پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
با تداوم روند حضور کرونا اجماع نظر تصمیم‌گیران کشور بر این است که افراد بیش از گذشته از ماسک استفاده کنند، موضوعی که می‌تواند نگرانی‌های ناشی از گرانی آن و سایر اقلام بهداشتی را افزایش دهد.
شعار سال : کرونا ویروس همچنان در ایران و دیگر نقاط مختلف جهان قربانی می‌گیرد. حدود پنج ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و آمار مبتلایان هر روز نشانگر لزوم استفاده از لوازم پیشگیری از ابتلا به این بیماری در مکان‌های عمومی است.
بسیاری از دانشمندان و محققین نیز به لزوم استفاده از ماسک تأکید می‌کنند و بارها مردم را به استفاده از ماسک تشویق کردند به‌طوری که کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این خصوص تأکید کرد که استفاده معمول از ‌ماسک در حداقل نیمی از جامعه می‌تواند شیوع کرونا را کُند کرده و در نهایت از بین ببرد.
جهانپور همچنین در صحفه توئیتر خود نوشت: ‏«مطابق دو مدل ریاضی جامع جدید، استفاده معمول از ‎ماسک در حداقل نیمی از جامعه، شاخص بازتولید ‎کرونا را زیر ۱.۰ نگه می‌دارد. اگر ضریب بازتولید زیر ۱.۰ باشد، شیوع ‎Covid_۱۹ بر اساس تئوری می‌تواند کُند شود و حتی در نهایت از بین می‌رود.»
 
از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری خواهد شد
از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری خواهد شد
 

از ۱۵ تیر استفاده از ماسک اجباری است

نظر کارشناسان بهداشتی و پزشکی در مورد پیشگیری ماسک از ابتلا افراد به کرونا آن‌قدر مهم بود که حسن روحانی رئیس جمهور استفاده از ماسک را یکی از راه‌های مهم به‌عنوان عامل بازدارنده در انتقال ویروس کرونا برشمرد و با اشاره به برنامه دولت برای تولید ماسک ارزان‌قیمت توسط وزارت صمت با بهره‌مندی از یارانه دولتی، تأکید کرد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده و تجمع‌ها اجباری خواهد بود و افراد بدون ماسک اجازه استفاده از مترو را نخواهند داشت.
 
از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری خواهد شد
 
رئیس جمهور با بیان این‌که خدمات پرسنل بهداشتی و درمانی کشور در این روزها روی افراد مسن و بیماران زمینه‌ای متمرکز شده است، گفت: باید مراقبت‌ها و رعایت اصول بهداشتی را همچنان مدنظر قرار دهیم و کمک کنیم بار سنگینی که بر دوش پرسنل بهداشت و درمان است، سبک شود.

#من ماسک می‌زنم

در این میان معاونان وزارت بهداشت هم با راه‌اندازی کمپین سعی بر این موضوع دارند که مردم را به استفاده هرچه بیشتر از ماسک تشویق کنند. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در مورد استفاده از ماسک نیز اظهار کرد: در این مورد تأکید ما این است که هر کسی از منزل خارج می‌شود ماسک بزند. افراد می‌توانند از ماسک پارچه‌ای و خانگی نیز استفاده کنند. هر فردی که در جمع چند نفره‌ای شرکت می‌کند، ملزم به داشتن ماسک است.ما در جلسات ستاد ملی کرونا برای ادارات دولتی پیشنهاد کردیم این موضوع برای آنها اجباری باشد.
 
از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری خواهد شد

وی افزود: از چند روز گذشته خوشبختانه پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتک «#من ماسک می‌زنم» در ایران آغاز شده است که انتظارمان از همگان با هر دیدگاه و هر نظری همراهی و همکاری در این زمینه است.

قیمت ماسک چقدر است؟

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا ممکن است با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور با کمبود ماسک و یا افزایش قیمت رو به رو شویم؟
گزارش های میدانی نشان می‌دهد که هر عدد ماسک ساده قیمت ۲ تا ۵ هزار تومان را در بازار به خود اختصاص داده است و اگر این ماسک از مترو خریداری شود قیمت بسته‌بندی ۱۰ عددی ۲۰ هزار تومان را دارد، این در حالی است که در ابتدای شیوع ویروس کرونا وزیر بهداشت بارها نسبت به کمبود ماسک واکنش نشان داد و از وزارت صمت تقاضای همراهی را داشت.

از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری خواهد شد

تولید روزانه ۷ میلیون ماسک در کشور

سؤال اصلی اینجاست که ایران با گذشت ۵ ماه از شیوع یک اپیدمی روزانه چقدر ماسک تولید می‌کند؟
محمد رضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در مورد روند تولید ماسک در کشور اظهار کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۷ میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماسک که متولی صنفی تولید ماسک هستند اعلام کردند که قرار است شیفت‌های کاری خود را نیز افزایش دهند که برای این موضوع نیاز به یک توافق مالی با وزارت بهداشت است.
وی افزود: اگر این توافق حاصل شود به‌طور قطع کشور در بحث ماسک ظرفیت خوبی خواهد داشت و ما مشکل ماسک و تولید و حتی صادر نخواهیم داشت.

ماسک سه لایه صادر نمی‌شود

اما آیا این موضوع قرار است صادرات ماسک را افزایش دهد و یا در زمینه توافق وزارت بهداشت با تولیدکنندگان ماسک شاهد افزایش قیمت باشیم؟
جمشید گلپور سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت در ارتباط با احتمال افزایش قیمت ماسک گفت: اگرچه مجوز صادرات ماسک N۹۵ صادر شده است اما ماسک سه لایه با توجه به ضرورت مصرف داخلی صادر نمی‌شود.
وی با تأکید بر این‌که مجوز صادرات ماسک N۹۵ بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا صادر شده است، ‌افزود: در حال حاضر با توجه به تأمین نیاز کامل ماسک N۹۵ مراکز درمانی مازاد بر نیاز داخلی صادر می‌شود.
سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت افزود: هیچ‌گونه مجوزی برای صادرات ماسک سه لایه صادر نشده و با توجه به پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت در خصوص بازگشت پیک بیماری در آبان در حال ذخیره‌سازی برای مصارف ماه‌های آتی هستیم.
گلپور با بیان این‌که برای ذخیره‌سازی اقلام بهداشتی مقابله با کرونا اعتبار لازم است، گفت: مقرر شده بخشی از منابع اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا صرف ذخیره‌سازی اقلام مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شود.
وی همچنین بیان کرد: با توجه به میزان تولید داخلی، واردات ماسک و الکل ممنوع است و اجازه ورود موقت الکل تنها در راستای تولید مواد ضدعفونی‌کننده به قصد صادرات داده می‌شود.
دبیر ستاد لجستیک مقابله با کرونای وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر خط تولید ۳۳ کارخانه تولیدی مواد آرایشی و بهداشتی برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده تغییر کرده است و با این روش میزان تولید در این بخش به حد اشباع رسیده است.
گلپور در خصوص تقاضای تولیدکنندگان اقلام بهداشتی برای صادرات نیز گفت: بسیاری از تولید‌کنندگان ژل و مواد ضدعفونی‌کننده تقاضای صادرات دارند اما به دلیل آن‌که هنوز بحران کرونا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشت سر نگذاشته‌ایم اجازه صادرات این اقلام صادر نشده است.

لزوم به نظارت بیشتر

با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور، ممکن است که مافیا دارو و تجهیزات پزشکی مانند اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور به فکر جمع آوری و احتکار ماسک باشند که این موضوع می‌تواند برای کشور مشکلات زیادی را ایجاد کند؛ لذا انتظار می‌رود وزارت بهداشت و مقامات قضائی و مجلس نظارت بیشتری به روند تولید و استفاده از ماسک در کشور داشته باشند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:14تیر 1399، کد خبر: ana.press499397

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین