پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
مشکل سنتی و غیر بهداشتی بودن کشتارگاه چالوس نزدیک به ۲ دهه است که در کارگروه‌های مختلف شهرستان مطرح می‌شود و حتی مصوباتی برای رفع چالش‌های بهداشتی و زیست محیطی آن وجود دارد، ولی در میدان عمل اقدامی صورت نگرفته است.
شعار سال: کشتارگاه سنتی ۳۰ ساله چالوس با وجود غیربهداشتی بودن مکان ذبح دام‌ها و مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مبنی بر تعطیلی، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد که این امر باعث بروز نگرانی در میان مردم شده است.

این کشتارگاه در سال‌های نه چندان دور طبق مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان به خاطر معضلاتی نظیر رعایت نکردن موازین بهداشتی از جمله سرریز فاضلاب و خونابه آن به داخل رودخانه حفاظت شده چالوس، کوتاهی در شست و شوی لاشه‌ها و مکان ذبح دام، ورود افراد متفرقه به داخل کشتارگاه، نداشتن چاه جاذب و پیش سرد کن، حمل گوشت با خودرو‌های شخصی و نبود سردخانه و در نهایت ضعف مدیریت باید تعطیل می‌شد.

تداوم معضلات بهداشتی و زیست محیطی این کشتارگاه به جایی رسیده بود که دستگاه قضایی پای کار آمد و بر اساس حکم صادره دادستان وقت این کشتارگاه در مهر ماه سال ۹۶ پلمب و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد، اما پس از تجمع و اصرار قصابان پس از مدت کوتاهی دوباره بازگشایی شد و همچنان با وضعیت قبلی به فعالیتش ادامه می‌دهد.

این کشتارگاه در جوار رودخانه حفاظت شده چالوس منتهی به دریای خزر قرار دارد و برابر آمار هر روز به طور میانگین حدود ۹۰ راس دام سنگین و ۲۰۰ راس دام سبک در آن کشتار و لاشه‌ها بین یکصد واحد قصابی برای عرضه به مشتریان توزیع می‌شود.

اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی چالوس اخیرا در نشستی با موضوع پسماند در فرمانداری چالوس ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی کشتارگاه، خواستار تعطیلی آن پس از چاره جویی برای در نظر گرفتن راهکار جایگزین شدند.

با وجود نگرانی مسئولان و دستگاه‌های ذیربط، قصابان فعال در کشتارگاه مدعی هستند که فضای موجود " کاملا بهداشتی " است.

یک عضو اتحادیه قصابان چالوس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به نظرم تمامی موازین بهداشتی و زیست محیطی در فرآیند فعالیت این کشتارگاه رعایت می‌شود و مشکلی از این حیث وجود ندارد.

«محمد صائب کیالاشکی» افزود: مشکل در وعده‌ای است که ۲ سال پیش و پس از تعطیلی این کشتارگاه بر اساس حکم دستگاه قضایی، به همسایگان داده شد و آن هم این که کشتارگاه صنعتی مرزن آباد بزودی به بهره برداری می‌رسد و این کشتارگاه غیرفعال خواهد شد و مردم از طولانی شدن زمان ساخت کشتارگاه مرزن آباد ناراحت هستند.

وی مدعی شد: پیمانکار کشتارگاه نوشهر به خاطر قراردادی که بابت مدیریت این کشتارگاه با شهرداری نوشهر بسته دچار خسارت شده و برای جبران این خسارت هم می‌خواهد مدیریت کشتار دام چالوس را در نوشهر برعهده بگیرد تا بتواند به این شکل ضرر و زیانی را که متحمل شده جبران کند.

این عضو اتحادیه قصابان چالوس گفت: واقعیت این است که اگر دغدغه سلامت مردم وجود دارد، باید کشتارگاه جایگزین برای چالوس باشد تا این کشتارگاه تعطیل شود، چون تا زمانی که وضعیت کشتارگاه به این شکل باشد و مکان بهداشتی دیگری برای کشتار دام وجود نداشته باشد، قصابان منطقه چاره‌ای جز ادامه فعالیت در این مکان ندارند.

کیالاشکی افزود: نشستی که ماه پیش در فرمانداری چالوس به همین منظور برگزار شد وعده دادند تا پایان امسال کشتارگاه دام صنعتی مرزن آباد راه اندازی شود تا دغدغه همیشگی مردم و مسئولان بهداشتی و زیست محیطی منطقه در مورد کشتارگاه دام پایان یابد.

کشتارگاه چالوس باید تعطیل شود

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان چالوس هم با رد بهداشتی بودن کشتارگاه این شهرستان، به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل سنتی و غیر بهداشتی بودن کشتارگاه چالوس نزدیک به ۲ دهه است که در کارگروه‌های مختلف شهرستان مطرح می‌شود و حتی مصوباتی برای رفع چالش‌های بهداشتی و زیست محیطی آن وجود دارد، ولی در میدان عمل اقدامی صورت نگرفته است.

«صفرعلی رضوی زاده» افزود: در مهرماه سال ۱۳۹۶ دستگاه قضایی به خاطر مشکلات حاد این کشتارگاه و اهمیت سلامت مردم ورود پیدا کرد و طبق حکم صادره این مکان ذبح دام پلمب و از فعالیت آن جلوگیری شد، اما طولی نیجامید که به خاطر تجمع قصابان دوباره این کشتارگاه بازگشایی و همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد.

این مقام مسئول اظهار داشت: اگر از ادامه فعالیت این کشتارگاه تا رفع اساسی مشکلات آن جلوگیری می‌شد و مسئولان دست اندرکار با متولیان کشتارگاه نوشهر در شیفت مخالف هماهنگی به عمل می‌آوردند که به شکل موقت گوشت مورد نیاز شهرستان چالوس از این کشتارگاه تامین شود، امروز چنین دل نگرانی و دغدغه‌هایی وجود نداشت.

رضوی زاده گفت: در حال حاضر این کشتارگاه سنتی از ضوابط و استاندارد‌های بهداشتی و زیست محیطی برخودار نیست و به عنوان مسئول متولی باید این کشتارگاه تعطیل شود و تا زمان بهره برداری کشتارگاه صنعتی بخش مرزن آباد چالوس پیشنهاد و توصیه می‌شود که قصابان گوشت مورد نیاز شهرستان را از کشتارگاه دام نوشهر یا دیگر شهرستان‌های همجوار تهیه نمایند.

ساخت کشتارگاه صنعتی دام در بخش مرزن آباد چالوس با مشارکت بخش خصوصی یکی از طرح‌هایی است که از سال ۱۳۹۱ در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مازندران به تصویب رسید. بر اساس طرح ارائه شده این کشتارگاه با ظرفیت کشتار حدود یکهزار راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین در زمینی به گستره حدود ۱۵ هزار متر مربع در روستای "مراد چال" بخش مرزن آباد چالوس در حال احداث است.

مدیرشبکه دامپزشکی شهرستان چالوس گفت: آنچه بررسی و گزارش شده سرمایه گذار ساخت کشتارگاه صنعتی این منطقه اقداماتی مانند برق رسانی به طول حدود یک کیلومتر و نیز ساخت سوله را هم انجام داده منتهی به خاطر گرانی برخی از کالا‌ها از جمله آهن آلات روند اجرای این طرح کند است

معاون بهداشتی شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان چالوس نیز، بوی تعفن ناشی از فاضلاب را یکی از مشکلات اساسی کشتارگاه این شهرستان برشمرد و گفت که اغلب ساکنان در همسایگی این کشتارگاه از این وضعیت نگران و ناراحت هستند.

«رحمت الله بیابانی» در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از تعطیلی کشتارگاه از سوی دستگاه قضا در سال‌های گذشته، وعده‌هایی از سوی مسئولان دست اندرکار مبنی بر رفع برخی از معضلات بهداشتی و زیست محیطی این کشتارگاه داده شد که برخی از این معضلات مانند خریداری پیش سرد کن، خودروی مخصوص حمل لاشه، شست و شوی لاشه‌ها با آب بهداشتی و بهسازی فضای فیزیکی رفع شد، ولی معضل زیست محیطی آن همچنان پابرجا است مردم نزدیکی کشتارگاه از این وضعیت رنج می‌برند.

دریا، مرحله پایانی آلودگی کشتارگاه چالوس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس نیز گفت که فعالیت کشتارگاه دام این شهرستان به عنوان عامل تهدید کننده برای رودخانه‌ها و دریای خزر است به گونه‌ای که این معضل در سال‌های پیش نیز در شورای حفظ حقوق بیت المال استان مصوب و تاکید شده تا هرچه زودتر این مکان ذبح دام باید تعطیل شود.

«ابوالقاسم محمدپور» افزود: بسیاری از حامیان محیط زیست هم از وضعیت بسیار مخرب و فاجعه بار فعالیت کشتارگاه به طور مستند تصویر برداری و حتی این تصاویر را در فضا‌های مجازی منتشر کرده بودند به طوری که باعث شد تا دستگاه قضایی سال ۹۶ ورود و آن را برای مدتی پلمب کند.

تلاش خبرنگار ایرنا با گفتگو با شهردار چالوس برای دریافت آخرین وضعیت این کشتارگاه بدون نتیجه ماند.

اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی برای کشتارگاه

معاون فرماندار چالوس نیز در این باره گفت: برای ساخت کشتارگاه صنعتی در بخش مرزن آباد چالوس حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود، اما متاسفانه به خاطر اعمال تحریم‌های ظالمانه و در پی آن گرانی و تورم اقلام و کالا‌های ساختمانی متاسفانه باعث شد تا این طرح در موعد مقرر به طور کامل اجرا و مورد بهره برداری قرار نگیرد.

حمید محمدی فیروز افزود: تصمیمات دیگری هم در نشست‌هایی به همین منظور و آن اینکه بنا بود در اسفند ماه سال گذشته سالن کشتار کشتارگاه دام بخش مرزن آباد توسعه یابد تا بتوان گوشت مورد نیاز مردم چالوس از آن مکان تهیه شود که این مصوبه هم عملی نشد و مصوبه آخر آنکه قرار بود با متولیان کشتارگاه دام نوشهر هماهنگی به عمل آید تا بتوان در شیفت مخالف قصابان این شهرستان در آن مکان فعالیت داشته باشند که متاسفانه این پیگیری هم نتیجه نداد.

این مقام مسئول با ابراز نگرانی از فعالیت کشتارگاه چالوس اظهار داشت: وضعیت کشتارگاه دام چالوس چندان مناسب نیست و اغلب مردم از این وضعیت نگران و ناراحت هستند و طبیعتا تولید و عرضه گوشت از این مکان و مصرف مردم با توجه به شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در این فصول گرم سال مبتلا به انواع بیمار‌های می‌شوند که جبران آن به آسانی نیست.

معاون فرماندار چالوس خواستار برگزاری نشست اضطراری مشترک میان شهرداران نوشهر و چالوس برای حل موقتی این مشکل بهداشتی و زیست محیطی در این شهرستان شد.

چالوس با جمعیتی دست کم ۱۳۰ هزار نفر یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر غرب مازندران است که به علت برخورداری از دریا و جنگل در تمامی فصول از جمله نیمه نخست سال میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر است





شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از حکیم مهر، کد خبر:۵۷۹۷۷، تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین