پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
وزیر خارجه چین در پاسخ به دخالت های آمریکا در مسایل دریای جنوبی چین اعلام کرد: ایالات متحده در حال افزایش تنش در این دریا و تضعیف همبستگی منطقه ای است کشورهای منطقه باید در مقابل تفرقه افکنی آمریکا هوشیار باشند.
شعار سال : «وانگ یی» روز چهارشنبه در دوازدهمین نشست کمیته راهبری چین و ویتنام که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد افزود: دریای جنوبی چین «خانه مشترک» چین و کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) است و هر دو طرف آرزو دارند صلح و توسعه را در منطقه تقویت کنند.

وی با بیان اینکه ایالات متحده وضعیت پایدار دریای جنوبی چین را تضعیف می‌کند اظهار کرد چین کاملاً مخالف دخالت‌های ایالات متحده در مساله دریای چین جنوبی است.

وزیر خارجه چین اظهار کرد که چین و ویتنام باید اختلافات خود را از طریق گفتگو و رایزنی‌های دو جانبه مدیریت کنند و به دنبال راه حل عادلانه و معقول باشند.

«وانگ یی» با تاکید بر اینکه کشور‌های منطقه نباید اجازه دخالت یا اختلال در این دریا از سوی نیرو‌های خارجی را بدهند افزود: کشور‌های منطقه می‌توانند از طریق مشارکت و گفتگو به یک اشتراک نظر در مورد این دریا برسند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای چین جنوبی و همچنین خود دریا، مورد جدال کشور‌های مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشور‌های ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشور‌ها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی هایش در رفت و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: irna.ir/ ۸۳۸۶۵۰۸۱
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین