پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
سال‌هاست که برخی روستا‌های چالوس و مرزن آباد با وجود دسترسی به منابع آبی، با مشکل کم آبی و لوله‌کشی آب شرب مدارا می‌کنند.
شعار سال: مازندران را به آب و هوای خوب، زیبایی جنگل هایش و به آرامش دریای خزرش می‌شناسیم. شاید لحظه‌ای در گوشه ذهنمان خطور نکند که این سرزمین سبز که سراسر سرسبزی است، دچار معضل بزرگ کم آبی باشد. اما روستا‌های شهرستان چالوس سال هاست که گریبان گیر مشکلات آب شرب و فرسوده بودن شبکه آبرسانی روستا، ظرفیت کم مخزن روستایی و در کنار آن کمبود امکانات درمانی و آموزشی بوده اند.

مردم روستا‌های مرزن آباد و چالوس مدت هاست که با نبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود پیگیری‌های فراوان نتیجه‌ای دستگیرشان نشده است. دانشجویان فعال مازندران با همراهی دبیر شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی چالوس قبل از آغاز ماه محرم با حضور در این روستا‌ها به پیگیری این مسئله پرداختند. معضل کم آبی سال‌های متمادی است که یکی از گره‌های کور مازندرانی هاست و مشکل گشایی از مسئولین استانی و مجلسی‌ها برای حل آن به چشم نمی‌آید.

نقدی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان چالوس در خصوص عدم لوله کشی برخی روستا‌های چالوس می‌گوید: در آخرین بازدید ما از روستا‌های اطراف چالوس، کارگران مشغول لوله گذاری بودند. در نظر داریم هفته آینده مجدد به بررسی روند لوله گذاری بپردازیم. این ماجرا ریشه‌ای کهنه دارد. نه تنها مردم روستایی چالوس، بلکه مردم مرزن آباد نیز آب ندارند.

نقدی می‌گوید: البته مشکلات قومی قبیله‌ای نیز در برخی روستا‌ها باعث عدم پیشبرد پروژه آبرسانی به روستا‌ها می‌شود. مردم یکی از روستا‌های چالوس که قرار است از این منطقه به سایر روستا‌ها لوله کشی انجام بگیرد، مخالف انجام این طرح بودند و استدلالشان این است که آب مصرفی خودشان به پایان می‌رسد. این در حالی که به دلیل زیاد بودن فشار آب در این روستا، تمامی شیر‌های آب باغات در ساعات شبانه روز باز است، چراکه در صورت بسته بودن، لوله‌های آب دچار ترکیدگی خواهد شد.

به گفته این فعال دانشجویی، قرار بر این شد با حضور سپاه و نیرو‌های جهادی خطوط لوله کشی آب به روستا‌های دیگر با سرعت بیشتر انجام شود.

هر چند؛ مرزن آباد نیز در راستای یکی از پروژه‌های دولت چند سالی است که در انتظار آب لوله کشی است. به گفته فرماندار چالوس با اتمام این پروژه تا پایان سال جاری، مشکل آب روستا‌های چالوس نیز برطرف می‌شود.

نقدی با اشاره به اینکه مرزن آباد، هچی رود و چالوس از منبع آب چاه نوشهر استفاه می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه آبی که از نوشهر به سمت چالوس می‌آید از مسیر لوله‌هایی پوسیده می‌گذرد که هر آن، در معرض نابودی است. بعد از ترکیدگی هر قسمت از لوله، آب مردم حدود یک هفته قطع می‌شود.

وی در خصوص پیگیری دانشجویان از مسئولین استانی می‌گوید: ما برای حل هر چه زودتر این مشکل به سراغ فرماندار چالوس، بخشدار مرزن آباد و دیگر مسئولین رفتیم. متاسفانه رویکرد بخشدار مرزن آباد برای حل مشکل خوب نبود. با این حال دانشجویان دست از مطالبه گری برنخواهند داشت. زمین‌های مرزن آباد و سرزنگون به قدری بارور است که در صورت وجود آب باعث رشد اشتغال زایی و کاهش مهاجرت خواهیم بود.

نقدی می‌گوید: اما خوشبختانه فرماندار چالوس با شفاف سازی، از ما خواست که به پیگیری دیگر معضلات شهرستان بپردازیم. هر چند آب بندی نکردن منابع آب از دیگر مشکلات در مرزن آباد است که هیچ کس مسئولیتش را به عهده نمی‌گیرد و امیدواریم با وصل لوله‌های روستای برار به سرزنگون و وصل شدن به شاه لوله اصلی، مشکل آب روستا‌ها حل بشود.

مشکل قطعی آب شرب در برخی شهر‌ها و روستا‌های مازندران نگرانی و دغدغه‌های بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده و این موضوع در برخی از روستا‌ها به مرحله بحران رسیده. مردم مازندران در گزارش‌های گوناگون از وضعیت نا به سامان آب در اقصی نقاط استان شکایت کردند، اما پاسخی دریافت نکرده اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 14 شهریور  1399، کد خبر: 873079،  www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین