پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
عبدالحمید قدیریان گفت‌: نقاشی شهدای منا را برای همدردی با شهدای منا کشیدم و می‌خواستم در این نقاشی فضایی را ایجاد کنم که تسلی دل‌های داغدار خانواده قربانیان منا باشد.

شعارسال: عید قربان سال 1394 (دوم مهر ماه) مسلمانان جهان شاهد اتفاق ناباورانه‌ای بودند؛ حادثه‌ای که در آن سوی اتفاق، تکرار جنایت رژیم آل سعود دیده می‌شد. فاجعه منا باری دیگر بر خیانت شجره‌ ملعونه‌ علیه مسلمانان جهان شهادت می‌دهد و این اتفاق‌ها از نگاه هنرمندان پنهان نمی‌ماند.

«عبدالحمید قدیریان» از نقاشان متعهدی است که از کشتار حجاج در مکه به سال 1366 و همچنین فاجعه منا در سال 1394 دو اثر بر جای گذاشته است.

وی در خصوص تابلویی که در سال 1366 نقاشی کرده، اظهار داشت: سال 66 تازه نقاشی حرفه‌ای را آغاز کرده بودم. در آن دوران فضای جامعه طوری بود که مردم حضور اهل بیت‌(ع) و امام زمان (عج) را در وقایعی که رخ می‌داد، احساس می‌کردند.

نقاشی درباره کشتار حجاج در سال 1366

قدیریان ادامه داد: بیشتر مردم دست یاری خدا را در دوران دفاع مقدس و مسائلی که بر ملت پیش می‌آمد، می‌دیدند. در حوادث به خوبی احساس می‌کردیم که اهل بیت (ع) حامی مردم هستند، بر همین اساس در تابلوی نقاشی «فاجعه مکه» سال 66، در فضای اصلی تابلو حضور امام زمان (عج) را می‌بینیم. ایشان در این تصویر اولین شاکی و عزادار شهدای مکه هستند.

این نقاش در خصوص مفاهیم رنگ‌هایی که در این تابلو دیده می‌شود، بیان داشت: هر کدام از رنگ‌ها، نشان از تنوع فرهنگی حجاجی است که کعبه را طواف می‌کنند؛ زیبایی اینجاست که همه به دور یک عنصر واحد می‌گردند. رنگ‌های متنوع کنار هم قرار می‌گیرند و در فضایی واحد همزیستی ‌کرده و نشانه‌ای از امت اسلامی را در حج به تصویر می‌کشند.

وی ادامه داد: آسمان سرخ در این تصویر نشان دهنده فاجعه خون‌بار مکه در سال 1366 است. همچنین خطوط دوار به دور کعبه، نماد طواف است.

قدیریان یادآور شد: ما شیعیان معتقدیم که حرکت در مسیر حج، همان حرکت بر صراط مستقیم است. این مسیری است که ما را به خلیفه الله می‌رساند. در سال 61 هجری امام حسین (ع) با هجرتش به ما آموخت که کعبه بدون امام یک جسم بی جان است؛ در واقع امام روح کعبه هستند. خانه خدا برای شیعیان دارای روحی است که به مسیر حرکتش جهت می‌دهد. در فاجعه مکه دل هیچ کس به اندازه دل امام زمان (عج) به درد نیامد.

نقاشی با موضوع فاجعه منا در سال 1394

استاد قدیریان درباره تابلوی نقاشی دیگری که پیرامون فاجعه منا در سال 1394 طراحی شده، گفت: این تابلو برای همدردی با شهدای منا کشیده شد. می‌خواستم در این نقاشی فضایی را ایجاد کنم که آرامش‌بخش دل‌های داغدار خانواده قربانیان منا باشد؛ اگر این فاجعه را صرفاٌ دنیایی نگاه کنیم بر بازماندگان سخت می‌گذرد.

وی بیان داشت: بیننده با دیدن این تابلو، ابعاد آسمانی کعبه را به یاد می‌آورد، ناظر و شاهد بودن خداوند را باور می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که ارزش دارد تا انسان پای دینش قربانی شود.

این استاد نقاش و مجسمه‌ساز یادآور شد: در جامعه ما عموم نگاهها محدود به دنیا بوده و مصائب و سختی‌ها دردناک جلوه می‌کند چرا که حضور معیارهای آسمانی و اتمسفر زیبا و قابل پرواز آسمانی را کمتر مطرح و بحث می‌کنیم. اگر جایگاه حقیقی اهل بیت را در جامعه مطرح کنیم و به ابعاد ملکوتی این بزرگان بپردازیم، نور امید در جامعه افزایش و دلها آرامش می‌یابند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 22 شهریور 1395، کدمطلب: 13950620000891 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین