه جوان با اشاره به اینکه مردم بین دولت و حاکمیت مرزبندی ندارند و این مرزبندی را فقط نخبگان دارند، گفت: در طول سالهای گذشته هرگاه پایگاه اجتماعی دولت قوی بود مطالبی که بعضا بر علیه آنها منتشر می‌شد را نقد می‌دیدند و هر چقدر پایگاه اجتماعی آنها ضعیف بود این مطالب را به چشم تخریب نگاه می‌کردند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر رسانه‌ها از طریق مرجعیت رسانه‌ای و همچنین پشتیبانی‌های مالی مشکلات زیادی دارند و به نوعی لاغر شدند در حالی که امروز 26 شبکه تلویزیون در خارج از کشور علیه ما برنامه پخش می‌کنند.
 
محمد قوچانی (سردبیر روزنامه سازندگی) با تمجید از برگزاری این نشست گفت: خوشبختانه ما در جلسات زیادی با آقای گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان دیدار می‌کنیم و گفت‌وگوهای خوبی رخ می‌دهد و ای کاش اینگونه گفت‌وگوها بیشتر بود.
 
وی با اشاره به رخدادهای سال 98 گفت: هیچ سالی مانند امسال سابقه نداشته است که به صورت همزمان کشور دچار سیل، سقوط هواپیما، شهادت سردار سلیمانی و اعتراضات خیابانی شده باشد و همین مسئله اهمیت و کار رسانه‌ها را سخت می‌کند.
 
وی با اشاره به مراسم تشییع سردار سلیمانی و به دنبال آن سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: مراسم تشییع سردار سلیمانی باعث ایجاد یک وحدت ملی شد که کاملا خودجوش انجام شد اما متاسفانه سقوط هواپیما اتفاقات دیگری را به دنبال داشت که خوب نبود.
 
قوچانی با اشاره به اینکه مطبوعات کاغذی نابود شده‌اند، گفت: ما امروز دچار یک نوع عقب‌ماندگی رسانه‌ای هستیم و در حالی که مشکل اصلی در حوزه رسانه، شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های آنور آبی ‌است، ما در این سمت می‌خواهیم با شمشیرهای چوبی به جنگ آنها برویم.
 
سردبیر روزنامه سازندگی با انتقاد از صدا و سیما گفت: اگر خبری که صدا و سیما درباره شیر پخش کرد را روزنامه ما و یا یک رسانه دیگر منتشر کرده بود، امروز چه بلایی بر سر او می‌آوردند؟ صدا و سیما امروز نه مسئله سرگرمی مردم را حل کرده است و نه مسئله اطلاع‌رسانی.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایل ضعیف شدن مطبوعات این است که همچنان روزنامه‌نگاری یک شغل است و حرفه نیست و مجوز روزنامه به کسانی داده می‌شود که یا نماینده مجلس هستند و یا یک فرد سیاسی. از سویی دیگر ما نظام مطبوعاتی و ناشر حرفه‌ای نیز نداریم.
 
قوچانی با انتقاد از گسترش برخی روزنامه‌ها در برخی حوزه‌ها گفت: امروز مثلا فرانسه از لحاظ ورزشی از ما حرفه‌ای‌تر است اما در این کشور فقط دو روزنامه ورزشی وجود دارد اما ما در ایران تعداد زیادی روزنامه ورزشی داریم که اشتباه است.
 
وی با انتقاد از عملکرد روابط عمومی‌ها در نهادهای دولتی گفت: متاسفانه امروز روزنامه‌ها و رسانه‌ها پر شده است از خانم‌های خبرنگاری که فقط می‌خواهند یک کاری انجام بدهند و بروند و همه خبرها را روابط عمومی‌ها می‌دهند و همه وزارتخانه‌ها به رسانه‌ها پول می‌دهند تا خبرهای آنها را منتشر کنند. این مسئله نشان می‌دهد که دولت به رسانه اعتقادی ندارند بلکه به رسانا اعتقاد دارند.
 
قوچانی با انتقاد از گسترش شبکه‌های اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی برای سرگرمی خوبی است اما نمی‌توانند جای حزب و رسانه را بگیرند. البته راه مقابله و هدایت با شبکه‌های اجتماعی توقیف نیست بلکه راهش دادن مرجعیت به رسانه‌های رسمی مانند روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  ایلنا   ،تاریخ انتشار:  2 بهمن    1398،کدخبر:   863095 ،www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
هر رسانه دنبال منفعت خودش هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین