پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا به طرح تبدیل پایتخت این کشور به ایالت رای مثبت داد با این حال انتظار نمی رود این طرح به تصویب مجلس سنا برسد.
شعار سال: پس از گذشت چهار دهه از راه اندازی کمپین تبدیل واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا به یک ایالت، مجلس نمایندگان به عنوان یکی از دو مجلس قانونگذاری این کشور و دارای اکثریت دمکرات، ظهر جمعه به وقت محلی چنین طرحی را با ۲۳۲ رای مثبت در برابر ۱۸۰ رای منفی به تصویب رساند.

بر اساس طرح مذکور، واشنگتن دی سی با نام رسمی «ناحیه کلمبیا» و بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا تبدیل می‌شود و در نتیجه آن نیز، همانند ایالت‌های دیگر دارای دو نماینده در مجلس سنا خواهد شد و نماینده آن در مجلس نمایندگان نیز از حق رای برخوردار می‌گردد.

این طرح که از حمایت کامل حزب دمکرات برخوردار بوده با این حال حزب جمهوری خواه به شدت با آن مخالف است، در صورت تصویب نهایی نام واشنگتن را به ایالت «واشنگتن داگلاس کامانولث» تغییر می‌دهد و محدوده سلطه دولت فدرال آمریکا در آن را نیز در ساختمان کنگره، کاخ سفید، دادگاه عالی و برخی ساختمان‌های دولتی خلاصه می‌کند.

این در حالی است که انتظار نمی‌رود طرح مذکور در دیگر مجلس قانونگذاری آمریکا یعنی مجلس سنا با اکثریت جمهوری خواه به رای گذاشته شود و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور نیز ضمن اعلام مخالفت با تبدیل واشنگتن به ایالت، تاکید کرده که چنین کاری ممکن است باعث افزایش نمایندگان دمکرات در کنگره شود چرا که رای دهندگان در این شهر با جمعیت تقریبا برابر سفیدپوست و سیاهپوست، همواره شهرداران دمکرات انتخاب کرده و در انتخابات محلی و ریاست جمهوری نیز به این حزب رای داده اند.

بنا بر این باید گفت که هر چند تصویب طرح تبدیل واشنگتن به ایالت در یکی از دو مجلس قانونگذاری آمریکا، یک گام تاریخی به شمار می‌آید با این حال شواهد نشان می‌دهد که در شرایط کنونی امیدی به تصویب نهایی چنین طرحی وجود ندارد چرا که اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا مصمم به جلوگیری از تصویب آن هستند و ترامپ نیز اعلام کرده که حتی در صورت تصویب نهایی طرح نیز بی درنگ آن را وتو خواهد کرد.

لازم به ذکر است که آخرین مورد افزایش شمار ایالت‌های آمریکا مربوط به سال ۱۹۵۹ میلادی یعنی ۶۱ سال پیش است جایی که در آن هنگام، اعضای کنگره با پشتیبانی رئیس جمهوری وقت این کشور، با تبدیل آلاسکا و هاوایی به ایالت‌های چهل و نهم و پنجاهم موافقت کردند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شفقنا: ۷ تیر ۱۳۹۹، کد خبر ۹۶۴۴۹۸ www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین