پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
خانه اقتصادی می تواند با استفاده از ظرفیت های موجود در روستا از محصولات کشاورزی، تا هنر صنایع دستی و همچنین نیروی انسانی بومی استفاده کرده و با حمایت های دولتی و نهاد های مربوطه به شکل تعاونی ، کارو اشتغال مولدی را در منطقه ایجاد کند.
شعار سال: گروه جهادی گفتمان ناب، گروهی متشکل از جوانان جهادگر و فعال در عرصه‌های مختلف (علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی) است که سال‌ها در زمینه خدمت رسانی به مناطق محروم فعالیت دارد.
 
ساخت «خانه اقتصادی شهیدسلیمانی» در روستای زمیندر

اعضای این گروه از سال ۱۳۹۸ روستایی به نام «زمین در» را شناسایی کرد. روستایی در حوالی مرزی بین شهرستان بشاگرد، سندرک از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان قرار دارد، که اعضای گروه جهادی گفتمان ناب اسم این منطقه را «مرکز دنیا» گذاشته‌اند.

این روستا و به دلیل اینکه در یک نقطه جغرافیایی خاص و میان روستا‌ها و مناطق اطراف قرار گرفته، درعین تاثیرگذاری بر منطقه، به عنوان یکی از محروم‌ترین نقاط محسوب می‌شود و به همین دلیل هم جهادگران این منطقه را برای فعالیت‌های جهادی انتخاب کردند و اقدامات خوبی را هم در این راستا داشته‌اند.

سجاد مردانه مسئول گروه جهادی گفتمان ناب د درباره فعالیت‌های صورت گرفته در این منطقه گفت: فعالیت گروه جهادی گفتمان ناب برای این روستا در سه محور کلی «راه اندازی چرخه اقتصادی در منطقه»، «پرداخت به مسائل فرهنگی و برنامه‌های آموزشی» و «جلسات راهبردی و مطالبه گری با مسئولین و رسیدگی به مشکلات روستا» انجام شد.


وی درباره «راه اندازی چرخه اقتصادی در منطقه» افزود: متاسفانه در این منطقه هیچ نوع فعالیت اقتصادی چه به صورت مردمی و چه به صورت دولتی و نهادی وجود ندارد، یعنی هیچ بنگاه اقتصادی در منطقه موجود نیست که امکان شرایط کاری برای مردم فراهم گردد و چرخه‌ی اقتصاد منطقه در حرکت نیست.

مردانه یادآور شد: این معضل در کنار پتانسیل منطقه‌ای وجود محصولات کشاورزی همچون خرما، که در سطح کیفی بالاتری، حتی بهتر از خرمای معروف بم، قرار دارد، ظرفیتی است که متاسفانه از آن استفاده‌ای نمی‌شود و با حضور دلالانی که در منطقه حضور دارند به تولید و رونق اقتصادی نمی‌انجامد. همچنین هنر صنایع دستی و سوزن دوزی که کار دست مردم روستا است که بدون وجود چرخه‌ی اقتصادی، دیده نشده و بلااستفاده باقی می‌ماند.

مسئول گروه جهادی گفتمان ناب اضافه کرد: با توجه به شناسایی صورت گرفته و مطالعات انجام شده، گروه جهادی ما برنامه ریزی احداث یک پروژه خانه اقتصادی «به نام خانه اقتصادی مهر» را به دست گرفت، خانه اقتصادی که بتواند نبض تولید و اقتصاد را در منطقه احیا کرده و چرخ دنده‌های اقتصادی را به حرکت درآورد.
 
 
ساخت «خانه اقتصادی شهیدسلیمانی» در روستای زمیندر
 
 

* ساخت و راه‌اندازی «خانه اقتصادی شهید قاسم سلیمانی»

وی گفت: خانه اقتصادی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در روستا از محصولات کشاورزی، تا هنر صنایع دستی و همچنین نیروی انسانی بومی استفاده کرده و با حمایت‌های دولتی و نهاد‌های مربوطه به شکل تعاونی، کارو اشتغال مولدی را در منطقه ایجاد کند.

مردانه یادآور شد: پروژه خانه اقتصادی از نوروز سال ۱۳۹۸ آغاز شد و اولین حضور جدی و جهادی در روستای زمین‌در کلید خورد که بعد از شهادت سردار سلیمانی، به نام با برکت «خانه اقتصادی شهید قاسم سلیمانی» نامگذاری شد. با توجه به شرایط خاص زمین‌در، این روستا به عنوان نمونه پایلوت مورد مطالعه و انتخاب قرار گرفت تا انشالله بعد از رسیدن به بهره برداری‌های لازم، این طرح در روستا‌های دارای شرایط مشابه انجام پذیرد.

مسئول گروه جهادی گفتمان ناب ادامه داد: خانه اقتصاد به عنوان نبض تپنده اقتصادی زمین‌در، نقطه مرکزی و استراتژیکی در بین روستا‌های اطراف دارد. صنایع دستی هنرمندان بومی، محصولات کشاوری همچون خرما و فرآورده‌های حاصل از آن (شیره خرما، شهد خرما، هسته، قند مایع و ...) را به صورت سازمان یافته‌ای هدفمند سازد که از مرحله آموزش نیروی انسانی، تا مراحل تخصصی کار همچون بسته بندی و ارسال کالا، در این خانه اقتصادی انجام گیرد تا در ایجاد اشتغال کار آمد، تولید محصولات بومی باکیفیت و رشد اقتصادی اثرگذار باشد.

وی گفت: بهار سال ۹۸ با اولین حضور ما در روستا، توانستیم حدود ۵۰ درصد از عملیات عمرانی خانه اقتصادی را به انجام رسانیم. در فاز دوم این برنامه جهادی، قرار بر این بود که نوروز سال ۹۹ نیز به همراه تیم گروه جهادی گفتمان ناب برای ادامه‌ی کار عازم روستا باشیم که بخاطر شیوع و گسترش ویروس محنوس کرونا، برنامه‌ی اردوی جهادی را به تعویق انداختیم.

مردانه اضافه کرد: بعد از فروکش کردن موج اصلی ویروس و اطلاعیه مجوز بازگشایی فعالیت‌های اجرایی توسط ستاد مبارزه با کرونا، گروه جهادی ما برنامه‌ای ترتیب داد تا عید فطر در روستا حضور داشته باشیم که بنا بر توصیه‌های بهداشتی و شرایطی که پیش آمد مجدد زمان اردو به تعویق افتاد.

مسئول گروه جهادی گفتمان ناب اضافه کرد: مسائل بهداشتی و امنیت جانی اعضای تیم گروه جهادی و هم اهالی روستای زمین‌در برای ما مهم بود که برنامه اردو را بار‌ها تغییر داد، اما در نهایت به درخواست و پیگیری‌های اهالی روستا، مشاوره‌هایی که با مراکز تخصصی بهداشتی داشتیم توانستیم مجوز‌های لازم را برای حضور در منطقه از نهاد‌های دولتی و مدیریتی مربوطه به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت کنیم، اعضای گروه قبل از اعزام به منطقه همگی روند غربالگری بهداشتی را طی کردند و با امکانات لازم برای جلوگیری از هرگونه مشکلات بهداشتی این سفر جهادی انجام گرفت.
 
مردانه افزود: در برنامه‌ی امسال، توانستیم در ادامه عملیات عمرانی سال گذشته، سقف خانه اقتصادی را تمام کرده و به صورت کلی بنا را تکمیل کنیم، تنها بخشی از نازک کاری‌های تکمیلی از جمله نصب پنجره‌ها باقی ماند.

این فعال جهادی گفت: با توجه به حضور و بازدید مسئولین مربوطه از جمله دکتر طراحی قائم مقام کمیته استان هرمزگان از پروژه اقتصادی و فعالیت فرهنگی خواهران، فرمانده سپاه شهرستان میناب و معاونان و امام جمعه محترم هشتبندی و شورای بخش سندرک و رئیس قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان هرمزگان و مسئولین بسیج بخش سندرک انشاالله طبق قول‌هایی که از مساعدت و همکاری درادامه فرایند تکمیل خانه اقتصادی شهید قاسم سلمیانی در روستای زمین‌در گرفته شد بتوانیم تا تابستان پیش رو، در تابستان که فصل برداشت خرما است، پروژه راه اندازی و طبق مدل اقتصادی که توسط تیم مطالعاتی ما ترسیم شده است به مرحله بهره برداری برسانیم و به چرخه اقتصادی منطقه وصل کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که مطرح شد، با توجه به شرایط حاکم در فضای مقابله با ویروس کرونا، ما تعداد اعضای گروه را برای فعالیت در روستا کم کردیم و به حداقل‌ترین تعداد لازم رساندیم، با این حال سه نفر نیروی عمرانی جهادگر متخصص همراه ما بودند که طبق عمل به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر کمک گیری از ظرفیت‌های نیروی انسانی منطقه، از اهالی روستا هم در انجام پروژه و تکمیل فرایند‌های عمرانی استفاده شد.






شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فارس، کد خبر:۱۳۹۹۰۳۱۸۰۰۰۴۱۵، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین