پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
شیوع ویروس کرونا و طولانی بودن فصل سرما عملیات عمرانی در مناطق زلزله‌زده را با مشکلاتی روبرو کرد به طوری که طبق برآورد انجام گرفته، این دو عامل روی ۴۰ درصد فعالیت‌های عمرانی اثر گذاشت. براساس آنچه برآورد شده اگر گروه‌های جهادی و مردم دست به دست هم دهند و پای کار باشند عملیات اجرایی فرا رسیدن فصل سرما به اتمام خواهد رسید.

شعار سال:مهدیه حسینی نسب، آبان ماه سال ۹۸ بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر شهرستان‌های سراب و میانه از توابع آذربایجان شرقی را لرزاند که متاسفانه در این زمین لرزه ۷ روستای استان بالای ۳۰ درصد تخریب و تعدادی از هموطنان مجروح و فوت شدند.


این زمین لرزه علاوه بر تخریب منازل روستایی، تبعات مالی و روانی زیادی نیز برای مردمان مناطق روستایی و شهرستان‌های میانه و سراب به وجود آورد و در این میان از نیرو‌های مسلح و دانشجویان جهادگر بسیج دانشجویی گرفته تا نهاد‌هایی همچون مدیریت بحران استانداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمعیت هلال احمر و... برای به سامان کردن زندگی نابسامان شده زلزله زدگان وارد میدان شدند.
 
ورود نهاد‌های مختلف دلگرمی زیادی را برای زلزله زدگان درمانده ایجاد کرده بود و در این میان دانشجویان جهادی و بسیجی در همان ساعات اولیه برای کمک رسانی به مناطق اعلام آمادگی کرده و با هماهنگی‌هایی صورت گرفته به منطقه اعزام شدند. برای سرعت بخشیدن در روند کمک رسانی بسیج دانشجویی و سپاه استان، قرارگاه شهید باکری را در مناطق زلزله‌زده مستقر کردند تا با برنامه ریزی، کمک‌های مردمی را در کمترین زمان با همیاری گروه‌های جهادی به دست مردم برسانند.

بعد از انجام اقدامات اولیه و با توزیع موادغذایی، چادر و کانکس بین زلزله زدگان و همچنین با شروع آواربرداری، مشخص شد حدود ۱۱۰ روستا در اثر این زلزله تحت تاثیر قرار گرفته که در نتیجه آن، سه هزار واحد نیاز به ساخت و دو هزار واحد نیاز به تعمیر داشت.
 
 

پرداخت تسهیلات بانکی به زلزله زدگان 

با پیگیری‌های لازم برای بازسازی منازل تخریب شده مشخص شد که باید تسهیلاتی در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد. در این راستا، علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران از پرداخت تسهیلات بانکی برای مردم زلزله زده استان خبرداد و گفت: این تسهیلات با ساده‌ترین شرایط و ضمانت‌های زنجیره‌ای ارائه می‌شود.

وی می گوید: ارائه وام بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی برای اجاره خانه یکی از راه‌های پیشنهادی برای تامین اسکان موقت بوده است. بخشی از این وام بلاعوض پرداخت شده و بخش دوم هم به هنگام نقل مکان و پس از ارسال پیامک توسط زلزله زدگان به سامانه پیامکی بنیاد مسکن، واریز می‌شود.

تابش ادامه می‌دهد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت سه هزار واحد برای اسکان دائم و دو هزار واحد دامی در روستا‌های دو شهرستان میانه و سراب را تقبل کرده است. در مجموع ۸۰ میلیون تومان تسهیلات شامل ۴۰ میلیون وام مسکن روستایی، ۱۵میلیون وام معیشتی، ۱۰ میلیون وام بلاعوض تعمیری و معیشتی، ۱۰ میلیون وام بلاعوض اجاره و اسکان اضطراری و پنج میلیون وام بلاعوض دامی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اعطاء می‌شود.

بعد از بررسی‌های صورت گرفته ساخت وساز منازل تخریب زلزله زده سراب و میانه آغاز شد و ورال کار به سرعت پیش میرفت، اما شروع فصل سرما در آن منطقه کار را دشوار کرد؛ به طوری که به خاطر بارش باران و برف ساخت و ساز متوقف و قرار شد با مساعد شدن شرایط آب و هوایی و در تعطیلات عید نوروز دوباره از سر گرفته ‎شود، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بار دیگر ساخت و تعمیرات خانه‌های تخریب شده به تعویق افتد.
 
 

تاثیر کرونا در مناطق زلزله زده

حافظ باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فصل سرمای سخت و شیوع کرونا اثرات زیادی روی کار‌های عمرانی در مناطق زلزله‌زده داشته، می‌گوید: قرار بود تا در تیرماه واحد‌ها تکمیل شود، ولی به خاطر این دو دلیل با دو ماه تاخیر، کار‌ها به اتمام خواهد رسید.

باباپور با بیان اینکه طبق مصوبه دولتی، تسهیلات اعطای وام ۴۹ میلیون تومانی و وام بلاعوض ۵ میلیون تومانی برای واحد‌های تخریب شده در نظر گرفته شده، می‌افزاید: البته وام ۱۵ میلیون تومانی تعمیرات و وام ۵ میلیون تومانی بلاعوض نیز در مصوبه بود که سر جمع، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دو شهرستان سراب و میانه در نظر گرفته شد.

گفتنی است، تاکنون عملیات اجرایی یک هزار واحد خسارت دیده شروع شده است؛ به طوری که عملیات فونداسیون ۵۵۰ واحد، نصب اسکلت برای ۲۰۰ واحد و اتمام عملیات برای ۲۲ واحد انجام گرفته است.
 
شیوع ویروس کرونا و طولانی بودن فصل سرما عملیات عمرانی در مناطق زلزله‌زده را با مشکلاتی روبرو کرد به طوری که طبق برآورد انجام گرفته، این دو عامل روی ۴۰ درصد فعالیت‌های عمرانی اثر گذاشت. براساس آنچه برآورد شده اگر گروه‌های جهادی و مردم دست به دست هم دهند و پای کار باشند عملیات اجرایی فرا رسیدن فصل سرما به اتمام خواهد رسید.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی تمامی واحد‌های تعمیری و تخریبی روستا‌های مناطق زلزله زده میانه وسراب تابستان امسال تمام شده و صاحبان املاک از اول مهر ماه سالجاری در خانه‌های مقاوم و نوساز خود ساکن خواهند شد.
 
 
چشم انتظاری زلزله زدگان سراب و میانه برای رسیدن به سرپناه/ جهادگران آماده خدمات رسانی مجدد به زلزله زدگان
 

ساخت دو واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

غلامرضا جعفری، مسئول جهاد سازندگی استان آذربایجان شرقی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: با وقوع زلزله در سال گذشته گروه‌ها جهادی استان برای کمک رسانی به این مناطق اعزام شدند.

جعفری می‌گوید: با همکاری فرماندهی سپاه استان ساخت و ساز منازل مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی را آغاز کردیم و ساخت دو خانه به ما محول شده بود که آماده افتتاح است.

مسئول جهاد سازندگی استان آذربایجان شرقی می‌افزاید: دانشجویان متخصص در گروه‌های جهادی ما خدمت رسانی می‌کنند به طوری که این جهادگران توانایی آن را دارند در مدت کوتاهی خانه بسازند، اما با شیوع ویروس کرونا کار را برای آنان سخت کرد و مدتی ساخت و ساز به تعویق افتاد.

ساخت و ساز خانه‌های مناطق زلزله زده برعهده گروه جهادی بسیج دانشجویی جلفا بوده و دانشجویان در این گروه جهادی سعی کردند با وجود ویروس کرونا منازل را به موقع تحویل دهند، ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا دانشگاه‌ها تعطیل شده و فعالیت گروه‌های جهادی به تعویق افتاده و هرزمانی که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و وضعیت کرونا کنترل شود به فعالیت‌های جهادی خود ادامه خواهند داد.

مسلما این روز‌ها مردم زلزله زده سراب و میانه متوجه شرایط کشور هستند، اما انتظار می‌رود با بهبود اوضاع نهاد‌های مسئول کار رسیدگی به زلزله زدگان را آغاز کنند تا با کمک نیرو‌های جهادی و مردمی که برای شروع مجدد فعالیت‌های خود اعلام آمادگی کرده‌اند هرچه سریعتر نگرانی مردم این مناطق از بین برود.
 
 
شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ15 اردیبهشت ۱۳۹۹،کد خبر:844567،www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین