پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
بررسي‌ها نشان مي‌دهد با وجود آنكه در جاده‌هاي منتهي به استان‌هاي شمالي، محدوديت‌هايي وضع شده و دولت از مردم خواسته سفر نكنند، اما در حوزه تردد خودروهاي عمومي محدوديتي در نظر گرفته نشده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اتوبوس‌ها از شهرهاي مختلف كشور به سمت استان‌هاي شمالي حركت مي‌كنند .

شعار سال:در شرايطي كه با افزايش تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در دو استان گيلان و مازندران، برخي مسوولان محلي معتقدند اين دو استان وارد وضعيت قرمز شده و بايد تمهيداتي جدي براي مقابله با گسترش شيوع اين ويروس در نظر گرفته شود اما به نظر مي‌رسد هنوز تصميمي قطعي در اين رابطه اتخاذ نشده و حتي در تصميمات اتخاذ شده تناقضاتي وجود دارد. در شرايطي كه اين دو استان مانند بسياري از ديگر استان‌هاي كشور اعلام كرده‌اند با توجه به شرايط به وجود آمده در كشور امكان ميزباني از مسافران نوروزي را نخواهند داشت، اما نه تنها هنوز تصميمي بر بسته شدن جاده‌هاي كشور در اين ايام گرفته نشده كه حتي حمل و نقل عمومي نيز بدون محدوديت به كار خود ادامه مي‌دهد.

با گذشت حدود سه هفته از تشخيص نخستين بيمار مبتلا به كرونا در ايران، بر اساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر تمامي استان‌هاي كشور با اين ويروس درگير شده‌اند و تعداد مبتلايان رسمي اعلام شده در ايران از مرز هشت هزار نفر گذشته است. به اين ترتيب ايران، در كنار ايتاليا، از نظر تعداد مبتلايان و تلفات اين ويروس پس از چين در رده سوم قرار گرفته و فاصله‌اي قابل توجه با ساير كشورها دارد.

دولت چين در همان روزهاي نخست تشخيص اين ويروس، اقدام به قرنطينه استان و شهر منبع اصلي ويروس كرد و حتي محدوديت‌هايي جدي در رفت و آمد افراد داخل شهرها نيز قرار داد. جوزپه كونته نخست‌وزير ايتاليا نيز پس از افزايش تعداد تلفات و مبتلايان ويروس كرونا در اين كشور، دوشنبه شب اعلام كرد كه محدوديت جدي در تردد ميان تمام نقاط اين كشور برقرار خواهد شد.

در ايران، مسوولان بسيار زودتر از ايتاليا، تمام اجتماعات، برنامه‌هاي هنري، ورزشي و هر رويدادي كه امكان تجمع انسان‌ها در آن وجود داشت را تعطيل كردند اما هرگز جمع‌بندي نهايي در رابطه با قرنطينه شهرهاي آلوده به ويروس يا ممنوعيت سفر در آنها وضع نشد. در روزهاي گذشته وزارت بهداشت اعلام كرده كه در مبادي ورودي شهرها، سلامت‌سنجي از مسافران صورت خواهد گرفت و اگر فردي مشكوك به بيماري باشد، براي 14 روز قرنطينه خواهد شد.

با اين وجود با توجه به تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها، در روزهاي ابتدايي شيوع كرونا، تعطيلات منجر به افزايش تقاضا براي سفر شد تا جايي كه با افزايش سفرها به استان‌هاي شمالي كشور، امروز دو استان گيلان و مازندران در كنار تهران و قم، در صدر استان‌هاي درگير با كرونا قرار گرفته‌اند.

توقف كوتاه‌مدت سفرها

با افزايش تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در دو استان شمالي كشور، چند روز قبل با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي و مقامات محلي، براي مدتي كوتاه سفر خودروهايي كه پلاك گيلان و مازندران نداشتند به اين دو استان متوقف شد اما پس از تعطيلي رسمي يكشنبه هفته جاري، بار ديگر اعلام شد كه راه‌ها بازگشايي مي‌شوند. اين موضوع از سويي با واكنش مردم بومي مواجه شد و تعدادي از آنها با حضور در جاده‌ها، مانع از تردد خودروهايي كه پلاك شمال ندارند، شدند و از سوي ديگر اين سوال را به وجود آورد كه با توجه به تجربه موفق كشوري مانند چين، چرا ايران تصميمي مشابه براي كاهش ترددها و پايين آمدن سرعت انتقال ويروس نمي‌گيرد.

اگر بنا بر مسدود شدن راه‌هاي دسترسي استان‌هاي جنوبي مانند تهران به گيلان و مازندران باشد، دولت بايد چند راه اصلي را روي خودروهاي شخصي ببندد. سه مسير چالوس، هراز و فيروزكوه كه تهران را به نقاط مختلفي از مازندران متصل مي‌كنند بخشي از اين راه‌ها هستند. آزادراه تهران- شمال نيز كه اخيرا قطعه نخست آن به بهره‌برداري رسيد، يكي ديگر از راه‌هايي است كه براي كنترل سفرها، مي‌تواند با دستورات جديد مسدود يا محدود شود. در رابطه با استان گيلان نيز آزادراه قزوين- رشت اهميت فراواني دارد. با توجه به اينكه مسافران از شهرهايي مانند قم يا تهران براي رسيدن به اين جاده بايد از دو استان البرز و قزوين نيز عبور كنند، تصميم بر توقف فعاليت اين جاده مي‌تواند بخشي از گره‌هاي كار را باز كند.

اوضاع نامعلوم حمل و نقل عمومي

هرچند در روزهاي گذشته با تمهيدات انديشيده شده از سوي وزارت راه و شهرسازي، به مسافران اعلام شده كه براي لغو كردن سفرهاي‌شان هيچ هزينه‌اي پرداخت نخواهند كرد و از سوي ديگر با تعطيلي برنامه‌ريزي‌هاي اختصاصي سفرهاي نوروزي در دستگاه‌هاي ذي ربط، خبري از تسهيلات نوروزي نيست اما همچنان صنعت حمل و نقل عمومي بلاتكليف است.

از سويي بسياري از شركت‌هاي فعال در اين حوزه اعلام كرده‌اند كه با توجه به شيوع كرونا، عملا ميزان تقاضا براي سفر بسيار كاهش يافته و تعداد زيادي از مسافراني كه در روزهاي قبل بليت خريده بودند نيز براي كنسل كردن سفرهاي‌شان اقدام كرده‌اند، از سوي ديگر اما همچنان دستوري براي توقف برنامه‌هاي جابه‌جايي مسافر در ناوگان‌هاي مختلف به آنها ارايه نشده است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد با وجود آنكه در جاده‌هاي منتهي به استان‌هاي شمالي، محدوديت‌هايي وضع شده و دولت از مردم خواسته سفر نكنند، اما در حوزه تردد خودروهاي عمومي محدوديتي در نظر گرفته نشده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اتوبوس‌ها از شهرهاي مختلف كشور به سمت استان‌هاي شمالي حركت مي‌كنند و هرچند با محدود شدن تقاضا، تعداد ترددها كاهش يافته اما همچنان ابزار سفر بر جاي خود باقي است.

بررسي اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد تهران نيز نشان مي‌دهد كه روز گذشته (سه‌شنبه) دو پرواز ايران اير از تهران به مقصد شهرهاي ساري و رشت انجام شده و اطلاعات فرودگاه ساري نيز نشان مي‌دهد كه اين فرودگاه روز گذشته پروازي به مشهد نيز داشته است. در سايت‌هاي فروش بليت هواپيما نيز همچنان امكان خريد بليت از مبدا تهران به فرودگاه‌هاي رشت و ساري وجود دارد.

در حوزه ريلي نيز شرايط به همين ترتيب است. هرچند به دليل كاهش قابل توجه تقاضا، تعداد قطارهاي در نظر گرفته شده براي مسيرهاي مختلف كاهش يافته اما همچنان بليت قطارهاي فعال در بسياري از مسيرها عرضه مي‌شود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در روزهاي آتي تا پايان سال، همچنان بليت‌فروشي براي قطار تهران- ساري و تهران- رشت ادامه دارد و با نبود مسافر، عرضه ظرفيت اين قطارها فعلا تداوم خواهد داشت.

با وجود آنكه ايران توانسته با تكيه بر توان كادر درمان و از خود گذشتگي آنها، سرعت انتشار ويروس كرونا را محدود كند اما اين ويروس كه سرعت انتقال بسيار بالايي دارد، در مدتي كوتاه به شرط فراهم شدن شرايط بار ديگر با سرعت به انسان‌هاي جديد منتقل خواهد شد و از اين رو بسياري از كارشناسان معتقدند كه بايد با تصميماتي قاطعانه مانع از گسترش بيشتر ويروس شد. كارشناسان وضعيت بدن انسان در سفر را يكي از وضعيت‌هايي مي‌دانند كه در آن ويروس به راحتي فعال مي‌شود و در كنار آن حتي اگر فردي ناقل بي علامت باشد، با سفر به ساير نقاط مي‌تواند تعداد زيادي از افراد را آلوده كند. از اين رو دغدغه محدود يا ممنوع كردن سفرهاي بين‌شهري يكي از اصلي‌ترين بحث‌هايي است كه از چند هفته قبل تا به امروز ادامه يافته است. وزارت بهداشت فعلا نظر قطعي در اين زمينه نداده اما اگر بنا باشد تصميمي اتخاذ شود، به نظر پيش از تلاش براي توقف خودروهاي شخصي بايد فكري به حال ناوگان حمل‌ونقل عمومي كرد، ناوگاني كه با وجود برخي محدوديت‌ها در مسير جاده‌ها همچنان به كار خود ادامه مي‌دهند و به نظر محدود كردن آنها فراموش شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد،تاریخ انتشار:21اسفند1398،کد خبر:144498،www.etemadnewspaper.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
0
مسئولان جلوی پروازها رو بگگیرن فعلا اطلاع رسانی درست باشه مردم خطر احساس حکنن میشینن تو خونه هاشون متاسفانه اطلاع رسانی ها درست نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین