پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
آخرین یافته محققان حاکی است که کرونا از طریق هوا منتقل می شود.
شعار سال: [مجتبی پارسا] سازمان بهداشت جهانی شواهد جدیدی را تأیید کرده است که نشان می‌دهد ویروس کرونا خیلی بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، از طریق هوا منتقل می‌شود. همزمان دولت ترامپ به‌طور رسمی خبر از خروج از این گروه را داده است.
به گزارش گاردین، یک روز پس از آنکه یک گروه از دانشمندان اعلام کردند که جامعه جهانی خطر انتقال کرونا از طریق هوا را دست‌کم گرفته است، یکی از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت که شواهدی «در حال ظهور است» که نشان می‌دهد انتقال کرونا از طریق هوا صورت می‌گیرد، اما این نتایج هنوز قطعی نیست.
بندتا آلگرانزی، مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی در پیشگیری و کنترل عفونت، در نشست خبری روز سه‌شنبه در ژنو گفت: «احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در محیط‌های عمومی –خصوصا در شرایط خیلی ویژه، شلوغ، نزدیک‌به‌هم و با تهویه ضعیف- نمی‌تواند رد شود... با این حال، شواهد و مدارک باید گردآوری و تفسیر شود و ما هم از این مسیر حمایت می‌کنیم.»
سازمان بهداشت جهانی پیش از این گفته بود که عامل بیماری این است که ویروس از طریق قطرات بسیار ریز آب خارج‌شده از بینی و دهان یک بیمار به دهان، بینی، چشم یا گوش فرد دیگر منتقل می‌شود. قطراتی که به گفته آن‌ها به سرعت روی زمین می‌افتد.
اما حالا نامه سرگشاده‌ای به دفتر این سازمان در ژنو ارسال شده که روز دوشنبه در مجله بیماری‌های عفونی بالینی منتشر شده است. در این نامه، ٢٣٩ محقق و دانشمند از ٣٢ کشور جهان شواهدی را آشکار کرده‌اند که نشان می‌دهد ذرات معلق ویروس در هوا نیز می‌تواند باعث بیماری افرادی شود که آن هوا را استنشاق می‌کنند. از آنجا که این ذرات کوچک می‌توانند در هوا بمانند و باعث گسترش بیشتر بیماری در سراسر جهان شوند، این دانشمندان از سازمان بهداشت جهانی خواسته‌اند تا دستورالعمل‌های بهداشتی خود را به‌روز کند.
جوز جیمنز، شیمیدانی در دانشگاه کلرادو پای این برگه را امضا کرده است. او به رویترز گفته است: «ما از آن‌ها می‌خواهیم که این شواهد را تأیید و تصدیق کنند. این اقدام قطعا حمله سازمان بهداشت جهانی نیست. این مناظره‌ای علمی است، اما ما احساس‌کردیم که باید این اقدام را به صورت عمومی انجام‌می‌دادیم، چراکه آن‌ها پس از چندین مکالمه، از شنیدن و دیدن شواهد امتناع کردند.»
جیمنز می‌گوید که در حرفه پزشکی همیشه یک مقابله شدید در مورد مفهوم «انتقال از طریق هوا» وجود داشته و هزینه اثبات این موضوع هم بسیار بالاست. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در این مورد، نگرانی از ترس و وحشت عمومی بوده است: «اگر مردم بشنوند که یک ویروس از طریق هوا منتقل می‌شود، کارکنان بهداشتی به بیمارستان و سرکار نخواهند رفت یا مردم کشور‌های توسعه‌یافته همه ماسک‌های N٩٥ را می‌خرند و چیزی برای کشور‌های درحال‌توسعه باقی نمی‌ماند.»
کنفرانس اطلاع‌رسانی سازمان بهداشت جهانی درحالی صورت می‌گیرد که دولت ایالات متحده آمریکا به‌طور رسمی اعلام کرده است که سال دیگر از این سازمان خارج خواهد شد. واشنگتن، سازمان بهداشت جهانی را متهم کرده به اینکه این سازمان به‌شدت به دولت پکن نزدیک است و پس از شیوع کرونا در چین به اندازه کافی در مورد خطرات این ویروس به دنیا هشدار نداده است.
این اقدام تقریبا از سوی هیچ‌یک از کشور‌های دیگر حمایت نشده است و جو بایدن، نامزد مورد حمایت دموکرات‌ها و رقیب انتخاباتی ترامپ می‌گوید در صورتی که او در ماه نوامبر به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود، از این سازمان خارج نخواهد شد و در عوض آمریکا باید برای ایجاد اصلاحات در سازمان بهداشت جهانی فشار بیاورد.
اعلام رسمی آمریکا درحالی است که این کشور تقریبا ٣‌میلیون مورد ابتلا به کرونا را تأیید کرده است. تنها کالیفرنیا و تگزاس در یک روز بیش از ١٠‌ هزار ابتلا را تأیید کرده‌اند. این درحالی است که آمار ابتلای جهانی به ١٢‌میلیون نفر رسیده است و بیش از ٥٤٧‌ هزار نفر جان خود را در سراسر دنیا از دست داده‌اند، از این میان، بیش از ١٣٤‌هزار مرگ مربوط به آمریکاست.
دکتر آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید که این کشور تا زانو در بحران کرونا فرو رفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه شهروند، تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۸۷۰۶۵، shahrvand-newspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین