پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
سایت پسماند زباله خلخال سفره باز برای تغذیه پرندگان و حیوانات اهلی شده و بدقولی مسئولین زیربط تهدید زیست محیطی و انسانی را به دنبال داشته است.
شعارسال: چند سالی است که مسئولین با برگزاری ده ها جلسه با عنوان کارگروه پسماند، بررسی مشکلات پسماند خلخال بحث انتقال سایت زباله خلخال را مطرح کرده اند اما تاکنون متولی برای این سایت پسماند پیدا نشده است و سایت پسماند زباله خلخال سفره باز برای تغذیه انواع پرندگان و دام های اهالی و حیات وحش شده است و این گره بیشتر به کلافی سردرگم تبدیل شده تا مشکلی حل شدنی.

هر وقت زمان برگزاری جلسه پسماند می شود متولیان اصلی سایت پسماند زباله به فکر انتقال این سایت و بهانه تراشی در مورد انتقال آن می کنند وتنها به خرید مقداری فنس فلزی در حیاط آتش نشانی خلخال و گزارشی عامیانه و کارشناسی نشده اکتفا می کنند.

روزانه متوسط بیش از 50 تن زباله در خلخال تولید شده توسط شهرداری به منطقه "کرنو" خلخال انتقال می یابد و همانطور غیر اصولی دفع شده که اثرات جبران ناپذیری را به طبیعت و حیات زیست و وحش خلخال وارد می کند.

در حال حاضر شیرابه حاصل از این سایت پسماند روانه رودخانه هرو چایی شده و پس از آلوده شدن صدها هکتار زمین در پشت سد کوثر جمع می شود و باز با همان آلودگی وارد زمین های کشاورزی کوثر می شود.

بخارات و دود حاصل از زباله و آتش زدن و دفع غیر اصولی آن روزانه کیلومترها سطح جاده خلخال به اردبیل در نزدیکی روستای علی آباد و نزدیکی بیمارستان امام خمینی (ره) که بزرگترین بیمارستان جنوب استان اردبیل را می پوشاند و اهالی ساکن در خیابان های اطراف نیز از دست این دود و بخارات گله مند هستند و تاکنون هیچ فکری به حال این موضوع از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر خلخال انجام نگرفته است.

امروز وقتی برای تهیه این گزارش در منطقه کرنو خلخال حاضر شدم با نهایت تاسف تغذیه سار ها و زاغک ها را از زباله ها مشاهده کردم و بدتر از آن اینکه گله گوسفندها در داخل سایت زباله از زباله های خانگی و بیمارستانی و صنعتی تغذیه می کردند.

حال با این این اوصاف مسئولین شهرستان چرا به دنبال یک راه حل اساسی برای این سایت نیستند معلوم نیست.

هر چند در جلسات مختلف حرف از تهیه زمین جدید از سوی شهرداری برای انتقال سایت پسماند به میان آمده ولی این سایت تاکنون انتقال نیافته و مشکلات عدیده ای را برای شهروندان ایجاد کرده است.

نزدیکی این سایت به شهر خلخال باعث شده که آلودگی این سایت پسماند با تردد افرادی برای جمع آوری پلاستیک و موارد بازیافتی به شهر نیز انتقال یابد.

لازم است شورای اسلامی شهر خلخال و شهردار خلخال با درک این واقعیت بدانند که از 300 متری محل دفع زباله در منطقه "کرنو" نمی شود به این منطقه نزدیک شد.

حتی بارها مشاهده شده که تخلیه چاه ها که اصولا باید طبق مقررات در جاهای مشخص شده فاضلابهای خانگی را تخلیه کنند در همین سایت پسماند به رهاسازی فاضلاب پرداخته اند .

خطر زیست محیطی این سایت پسماند حتی حیات وحش منطقه از گونه های مختلف پرندگان، خزندگان و حیات وحش را نیز که شب ها با بوی تعفن این سایت زباله به سوی آن سرازیر می شوند تهدید می کند.

رشد انواع پشه ها و سایر حشرات زباله زی باعث شده که حتی با استقرار در این محل احساس خارش در پوست بدن و آلودگی به انسان دست دهد.

لازم است آقای شهردار و شورای شهر با توجه به سلامتی شهروندان و درک این موضوع که فقط تمیز کردن شهر موجب نمی شود که شهری با شهروندان سالم داشته باشیم به موضوع سایت پسماند خلخال با دید سلامتی برای مردم خلخال نگاه کنند و فکر نکنند که زباله را از شهر جمع کردند و در منطقه کرنو ریختند دیگر شهر تمیز شده است .

البته در جلسات مختلف که در خصوص بررسی مشکلات سایت پسماند مطرح شده اقای نباتی دادستان خلخال پیگیر انتقال این سایت هستند و بارها تذکرات لازم را در کارگروه سلامت شهرستان و سایت پسماند به مسئولین داده اند.

شهرداری و شورای شهر خلخال باید برای دفع زباله های تولید شده این شهر که 40 هزار نفر جمعیت دارد فکری بکنند؛ البته برنامه های مختلفی از قبیل تفکیک زباله از مبدا، تشویق شهروندان به تولید زباله کمتر و همکاری آنان مطرح شده ولی تاکنون این هیچ فکری عملی نشده است و این سایت زباله همچنان سفره باز و آماده برای تغذیه پرندگان و حیات وحش و حتی امرار ومعاش عده از افراد در شهر خلخال است.

البته منطقه کنونی که سایت زباله در آن واقع شده شب ها طرفداران زیادی را از شهر خلخال به طرف خود می کشد و بیشتر به یک موزه حیات وحش تبدیل شده است و پس از غروب افتاب دسته دسته گرازها ، گرگ ها و روباه ها و سایر وحوش را می توان در آنجا دید که در این سفره باز برای تغذیه آمده اند و عده ای نیز از تماشای حضور حیوانات در این محل لذت می برند و این برنامه اینجا تمام نمی شود بلکه حیوانات گرسنه با تغذیه از زباله ها دچار بیماری های شدیدی شده و در گوشه و کنار همین سایت جان خود را از دست می دهند.

کافی است مسئولین شهر در نیمروز به خود زحمت دهند و سری به این سایت بزنند،قبول بفرمایید این هم کار است و آقایان شورای شهر خلخال که در زمان انتخابات شورای اسلامی شهر خلخال از تعاریف آنچنانی برای آبادانی شهر خلخال حرف می زدید سرقولهایتان بمانید مردم منتظر عمل شما هستند.

طبق قانون دفع اصولی پسماند و احترام به حقوق شهروندان از وظایف شهرداری است و ما منتظر وعده های شورای اسلامی شهر خلخال در خصوص انتقال این سایت پسماند و نجات طبیعت و محیط زیست خلخال هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سبلان، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1394، کد خبر: 46807، www.sabalaneh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین