پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور برخی داروخانه ها و واحدهای پخش لوازم ضدعفونی‌کننده و ماسک‌های بهداشتی، از موقعیت سوءاستفاده کردند و با چند برابر کردن قیمت این اقلام، کاسبی سیاهی به راه انداختند. متولیان امر نیز طبق معمول بعد از تخلف اعلام می‌کنند که با متخلفان برخورد خواهند کرد.
شعارسال: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور برخی داروخانه ها و واحدهای پخش لوازم ضدعفونی‌کننده و ماسک‌های بهداشتی، از موقعیت سوءاستفاده کردند و با چند برابر کردن قیمت این اقلام، کاسبی سیاهی به راه انداختند. متولیان امر نیز طبق معمول بعد از تخلف اعلام می‌کنند که با متخلفان برخورد خواهند کرد.

به گزارش خراسان رضوی، با انتشار اخبار مبنی بر ورود ویروس «کرونا» به داخل کشور، شاهد افزایش قیمت برخی اقلام پزشکی ازجمله ماسک‌های تنفسی، پد الکلی، محلول  ضدعفونی‌کننده و ... بودیم. اقلامی که تا روزهای گذشته با چنین تقاضایی مواجه نبوده است. با توجه به نیاز مردم برای پیشگیری‌های اولیه از این بیماری، بعضی شرکت‌های عرضه‌کننده و فروشندگان این اقلام در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های کالای پزشکی اقدام به گران‌فروشی کرده‌اند.البته برخی متخصصان  ویروس‌شناس معتقدند که افراد عادی نباید از ماسک استفاده کنند و برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بهترین راه شست وشوی مداوم دست ها با آب و صابون است. طبق توصیه سازمان‌های متولی سلامت در بیشتر کشورها نه‌تنها استفاده از ماسک ضروری نیست بلکه در پیشگیری از ابتلا به بیماری یا ویروس «کرونا» هم کمکی نمی‌کند زیرا معتقد هستند که افراد تصور می‌کنند با استفاده از ماسک در برابر ویروس محافظت می‌شوند و دیگر الزامات بهداشتی و پیشگیرانه مانند شست وشوی دست ها با آب و صابون را فراموش می‌کنند.

 اما در هر صورت گران فروشی کالاهای سلامت محور موضوعی غیر قابل اغماض است به همین دلیل  برای بررسی و پیگیری چگونگی این گران‌فروشی‌ها با کارشناس نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قاضی کشیک تعزیرات حکومتی استان و بازرسان صنعت و معدن، همراه شدیم.

کشف گران‌فروشی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های کالای پزشکی

در ابتدا به‌صورت ناشناس به داروخانه‌های خیابان احمدآباد مراجعه کردم. در اولین داروخانه‌، هیچ نوع ماسکی وجود نداشت و قیمت یک عدد پد الکلی را 500 تومان اعلام کردند. درحالی‌که قیمت پد الکلی طبق تعرفه سازمان غذا و دارو بین 100 تا 120 تومان اعلام‌شده است. پس از ورود بازرسان مربوط، مشخص شد این داروخانه هر عدد پد الکلی را به قیمت 170 تومان از شرکتی تهیه کرده است، علاوه بر این ماسک هم داشت که در ابتدا به ما نبود موجودی را اعلام کرد. با توجه به این موضوع، تخلف داروخانه احراز و پرونده برای بررسی به تعزیرات استان تشکیل شد.

همچنین در مراجعه به داروخانه‌ای دیگر مشخص شد که از اول اسفندماه قیمت ماسک از سوی شرکت توزیع‌کننده افزایش‌یافته و داروخانه نیز به همین دلیل یک ماسک معمولی را به قیمت سه  هزار تومان به فروش می‌رساند.پس‌ازاین منطقه به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های کالای پزشکی در اطراف میدان امام رضا (ع) مراجعه کردیم. در جست‌وجوهای خود در این منطقه بیشتر داروخانه‌ها هیچ‌گونه ماسکی برای فروش نداشتند، در تعدادی از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های کالای پزشکی تنها ماسک‌های معمولی به فروش می‌رسید و کلا خبری از ماسک فیلتردار نبود. در همین حال، برای خرید ماسک‌های معمولی و محلول‌های ضدعفونی‌کننده جلوی برخی فروشگاه‌های لوازم پزشکی صف طویلی تشکیل‌شده بود.

فروش ماسک به 2 برابر قیمت و تشکیل پرونده تعزیراتی

یکی از فروشگاه‌های لوازم پزشکی، ماسک‌های معمولی را که در برخی داروخانه‌ها باقیمت سه هزار تومان فروخته می‌شد، شش هزار تومان به فروش می‌رساند که طبق فاکتورها خود این فروشگاه از شرکتی خاص باقیمت 4500 تومان خریده بود. پرونده این فروشگاه نیز برای بررسی به تعزیرات استان تشکیل شد. در ادامه پیگیری‌ها، یکی دیگر از داروخانه‌های خصوصی در اطراف میدان امام رضا(ع)، ماسک کودک را که خود از شرکت 3950 تومان خریده بود، باقیمت پنج هزار تومان به فروش می‌رساند. علاوه بر این ماسک‌های فله‌ای، بدون هیچ‌گونه بسته‌بندی در انبار این داروخانه موجود بود. حتی شرکت فروشنده این اقلام، در فاکتور خود مانند دیگر موارد، نشانی خود را درج نکرده بود. برای این داروخانه نیز، مانند موارد فوق از سوی تعزیرات و صنعت و معدن پرونده تشکیل شد.

رد پای شرکت‌های توزیع‌کننده در گرانی

« مهر افشان»، کارشناس نظارت بر دارو و نماینده دانشگاه علوم پزشکی در این بازدید نظارتی، در پاسخ به چگونگی قیمت‌ها بیان کرد:« قیمت ماسک‌ها درواقع به برند شرکت تولیدی و این‌که داروخانه این اقلام را در چه تاریخی خریده باشد، بستگی دارد. گرانی ماسک‌ها ممکن است به این دلیل باشد که شرکت‌ها افزایش قیمت داشته‌اند و حتی خود این شرکت‌ها ممکن است این اقلام را از کارخانه گران تهیه‌کرده باشند. ازاین‌رو باید سلسله‌مراتب این مسئله را پیش برویم تا منشأ اصلی گرانی شناسایی شود».

طی این بررسی‌ها مشخص شد داروخانه‌ها هنگام خرید این اقلام از شرکت‌های توزیع‌کننده حتماً باید به این نکته توجه کنند که نام، شماره تماس و نشانی شرکت‌ها به‌طور دقیق درج‌شده باشد و نبود یکی از موارد فوق   نیز نوعی تخلف محسوب می‌شود. داروخانه‌ها نیز به این موارد باید توجه داشته باشند زیرا در این صورت داروخانه نیز در این تخلف سهیم خواهد بود.

با شرکت های متخلف برخورد می شود

این درحالی‌ است که حمیدرضا رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی در واکنش به امکان تخلف و گران‌فروشی شرکت‌های تولیدکننده ماسک بهداشتی و ضدعفونی‌کننده‌ها، گفت:«به‌محض این که متوجه شویم شرکت توزیع‌کننده‌ای تخلفی را انجام داده، متناسب با آیین‌نامه تخلفات در کمیسیون قانونی با آن شرکت برخورد می کنیم. روزگذشته  وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نامه‌ای را به تمام تولیدکننده‌های ماسک در کشور ارسال کردند و دستور دادند  طبق جدولی آن چیزی که تولید کردند، تاریخ تولید و وجه آن را برای وزارت بهداشت ارسال  و مشخص کنند به کدام توزیع‌کننده‌ها تحویل داده‌اند.»

وی ادامه داد: حال بازرسان ما به انبارهای آن شرکت می‌روند. چون  شرکت‌های توزیع موظف هستند انبارها و مسئول فنی خود را در زمان دریافت پروانه مشخص و معرفی کنند. ما به‌صورت سرزده طبق این فهرست به انبارهای آن‌ها مراجعه و نظارت می‌کنیم که از آن تعداد محصولی که از شرکت تولیدکننده تحویل گرفته‌اند، در انبارشان چه تعداد موجود است و چه تعدادی را به چه کسانی تحویل داده‌اند. بنابراین اگر مشخص شود کسی احتکاری انجام داده، برخورد قانونی می‌کنیم.

رحیمی افزود: در چنین مواردی  دیده‌شده که پروانه لغو و تمام محصولات شان مصادره   و به نفع مردم در بازار توزیع می شود .وی گفت:

« فردا جلسه‌ای در صنعت، معدن و تجارت با حضور دادستان برگزار خواهد شد که سه ضلع این مثلث باید دیده شود. یک ضلع تولیدکننده است که بخشی از نظارت  بر تولیدکننده مربوط به صنعت، معدن و تجارت است. بخش دیگر توزیع‌کننده‌ها و قسمت دیگر توزیع‌کنندگان خرد شامل داروخانه‌ها هستند. »

قیمت ماسک 410 تومان!

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: «قیمت ماسک‌های معمولی 410 تومان است و طبق تعرفه هم تأکید شده و افزایش قیمت به هر علتی تخلف محسوب می‌شود. همچنین خرید داروخانه‌ها از شرکت‌های  پخش غیررسمی تخلف است و ما بر کار شرکت‌های توزیع‌کننده نظارت می کنیم».

به شدت برخورد می کنیم

«حمیدرضا کریم»، مدیرکل تعزیرات استان نیز در گفت وگو با خراسان رضوی درباره رسیدگی به گران‌فروشی این اقلام پزشکی بیان کرد:« ما با توزیع و امتناع در عرضه و گران‌فروشی وسایل پیشگیری از کرونا، به شدت برخورد می‌کنیم. همین امروز(دیروز) در جلسه کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات با حضور معاون استاندار و تمام اعضای تنظیم بازار جلسه‌ای تلفیقی با فوریت این بحث تشکیل شد. در این جلسه مقرر شد ما گشت‌های خود را  در  داروخانه‌ها در شهر تشدید کنیم و بازدید سرزده ای هم از کارخانه های تولیدکننده ماسک‌ها و دیگر اقلام پیشگیری داشته باشیم، همچنین بر نحوه توزیع آن‌ها نیز نظارت داشته باشیم».
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه خراسان      ،تاریخ انتشار: 4  اسفند 1398،کدخبر:    234672،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین