پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
یکشنبه گذشته بالاخره شورای شهر بندرعباس نسبت به عملکرد شهردار منتخب خوشان واکنش نشان داد وطرح سوال از شهردار این شهر در 10 محور کلید زده شد.
شعارسال:یکشنبه گذشته بالاخره شورای شهر بندرعباس نسبت به عملکرد شهردار منتخب خوشان واکنش نشان داد وطرح سوال از شهردار این شهر در 10 محور کلید زده شد. اما در این حوزه سکوت بیشتر اعضای شورای شهر برای مردم سوال و تامل برانگیز است و مشخص نیست این سکوت علامت رضایت است که بیشتر اعضای شورای شهر بندرعباس اختیار کرده اند یا دلیل دیگری دارد که بایستی به شهروندان و افکار عمومی و رسانه ها پاسخ دهند. عملکرد شورای شهر باعث شده است که شهروندان، شورای شهر را شورای شهرداری بخوانند تا شورای شهروندان و گویا برخی از اعضای شورای شهر فراموش کرده اند که شهروندان، شورای شهر را انتخاب کرده است، نه شهرداری؛ شاید هم شهرداری در انتخاب اعضای شورا مشارکت داشته است وشهروندان نمی دانند که اینقدر سنگ شهرداری را به سینه می زنند وشهر و شهروندان را در مشکلات تنها گذاشته اند. ساکنان محلات مختلف شهر گلایه مندند و می گویند شورای شهر پس از انتخاب شدن، محلات و وعده هایی که به ساکنان در ایام تبلیغات انتخابات داده اند را هم بطور کامل فراموش کرده اند و به همین دلیل نمره قبولی را به شورا نمی دهند.اما باید منتظر ماند و دید که آیا سایر اعضای شورای شهر بندرعباس مراتب اعتراض خود را به عملکرد شهردار و شهرداری اعلام می کنند و یا اینکه با سکوت شان مهر تایید بر عملکرد شهردار خواهند زد. بایستی در این چند روز وتا فاصله قانونی ده روزه منتظر ماند ودید آيا شورای شهر بالاخره از خواب غفلت از امورات شهر و شهروندان در حوزه‌های مختلف بیدار خواهد شد و پیگیر پاسخ سئوالات از شهردار خواهد بود ویا اینکه دوباره خود را به خواب خواهد زد؟
 
انتقادات دو عضو شورای شهر از عملکرد شهردار بندرعباس
 
دو عضو شورای شهر بندرعباس در جلسه روز یکشنبه هفته قبل شورای شهر بندرعباس در دو نطق انتقادی از شهردار این شهر، طرح سوال از وی را در 10 محور کلید زدند.فاطمه جراره و اسماعیل بواشه در جلسه شورای شهر در دو نطق انتقادی با بیان برخی از مشکلات مدیریتی شهرداری بندرعباس، طرح سوال از شهردار این شهر را در 10 محور کلید زدند.
 
کار شهرداری بندرعباس از تذکر گذشته است
 
فاطمه جراره رئیس شورای شهر بندرعباس در آغاز جلسه شورا در نطقی انتقادی از عملکرد عباس امینی زاده شهردار بندرعباس، گفت: تذکرات شورای شهر بندرعباس دیگر از مرحله صحن شورای شهر گذشته است و باید برای حل این مشکلات به سراغ اختیارات قانونی اعضای شورا رفت.وی با بیان این که متاسفانه شهرداری بندرعباس بدون مجوز نسبت به جذب نیرو در سال گذشته اقدام کرده و در حال حاضر که از نظر قانونی امکان پرداخت حقوق و مزایای این افراد را ندارد، اضافه کرد: حالا که توان این کار را ندارند در محافل مختلف، مسؤولیت این موضوع را بر دوش شورای شهر قرار می‌دهند؛ ولی باید بگویم که شورای شهر بندرعباس در جذب نیرو و اخراج نیروهای شهرداری هیچ دخالتی نداشته است و افرادی که بدون مجوز قانونی استخدام را انجام داده‌اند و حقی ایجاد کرده‌اند، می‌بایست اکنون پاسخگوی عمل خودشان باشند و حق و حقوق این کارگران را سریعا پرداخت کنند.رئیس شورای شهر بندرعباس همچنین اضافه کرد: عدم پرداخت به موقع حقوق نیروهای بخش تنظیف شهرداری موجب بروز مشکلاتی در زندگی آنان شده و همین طور فضای کار در شهرداری را دچار مشکل کرده است.جراره با انتقاد از عملکرد شهرداری در نظارت بر پیمانکاران، تصریح کرد: بی توجهی و نبود نظارت بر کار پیمانکاران موجب به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارگران تنظیف شده و نشانه ضعف مدیریت شهردار بر زیرمجموعه خویش است و تذکرات مکرر ما اعضای شورا در جلسات مختلف نیز تأثیری نداشته است و باید برای حل این مشکلات به سراغ قانون و اختیارات قانونی که به اعضای شورا داده شده، رفت.
 
بندرعباس به سرطان دکه مبتلا شده است
 
اسماعیل بواشه نیز در این جلسه به عنوان فرد دومی بود که انتقادات تندی را علیه شهردار بندرعباس مطرح کرد. وی با بیان این که واگذاری غیرقانونی و غیراصولی دکه در سطح شهر بندرعباس بدون رعایت ضوابط ترافیکی و شهرسازی به سرطانی برای شهر بدل شده است و شهرداری نه تنها برای این وضعیت کاری نکرده؛ بلکه روز به روز این وضعیت را تشدید کرده است.وی همچنین درباره عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری، عنوان داشت: وظیفه خود می‌دانم که در این زمینه سکوت نکنم و در تمام ایام سال شاهد تأخیر چند ماهه پرداخت حقوق کارگران زحمتکش شهرداری هستیم.این عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: این مشکلات بارها در صحن شورای شهر تذکر داده شده و کوچک‌ترین توجهی نمی‌شود و هر وقت که آنان برای دریافت حقوق قانونی‌شان اعتراضی می‌کنند، تهدید به اخراج می‌شوند و در این زمینه مقصر شهرداری است که بر عملکرد پیمانکارانش نظارت درستی ندارد و در اجرای مفاد قرارداد کوتاهی می‌کند.بواشه خاطرنشان کرد: هر ساله قراردادهای سنگینی با وابستگان افراد خاصی در شهرداری با موضوع جمع‌آوری نخاله بسته می‌شود، اما در همه جای شهر شاهد انباشت نخاله‌های ساختمانی و گلایه شهروندان هستیم و هیچ مسؤولی نیز در شهرداری این مشکلات را نمی‌بیند که فکری به حال آن کند.وی با انتقاد از انتصاب‌های اخیر در شهرداری بندرعباس، گفت: درحال حاضر اصلی ترین ملاک دستیابی به پست مدیریتی در شهرداری بندرعباس، میزان بله قربان گویی، رفیق بازی و یا داشتن نسبت فامیلی است و این موارد را جایگزین تخصص، توانمندی و تجربه‌های اجرایی مدیران کرده‌اند.
 
بواشه همچنین اضافه کرد: بودجه شهرداری از کل اعتبارات عمرانی استان هرمزگان بیشتر است، اما نتیجه انتصاب‌های سفارشی و نبود مدیریت این شده که شهرداری توان حقوق کارگران را ندارد و هزینه‌هایش از بودجه عمرانی استان هم بیشتر شده است. متأسفانه شهردار پس از 7 سال در این پست قرار داشتن دچار روزمرگی شده است و مدیریتش بر امور بسیار ضعیف است.عضو شورای شهر بندرعباس به گلایه‌های مردم درباره وضعیت آسفالت خیابان‌ها و محلات نیز اشاره و عنوان داشت: هر جا چاله‌ای و یا کنده‌کاری صورت گرفته، به امان خدا رها شده است و هیچ نظارتی بر حفاری‌ها نمی‌شود و چاله‌ای که کنده می‌شود بعد از 3 تا 4 ماه نیز اقدامی برای پرکردن و یا مرمت آن نمی‌شود. واقعا حق مردمی که این همه عوارض نوسازی و ارزش افزوده و پروانه و ... می‌دهند، این کیفیت است؟ وضعیت کیفیت آسفالت در روستاهای اطراف بندرعباس از وضعیت آسفالت در شهر و معابر شهری بندرعباس بهتر است!در ادامه این جلسه شورای شهر بندرعباس طرح سوال از شهردار بندرعباس توسط فاطمه جراره و اسماعیل بواشه کلید خورد.جزئیات طرح سؤال از «شهردار بندرعباس»دو عضو شورای شهر بندرعباس در 10 محور سؤالاتی را از شهردار این شهر مطرح و خواستار پاسخگویی وی شدند.اسماعیل بواشه و فاطمه جراره دو عضو شورای شهر بندرعباس در 10 محور سوالاتی را از شهردار بندرعباس مطرح کردند که عباس امینی‌زاده شهردار بندرعباس بر اساس قانون می‌بایست ظرف 10 روز پس از ابلاغ برای پاسخ به آنها در صحن شورا حاضر شود.
 
متن این طرح سوالات بدین شرح است:
 
در اجرای ماده ۸۳ قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورای اسلامی کشور، پیرو تذکرات مکرر (شفاهی و کتبی) و عدم اصلاح یا اجرا اکثر موضوعات مورد تذکر و نارضایتی از عملکرد شهردار در ارائه خدمات مناسب و مطلوب به شهروندان که سبب نگرانی و دغدغه مردم شده است.
 
با توجه به اهمیت موضوع سوالات به صورت کامل در ذیل آمده است:
 
۱- با توجه به قرارداد تنظیف با پیمانکاران و با استناد به شرایط پیمان متاسفانه در حسن اجرای مفاد قراردادهای تنظیف نظارت لازم و کافی صورت نمی گیرد که عدم نظارت و مدیریت صحیح باعث شده وضعیت تنظیف و پاکیزگی سطح شهر بسیار ضعیف باشد و همچنین بی توجهی نسبت به پرداخت به موقع حق و حقوق، سنوات، عیدی و سایر ملزومات کارگران باعث بروز مشکلات متعددی شده است که این مسایل باعث عدم ارائه خدمات مطلوب و نارضایتی شهروندان از تنظیف کوچه و خیابان‌ها شده است که علیرغم تذکرات متعدد تا کنون این رویه اصلاح نگردیده است. ۲- کیفیت نامناسب اجرای پروژه ها و همچنین مطالعات ناقص و عدم نظارت و نگهداری اصولی از پروژه ها که موجب بلااستفاده ماندن و تخریب و اتلاف هزینه های بسیار گردیده است به عنوان نمونه :
 
الف) عدم نظارت صحیح و درست بر عملیات آسفالت معابر و کوچه ها علیرغم تصویب و تخصیص بودجه فراوان
ب) تعداد هفت پروژه آبنمای موزیکال که با صرف چندین میلیارد تومان هزینه عمر مفید آنها به بیش از شش ماه هم نرسیده است.

پ) پروژه المان بندرعباس با هزینه اجرایی بیش از یک میلیارد تومان کمتر از یکسال نیازمند بازسازی گردیده است.
 
۳- عدم اجرا و بهره برداری به موقع از پروژه های ذیل علی رغم تصویب و تخصیص بودجه مربوطه
 
الف) پروژه های تقاطع غیر همسطح (مهرگان)
ب) شهر بازی پ) پارک ده هکتاری، بوستان هنر، پارک آبی، پارک ترافیک، پارک موضوعی ت) خور نایبند
 
۴- محکومیت و شکست تیم حقوقی شهرداری در دعاوی مختلف و عدم پیگیری اجرای احکام قضایی و توافقنامه‌ها که موجب ایجاد خسارات مالی فراوان به شهرداری می‌گردد.
 
الف) پرونده مربوط به اصلاحات زمین مجتمع زیتون ۱ در خصوص محکومیت شهرداری به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان
ب) محکومیت شهرداری بندرعباس در پرونده مرتبط با خانم محسنی در خصوص انتقال مالکیت دو دستگاه اتوبوس.

پ) عدم اجرای فاز یک آیت الله غفاری و اجرای توافقنامه‌ها و برطرف نمودن مشکلات اهالی بیش از ۱۰ سال
 
۵- نارضایتی پرسنل ناشی از عدم رعایت ضوابط و مقررات تبدیل وضعیت پرسنل شرکتی به قراردادی و قراردادی به پیمانی.
 
۶- عدم بهره‌برداری و اتمام به موقع از پروژه بی آر تی (اتوبوس ویژه) با توجه به گذشت حدود ۵ سال از شروع پروژه در تاریخ 24 شهریور 94. این در حالی است که هر ساله هزینه‌های زیادی جهت انجام پروژه صرف گردیده و همچنین ( تغییرات محیطی اصلاح هندسی، تخریب خیابان‌ها و فضای سبز ) باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است.
 
۷- توسعه، نگهداری و بهسازی بوستان‌ها و پارک‌های سطح شهر علیرغم تصویب و تخصیص بودجه سنواتی، متاسفانه به نسبت بودجه هزینه شده نامطلوب است. اکثر بوستان‌ها از لحاظ روشنایی بسیار ضعیف است فضای سبز و وسایل بازی کودکان به علت فرسودگی خطر آفرین می‌باشد. به عنوان نمونه (بوستان خلیج فارس – بوستان معلم و غیره...)
 
۸- آبگرفتگی شدید منازل و مغازه های شهروندان در نقاط مختلف محلات و خیابان های اصلی حتی در نقاطی که پروژه‌های هدایت آب‌های سطحی در آن اجرا شده است.
 
۹- عدم تعیین تکلیف و ساماندهی نمودن دکه‌ها و کانکس‌های سطح شهر که علاوه بر ایجاد ترافیک و مسدود نمودن پیاده روها، باعث از بین رفتن زیبایی و منظر شهری گردیده است. علیرغم تاکید شورا مبنی بر راه اندازی و تقویت بازارچه‌های محلی جهت دسترسی آسان مردم و تامین مایحتاج روزانه و حمایت از اقشار آسیب پذیر محلات، اما متاسفانه هر روز به تعداد دکه‌ها افزوده شده و حتی برخی از این غرفه‌ها بدون برگزاری تشریفات قانونی ( مزایده ) به افراد خاص واگذار شده است. به طور مثال به گل فروشی‌های جنب بوستان خلیج فارس و بلوار راه آهن و ده‌ها مورد دیگر .... می‌توان اشاره کرد.
 
۱۰- بی‌توجهی به مصوبات و اجرایی نکردن حدود ۷۰ درصد از طرح‌های مصوب که انجام هر یک از طرح‌ها می توانست در جهت اصلاح امور و کیفیت پروژه ها و کاهش هزینه و رضایتمندی شهروندان موثر واقع شود.
 
الف) مصوبه مورخ ۱۹/۸/۹۷ در خصوص الزام شهرداری به ایجاد سامانه مناقصات و مزایدات و پروژه های سرمایه گذاری شهرداری با هدف شفاف سازی معاملات شهرداری.
 
ب) الزام شهرداری به راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت آسفالت در سازمان عمران و آموزش نیروی متخصص و ماندگار در مجموعه شهرداری بندرعباس مصوبه تاریخ ۳/۱۰/۹۶
 
ب) مصوبه مورخ ۲۴/۴/۹۷ در خصوص الزام شرکت های پیمانکار آسفالت در جهت گذراندن دوره های آموزشی مدیران و پرسنل تحت پوشش ، در زمینه آسفالت که از سوی سازمان عمران شهرداری و دریافت گواهینامه صلاحیت اجرای پروژه های عمرانی (آسفالت) و عدم تهیه شیوه‌نامه مربوطه علی رغم گذشت دو سال از زمان تکلیف و اجرای آن.

پ) طرح الزام شهرداری به تقویت سازمان عمران جهت تجهیز و خرید کارخانه جدید و ارتقاء ظرفیت تولید کارخانه آسفالت
۲۶/۹/۹۶
ت) در خصوص المان ها ، مبلمان و نمادهای شهری پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی ، قابل اجرا می‌باشد.

ث) مصوبه مورخ ۱/۴/۹۷ در خصوص کمک مالی به هیئت ورزشی جانبازان و معلولین استان از محل بودجه سازمان فرهنگی ورزشی

ج) مصوبه مورخ ۱۳/۱۰/۹۶: 1- مناسب‌سازی ساحل دریا جهت معلولین. 2- احداث پارک ویژه معلولین توسط شهرداری بندرعباس با تجهیزات لازم

ح) بی‌توجهی به مصوبه شورا و عدم اخذ مجوز و تاییدیه هزینه اجرایی المان ها و مبلمان های شهر که به دنبال آن اجرای المان ها با هزینه های سرسام آور و بدون عمر مفید اجرا می شود.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه دریا   ،تاریخ انتشار:  3  خرداد 1399،کدخبر:   36091،www.daryanews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین