پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
نمایندگان در طول ۴ سال عمر مجلس دهم حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ تذکر کتبی را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را در این تذکرات داشته است.

شعار سال: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان ابزار‌هایی برای نظارت در اختیار دارند. یکی از پرکاربردترین این ابزار‌ها تذکر و سوال است که طی آن وکلای ملت با مخاطب قرار دادن اعضای کابینه، یا به وی موضوعی را متذکر می‌شوند و یا درباره علتش عضو کابینه را مورد سوال قرار می‌دهند.

عملکرد نمایندگان در مجلس دهم نشان می‌دهد که آن‌ها طی ۴ سال حضور در قوه مقننه ۱۰ هزار و ۲۰۰ تذکر به دولتمردان داده‌اند و ۳۰۸۵ بار از آن‌ها سوال پرسیده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات تذکر و سوالات نمایندگان از اعضای کابینه به سراغ عضو هیات رئیسه مجلس رفتیم. علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در گفتگو با فارس، گفت: نمایندگان طبق ماده ۲۰۶ آئین‌نامه داخلی مجلس می‌توانند به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه در حوزه وظایف آن‌ها تذکر کتبی بدهند.

وی افزود: این تذکرات نمایندگان ضمن قرائت در صحن علنی مجلس نسخه‌ای از آن برای وزارتخانه مربوطه یا نهاد ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

۱۰ هزار تذکر نمایندگان مجلس دهم به اعضای دولت

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: نمایندگان در طول ۴ سال عمر مجلس دهم، حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ تذکر را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را از این تذکرات داشته است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: از حدود ۱۰ هزا رو ۱۰۰ تذکر کتبی نمایندگان ۲۲۰۰ مورد آن مربوط به رئیس‌جمهور بوده که بیشترین تذکرات را داشته و کمترین تذکرات نیز مربوط به علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری است که شامل ۲۱ تذکر از نمایندگان می‌شود.

جزئیات تذکرات نمایندگان به وزرا

وی افزود: پس از رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی رتبه دوم را در دریافت تذکر از نمایندگان دارد که حدود ۱۲۲۰ تذکر را شامل می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: پس از وزیر راه و شهرسازی وزرای جهاد کشاورزی، کشور و نیرو به ترتیب ۱۲۰۰، حدود ۱۰۰۰ و ۸۸۰ تذکر را از نمایندگان دریافت کردند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها وزیر آموزش و پرورش با دریافت ۷۰۰ تذکر، وزیر صنعت معدن و تجارت با دریافت ۶۶۰ و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با دریافت ۶۳۰ تذکر کتبی از نمایندگان در مرتبه‌ها و رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: همچنین وزرای امور اقتصادی و دارایی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نفت به ترتیب ۴۳۰، ۳۳۵ و ۲۹۰ تذکر را در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان دریافت کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۷۰ تذکر، وزیر ورزش و جوانان ۲۶۰ تذکر و وزیر علوم تحقیقات و فناوری ۲۲۵ تذکر را از نمایندگان دوره دهم مجلس دریافت کرده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این نمایندگان به وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان ۲۰۰ مرتبه تذکر داده‌اند و وزیر دادگستری نیز ۱۳۰ تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است.

پایین‌ترین سهم تذکر متعلق به وزیر میراث فرهنگی

وی گفت: علاوه بر این وزرای دفاع و اطلاعات هر کدام ۱۰۶ تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است و وکلای ملت به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون ۲۱ تذکر کتبی داده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی و ماده ۲۰۷ آئین‌نامه داخلی مجلس هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزرا در حوزه وظایف‌شان سؤال کنند. نکته‌ای که در اینجا مهم و قابل توجه است این است که باید سؤال مکتوب و صریح و در محدوده وظایف وزیر باشد.

وی افزود: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس سؤال ابتدا در کمیسیون تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و چنانچه نماینده سؤال کننده از پاسخ وزیر قانع نشود سؤال به صحن ارجاع داده می‌شود.

۳۰۸۵ سؤال نمایندگان از وزرا

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در طول ۴ سال عمر مجلس دهم حدود ۳۰۸۵ سؤال نمایندگان از وزرا به هیأت رئیسه مجلس واصل شده که وزیر راه و شهرسازی بیشترین سهم را از تعداد سؤالات دارد.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: بر این اساس نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی با ۳۵۱، وزیر نیرو ۳۲۴، و وزیر کشور ۳۰۰ سؤال را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در مورد وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ۲۶۷ سؤال، وزیر جهاد کشاورزی ۲۵۸ سؤال و وزیر امور اقتصاد و دارای ۲۳۸ سؤال به هیأت رئیسه مجلس واصل شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در طول مجلس دهم ۲۰۹ بار سؤال داشتند که این سؤالات در مورد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶۷ مورد و وزیر آموزش و پرورش ۱۵۹ مورد بوده است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با ۱۵۳ سؤال، وزیر نفت با ۱۴۳ سؤال و وزیر ورزش و جوانان با ۱۰۴ سؤال در رده‌های بعدی از نظر طرح سؤال توسط نمایندگان هستند.

وی افزود: علاوه بر این نمایندگان در طول ۴ سال مجلس دهم ۹۵ سؤال را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۹۱ سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۷۸ سؤال را از وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین نمایندگان ۶۶ سؤال را از وزیر دادگستری، ۴۲ سؤال از وزیر اطلاعات، ۳۲ سؤال از وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و ۱۱ سؤال از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری را مطرح کرده‌اند.

یوسف‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: البته این مقدار تعداد سؤالاتی است که به هیأت رئیسه واصل شده که تعدادی از آن به نتیجه رسیده، تعدادی در نوبت صحن قرار دارد و نیز تعدادی در مراحل دیگر قرار دارد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری عصر ایران، تاریخ انتشار 27 اردیبهشت    99، کد خبر:    728715، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین