پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
با اعلام اسامی شهر‌های دارای وضعیت سفید از نظر ابتلا به ویروس کرونا آنچه بسیار خودنمایی می‌کرد نبود حتی یک استان با وضعیت کاملا سفید در کشور بود. در حالیکه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست روحانی هر روز بیش از روز قبل جامعه را به سوی عادی‌سازی شرایط زندگی با ویروس کرونا پیش می‌برد.

شعار سال: طی روز‌های گذشته رئیس‌جمهور با خوشحالی از وضعیت سفید در بیش از ۱۰۰ شهرستان کشور خبر داد. در این مدت اسامی شهر‌های سفید ایران نیز اعلام شد که در میان آن‌ها نام هیچیک از مراکز استانی و کلان‌شهر‌ها به چشم نمی‌خورد. براساس فهرست اعلام شده ۴۴۲ شهرستان در شرایط سفید قرار دارند.
براساس فهرست اعلام شده تعداد شهر‌های با وضعیت سفید در برخی استان‌های کشور بسیار بالا بودند که به طور مشخص استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگلویه و بویراحمد، هرمزگان و فارس، بیشترین تعداد شهر‌های سفید را به خود اختصاص داده‌اند.
یکی ازنکات قابل توجه در فهرست اعلام شده آن است که در ۷ استان کشور شامل استان تهران، قم، زنجان، همدان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان شمالی هیچ شهر سفیدی به چشم نمی‌خورد. این درحالی است که استان‌های تهران و قم با داشتن تراکم جمعیت بالا وحجم بالای آمد و شد‌های درون شهری و درون استانی از یک سو و در مقابل آن داشتن زیرساخت‌های نسبتا مناسب بهداشتی و درمانی از سوی دیگر درست در شرایط مشابه استان‌های محرومی مانند استان خراسان شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند. این درحالی است که به عنوان مثال استان خراسان جنوبی دارای پراکندگی روستایی بسیار بالا بوده و مردم به لحاظ زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی از جمله زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در شرایط نامطلوبی به سرمی‌برند.
روستا‌ها در استان خراسان جنوبی چنان دور از یکدیگر و فاقد جاده‌های مواصلاتی هستند که برای پیمودن مسیر از یک روستا به یک روستای دیگر باید ساعات زیادی در مسیر باشی؛ لذا وضعیت برابر انتشار کرونا در این استان دارای پراکندگی بالای جمعیتی و امکان کم تردد‌های میان شهری با استان تهران و قم که شرایط متفاوتی را دارند قابل تامل است و می‌تواند نشان از لزوم توجه بیشتر یه این مناطق دور از دسترس، اما در مبارزه با ویروس کرونا باشد.
شاید اگر دولت و ستاد مبارزه با کرونا همان ابتدای شیوع کرونا راه‌های تردد استانی را مسدود کرده و اجازه نقل و انتقال مسافران را نمی‌داد، امروز استان‌های دور از دسترس و محروم گرفتار این ویروس ناشناخته نمی‌شدند و حداقل وضعیت در این مناطق کاملا سفید بود. زیرا قطعا نبود امکانات درمانی در این استان به شیوع ویروس در آن‌ها دامن زده است. به علاوه وقتی در تهران کیت‌های تشخیصی در موارد خاص استفاده می‌شود و در استفاده از آن‌ها به هر دلیلی احتیاط یا امساک می‌شود قطعا در استان‌های فاقد اماکانات بهداشتی نمی‌توان به پایش مداوم سلامت شهروندان و استفاده از کیت‌های تشخیصی امید چندانی داشت.

وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیز از نظر انتشار کرونا قابل تامل است به این معنا که از یک سو استانی در وضعیت خراسان جنوبی دارای نوار مرزی با این استان است و از سوی دیگر استان وسیع کرمان که تنها ۸ شهر با وضعیت سفید در آن قرار دارند نیز یکی دیگر از استان‌های هم مرز با این استان است. در این شرایط چگونه ممکن است ۱۷ شهر از ۲۰ شهر سیستان و بلوچستان که بسیاری از شهر‌های و مناطق آن از زیرساخت‌های اولیه زندگی مانند آب و برق و مراکز درمانی مناسب محروم بوده و بعید است که کیت‌های تشخیصی هم به وفور در مراکز محدود درمانی آن وجود داشته باشد در وضعیت سفید قرار داشته باشند.
شرایط اپیدمی کرونا در جنوب کشور
نکته قابل تامل دیگر در این فهرست آن است که نگاهی به مناطق جنوبی کشور که گرمسیری بوده و انتظار می‌رود شرایط بهتری در ابتلا به ویروس کرونا داشته باشند نیز نشان می‌دهد شرایط در این مناطق نیز چندان خوب نیست.
در بوشهر آمار ابتلا به کرونا نامساعد است. نیمی از شهر‌های استان بوشهر در وضعیت سفید قرار دارند و نیم دیگر در شرایط انتشار کرونا هستند. خدری نماینده بوشهر نیز پیشتر از ابتلای موارد جدید ابتلا به کرونا پس از برداشتن محدودیت‌های تردد و ورود مسافران به استان خبرداده بود.
مردم خوزستان هم از نظر شیوع ویروس کرونا در کشور شرایط ناگواری را تجربه می‌کنند در این استان نیز تنها ۱۰ شهر از ۲۷ شهرستان در وضعیت سفید قرار دارند. این درحالی است که قاسم ساعدی نماینده این استان در مجلس حدود ۱۰ روز پیش گفته همه شهرستان‌های استان خوزستان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و ابتلا به ویروس کرونا و فوتی‌های ناشی از آن در خوزستان رو به افزایش است.
در هرمزگان نیز شرایط تاسف‌بار است. به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت تنها در یک بازار ماهی فروشی در بندر عباس ۱۰۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است. با احتساب بازگشایی بازار طی یکی دو هفته اخیر و خرید مردم از بازار و تماس‌هایی که مردم و غرفه‌داران با یکدیگر داشته و تماس فروشنده با کالای فروخته شده شاید بیراه نباشد که بگوییم احتمالا در آینده شاهد روند رو به شد تعداد موارد ابتلا در این استان خواهیم بود. هرچند که در حال حاضر نیز حسن فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ابتلا بیش از هزار نفر به ویروس کرونا و افزایش بیماران حادث تنفسی به بیش از ۲۴۰۰ نفر در این استان خبر می‌دهد.
آنچه گفته شد تنها مرتبط با تعدادی از استان‌های کشور است. اما نگاهی به همین شرایط هم نشان می‌دهد که شرایط بحران کرونا در کشور خوب نیست. آمار ابتلا به ویروس کرونا در استان‌هایی مانند مازندران که قبلا سیری نزولی را طی می‌کردند بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. آنچنانکه در این استان با وجود همه همکاری‌های مردمی تنها ۴ شهر از ۲۲ شهر در وضعیت سفید قرار دارد.
یزد به عنوان یکی از گرم‌ترین شهر‌های کشور حتی یک شهر با وضعیت سفید نیز ندارد.
در تهران نیز شرایط نگران کننده است فرمانده ستاد عملیات کرونا در تهران که چند روز پیش صحبت از عادی شدن شاخص‌ها می‌کرد، اعلام کرد تهران می‌تواند شرایط شکننده‌تری داشته باشد و ما هنوز به نقطه مطلوب و ثبات قطعی نرسیده‌ایم. آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان ابتلا در شهر تهران کاهش نداشته است.
نکته مهم آنکه هیچیک از استان‌های کشور در شرایط ۱۰۰ درصد سفید قرار ندارند و همه استان‌ها کمتر یا بیشتر در شرایط اپیدمی کرونا قرار دارند. از سوی دیگر مسدود شدن راه‌های مواصلاتی که با تاخیر اتفاق افتاده دوباره متوقف شد وبیش از دو هفته است که بار دیگر رفت و آمد‌ها و مسافرت‌ها آغاز شده‌اند. در داخل استان‌ها نیز آمد و شد میان شهر‌های مختلف یک استان ادامه دارد. با این روند نمی‌توان به ثبات سفید بودن این مناطق نبز چندان امیدوار بود. با اینحال، اما مساجد در ۱۳۲ شهر اجازه آغاز به کار یافته‌اند مساله‌ای که در مراسم شب‌های قدر و با قرار گرفتن خیل مردم برای به جای آوردن مناسک این شب می‌تواند منجر به بحرانی دیگر شود.
بخشنامه بازگشایی مهد‌های کودک نیز صادر شده است و از ۲۷ اردیبهشت مدارس در شهر‌های سفیدی که شرایط کم‌خطر دارند بازگشایی خواهند شد. در حالیکه سازمان جهانی بهداشت از دولت‌ها خواسته است که در بازگرداندن شرایط به حالت عادی عجله نکنند و کارشناسان نیز از احتمال بروز پیک‌های بعدی کرونا خبر می‌دهند.
از سوی دیگر آغاز به کار سریع اصناف و بازکردن مسیر‌های تردد بین استانی در جاده‌های کشور منجر به تجربه بالارفتن دوباره میزان ابتلا به این ویروس ناشناخته در برخی استان‌های کشور شد. حال باید دید با این اوصاف آیا وزارت بهداشت که از کاهش نگرانی‌هایش در اردیبهشت ماه و خرداد نسبت به کنترل این ویروس خبر می‌دهد، با ادامه این فرایند می‌تواند همچنان به کاهش و کنترل ویروس کرونا در کشور امیدوار باشد؟
از طرفی وزارت بهداشت اعلام کرده است که اسامی شهر‌های سفید از نظر شیوع کرونا حداکثر ۵ روز اعتبار دارد و ظرف ۵ روز این اسامی بازنگری می‌شوند و ممکن است وضعیت شهر‌ها از سفید به زرد یا قرمز تغییر پیدا کنند. آیا با توجه به شرایط مناطق محروم و دور از دسترس امکان پایش تمام مناطق کشور به صورت هر ۵ روز یکبار وجود دارد؟

استان های وضعیت سفید کرونا

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24، کد خبر: ۲۱۳۳۱۶، تاریخ انتشار:  ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین