پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۹
در پی توافق میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط فی‌مابین، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس این توافق را رد کردند و دولت خودگردان، سفیر خود را در ابوظبی احضار کرد.
شعار سال: در پی پیام توییتری ترامپ، «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی هم با انتشار متنی در توییتر اعلام کرد که اسرائیل و امارات توافقی را برای عادی‌سازی روابط میان دو طرف امضا کردند. خبرگزاری رسمی امارات هم متن بیانیه مشترک آمریکا، اسرائیل و امارات درباره این موضوع را منتشر و از آن دستاورد دیپلماتیک تاریخی تعبیر کرد.

اما در مقابل، واکنش‌ها به چنین توافقی بلافاصله پس‌ازآن آغاز شد و برخی از کشورهای عربی نظیر بحرین هم که بوی عادی‌سازی علنی روابط آن‌ها با اسرائیل به مشام می‌رسد، از این توافق اعلام حمایت کردند . مصر نیز از این توافق استقبال کرد و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش مسئولان این توافق برای دستیابی به شکوفایی و ثبات در منطقه را ارج می‌دهیم.

این در حالی است که واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای در رد این توافق همچنان ادامه دارد و بحرین و مصر باوجود مخالفت‌های گسترده محافل مختلف بین‌المللی و مقام‌ها و گروهای مختلف فلسطینی، عربی و اسلامی حمایت خود را از این اقدام اعلام کردند.سازمان ملل متحد و برخی مقامات اروپایی نیز از این توافق استقبال کردند.

در ادامه آخرین اخبار، تحولات و واکنش‌ها به این توافق را بخوانید:

مقام اماراتی: واکنش‌های بین‌المللی به توافق با اسرائیل «دلگرم‌کننده» است
انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات، امروز جمعه اظهار داشت: واکنش‌های مهم‌ترین پایتخت‌های جهان نسبت به توافق‌نامه صلح امارات و اسرائیل «دلگرم‌کننده» است.

به نقل از آرتی عربی؛ انور قرقاش در توییتی گفت: این توافق‌نامه «ازنظر این کشورها، خطر الحاق سرزمین‌های کرانه باختری فلسطین به اسرائیل را بر “فرصت راه‌حل دو کشور” برطرف کرده است».
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
توافق‌نامه صلح امارات با اسرائیل و عادی ساری روابط دیپلماتیک، که با وساطت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت، واکنش‌های جهانی متفاوتی را در پی داشت.

قرقاش در توییتی در حساب کاربری خود در توییتر ادعا کرد: «تصمیم شجاعانه محمد بن زاید، بیان‌کننده واقعیتی است که به‌شدت به آن نیاز داریم. تصمیم موفقیت‌آمیز برد – برد است و این همان چیزی است که اتفاق افتاده است.

وی افزود: «درحالی‌که همچنان تصمیم صلح فلسطینی- اسرائیلی پابرجاست، ابتکار جسورانه محمد بن زاید با از بین برد شبح الحاق سرزمین‌های فلسطینی به اسرائیل، زمان بیشتری را برای فرصت صلح از طریق «راه‌حل دو کشوری» و توسعه روابط طبیعی مهیا کرده است.

مقام اماراتی ادعا کرد این رویکردی واقع‌گرایانه است که امارات با شفافیت کامل مطرح می‌کند.

قرقاش خاطرنشان کرد: این تصمیم امارات، موضوعی سازمان‌یافته و فعال در سازوکار تصمیم‌گیری سیاست خارجی ما بوده است. طبق معمول شیخ محمد بن زاید از همه جوانب کار آگاه بود و این تصمیم را در راستای نگاه استراتژیکی که ترکیبی از واقع‌گرایی سیاسی و پیش‌بینی جسورانه از آینده بود اتخاذ کرد. این کار تصمیمی شجاع و جسورانه از رهبری استثنایی است.

اتحادیه اروپا، توافق امارات و اسرائیل را به نفع ثبات منطقه برشمرد
اتحادیه اروپا مدعی شد که توافق اخیر میان امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه، به نفع ثبات منطقه است.

به نقل از پایگاه خبری «العین» امارات، اتحادیه اروپا بعدازظهر امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای از توافق اخیر میان این کشور و رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا، برای عادی‌سازی روابط دوجانبه استقبال کرد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
اتحادیه اروپا در بیانیه خود ضمن ادعای این‌که توافق اخیر میان امارات و رژیم صهیونیستی به نفع ثبات منطقه می‌باشد، تأکید کرد که به راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین و پشتیبانی از مذاکرات مستقیم میان آن‌ها پایبند است.

حماس: توافق امارات با اسرائیل تعرض آشکار به حقوق دینی، ملی و تاریخی فلسطین است
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در واکنش به توافق صلح میان امارات متحده عربی و اسرائیل اعلام کرد: این توافق تعرض آشکار به حقوق دینی، قومی، ملی و تاریخی ماست.

به نقل از العهد، این جنبش در بیانیه‌ای با اشاره به این موضوع افزود: این اقدام بزدلانه، تعرض آشکار به حقوق دینی، قومی، ملی و تاریخی فلسطین و ضربه‌ای خائنانه در پشت ملت فلسطین و نیروهای مقاومت است.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
حماس اضافه کرد: این اقدام تلاش ناامیدانه برای تأثیرگذاری روی مسیر مبارزه و مقاومت ملت فلسطین است که هدف نابودی و شکست اشغالگر و دستیابی به حقوق ثابت ملی را دنبال می‌کند.

این جنبش در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد: این توافق خروج از توافق عربی و اسلامی، تعرض به امنیت ملی عربی، مخالفت بااراده امت اسلامی و عربی و نیروهای پویای آن است که نسبت به فلسطین و مقدسات اسلامی و مسیحیان پایبند هستند.

رسانه‌های اسرائیلی: نتانیاهو ۲ بار مخفیانه به امارات سفر کرد
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
رسانه‌های اسرائیلی نوشتند: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل طی دو سال گذشته دو بار مخفیانه به امارات سفرکرده است.

به نقل از العهد؛ «روزنامه اسرائیل الیوم» فاش کرد که سفر نتانیاهو به امارات چندین ساعت طول کشیده است و در این سفر رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل همراه وی بوده است.

فرانس۲۴: توافق امارات و اسراییل تضمینی برای آینده کرانه باختری نیست
فرانس ۲۴ با اشاره به توافق امارات متحده عربی و اسراییل، به تأثیر این توافق بر آینده فلسطینی‌ها به‌خصوص در کرانه باختری پرداخته است.

بااینکه امارات و اسراییل به توافقی برای عادی‌سازی روابط خود دست یافتند اما این توافق به‌هیچ‌وجه تضمینی برای آینده مردم فلسطین نیست. بااینکه اسراییل اعلام کرده به‌طور موقت الحاق کرانه باختری به سرزمین اشغالی را متوقف می‌کند اما سخنان برخی مقامات این رژیم نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ‌گاه این برنامه را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند. بااین‌حال شیخ زاید در حساب توییتری خود نوشته اسراییل بیشتر ازاین‌دست به الحاق هیچ زمینی از فلسطینی‌ها نخواهد زد اما نتانیاهو گفته این طرح فقط به تعویق افتاده و همچنان روی میز است.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
سیاست‌های اسراییل نشان می‌دهد که توافق آن‌ها با امارات یا هر کشور دیگری عربی دیگری هیچ تضمینی برای آینده کرانه باختری ایجاد نمی‌کند. همین است که فلسطین در اولین گام توافق امارات و اسراییل را خیانت این کشور عربی عنوان کرده و آن را رد کرده است. سفیر خود را از امارات فراخوانده و خواستار تشکیل فوری اجلاس اتحادیه عرب شده‌ است.

هیئت اسرائیلی هفته آینده به امارات می‌رود
کانال ١٢ اسرائیل از سفر هیئتى اسرائیلى به ریاست مقامى عالی‌رتبه در اوایل هفته آینده به ابوظبى خبر داد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز در همین رابطه نوشت که به‌زودی رئیس دستگاه جاسوسى اسرائیل (موساد) براى گفت‌وگو درباره جزئیات توافق صلح [سازش] با امارات به این کشور سفر خواهد کرد.

ادعای منابع اسرائیلی: سه کشور عربی در صف عادی‌سازی روابط با تل‌آویو هستند
یک منبع بلندپایه اسرائیلی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که بحرین، کشور بعدی باشد که برقراری رسمی روابط با اسرائیل را اعلام کند.

به نقل از العربی الجدید، شبکه پخش اسرائیل «کان» گزارش داد که بحرین و عمان به‌زودی همانند امارات برقراری روابط رسمی با اسرائیل را اعلام خواهند کرد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
کان در ادامه افزود که منابع آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که سودان نیز به کارزار اعلام عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهد پیوست.

این شبکه اسرائیلی در ادامه به نقل از یکی از شاهزادگان ارشد سعودی که نامش را ذکر نکرد، اظهار داشت: عربستان از اقدام امارات حمایت می‌کند، ریاض دارای جایگاه ویژه‌ و حساس‌تری در جهان عرب و اسلام است، لذا امارات در مقطع کنونی صدای ما در برابر اسرائیل خواهد بود.

شخصیت صهیونیست: بن سلمان بیشتر از یهودیان حامی اسرائیل ‌است/ او می‌گفت مادرم یهودی اونجلیست بود
«مایک اونس» بنیان‌گذار مرکز «میراث دوستان یهود» و یکی از رهبران صهیونیستی مسیحی ایالات‌متحده آمریکا اظهار داشت: پنج ‌تا شش کشور مسلمان توافق صلح با این رژیم غاصب منعقد خواهند کرد.

به نقل از العهد؛ بر اساس پایگاه خبری «نیوزوایر»، مایک اونس که با محمدبن زاید ولی عهد ابوظبی دیدار کرده بود، امضای توافق عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین دو طرف را پیش‌بینی کرده بود.

به گفته مایک اونس؛ یک رهبر مسلمان دیگری وجود دارد که بسیار به ولی عهد ابوظبی نزدیک است، وی نیز همان عقیده را در رابطه با اسرائیل دارد، او «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان است. من با او دیدار کردم، آنچه‌که از او شنیدم برایم شگفت‌انگیز بود. ازنظر من او اسرائیل دوست‌تر از بسیاری از یهودیان است. شکی نیست که وی شجاعت انجام کاری را که امارات کرد را دارد و این اتفاق خواهد افتاد… فقط مسئله زمان آن است.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
وی در ادامه افزود: «وقتی همراهان ما درباره احساس وی نسبت به یهودیان و مسیحی‌ها سؤال کرد»، گفت: «من درباره آن‌ها چیزهای زیادی می‌دانم زیرا مادرم یک یهودی مسیحی بود». هنگامی‌که این حرف را زد همه ما شوکه شدیم. از او پرسیدیم: «منظورت چیست»؟ گفت دایه‌ام انجیلی و از یهودیان اتیوپی بوده است و از او درباره آن‌ها چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام.

مایک اونس همچنین اظهار داشت: ولی عهد عربستان کاملاً شرایط را درک می‌کند. پس از ملاقات با وی، نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و کاخ سفید را در جریان گذاشتم. نمی‌توانم درباره جزئیات صحبت کنم اما فقط می‌توانم بگویم؛ اگر شما محمد بن زاید ولی عهد امارات را تحسین می‌کنید، محمد بن سلمان ولی عهد عربستان بسیار تحسین‌برانگیزتر است. وی کاملاً توانایی برقراری صلح با اسرائیل را دارد و این امر در زمان مناسبی اتفاق خواهد افتاد. همه‌چیز به اعتماد بستگی دارد، ولی عهد عربستان به «جارید کوشنر» اعتماد دارد.

اعلام حمایت عمان از تصمیم امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل
سخنگوی وزارت خارجه عمان تأکید کرد که کشورش از تصمیم اخیر امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عمان ظهر امروز (جمعه) حمایت کشورش از تصمیم امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در چارچوب توافق صلح مشترک با آمریکا را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عمآن‌همچنین ابراز امیدواری کرد که این تصمیم در «تحقق صلح فراگیر، عادلانه و همیشگی در خاورمیانه در راستای آرمان‌های ملت‌های منطقه جهت پایداری ستون‌های امنیت و ثبات و ارتقای عوامل پیشرفت و شکوفایی برای همگان» سهیم باشد.

سازمان امور اسیران فلسطین:توافق امارات با اسرائیل فروش علنی فلسطین است
«سرلشکر قدری ابوبکر» رئیس سازمان امور اسیران و آزادگان فلسطین، توافق میان اسرائیل و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط فی‌مابین را محکوم کرد.

به نقل از العهد، سرلشکر ابوبکر در سخنانی گفت: توافق عادی‌سازی کامل و علنی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که حکام امارات خودشان را در آغوش رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل انداخته‌اند و این همان چیزی است که همدستی آن‌ها و کنار گذاشتن عادلانه‌ترین قضیه روی زمین توسط آن‌ها را رسوا می‌کند.

ابوبکر افزود: امارات و حکامش امروز مرتکب جنایتی نابخشودنی در حق مردم فلسطین، میهن و مقدسات به یغما رفته آن‌ها مرتکب شدند و فداکاری‌های شهدا، اسیران و مجروحانش را انکار کردند و به این طریق از عزت و ملیت خود دست کشیدند.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
وی با اشاره به اینکه جنبش اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به‌شدت از امارات و حکام آن‌که دست از قضیه فلسطین شسته‌اند، به‌شدت خشمگین هستند، از رهبری فلسطین و مردم این کشور خواست همه روابط خود را با آن‌ها قطع کنند و همه دفاتر حافظ منافع آن‌ها را ببندند زیرا امروز فلسطین برای آن‌ها ممنوع است.

سازمان اسیران و آزادگان فلسطین در پیامی به نقل از جنبش اسیر فلسطین در زندان‌های رژیم صهیونیستی عنوان کرد: این حکام صهیونیست صفت با مواضع شرم‌آور خود باید به زباله‌دان تاریخ بروند چون به مسجدالاقصی، قیامت، شهدا، مجروحان و رنج‌های سال‌های مدید و تلخ فلسطینیان خیانت کردند.

آن‌ها همچنین از مردم امارات خواستند این معامله شرم‌آور را رد کنند و مقابل حکام صهیونیست صفت خود و مواضع رذیلانه آن‌ها بایستند.

استقبال ژاپن از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل
ژاپن از بیانیه مشترک آمریکا، امارات و اسرائیل استقبال کرد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از البیان، وزارت امور خارجه ژاپن توافق میان امارات و اسرائیل را که موجب توقف طرح الحاق شده است، گامی مهم برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و تقویت ثبات در منطقه دانست.

روز گذشته آمریکا، اسراییل و امارات، با صدور بیانیه‌ای عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل را اعلام کردند.

فارین پالیسی: اسرائیل بیشترین سود را از عادی‌سازی روابط با امارات می‌برد
الجزیره نوشت: مدیر برنامه دفاع و امنیت در موسسه خاورمیانه، توافق بین امارات و اسرائیل را تاریخی خواند.

به نقل از الجزیره، «بلال صعب» در مقاله‌ای که در مجله فارین پالیسی منتشر کرده، آورده است: «صرف‌نظر از نحوه خوانش این معامله دیپلماتیک که باتوجه به ماهیت تاریخی آن قطعاً حامیان و منتقدان سیاسی زیادی خواهد داشت، یک نتیجه وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و آن‌هم اینکه اسرائیل بیشترین سود را از آن می‌برد».

صعب در این مقاله افزود: «اسرائیل و مشخصاً نخست‌وزیر فعلی آن یعنی بنیامین نتانیاهو با این توافق به پیروزی بزرگی دست یافتند. نتانیاهو با تعلیق تهدیدها مبنی بر الحاقق کرانه باختری درازای عادی‌سازی کامل روابط با امارات، به خود فرصتی داد تا از وعده‌ای که شاید محبوب بود اما به‌هیچ‌وجه واقعیت نداشت، پا پس بکشد».
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
بر اساس نوشته صعب، «بدین ترتیب نتانیاهو در عادی‌سازی روابط با یک قدرت روزافزون عربی درازای کاری که احتمال انجامش وجود نداشت و در بلندمدت به نفع اسرائیل هم نبود، برنده شد».

نویسنده معتقد است که «امارات هم درازای از این معامله به چیزهای زیادی خواهد رسید و موقعیت رهبری در جهان عرب و نقش بلندپروازانه آن در جغرافیای سیاسی را تقویت می‌کند».

وی در پایان آورده است: «امارات و اسرائیل هرگز باهم تقابلی نداشته‌اند و هیچ‌یک از آن‌ها دیگری را دشمن متعارف ندیده است بنابراین نام گذرای این توافق به توافق صلح- همان‌طور که ترامپ گفته-اقدامی مبالغه‌آمیز است بلکه درواقع این موضوع اعتراف رسمی به روابط دوجانبه‌ای است که دهه‌ها وجود داشته است».

توافق ترامپ، نتانیاهو و بن‌زاید برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر پنج‌شنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر از دستیابی به یک «موفقیت» بزرگ خبر داده و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی به‌عنوان دو دوست فوق‌العاده کشورش، به یک توافق صلح تاریخی دست یافتند.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
در همین حال، خبرگزاری رسمی امارات (وام) متن عربی بیانیه مشترک این کشور، آمریکا و رژیم صهیونیستی را منتشر کرد که بر اساس آن، رئیس‌جمهوری آمریکا، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات، امروز در یک گفت‌وگوی تلفنی بر سر برقراری روابط دوجانبه کامل میان تل‌آویو و ابوظبی توافق کردند.

در ادامه این بیانیه نیز ادعاشده است: این دستاورد دیپلماتیک تاریخی می‌تواند صلح در منطقه خاورمیانه را تقویت کند و گواهی دال بر دیپلماسی جسورانه و چشم‌انداز سه رهبر و شجاعت امارات و اسرائیل برای ترسیم یک مسیر جدید است که راه را به روی پتانسیل‌های بزرگی در منطقه باز می‌کند؛ سه کشور در حال حاضر با چالش‌های مشترک زیادی روبرو هستند و به‌صورت متقابل از این ‌دستاورد تاریخی که امروز محقق شد، استفاده خواهند کرد.

در بیانیه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات همچنین آمده است: هیئت‌هایی از امارات و اسرائیل طی هفته‌های آینده برای امضای توافقنامه‌های دوجانبه در رابطه با بخش‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری، پروازهای مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ، محیط‌زیست، احداث سفارتخانه‌های متقابل و دیگر زمینه‌های دارای فایده مشترک با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

سه طرف در بیانیه خود همچنین مدعی شدند که آغاز روابط مستقیم میان رژیم صهیونیستی و امارات که از آن‌ها به‌عنوان دو تا از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی خاورمیانه نام‌برده شده، می‌تواند به پیشرفت منطقه از طریق تحریک رشد اقتصادی، تقویت نوآوری در فناوری و تحکیم روابط میان ملت‌ها منجر شود.

در این بیانیه مشترک همچنین اعلام شد: درنتیجه این گشایش دیپلماتیک، بنا به درخواست ترامپ و با حمایت امارات، اسرائیل نقشه الحاق سرزمین‌های فلسطینی بر اساس طرح صلح ترامپ را متوقف کرده و تلاش‌های خود را در حال حاضر روی تحکیم روابط با سایر کشورهای جهان عرب و جهان اسلام متمرکز خواهد کرد جایی که هر یک از آمریکا، امارات و اسرائیل به امکان دستیابی به دستاوردهای دیپلماتیک بیشتری با سایر کشورها باور دارند و با یکدیگر برای تحقق این هدف کار خواهند کرد.

واشنگتن، تل‌آویو و ابوظبی در ادامه بیانیه خود تأکید کردند: امارات و اسرائیل بی‌درنگ اقدام به تقویت همکاری و تسریع آن در رابطه با تولید واکسن برای نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) از طریق کار با یکدیگر خواهند کرد و این تلاش‌ها به نجات جان‌ همگان بدون توجه به دیانت آن‌ها در سراسر منطقه کمک خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: آغاز روابط دیپلماتیک صلح‌آمیز، دو تا از قوی‌ترین شرکای آمریکا در منطقه را گرد هم خواهد آورد و امارات و اسرائیل جهت راه‌اندازی برنامه‌های راهبردی برای خاورمیانه باهدف گسترش همکاری دیپلماتیک، تجاری و امنیتی، به آمریکا خواهند پیوست.

در ادامه بیانیه نیز تأکید شده است: در کنار آمریکا، هر یک از امارات و اسرائیل نیز دیدگاه مشابهی در رابطه با تهدیدها و فرصت‌ها در منطقه به‌علاوه پایبندی مشترک به تقویت ثبات از طریق مشارکت دیپلماتیک، افزایش همگرایی اقتصادی و هماهنگی امنیتی به اشتراک می‌گذارند و این توافق نیز به زندگی بهتری برای ملت‌های امارات، اسرائیل و منطقه منجر خواهد شد.

بنا بر آنچه در این بیانیه آمده، آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنین به تمجید از مشارکت امارات در مراسم اعلام طرح صلح ترامپ در اواخر ماه ژانویه گذشته در کاخ سفید تمجید پرداخته و از اظهارات مقامات این کشور در حمایت از این مسئله قدردانی کردند.

واشنگتن، تل‌آویو و ابوظبی در بیانیه مشترک ضمن ادعای این‌که رژیم صهیونیستی و امارات به تلاش‌های خود در این رابطه در راستای دستیابی به یک راه‌حل عادلانه، جامع و همیشگی برای کشمکش میان این رژیم و فلسطینیان ادامه خواهند داد، یادآور شدند که بر اساس طرح صلح ترامپ، همه مسلمانان می‌توانند از مسجدالاقصی بازدید کنند و در آن نماز بخوانند درحالی‌که باید سایر اماکن مقدس در بیت‌المقدس اشغالی نیز به روی نمازگزاران و عبادت‌کنندگان از همه ادیان باز باشد.

در پایان این بیانیه سه‌جانبه نیز، ولیعهد ابوظبی و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل «نهایت تلاش خود برای برقراری صلح در منطقه و رویکرد عملی بی‌نظیری که برای تحقق آن در پیش‌گرفته» قدردانی کردند.

اسماعیل هنیه خطاب به محمود عباس:
آماده هر تحرک مشترکی علیه عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل هستیم
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که از موضع رهبری فلسطین در مخالفت بابیانیه سه‌جانبه آمریکا، اسرائیل و امارات حمایت می‌کند و آماده هر تحرک مشترکی تحت رهبری عباس است.

به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا، اسماعیل هنیه در تماس تلفنی با محمود عباس تأکید کرد که موضع رهبری فلسطین بیانگر موضع ملت فلسطین است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تصریح کرد: همه ما در پشت رئیس تشکیلات خودگردان به تشکیل کشور فلسطین با حاکمیت کامل با پایتختی قدس پایبند هستیم.

هنیه بر مخالفت خود با تمامی تصمیم‌های یکجانبه جهت پاک کردن حقوق فلسطینی‌ها و نقض قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید کرد.

حماس: توافق امارات با اسرائیل تعرض آشکار به حقوق دینی، ملی و تاریخی فلسطین است
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در واکنش به توافق صلح میان امارات متحده عربی و اسرائیل اعلام کرد: این توافق تعرض آشکار به حقوق دینی، قومی، ملی و تاریخی ماست.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از العهد، این جنبش در بیانیه‌ای با اشاره به این موضوع افزود: این اقدام بزدلانه، تعرض آشکار به حقوق دینی، قومی، ملی و تاریخی فلسطین و ضربه‌ای خائنانه در پشت ملت فلسطین و نیروهای مقاومت است.

حماس اضافه کرد: این اقدام تلاش ناامیدانه برای تأثیرگذاری روی مسیر مبارزه و مقاومت ملت فلسطین است که هدف نابودی و شکست اشغالگر و دستیابی به حقوق ثابت ملی را دنبال می‌کند.

هشدار ایران پس از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل:
امارات و دیگر دولت‌های همراه مسئولیت عواقب این اقدام را بپذیرند
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی‌سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می‌نماید که دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه باید مسؤولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند

وزارت امور خارجه بامداد جمعه با صدور بیانیه‌ای برقراری روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه‌ ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل‌آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.

در این بیانیه تأکید شده است که مردم مظلوم فلسطین و همه ملت‌های آزاده جهان هرگز عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت‌پیشه اسرائیل، و هم‌داستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون‌های به‌ناحق ریخته‌شده‌ی هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانت‌کاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت.

در ادامه این بیانیه آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی‌سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می‌نماید که دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه باید مسؤولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان کرده است که تاریخ نشان خواهد داد چگونه این اشتباه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی، و این خنجری که به‌ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه کلیه مسلمانان وارد آمد، برعکس منجر به تقویت محور مقاومت شده و اتحاد و همبستگی علیه رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه را به اوج خواهد رساند.

وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه‌ای خود چنگ به‌صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می‌کشند، توصیه کرده است که به خود آیند و در تشخیص دوستان و دشمنان خود به بیراهه نروند.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین:
امارات به قدس خیانت کرد/ هیچ‌کس حق سخن گفتن به نیابت از مردم فلسطین را ندارد
سازمان آزادی‌بخش فلسطین امروز پنجشنبه به توافقی که میان رژیم صهیونیستی و امارات جهت عادی‌سازی روابط دو طرف حاصل‌شده است، واکنش نشان داد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از روسیا الیوم، رهبری فلسطین مخالفت خود را با اقدام صورت گرفته توسط امارات جهت اعلام دست‌یابی‌ به توافقی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام کرد.

رهبری فلسطین تأکید کرد که این اقدام امارات، خیانتی به قدس و مسجدالاقصی است.

رهبری فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم سه‌جانبه غیرمنتظره آمریکا اسرائیل و امارات درخصوص عادی‌سازی کامل روابط میان اسرائیل و امارات درازای ادعای تعلیق موقت طرح الحاق اراضی فلسطین و تعلیق موقت گسترش حاکمیت اسرائیل بر اراضی فلسطین را محکوم کرده و مخالفت خود را با آن اعلام می‌کند.

در این بیانیه آمده است که رهبری فلسطین بر این باور است که این گام، ابتکارعمل عربی برای صلح و تصمیمات سران عربی و اسلامی و مصوبات نهادهای قانونی بین‌المللی را منهدم می‌کند.

رهبری فلسطین عنوان داشت که این اقدام، دشمنی با ملت فلسطین و کوتاهی کردن در مقابل حقوق فلسطین و مقدسات و در رأس آن‌ها قدس و کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ است.

رهبری فلسطین همچنین اعلام کرد که مخالف با این است که تهاتری میان تعلیق طرح غیرقانونی الحاق درازای عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل و به‌کارگیری مسئله فلسطین به‌عنوان سرپوشی برای این قصد و غرض صورت بگیرد.

رهبری فلسطین به کشورهای برادر نسبت به تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا و حرکت در مسیر گام‌های امارات و عادی‌سازی رایگان با دولت اشغالگر اسرائیل به ضرر حقوق فلسطین هشدار داد.

رهبری فلسطین تأکید کرد که کشور امارات یا هر طرف دیگری حق سخن‌گفتن به نیابت از ملت فلسطین را ندارد و هیچ‌کس اجازه دخالت در امور فلسطین یا تعیین تکلیف به نیابت از فلسطینی‌ها درخصوص حقوق قانونی آن‌ها در وطنشان را ندارد.

همچنین در این بیانیه به این امر اشاره‌شده است که این اقدام کشور امارات به‌منزله به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل است.

رهبری فلسطین تأکید کرد که سازمان آزادی‌بخش فلسطین تنها نماینده قانونی ملت فلسطین است و ملت فلسطین امروز در هر مکانی در پشت رهبری قانونی‌اش در رأس آن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین در رویارویی با این تصمیم سه‌جانبه ظالمانه، به‌صورت متحد ایستاده است.

رهبری فلسطین از امارات خواست که فوراً از این اقدام «شرم‌آور» خود دست بکشد.

رهبری فلسطین خواهان برگزاری جلسه فوری و اضطراری اتحادیه عرب و سازمان‌ همکاری اسلامی جهت مخالفت با این اقدام شد.

رهبری فلسطین جامعه جهانی را به پایبندی به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی که پایه و اساسی برای حل نزاع فلسطین اسرائیل است، فراخواند.

رهبری فلسطین افزود که صلح جز با نابودی کامل اشغالگری‌های اسرائیل از سرزمین فلسطین محقق نمی‌شود.

فلسطین سفیر خود در ابوظبی را فراخواند
وزارت خارجه فلسطین روز پنجشنبه اعلام کرد که سفیر خود در ابوظبی را در پی توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل، فراخوانده است.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای تأکید کرد که ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین بنا به دستورات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از فراخواندن سفیر فلسطین از امارات به‌صورت هرچه‌سریع‌تر خبر داده است.

پیشتر امارات و اسرائیل از توافق خود برای عادی‌سازی روابطشان خبر دادند و این ادعا و بهانه را مطرح کردند که این اقدام، درازای صرف‌نظر کردن تل‌آویو از طرح الحاق اراضی فلسطین به اراضی اسرائیل صورت گرفته است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سریعاً اعلام کرد که از طرح الحاق کوتاه نخواهد آمد.

پامپئو: توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل، یک گام بزرگ روبه‌جلو است
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که توافق عادی‌سازی روابط که میان امارات و اسرائیل حاصل‌شده، یک گام بزرگ روبه‌جلو در مسیر درست است.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از روسیا الیوم، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: این توافق که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به میانجی‌گری در خصوص آن کمک کرد، به عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک میان دو طرف در خاورمیانه منجر می‌شود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر امروز (پنج‌شنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر از دستیابی به یک «موفقیت» بزرگ خبر داده و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی به‌عنوان دو دوست فوق‌العاده کشورش، به یک توافق صلح تاریخی دست یافتند.

جو بایدن: توافق امارات و اسرائیل «گامی تاریخی» است
نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق امارات و اسرائیل را «گامی تاریخی» توصیف کرد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن تاریخی خواندن توافق میان امارات و اسرائیل، تصریح کرد که تصمیم امارات در به رسمیت شناختن اسرائیل «اقدامی شجاعانه از سوی یک دولت است».

امارات و اسرائیل پیشتر از دستیابی به یک توافقی برای عادی‌سازی روابط میان دو طرف با نظارت آمریکا خبر دادند.

بوریس جانسون: توافق امارات و اسرائیل خبر بسیار خوبی است
نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط این توافق را خبر بسیار خوبی توصیف کرد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس پس‌از انتشار خبر توافق تاریخی امارات و رژیم صهیونیستی در راستای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، این خبر را بسیار خوب عنوان کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: تصمیم اسرائیل و امارات برای عادی‌سازی روابط خبر بسیار خوبی است و به‌شدت امیدوارم که طرح الحاق به‌اندازه قدمی پیش نرود و توافق امروز برای تعلیق این طرح‌ها گامی برای خوش‌آمد گویی در مسیر رسیدن به خاورمیانه‌ای با صلحی بیشتر است.

رژیم صهیونیستی و امارات روز پنج‌شنبه از توافقی به‌اصطلاح تاریخی خبر دادند، که بر اساس آن روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و تل‌آویو کاملاً عادی خواهد شد.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توییتر خود از محمد بن زاید، ولیعهد امارات برای این ارتباط تاریخی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تقدیر کرد و گفت که بازداشتن اسرائیل از تصمیم خود برای الحاق دستاوردی بزرگ در راستای منافع آینده منطقه و مردم آن و جهان است و این اقدام در راستای حفظ فرصت‌های تشکیل دو دولت انجام داده و امارات دو طرف را به بازگشت به میز مذاکرات فراخوانده است.

استقبال سیسی از توافق امارات و اسرائیل
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر امروز پنجشنبه به توافق میان آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی جهت توقف الحاق اراضی فلسطین توسط تل‌آویو واکنش نشان داد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از روسیا الیوم، عبدالفتاح السیسی در بیانیه‌ای در فیس‌بوک نوشت: من با اهتمام و استقبال بسیار، بیانیه مشترک سه‌جانبه میان آمریکا، کشور برادر امارات و اسرائیل در موردتوافق جهت الحاق اراضی فلسطین توسط تل‌آویو و اتخاذ گام‌هایی جهت برقراری صلح در خاورمیانه را دنبال کردم، همچنین تلاش‌های طرف‌های این توافق جهت تحقق شکوفایی و ثبات برای منطقه‌مان را می‌ستایم.

پیشتر محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از توافق با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جهت همکاری مشترک برای عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل درازای توقف طرح الحاق خبر داد.

نماینده عرب کنست:
عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل خنجری از پشت به امت عربی است
یکی از نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اعلام کرد، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات خنجری از پشت به امت‌ عربی است.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، مطانس شحاده، یکی از نمایندگان کنست امروز (پنجشنبه) تصریح کرد، توافق بر سر عادی‌سازی روابطی که امارات و اسرائیل از آن خبر داده‌اند، خنجری از پشت به امت عربی است.

شحاده در ادامه افزود، اعلام عادی‌سازی روابط میان دولت اسرائیل و دولت امارات، مسئله جدیدی نیست و این امر نتیجه طبیعی و عادی روابط امنیتی، اطلاعاتی و استراتژیک و غیرمعمولی است که از سال‌ها پیش وجود داشته است‌.

نماینده کنست همچنین خاطرنشان کرد، درواقع این توافق نتیجه دروغ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی است اما این مسئله فرصتی برای امارات جهت عادی‌سازی روابط به بهانه ممانعت از طرح الحاق است.

وی همچنین گفت، نتانیاهو و امارات دروغ می‌گویند و تنها ملت فلسطین بهای آن را می‌پردازند.

شحاده تأکید کرد، این عادی‌سازی مفت و مجانی که با منافع ملت فلسطین، تضاد و دشمنی دارد، به‌مثابه خنجری از پشت به تمام امت‌ عربی است.

این نماینده کنست اظهار داشت، این توافق به دیوار اراده و خواست ملت‌های عربی ضربه می‌زند و در وهله اول و قبل از هر چیز در خدمت منافع اسرائیل و پس‌ازآن به نفع بقای نظام امارات است.

نشست فوری تشکیلات خودگردان فلسطین برای بررسی توافق میان آمریکا، امارات و اسرائیل
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان برگزاری نشست فوری به‌منظور بررسی اعلام توافق میان امارات، اسرائیل و آمریکا جهت عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی شد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستار برگزاری نشستی فوری در پی اعلام توافق آمریکا، امارات و اسرائیل بر سر عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی شد.

در همین راستا، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد توافق بر سر عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل با نظارت آمریکا، جایزه مجانی به اشغالگران است‌.

سخنگوی جنبش حماس تصریح کرد، عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل یک ضربه فریبکارانه به مبارزات ملت فلسطین است.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس عنوان داشت، توافق خطرناک آمریکا، اسرائیل و امارات، یک جایزه مجانی به اشغالگران برای ارتکاب جنایت‌ها و نقض‌های آن‌ها در حق ملت فلسطین است.

سازمان ملل از توافق میان اسرائیل و امارات استقبال کرد
سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از هر ابتکارعملی که «بتواند صلح و امنیت را در منطقه خاورمیانه تحکیم بخشد»، استقبال می‌کند.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از روسیا الیوم، این سخنگو تصریح کرد: دست‌یابی اسرائیل و امارات به یک توافق تاریخی، به عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک میان دو طرف منجر می‌شود.

اسرائیل و امارات امروز پنجشنبه از دست‌یابی به توافقی جهت عادی‌سازی روابط خود خبر دادند که این توافق با میانجی‌گری آمریکا حاصل‌شده است.

جارد کوشنر: ما با اسرائیل توافق کردیم که هیچ‌گونه اقدامی جز با رایزنی با ما اتخاذ نکند
داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: توافق امارات و اسرائیل به‌تمامی مسلمانان اجازه خواهد داد در مسجدالاقصی نماز بخوانند.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از سایت اسکای نیوز، جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، اسرائیل بر سر توقف طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی خود توافق کرده است.

وی در ادامه افزود، توافق میان امارات و اسرائیل تاریخی است.

مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد: نباید اجازه داد اختلافات تاریخی ما را به عقب بازگرداند.

جارد کوشنر مدعی شد که کشورهای عربی دیگری هستند که جا در پای امارات خواهند گذاشت.

داماد دونالد ترامپ همچنین ادعا کرد: توافق امارات و اسرائیل به‌تمامی مسلمانان اجازه خواهد داد در مسجدالاقصی نماز بخوانند.

کوشنر همچنین گفت: اسرائیل در مسیر بسط و گسترش سیطره خود قدم برمی‌داشت اما این توافق، تل‌آویو را بر تمرکز به راهکارهای دیگر برای صلح سوق داده است.

داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه مدعی شد، امارات و اسرائیل از خاورمیانه صلح‌آمیزتر بهره‌مند خواهند شد.

کوشنر اظهار داشت: ما با اسرائیل توافق کردیم که هیچ‌گونه اقدامی اتخاذ نکند مگر با مشورت و رایزنی با ما.

وی ادامه داد، این توافق به‌مثابه تحولی تاریخی در خاورمیانه است.

جارد کوشنر همچنین اظهار داشت، امارات ارتش قدرتمندی دارد و این کشور هم‌پیمان متمایزی برای ایالات‌متحده است.

بحرین: عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل فرصت‌های صلح را تقویت می‌کند
بحرین امروز پنجشنبه تأکید کرد که توافق حاصله میان امارات و اسرائیل «فرصت‌های رسیدن به صلح را تقویت می‌کند».
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای عنوان داشت که دست‌یابی به توافقی که الحاق اراضی فلسطین به اراضی اسرائیل را متوقف می‌کند و نیز اتخاذ گام‌هایی جهت رسیدن به صلح در خاورمیانه را می‌ستاید.

وزارت خارجه بحرین به دلیل این توافق، به امارات تبریکات خود را عرض کرد.

عریقات: دبیرکل اتحادیه عرب یا توافق اسرائیل و امارات را محکوم کند یا استعفا دهد
صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین از احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب خواست تا یا بیانیه‌ای را در محکوم کردن توافق امارات و اسرائیل منتشر کند یا از منصبش استعفا دهد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از روسیا الیوم، عریقات در اظهاراتی در مصاحبه با تلویزیون فلسطین گفت: امارات به اسرائیل و نتانیاهو به خاطر جنایت‌هایشان پاداش داد. این توافق امارات و اسرائیل نقض فاحش مصوبات اتحادیه عرب است.

وی افزود، دبیرکل اتحادیه عرب یا بیانیه‌ای را در محکوم کردن توافق امارات و اسرائیل منتشر کند یا از منصبش استعفا دهد.

انصارالله یمن توافق صهیونیستی-اماراتی را به‌شدت محکوم کرد
سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن محکومیت توافق رژیم صهیونیستی و امارات تأکید کرد که این اقدام ثابت می‌کند که دشمن به تخریب منطقه ادامه می‌دهد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از شبکه خبری المسیره، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس تیم مذاکره‌کننده یمن توافق رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط با شدت محکوم کرد.

وی اعلام کرد: توافق امارات و رژیم صهیونیستی اقدامی تنش‌آفرین است و آنچه غیرعلنی بود را علنی ساخت و ثابت کرد که دشمن صهیونیستی-آمریکایی به تخریب منطقه ادامه می‌دهد.

سخنگوی انصار الله با اشاره به توافق مذکور و مشارکت امارات در جنگ علیه یمن گفت: این اقدام به یمنی‌ها ثابت کرد که جان و خون خود را در راه مسئله فلسطین فدا می‌کنند.

وی افزود: دشمن صهیونیست می‌خواهد این توافق را «ابراهیم» نام‌گذاری کند تا جهان را فریب دهد درحالی‌که مسئله فلسطین در وجدان تمامی ملت‌های آزاده جهان حضور دارد.

عبدالسلام گفت: این توافق علیه ایران نیست بلکه علیه امت عربی و اسلامی است و محور مقاومت ثابت کرد که در کنار ملت فلسطین که دارای موضعی محق و درست هستند ایستاده است.

وی این اقدام را تبلیغات انتخاباتی آمریکا عنوان کرد و گفت: مردم ما موضعی آشکار و عملی در قبال فلسطین دارد و به مردم خود می‌گوییم که ببینید که حامیان آمریکا و اسرائیل کجا هستند.

سخنگوی انصار الله یمن افزود: دشمن هرگز از شهرک‌سازی دست نمی‌کشد و ادعای امارات مبنی بر متوقف کردن آن، ادعایی ساده‌لوحانه و برای توجیه موضع خود است چراکه شهرک‌سازی صهیونیست‌ها علی‌رغم صدور بیش از ۶۰ قطعنامه از سوی شورای امنیت همچنان ادامه دارد و ادعای امارات تنها برای گمراه کردن آرای عمومی جهان است.

وی تأکید کرد: ایران، حزب‌الله و مقاومت فلسطین و ما در یمن هدف قرار می‌گیریم زیرا ما از فلسطین دست نمی‌کشیم.

عبدالسلام افزود: آنچه امروز در یمن در جریان است ارتباط مستقیم با خدمت به رژیم دشمن اسرائیلی دارد و فصل‌الخطاب در منطقه پایبندی به مسئله فلسطین است.

سخنگوی انصارالله گفت: نقش ارتباط با دشمن بر ما مخفی نبود و از برخی هم‌پیمانان امارات در یمن درباره ارتباط‌های امارات با دشمن صهیونیست شنیده بودیم.

وی بابیان اینکه هر آنچه در یمن رخ می‌دهد تلاش برای زیر سلطه قرار دادن یمن تحت حاکمیت آمریکا و اسرائیل است گفت: عربستان نمی‌خواهد در ابتدا ظاهر شود وگرنه این کشور حامی معامله قرن است و ریاض و ابوظبی حلقه‌هایی از سلسله پروژه صهیونیستی در منطقه هستند.

واکنش ترکیه به توافق صلح امارات و اسرائیل
«ابراهیم گالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، ساعاتی پس از اعلام توافق بین امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، توییتی را منتشر کرد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از آرتی عربی؛ گالن شب گذشته در توییتی بدون نام بردن اسم امارات اظهار داشت: «بدون شک تاریخ شکست کسانی که به ملت فلسطین و آرمان آن خیانت کرده‌اند را ثبت خواهد کرد».

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: تلاش‌های امارات برای نابودی طرح صلحی که اتحادیه عرب به رهبری عربستان و به حمایت سازمان‌ همکاری اسلامی در سال ۲۰۰۲ مطرح کرده، به‌شدت نگران‌کننده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در روز پنجشنبه اعلام کرد امارات متحده عربی و اسرائیل به توافق صلح دست‌یافته‌اند و آن را «تاریخی» توصیف کرد.

این توافق با محکومیت گسترده گروه‌های مختلف فلسطینی مانند حماس، فتح و جهاد اسلامی روبه‌رو شد. آن‌ها در بیانیه‌های جداگانه، به‌اتفاق آراء این اقدام را خنجری به ملت فلسطین و مبارزات و فداکاری‌های آنان و تضعیف جایگاه فلسطین دانستند.

درحالی‌که این توافق مورد استقبال برخی کشورها مانند مصر، بحرین، فرانسه انگلیس و سازمان ملل متحد قرار گرفت؛ دولت فلسطین در بیانیه‌ای آن را خیانت امارات به قدس و الاقصی و آرمان مردم فلسطین توصیف کرد.

امارات ادعا می‌کند تصمیم عادی‌سازی روابط با اسرائیل در راستای «حفظ فرصت راه‌حل دو کشور» از طریق متوقف شدن طرح الحاق سرزمین‌های کرانه باختری به اسرائیل است.

هیئت علمای بیروت عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل را محکوم کرد
هیئت علمای بیروت روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اقدام امارات متحده عربی در زمینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
از هشدار تشکیلات خودگردان فلسطینی تا حمایت سازمان ملل
به نقل از العهد، این هیئت در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه زیر تاریکی‌ها پنهان‌شده بود، برای عموم آشکار شد. روابط علنی میان امارات و رژیم صهیونیستی غاصب فلسطین، اجازه هروله عادی کنندگان روابط با دشمن امت عربی و اسلامی را می‌دهد؛ دشمنی که به مقدسات تعرض می‌کند، زمین فلسطین را اشغال، مردم آن را آواره کرده و جنایت‌های فجیحی در حق آن‌ها مرتکب شده و هنوز هم می‌شود.

هیئت مذکور در بیانیه خود افزود : ما در هیئت علمای بیروت این تصمیم شوم را محکوم می‌کنیم هرچند از صدور آن توسط رژیم‌های مزدوری که تمام هم‌وغمشان فتنه‌انگیزی در منطقه و ارضای آمریکاست، متعجب زده نشدیم. آن‌ها هیچ اهمیتی به حقوق سلب شده عربی نمی‌دهند .

هیئت علمای بیروت خواستار تحریم عادی کنندگان روابط با رژیم صهیونیستی و مخالفت با آن با تمامی وسایل موجود شد.

هیئت علمای بیروت تأکید کرد: حقوق ثابت ما قابل‌چانه‌زنی نیست و به مدد همه نیروهای مقاومت محفوظ خواهد ماند. عادی‌سازی و اعتراف به رژیم غاصب هرگز به ما لطمه‌ای نمی‌زند. این اقدام مفتضحانه فقط از صاحبانش نمایندگی می‌کند و از افکار عمومی جهان عرب نمایندگی نمی‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1399، کد خبر: 990926، www. fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین