پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
کارشناس ارشد مسائل ژئوپولیتیکی و سیاست های بین المللی به اظهارات ظریف مبنی بر پیشنهاد مذاکره به آمریکا اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ دیپلماسی ایران تا این حد ناشی گری در بازی های سیاسی بین المللی کمتر سابقه داشته است و در واقع عملکرد دستگاه دیپلماسی در روابط بین المللی ایران قابل تامل است!
شعارسال: «پیروز مجتهدزاده» کارشناس مسائل ژئوپولیتیک و بین الملل به مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با نشریه آلمانی «اشپیگل» که در آن گفته بود «مذاکره با آمریکا غیر محتمل نیست» اشاره کرد و اظهار داشت: بارها گفته ام که آقای ظریف توانایی لازم برای درک عمیق این گونه کنش ها و واکنش ها در بازی های بین المللی برای فراهم آوردن زمینه جهت مذاکره یا هر خواسته سیاسی بین المللی را ندارد.

وی تصریح کرد: ترامپ برجام را کنار گذاشت و اعلام کرد که هدفش مذاکرات مجدد با ایران برای رسیدن به یک برجام بهتر و مفید تر است، ولی ظریف عکس العمل سنجیده و پخته ای را نشان نداد و مانند دوران مذاکرات بر جام که ایشان همه تکیه خود را به راهنمایی های بسیار گمراه کننده جان کری، وزیر خارجه وقت ایالات متحده گذاشت و عاقبت نتایج دلخراش آن راهنمایی ها را حاصل کرد.

ظریف بعد از رودست خوردن از آمریکا از اروپا هم رودست خورد

این کارشناس خاطر نشان کرد: ظریف نفهمید که در عالم سیاست های محلی هم نمی شود به ابراز دوستی ها و دلسوزی های رقیب دل بست چه رسد به عالم سیاست های کلان بین المللی؛ وزیر امور خارجه این بار و در مقابل رودست خوردن از آمریکایی ها، به نمایش دلسوزی های اروپایی دل خوش کرد و باز هم رودست خورد. آخر در عالم سیاست های جهانی یا محلی تا کی می توان رودست خورد و از خواب غفلت بیدار نشد؟

مجتهد زاده با بیان این که تضمین گرفتن در معاهده از اصول یک قرار داد است، عنوان کرد: ظریف آن زمانی که مذاکره می کرد و برجام خودش را به امضای پنج به اضافه یک می رساند، حواسش نبود که در پایان هر قراردادی، آن هم قراردادی چند جانبه باید پیش بینی های دقیقی در زمینه تضمین وفاداری طرف های قرارداد و دستور العمل زمانی و زمانبندی اجرا قرارداد را به عمل می آورد و ضمیمه خود قرارداد کرد، ولی ظریف مطلقاً حواسش به این نکات ظریف ولی حیاتی نبوده است.

وی ادامه داد: چطور آقای ظریف هیچ تضمینی از آمریکایی ها نگرفت؟ او که همه چیز را داد و امضاء هم داد چرا هیچ تضمینی از طرف مقابل نگرفت؟ در همه جای دنیا و در تمامی قراردادها، دو طرف به یکدیگر تضمین می دهند تا خطایی نکنند و طبیعتا جان کری هم در سود آمریکا نمی دید که ظریف را در این زمینه ها راهنمایی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آقای ظریف آمد و گفت من مذاکره کردم و امضاء گرفتم و با قدرت های بزرگ جهان قرارداد بستم، در حالی که آن مقدار کاری هم که انجام داد تحت راهنمایی های جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا بود که ظریف را قدم به قدم به جلو برد جز قدم آخر که بدون هیچ گونه زمانبندی اجرا یا تضمین های متقابل از آقای ظریف امضاء گرفت.


مجتهدزاده خاطر نشان کرد: کوتاهی اصلی مربوط به این دولت است که هیچ گونه پیش بینی برنامه ریزی شده از رفتار دیپلماسی در عرصه بین الملل ندارد و در حقیقت این ها این گونه رفتار کرده اند که "هرچه پیش آیبد خوش آید".


وی در خصوص اینکه برخی در داخل ظریف را قهرمان دیپلماسی می خوانند، گفت: خب طبیعی است که دار و دسته دولتی در رابطه با وزارت خارجه همچون صادق خرازی، مبتکر "مصدق" و "امیرکبیر" خواندن ظریف، باید این حرف ها را سرهم کنند؛ «هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است»؛ این ها حرف از کدام هنر دیپلماسی می زنند که غیر از خودشان کسی نمی بیند؟


پیروز مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که "چه شد دستگاه دیپلماسی از دیپلماسی خنده به دیپلماسی التماسی رسید؟" گفت: خوب است شما این سوال را از خود ظریف و یاران و انصارش مانند صادق خرازی بپرسید. بنده که نه خنده دیپلماتیک ایشان را دیدم و نه ابراز پشیمانی از اشتباهات پی در پی در امر دیپلماسی را. وقتی که ترامپ از برجام خارج شد و برای نعل وارونه زدن در انداختن گناه کار به گردن ایران ادعا کرد که می خواهد با ایران بر سر برجامی مفیدتر به حال امریکا مذاکره کند، زمان زمان واکنش های دیپلماتیک متبحرانه ایرانی بود که در مقابل ادعا کند که ایران خیلی وقت است که خواهان مذاکره است و جهان و سازمان ملل شاهد است که ایران در عمل تا نهایت برجام هم پیش رفت، ولی این شما بودید که "جر" زدید و خلف وعده کردید و حالاهم دیر نشده است ما بازهم حاضر به مذاکره با شما هستیم آن گونه که تحت نظارت بین المللی و زیر نظر مستقیم شورای امنیت سازمان ملل متحد آن گونه که تضمین های بین المللی در عدم توسل شما به "جر" زدن حاصل شود.


این کارشناس مسائل سیاسی، وضعیت کنونی ایران با آمریکا را بغرنج ارزیابی کرد و افزود: مسئله ای که می توانست برای ما یک شرایط بسیار مطلوب بین المللی ایجاد کند این بود که دولت و دستگاه دیپلماسی می توانستند در خصوص ترور سردار قاسم سلیمانی -که توسط شخص ترامپ و به دستور مستقیم او صورت گرفت- این مسئله و اهانت بزرگ عملی تروریستی نسبت به حیثیت وطن ایرانی ما را برای دنیا تشریح کنند آن گونه که مظلومیت سیاسی و دیپلماتیک ایران در حد شوراندن جامعه جهانی کارایی پیدا کند، ولی متاسفانه هم ندانم کاری های دیپلماتیک و هم برخی خطاهای عملیاتی بطور کلی آن فرصت طلایی محکوم کردن جهانی ترامپ را خنثی کرد.



دستگاه دیپلماسی در جنگ های دیپلماتیک هیچ پیشرفتی نداشته است

مجتهدزاده عنوان کرد: صرف نظر از این که آقای ظریف خود را تا چه اندازه یک دیپلمات ماهر قلمداد می کند، دستگاه دیپلماسی نتوانسته است از این گونه موقعیت ها استفاده کند و با توجه به این که ترامپ خودش را رسوای جهان کرد، متاسفانه دستگاه دیپلماسی نتوانست در این نقطه از تاریخ اخیر آنچنان چهره آمریکا را به جهان نشان دهد که در دهه 1960 پرده از چهره جنگنده و تروریزم دولتی آمریکا در ویتنام گشوده شد.


وی ادامه داد: ما فراموش کردیم که پیش از این که هر جنگی بین کشورها بر پا شود، اول دیپلمات ها پیش قراولی جنگ دیپلماتیک و تبلیغاتی را دارند ولی ما در این جنگ های دیپلماتیک هیچ پیشرفتی نکرده ایم.


این کارشناس مسائل سیاسی خطاب به رئیس جمهور گفت: بنده به حسن روحانی می گویم در این چهار صباح باقی مانده از دولتش یک فکر اساسی برای نجات دیپلماسی کشور کند تا دولت او به عنوان دولت دیپلماسی های ورشکسته همراه با سرقت های مالی بسیار بزرگ دانه درشت های وابسته به دولتش وارد سیاه چال تاریک تاریخ جمهوری اسلامی نشود.

مجتهدزاده افزود: حال بگذریم که آقایان ظریف و حسن روحانی با من و حق و حقوق شهروندی من به عنوان استاد دانشگاه چه کرده اند و برای موفقیت این اقدامات خیانتکارانه چه عوامل بی سواد ولی چپاولگری را در رشته جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک امکان دادند که این رشته دانشگاهی را به انحصار بی سوادانه خود در آورند و از این طریق حتی آینده علمی و فرهنگی کشور ما را به گروگان خود گیرند.



نور امیدی در این دولت و دستگاه دیپلماسی نمی بینم

وی بیان داشت: متاسفانه بنده نور امیدی در این دولت و دستگاه دیپلماسی نمی بینم و علیرغم بی خبری ها و غفلت های نابخشودنی سیاسی و دیپلماتیک ما در صحنه های بین المللی گمان هم نمی کنم جنگی بین آمریکا و ایران صورت بگیرد.

ایران هم باید مانند آمریکا از برجام خارج می شد

پیروز مجتهدزاده با تاکید بر این که ایران هم باید همزمان با آمریکا از برجام خارج می شد، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها آمدند و یک راهکاری – اینستکس- ایجاد کردند تا ایران از این بن بست خارج شود، ولی در عمل دیدیم که این هم فقط فریبی دیگر بود که ما به آسانی گرفتارش شدیم؛ اما بنده بارها و بارها گفته ام که ایران در همان ابتدا باید بعد از خروج آمریکا از برجام، از برجام خارج می شد.


وی ابراز داشت: دستگاه دیپلماسی باید این درایت را داشته باشد که وقتی یک طرفی در هر معامله و یا قراردادی خطا می کند در واقع آن قرارداد را فسخ کرده است، اما این ها چه کار کردند؟ این ها هیچ کاری نکردند زیرا زمانی که برجام را امضاء می کردند جان کری گولشان زد و تضمین های لازم برای پایبندی همه طرف ها به قرارداد را نداد و بعد از خروج آمریکا از برجام، انگلیس، آلمان و فرانسه هم این ها را فریب دادند.


وی با انتقاد از وعده های روی زمین مانده دولت اظهار کرد: یک عده دروغگو آمدند با وعده و وعید 26 میلیون رای جمع کردند؛ حال آیا یک آدم درست پندار و درست گفتار را می شود پیدا کرد که در برابر کوهی از مشکلات و نارضایی های مردم بگوید من کلید همه مشکلات را دارم؟ و پس از گرفتن 26 میلیون رای از عوام الناس مشکلات زیادتری را بر مشکلات بیافزاید؟


کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: متاسفانه عاقبت و آینده روشنی برای دولت و دستگاه دیپلماسی نمی بینم و چیزی که بیشتر تاسف دارد این است که این ها در عمل ثابت کردند بیش از آن که به وظایف خود و منافع نظام، حکومت، وطن و مردم پابند باشند، به دنبال باند بازی و منافع نامیمون باند خودشان هستند.
وی در پایان گفت: این ها نه به خودشان و نه به حقیقت پایبند هستند چه رسد به تعهد وفاداری به نظام خودشان و به وطن همه ما!!!؟؟؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 8 بهمن 1398 ، کدخبر: 1567515 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین