پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۸۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه‌ای به مشاور عالی وزیر بهداشت خواستار پاسخگویی این وزارتخانه در خصوص نحوه اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی درمان ناباروری جهت درمان بیماران نابارو شد.

شعار سال:کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه‌ای به مشاور عالی وزیر بهداشت خواستار پاسخگویی این وزارتخانه در خصوص نحوه اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی درمان ناباروری جهت درمان بیماران نابارو شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر محمداسماعیل اکبری
مشاور عالی محترم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

همان‌طور که مستحضرید نهاد خانواده در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن فرزند از ارکان مهم خانواده و عامل بقا و پایداری عشق زوجین است و هر زوجی حق پدر و مادر شدن را دارند؛ اما متاسفانه طبق آمار در کشور حدود ۳ میلیون زوج نابارور وجود دارد که سالانه ۹۰ هزار زوج نابارور نیز به این رقم اضافه می‌شود.

در جامعه بر مبنای یک باور غلط علت ناباروری را به زنان نسبت می‌دهند، در حالی که مردان نیز به یک نسبت عامل مشکل هستند. این باور موجب می‌شود که زنان جامعه متحمل فشار روانی بسیاری از سوی اطرافیان، جامعه و به خصوص همسر خود شوند. حتی در مواردی به دلیل این مشکل کار زنان به طلاق کشیده می‌شود. در این فرایند زنان به شدت آسیب‌های روانی می‌بینند. علاوه بر این کشور با بحران جمعیت روبه‌رو است و چندین سال است که جمعیت به حد جایگزینی نرسیده است. با وجود این مشکل بزرگ که درصد قابل توجهی از زنان کشور را دچار مشکل کرده‌است، چند نقد سؤال اساسی از وزارت بهداشت به میان می‌آید.

جناب آقای اکبری، جنابعالی مسئولیت خطیر پیگیری سیاست‌های کلی جمعیت در وزارت بهداشت را بر عهده دارید و بار‌ها از این سیاست‌ها به عنوان سندی متقن و عالی یاد کرده‌اید. با این حال علی‌رغم اینکه بند سوم این سیاست‌ها صراحتاً بر بیمه ناباروری تاکید می‌کند، وزارت بهداشت در کمیسیون تلفیق مجلس، با تصویب آن مخالفت می‌کند؟

آقای نمکی، وزیر بهداشت، در نامه خود به مقام معظم رهبری ادعا کرده‌اند که به مراجعه‌کنندگان خدمات رایگان ارائه می‌دهند. جنابعالی نیز چندی پیش در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما اعلام کردید که درمان ناباروری کاملاً رایگان است؛ اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود از هزینه ۲۰ میلیونی درمان ناباروری در بخش دولتی و ۵۰ میلیونی در بخش خصوصی خبر می‌دهد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه به عنوان بودجه برای خدمات ناباروران به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد، اما تنها ۲۰ میلیارد آن یعنی معادل ۱۰ درصد بودجه به ناباروران می‌شود و مابقی آن صرف اموری غیر از تأمین هزینه درمان بیماران نابارور می‌شود.

جناب آقای اکبری باقی دیگر این پول در کجا صرف می‌شود؟ در حالی که با این بودجه حدود ۹۰ درصد ناباروران تحت پوشش قرار می‌گیرند. آیا این صحیح است که وزارت بهداشت شعار حمایت از سیاست‌های کلی جمعیت را بدهد و در عمل از اجرای آن جلوگیری کند؟ طبق اصلاحیه پیشنهادشده مرکز پژوهش‌های مجلس در جهت اصلاح این روند غیرشفاف، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان ناباروری که به وزارت بهداشت تخصیص داده می‌شود، باید به بیمه‌های سلامت اختصاص یابد؛ اما سؤال اساسی اینجاست که چرا وزارت بهداشت با این روند عقلانی و شفاف مخالفت می‌کند؟ چه نهادی غیر از وزارت بهداشت باید به دنبال بیمه شدن ناباروری باشد؛ در حالی که هم یک بیماری است و هم مطابق سیاست‌های کلی جمعیت در مأموریت وزارت بهداشت قرار دارد؟ مخالفت با این پیشنهاد این سؤال را پدید می‌آورد که مگر وزارت بهداشت می‌تواند هم ارائه‌دهنده خدمت و هم خریدار آن باشد؟ یا اینکه این مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومانی آنچنان اهمیت بالایی برای این وزارتخانه دارد که از انتقال آن به بیمه‌های پایه ناخشنود است؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:13بهمن1398،کد خبر:824303،snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
پس بقیه بودجه کجا میره ؟ برا ی این درمان هنوز باید میلیون ها پول خرج کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین