پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
پس به‌طور کلی ساختار نمایشگاه مجازی بر سه محور ۱- نمایش برخط ۲- تعامل برخط و ۳- معامله برخط ایجاد می‌گردد و اگر زیرساختی ایجاد شود که سه قابلیت فوق را پوشش دهد در واقع نمایشگاه مجازی راه ‎ اندازی شده است.
شعارسال: برخی از نمایشگاه‌ها کار خود را به امید بهتر شدن شرایط به تعویق انداخته‌اند و سعی کرده‌اند با اقدامات بهداشتی و امنیتی به همان صورت رویداد را برگزار کنند، اما نامشخص بودن وضعیت شیوع کرونا و خطر ابتلاء، با وجود رعایت برخی ملاحظات، اهمیت از دست ندادن زمان متولیان را به سوی راهکار دیگری سوق می‌دهد. از همین رو بعضی از کمپانی‌ها به منظور از دست ندادن فرصت‌های تجاری خود، از ابزار‌های آنلاین بهره گرفته‌اند. گرچه برخی کارشناسان بر این باورند که چیزی جایگزین نمایشگاه‌های چهره به چهره نمی‌شود و ارتباط مطلوب با مشتریان موردنظر حاصل نمی‌شود، این موضوع در برخی از صنایع نمود بیشتری پیدا می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت تمام خسارات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بر فرصت‌های نمایشگاهی را از این طریق پوشش داد.
بهره از اینترنت امکان فراگیری در زمان، مکان و میان افراد مختلف را دارد. افراد حتی قبل از شروع رویداد می‌توانند در صفحه گفتگو رویداد بحث کنند و بیشتر درگیر شوند. می‌توانند در هر ساعات شبانه‌روز، از هر کشوری وارد آن شوند، می‌توانند به محض اینکه تصمیم گرفتند و فرصتی داشتند از منزل، محل کار یا هرجایی به صفحه رویداد وارد شوند و می‌توانند بعد از زمان برگزاری رویداد به فیلم‌ها و بحث و بروشور‌ها دسترسی داشته باشند.

همین موضوع نه تنها برای مشتریان بلکه برای غرفه داران و شرکای تجاری رویداد‌ها مطرح است. به همین خاطر نمایشگاه‌های مجازی ظرفیت این را دارند که با هزینه کمتر، جمعیت بیشتر از فروشندگان و خریداران و شرکا را پاسخگو باشند.

به دنبال اعلام خبر لغو نمایشگاه امسال کتاب کودکان بولونیا، اکنون مدیران این نمایشگاه اعلام کرده‌اند از چهارم ماه می (۱۵ اردیبهشت) یک سری از ابتکارات دیجیتالی جدید را ارائه می‌کنند. این برنامه‌ها شامل یک نمایشگاه کتاب مجازی به صورت کامل با ارائه نمایشگاه‌ها و صحنه‌ای برای معرفی حقوق جهانی اثر و نیز پلتفرمی که امکانات ارائه لیسانس‌ها و دیگر معاملات تجاری را فراهم کند از طریق PubMatch.com خواهد بود.
 
نمایشگاه‌های مجازی عصر ارتباطات


گفته شده علاوه بر صحنه‌ای برای ارائه امتیاز کتاب، نمایشگاه کتاب کودکان بولونیا محتوای گسترده‌ای را در وب سایت آنلاین خود ارائه می‌کند که شامل مصاحبه، معرفی کتاب و یک وبلاگ برای انتشار اخبار، اطلاعات و یادداشت‌هایی از سوی چهره‌های مهمان خواهد بود.

در بخش «دیوار تصویرگران» نیز، تصویرگران متقاضی می‌توانند کارت‌های ویزیت، کارت پستال و پوستر خود را قرار دهند. بخشی نیز برای ارائه رویداد‌های ویژه و شبکه ارتباطی برای تصویرگران تدارک دیده شده است.

با توجه به اخبار بالا که چندی پیش منتشر گردیده است در ادامه به برخی ابهامات ناشران در خصوص نمایشگاه مجازی پاسخ داده خواهد شد:
 

مشخصات برگزاری مجازی نمایشگاه‌ها

برای بررسی موضوع مجازی کردن نمایشگاه‌هایی که کنسل شده‌اند یا در شرف آن قرار دارند، ابتدا بهتر است تعریفی از نمایشگاه داشته باشیم. بنا بر فرهنگ معین، نمایشگاه جایی است که کالا‌های بازرگانی، صنعتی یا محصولات کشاورزی به نمایش گذارده شود. پس اصل موضوع وجود جایی است که بازرگانان و … بتوانند کالا‌های خود را بر اساس قواعد مشخص برای خریداران بالقوه به نمایش بگذارند ما از نمایشگاه غرفه‌های آن را به یاد داریم. اما در حقیقت نمایشگاه به چند غرفه فیزیکی یا مجازی کنار هم خلاصه نمی‌شود. به عبارتی قرار نیست همان چیزی که در دنیای حضوری می‌بینیم فقط جنبه آنلاین بگیرد، صفحه‌ای باشد با لینک یا شکل مغازه و وارد محصولات شود. اصل موضوع نمایشگاه یعنی ایجاد قواعدی که در یک بازه زمانی مشخص و در یک محیط تجمیع شده از فروشندگان، نوعی کالا یا خدمت مشخص را برای مخاطبان بیشتری به نمایش بگذارند و با توجه به جنبه‌های مختلفی مثل محیط رقابتی، افزایش فروش و… امکان ارائه تخفیفات و تسهیلات بیشتری را به خریداران در این زمان دارند.

به نظر می‌رسد برای شرکت‌هایی که بیشتر کسب و کار آن‌ها بر محور مجازی است، برگزاری فیزیکی رویداد فرصت توازنی را محقق می‌سازد که در دنیای مجازی برای آن‌ها مقدور نیست. در عین حال که برای فروشندگان سنتی، دنیای مجازی فرصتی را فراهم می‌کند که به صورت فیزیکی مقدور نیست.

یکی از نکات برای بهره‌برداری بهتر از فضای آنلاین برای جایگزینی نمایشگاه‌های حضوری بوده است، دستیابی و ساختن جامعه مشتریان برخط مخاطب است. در حقیقت بهره‌برداری از فضای برخط برای پوشش خسارت‌های نمایشگاه‌ها دارای سه بعد اصلی است، به وجود آوردن امکان فروش برخط برای شرکت‌های و مؤسسات ارائه دهنده خدمات، تسهیل دسترسی به خریداران جامعه هدف و بهره از استراتژی‌ها و ابتکار‌های دیجیتالی به منظور حل کاستی‌های تجارت چهره به چهره و حضوری نمایشگاه در فضای آنلاین را پاسخ دهد.

یکی از ضعف‌هایی که برای برگزاری مجازی رویداد نام برده می‌شود این است که افراد در چنین رویدادی راحت‌تر حواسشان پرت می‌شود در حالی که در یک رویداد چهره به چهره فرد محصور چنین رویدادی است و حضور فیزیکی او مانع از تحت تأثیر عوامل پرت‌کننده حواس از محتوای نمایشگاه برای او می‌شود.
اصول مشخصات مشترک نمایشگاه‌های مجازی

ایجاد امکان تعامل خریداران و فروشندگان: مجازی شدن نمایشگاه می‌تواند به صورت خیلی ساده با انتشار شماره‌های تماس و ایمیل شرکت‌های دارای محصول باشد یا به پیچیدگی ایجاد یک پلتفرم برای گذاشتن محصولات این شرکت‌ها

تبلیغات و آگاهی خریداران بالقوه برای بهره‌برداری در زمان مناسب با مراجعه به یک آدرس مشخص، رکن اصلی نمایشگاه خوب، تعداد خریداران آن است. برخی از نمایشگاه با توجه به دشواری دسترسی به مخاطب هدف به صورت برخط، مانع مجازی برگزار کردن نمایشگاه دانسته‌اند.

جست‌وجو آسان: امکان دسترسی به محصول هدف، از بین مجموعه غرفه‌داران امری کلیدی در فرآیند خرید در یک نمایشگاه مجازی است. این امر با دسته بندی مناسب غرفه‌داران تا فیلتر محصولات تمام غرفه‌داران بر اساس نام یا مشخصه‌های محصول می‌تواند پیش رود.

ایجاد امکان تخفیفات، تسهیلات و اطمینان از خرید از میان مجموعه متفاوتی از فروشندگان مجازی

برای مشارکت بخش سنتی می‌توان یا پلتفرم جدیدی را لحاظ نمود یا تسهیلاتی برای ورود آن‌ها به بازارگاه در دوران نمایشگاه در نظر گرفت.

پس به‌طور کلی ساختار نمایشگاه مجازی بر سه محور ۱- نمایش برخط ۲- تعامل برخط و ۳- معامله برخط ایجاد می‌گردد و اگر زیرساختی ایجاد شود که سه قابلیت فوق را پوشش دهد در واقع نمایشگاه مجازی راه ‎ اندازی شده است.

نکاتی که خاص نمایشگاه کتاب وجود دارد ایجاد یک بستر یکپارچه نمایشگاهی است که پلتفرم مربوطه کاملاً فضای فیزیکی نمایشگاه را شبیه‌سازی می‌کند و امکانات و قابلیت‌هایی را در اختیار فروشندگان و خریداران قرار می‌دهد. این امکانات باید بر مبنای سه محور فوق باشد.

۱- نمایش برخط:

ناشر یا غرفه‌دار باید بتواند غرفه‌ای در فضای مجازی بر روی پلتفرم نمایشگاه در اختیار بگیرد و امکان چیدمان غرفه برای او ایجاد شود به‌صورتی‌که اطلاع‌رسانی به مخاطب را با ارائه پروفایل و مشخصات خود و همچنین تبلیغات دیجیتالی خود اعم از تیزر، کلیپ یا فهرست و عکس کتاب‌های خود در غرفه انجام دهد. ناشر می‌تواند عکس چند صفحه از کتاب‌های خود را به‌صورت تصادفی در غرفه قرار دهد تا هرزمان بازدیدکننده تمایل داشت تورق کند.
بازدید‌کننده باید بتواند وارد فضای نمایشگاه شود و با استفاده از فناوری سه بعدی که در اختیار دارد تمام غرفه‌ها را مانند فضای فیزیکی بازدید نماید. تبلیغات ناشران و کتاب‌های آن‌ها را ببیند و هر کتاب را که می‌خواهد تورق کند.
 

۲- تعامل برخط:

ناشر یا غرفه‌دار می‌تواند امکاناتی را برای چت آنلاین و حتی ویدئو کنفرانس از پلتفرم نمایشگاهی درخواست کند که هرزمان بازدید‌کننده وارد غرفه شد از وی استقبال کند و پیام درخواست چت و یا ویدئو بدهد و بتواند با بازدید‌کننده غرفه خود ارتباط برقرار کند.
بازدید‌کننده باید در کنار هر غرفه امکان پلی کردن صدا یا تصویر را داشته باشد و بتواند ارتباط برخط صوتی و تصویری با غرفه دار ایجاد کند و سوالات خود را بپرسد.

۳- معامله برخط:

ناشر یا غرفه‌دار باید بتواند به‌صورت برخط کتاب خود را بفروش برساند که این امر از طریق درگاه پرداخت پلتفرم نمایشگاه قابل انجام است در صورتی‌که تمایل داشته باشد نیز امکانات کارت به کارت نیز ایجاد کند برای کتاب‌های دیجیتال می‌تواند بسیار کارا باشد، ولی برای کتاب‌های فیزیکی علاوه بر این‌ها پرداخت در محل نیز وجود دارد.
بازدیدکننده باید بتواند خرید برخط انجام دهد و با امکانات مختلف پرداخت هزینه را واریز و برای کتاب‌های دیجیتال در لحظه دانلود داشته باشد و برای کتاب‌های فیزیکی امکان حمل با پست و پیک فراهم باشد.
با توجه به امکانات برخطی که در اختیار ناشران قرار می‌گیرد به‌راحتی می‌توانند کتاب‌های خود را به نمایش گذاشته و تعاملات خوبی را با بازدیدکنندگان برقرار کنند.

ارزش افزوده چنین فضایی چه چیز‌هایی می‌تواند باشد:
۱- فارغ از زمان و مکان بودن بازدید و معامله
۲- هزینه کم برای غرفه دار و بازدید‌کننده
۳- افزایش زیاد بازدیدکنندگان به‌دلیل سهل‌الوصول بودن بازدید
 

کتاب با توجه به کد ISBN شناسه منحصر به‌فرد دارد که امکان رهگیری برای آن وجود دارد و قابلیت جعل ندارد ضمن اینکه ویژگی‌های سایز، رنگ و سلیقه برای آن موضوعیت ندارد و به‌راحتی قابل معامله است.

نمایشگاه مجازی فارغ از هر گونه ریسک در فضای فیزیکی مانند انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها قابل برگزاری است و تعطیلی برای آن بی‌معنا است.

با توجه به جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فروش اینترنتی که تا کنون انجام گردیده است امکانات و تسهیلات خوبی برای فروش اینترنتی توسط شرکت پست ارائه می‌شود و همچنین تمامی تاکسی‌ها چه اینترنتی و چه سنتی مجوز حمل بار برای کمک به فروشگاه‌های اینترنتی را دریافت کردند و می‌توانند خدمات خوبی به نمایشگاه مجازی در ارسال کالا برای خریدار را بدهند.

چنانچه پلتفرم واحد نمایشگاهی وجود داشته باشد امکان ثبت شکایت برای بازدید‌کننده وجود دارد و توسط متولی امر شکایات و تخلفات در حوزه خرید و فروش رصد و قابل پیگیری است.

ساراجامی (معاون دفتر توسعه کاربرد‌های تجارت الکترونیک)


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش، کد خبر: ۱۰۱۷۲۳، تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین