پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
کارشناس مسائل سیاسی تصمیم آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را بی منطق خواند و گفت: آمریکا می‌خواهد با زرنگی تفکیک کند و بگوید ما برجام را کنار گذاشتیم، اما قطعنامه ۲۲۳۱ را قبول داریم.
شعار سال: «حسن بهشتی پور» کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تلاش آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا اخیراً مدعی شده است که این کشور در قطعنامه ۲۲۳۱ هنوز حضور دارد و به نوعی خواسته برجام را از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل جدا کند، در حالی که برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است.
وی با بیان این که برجام یک سند حقوقی بین المللی است، تاکید کرد: برجام لازم الاجرا است و شورای امنیت در خصوص آن تصمیم گرفته است که آمریکا هم به آن رای داده است. با این وجود آمریکا می‌خواهد با زرنگی تفکیک کند و بگوید ما برجام را کنار گذاشتیم، اما قطعنامه ۲۲۳۱ را قبول داریم. اگر آمریکا این قطعنامه را قبول داشته باشد باید کل قطعنامه را اجرا کند نه این که بخشی از آن را اجرا کند و بخشی از آن را اجرا نکند.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند معادله را به نفع خودشان مصادره کنند و این که دیگران هم بخواهند به حرف آمریکا گوش کنند موضوع دیگری است. منطق آمریکا در این قضیه منطق ضعیفی است و اساساً اگر سایر کشور‌ها بخواهند با آمریکا همکاری کنند باید حقوق بین الملل را زیر پا بگذارند و به صورت آشکار یک رویه جدیدی را ایجاد کنند.
بدعتی که آمریکا در قطعنامه ۲۲۳۱ می‌گذارد نگران کننده است
بهشتی پور افزود: این که کشوری بیاید یک قطعنامه را که خودش به آن رای داده است، اجرا نکند و بعد از مدتی پشیمان که شد دو مرتبه برگردد و بخشی از آن را اجرا کند، اصلا قابل پذیرش نیست، زیرا اگر این رویه عادی شود همه کشور‌ها مایلند در خصوص قطعنامه‌هایی که به آن متعهد هستند، بخشی از آن را اجرا و بخشی از آن را اجرا نکنند.
وی در خصوص همکاری برخی کشور‌های اروپایی مثل انگلیس و فرانسه با آمریکایی‌ها گفت: اروپایی‌ها خودشان می‌دانند اگر واقعاً بخواهند مکانیزم ماشه را اجرا کنند، عملاً یک رو در رویی جدیدی را با ایران سازمان دهی کرده‌اند که ضرر آن برای همه است.
کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: قطعاً ایران هم در این زمینه به غربی‌ها هشدار داده است که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران بازگشت به آن قطعنامه‌های تحریمی است.
اروپایی‌ها نباید با آمریکا همراه شوند
بهشتی پور با تاکید بر این که اروپایی‌ها نباید با آمریکا همراه شوند، گفت: کشور‌های اروپایی اشتباه آمریکا در مسئله خروج از برجام را نباید تکرار کنند، البته بعید می‌دانم که اروپایی‌ها با آمریکا همصدا شوند.
وی با بیان این که عالم سیاست، عالم امکان هاست گفت: ممکن است فشار آمریکا در این زمینه بر تصمیم اروپایی‌ها تاثیر گذار باشد و اگر چنین شود ایران هم مجبور می‌شود اقدامات متقابل انجام دهد که این به ضرر همه است.
بهشتی پور در پاسخ به این سوال که "ابزار‌های ایران و در راس آن دستگاه دیپلماسی برای مواجهه با این تصمیم آمریکا چه خواهد بود؟ " گفت: ایران هم باید با روسیه و چین همکاری کند، چون رای روسیه و چین مهم است و در واقع اگر بنا شود قطعنامه جدید صادر شود، این دو کشور حق وتو دارند.
وی ادامه داد: برای فعال سازی مکانیزم ماشه حق وتو کارساز نیست، چون صدور قطعنامه جدید لازم نیست و کشور‌هایی مثل انگلیس و فرانسه که در برجام حضور دارند می‌توانند مکانیزم ماشه را فعال کنند.
اگر اروپایی‌ها مکانیزم ماشه را فعال کنند چه می‌شود؟
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این که اگر اروپایی‌ها مکانیزم ماشه را فعال کنند دست ایران باز می‌شود، افزود: گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران، شامل همکاری با آژانس نمی‌شد و در حقیقت ایران می‌تواند در گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی همکاری اش را با آژانس کاهش دهد و به سمت کاهش همکاری با آژانس برود، یعنی اگر تا کنون در خصوص درصد غنی سازی و ذخایر غنی سازی همکاری داشتند در این مرحله می‌تواند نظارت‌های آژانس را کاهش دهد و حتی می‌تواند از پروتکل‌های الحاقی خارج شود و آن‌ها را اجرا نکند. این‌ها پیام‌های خیلی خیلی مهمی برای طرف‌های مقابل است.
بهشتی پور در پایان گفت: ایران در منطقه نفوذ کافی دارد که می‌تواند از نفوذش استفاده کند. جمهوری اسلامی اول باید ببیند غربی‌ها دست به چنین اقدامات رادیکالی می‌زنند یا نه. تجربه نشان داده است که اگر غربی‌ها اقدامات رادیکال انجام دهند، طرف ایرانی هم اقدامات متقابلی انجام می‌دهد و این اوضاع را برای همه پیچیده‌تر خواهد کرد و همه متضرر خواهند شد.
مهر ماه سال جاری (اکتبر ۲۰۲۰) تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پایان می‌یابد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیراً در اظهارنظر‌های متعدد بر تمدید این تحریم‌ها تاکید دارد. پمپئو ۳۰ فروردین ماه سال جاری در اظهاراتی عجیب خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.
بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشور‌ها را خواهد داشت.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، کد خبر: 1605606، تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1399، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
0
آمریکا هر آسیبی که بتونه به ایران بزنه انجام میده ما هم که فقط تماشا میکنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین