پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
سفیر پیشین ایران در بولیوی با تاکید بر اینکه باید در مقابل دشمنان هوشیار باشیم گفت: ما توانستیم نفتمان را به ونزوئلا صادر کنیم.
شعار سال: رضا طباطبایی شفیعی با بیان اینکه حضور نفتکش‌های ایرانی در بنادر ونزوئلا برای در اختیار قرار دادن فراورده‌های نفتی ایران به این کشور علیرغم اینکه تهران و کاراکاس هر دو مورد تحریم آمریکا هستند، یک اتفاق استراتژیک است که به صورت نادر در سطح دنیا علیرغم این حجم از فشار‌ها و هجمه‌های زیاد صورت می‌گیرد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها همواره اعلام کرده‌اند که سیاست‌شان در مورد ایران فشار حداکثری است و هر کاری که می‌توانند برای اعمال فشار و کنترل ایران انجام می‌دهند، اما اکنون آن‌ها در داخل آمریکا دچار مشکلاتی هستند چنانکه بر اساس بی‌تدبیری دولت ترامپ ویروس کرونا در این کشور شیوع گسترده‌ای پیدا کرده و گرفتاری‌هایی را برای این کشور بوجود آورده است. این موضوع فرصتی را برای ایران بوجود آورد و تهران از این فرصت برای نشان دادن اقتدار و زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا استفاده کرد.
وی با بیان اینکه این نفتکش‌ها علیرغم فشار‌ها و تهدید‌های قبلی بدون مشکلی رد شدند، اظهار کرد: ما پیش از این شاهد بودیم که برای نفتکش‌های ایرانی از سوی انگلیسی‌ها در تنگه جبل‌الطارق مشکلی پیش آمده بود، اما خوشبختانه تاکنون برای این نفتکش‌ها مسئله‌ای پیش نیامده است، گرچه آمریکایی‌ها در ابتدا تلاش کردند که نمایش قدرتی بدهند، ولی در مجموع به این نتیجه رسیدند که زورشان نمی‌رسد چرا که اگر می‌توانستند حتما اقدامی در راستای ایجاد ممانعت در رسیدن این نفتکش‌ها به ونزوئلا انجام می‌دادند.
طباطبایی شفیعی با تأکید بر اینکه اقدام ایران برای صادر کردن فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا براساس قوانین بین‌المللی صورت گرفته است و تهدید‌های آمریکا در این ارتباط برخلاف قوانین بین‌المللی است چرا که تحریم‌های اعمال شده از سوی این کشور علیه تهران و کاراکاس یک جانبه‌گرایانه و غیرقانونی است، افزود: ونزوئلا و ایران دو کشور دوست هستند، ونزوئلا در ایام تحریم‌های قبلی به ایران کمک کرد و مدل توسعه صنعتی که انتخاب کرده همچون مدل توسعه صنعتی ایران است. شرکت‌های ایرانی در ونزوئلا به خوبی کار کرده‌اند و از جایگاه مناسبی برخوردار هستند.
این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان اینکه در کنار این موفقیت باید هوشیاری خود را حفظ کنیم، تصریح کرد: احتمالا آمریکایی‌ها در راستای جبران این اتفاق برنامه‌ریزی می‌کنند چرا که در حال حاضر می‌بینیم اظهاراتی از سوی برخی از مقامات کشور‌های آمریکای لاتین که طرفدار آمریکا هستند شنیده می‌شوند چنانکه برخی از آن‌ها مدعی شده‌اند که کمک ایران به یک رژیم غیرقانونی ونزوئلا باعث افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه می‌شود.
سفیر پیشین ایران در بولیوی با بیان اینکه هنوز استراتژی آمریکا برای جبران این موضوع شکل نگرفته است، ادامه داد: این احتمال وجود دارد که آمریکا از طریق برخی از کشور‌های آمریکای لاتین از جمله کلمبیا و یا برزیل حرکتی را علیه ایران در جبران این موضوع انجام دهند.
این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان اینکه ملت‌های آزاده در آمریکای لاتین و دیگر نقاط دنیا باید بدانند که ایران یک کشور ثبات دهنده است و به کشور‌های قانونی که مخالف آمریکا هستند در راستای ایجاد ثبات کمک می‌کند، گفت: موفقیت حاصله در صدور فراورده‌های نفتی به ونزوئلا مسئولیت‌های ایران را در عرصه بین‌المللی افزایش می‌دهد.
وی همچنین در ارتباط با برخی از مباحث در مورد لزوم تشکیل باشگاه کشور‌های تحریمی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده که این کشور‌ها یک نوع هویت بیرونی به خود در این زمینه بدهند.
طباطبایی شفیعی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: قطعا آمریکا تلاش خواهد کرد که خدمه این کشتی‌ها را تحریم کند، ولی این اقدامات به جایی نمی‌رسد و ما باید در برابر فشار‌ها و تهدید‌های آمریکا تهاجمی عمل کنیم و رفتار انفعالی نداشته باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، کد خبر: ۹۹۰۳۰۷۰۳۸۷۰، تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین