پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
میان اعلام شیوع ویروس کرونا در عربستان و تلاش‌های بن‌سلمان در راه تکمیل پازل برنامه‌های خویش برای رسیدن به قدرت چه ارتباطی می‌توان پیدا کرد؟میان اعلام شیوع ویروس کرونا در عربستان و تلاش‌های بن‌سلمان در راه تکمیل پازل برنامه‌های خویش برای رسیدن به قدرت چه ارتباطی می‌توان پیدا کرد؟ همزمانی موج جدید دستگیری‌ها با اعلام شیوع ویروس کرونا در عربستان، در شرایطی که گفته می‌شود این ویروس از مدت‌ها پیش سرتاسر عربستان را درنوردیده، شماری از رسانه‌های مخالف را بر آن داشت تا به مساله سوءاستفاده بن‌سلمان از پدیده شیوع ویروس کرونا به نفع پیشبرد طرح خود برای در دست گرفتن تاج و تخت عربستان بپردازند.

شعار سال: میان اعلام شیوع ویروس کرونا در عربستان و تلاش‌های بن‌سلمان در راه تکمیل پازل برنامه‌های خویش برای رسیدن به قدرت چه ارتباطی می‌توان پیدا کرد؟
همزمانی موج جدید دستگیری‌ها با اعلام شیوع ویروس کرونا در عربستان، در شرایطی که گفته می‌شود این ویروس از مدت‌ها پیش سرتاسر عربستان را درنوردیده، شماری از رسانه‌های مخالف را بر آن داشت تا به مساله سوءاستفاده بن‌سلمان از پدیده شیوع ویروس کرونا به نفع پیشبرد طرح خود برای در دست گرفتن تاج و تخت عربستان بپردازند.

به گفته تحلیلگران، تعطیلی موقت طواف کعبه، آن هم همزمان با عملیات دستگیری شاهزاده‌های سعودی، کمترین ارتباط را با مساله شیوع کرونا داشته و بیشتر برای کنترل اوضاع سیاسی و امنیتی کشور انجام گرفته بود.

بر اساس تحقیق پژوهشکده «خاورمیانه»، عربستان سعودی بعد از به اجرا درآمدن پروژه بازداشت شاهزاده‌ها، همزمان در برابر ۲ چالش قرار گرفته است.

به عقیده کارشناسان، حیاتی‌ترین چالش امروز محمد بن‌سلمان سوای حفظ آبروی منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش، عبور بی‌خطر از بحران شیوع کرونا از یک سو و اعتراضات درون‌خانوادگی علیه بلندپروازی‌هایش برای رسیدن به تاج و تخت است.

به بیانی روشن‌تر، در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در دنیا تحولات بسیاری رقم زده است، ورود بن‌سلمان به تقابلی علنی با شاهزاده‌های سعودی که اتفاقاً برخی از آن‌ها بسیار هم صاحب نفوذ هستند می‌تواند سرنوشت عربستان سعودی را به چالش بی‌سابقه‌ای بکشاند.

محاصره نظامی منطقه شیعه‌نشین قطیف به بهانه شیوع کرونا آن هم در حالی که گفته می‌شود کانون اصلی شیوع کرونا در مناطق دیگری از عربستان قرار دارد، در کنار علنی شدن مخالفت شاهزاده‌های سعودی با به قدرت رسیدن پسر سلمان، باعث شد بسیاری از تحلیلگران ثبات سیاسی حال حاضر در این کشور را بسیار شکننده‌تر از گذشته توصیف کنند.

شاید این بهترین تفسیر برای بازی وقیحانه عربستان با بازار نفت جهانی باشد: برای محمد بن‌سلمانی که خود را در مرز قدرت مطلق یا اضمحلال کامل یافته منابع نفتی کشورش چندان امر مهمی به شمار نمی‌رود و حراج کردن منابع نفتی عربستان بدیهی‌ترین کاری است که برای نجات از سقوط می‌تواند انجام دهد.

از سویی در سایه شیوع بیماری کرونا، برگزاری ۲ رخداد بزرگ در سال ۲۰۲۰ یعنی موسم حج و نشست سران کشور‌های گروه ۲۰ در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است، ۲ رخدادی که برگزاری آن برگ برنده بن‌سلمان در صحنه جهانی قلمداد می‌شد، در حالی که افزایش اختلافات با بدنه خانواده نیز شرایط او را متزلزل‌تر از گذشته کرده است.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 22 اسفند    98، کد خبر:   393077، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین