پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
این روز‌ها با طرح اصلاح قانون انتخابات در حوزه شرایط کاندیداتوری رییس جمهوری و اظهارنظر یک عضو هیات رییسه مجلس مبنی بر تغییر سیستم سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی و انتخاب نخست وزیر توسط مجلس، پارلمان بیش از پیش به کانونی برای منازعات و رقابت‌های سیاسی بدل شده است.
شعار سال: طرح اصلاح قانون انتخابات و باز تعریف رجل سیاسی و دیگر شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری در حالی در دستور کار مجلس قرار دارد که چند طیف مخالف دارد. گروه اول کسانی هستند که معتقدند همین تعریف موجود در قانون اساسی از رجل سیاسی؛ تعریف خوبی است و نباید حق انتخاب مردم را سلب، محدود و ضیق شود. از جمله سیدمحمد غرضی وزیر سابق پست، تلفن و تلگرام و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری که در این رابطه گفت: «شرط سن برای نامزد‌های ریاست جمهوری مغایر با قانون اساسی است.» صادق زیباکلام کارشناس سیاسی هم می‌گوید: «شاید مردم بخواهند فرد بی سوادی را به‌عنوان رییس جمهوری انتخاب کنند.»

افزایش نظارت شورای نگهبان در دوره پس از انتخاب و تایید برنامه و انجام آزمون از کاندیدا‌ها هم از جمله ایراداتی است که به این طرح وارد می‌شود. از طرفی به نظر می‌رسد این طرح بیش و پیش از آنکه طرح مجلس باشد، طرح شورای نگهبان است، آن چنان که آصفری نماینده مردم اراک در مجلس گفته است: «این طرح در کمیسیون شورا‌ها است و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی نیز در جلسات کمیسیون حضور داشتند و به جهت حضور دائمی شورای نگهبان از ابتدای نوشتن طرح، نگرانی بابت تصویب آن در کمیسیون، صحن و شورای نگهبان وجود ندارد.»

محتوای این طرح مخالفان دیگری هم دارد، از جمله سایت مشرق نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «آنچه در مقام عمل تا اینجا رخ داده، بند‌هایی است که برخی از آن‌ها غیرعاقلانه و نامناسب و بعضی دیگر غیرممکن است و مهمتر از همه اینکه به لحاظ سیاسی ـ اجتماعی می‌تواند معانی بسیار نامطلوبی را در اذهان ایجاد کند. مثلاً ذیل ماده ۶ این طرح و برای احراز مدیر بودن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری قید شده که او باید آرمان‌خواه باشد و در عین حال واقعیت‌ها را هم در نظر بگیرد! و یا اینکه او باید به توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و ملی و استفاده بهینه از آن‌ها و عدم تاثیرپذیری از فشار‌های داخلی و خارجی توجه داشته باشد! همچنین در طرح مذکور آمده است که نامزد انتخابات باید استقلال شخصیتی و استقلال در تصمیم‌گیری داشته و در انجام وظایف و مسئولیت‌هایش مشورت‌پذیر و نقدپذیر باشد! در همین بند اشاره شده است که کاندیدای ریاست‌جمهوری باید فردی ساده‌زیست باشد و از اشرافی‌گری پرهیز کند؛ و در بند بعدی که ناظر به احراز شروط مدبّر بودن نامزد ریاست‌جمهوری است، آمده است که این کاندیدا باید مسائل و ضرورت‌های مورد نیاز کشور و اولویت‌بندی‌های امور را به موقع شناسایی کند و همچنین توانایی تحلیلی مناسبی برای وضعیت موجود و برنامه‌ریزی جهت آینده داشته باشد! شورای نگهبان هم به نوبه خود می‌تواند چه با مشاوران آن نامزد و چه با خود نامزد ریاست‌جمهوری مصاحبه حضوری داشته باشد تا احراز کند که او به درد ریاست‌جمهوری می‌خورد یا نه؟! البته علاوه بر مصاحبه، شورای نگهبان می‌تواند از نامزد‌ها آزمون هم بگیرد!».

اما مخالفان جدیدی از همین جریان حاکم در مجلس هم اعلام موضع کرده‌اند که البته مخالف اصل طرح نیستند، بلکه در مورد سن کاندیدا‌ها حرفی برای گفتن دارند. این گروه به طرفداران مهرداد بذرپاش معروفند. در طرح کنونی سن نامزد ریاست جمهوری باید بین ۴۵ تا ۷۰ سال باشد، در حالی که طیف مخالف در مجلس اصرار دارند سن بین ۴۰ تا ۵۰ باشد. به نظر می‌رسد این گروه قصد دارند قبایی برای قامت امثال بذرپاش بدوزند.

به بذرپاش گفتم؛ در حد ریاست جمهوری نیست
سید غنی نظری خانقا، نمایند مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید اختلافات ذکر شده در مجلس، به دیدار گفت: «سقف سنی ۷۰ سال برای ریاست جمهوری مناسب نیست و به نظرم یکی از دلایل ناکارآمدی روسای جمهور گذشته پیر بودن آن‌ها بود. رییس جمهوری یک سمت اجرایی است و در این کار شخص رییس باید قوت بدنی و انرژی لازم برای اداره امور را داشته باشد.»

وی افزود: «به نظر من سن رییس جمهوری باید از ۴۰ تا ۶۰ سال باشد. برخی دوستان به سقف سنی ۵۰ سال اصرار دارند، ولی به نظر من این شرط باعث حذف تعداد زیادی از شخصیت‌های باتجربه می‌شود. شخصیت‌ها و رجل سیاسی تا ۶۵ سال توان سنی لازم برای اداره کشور را دارند. کسی که با ۷۰ سال سن رییس جمهور شود بعد از دو دوره به سن ۷۸ سالگی می‌رسد، بنابراین ما حتماً باید سقف سنی برای کاندیدا‌ها در نظر بگیریم که هنوز به عدد مشخصی نرسیده‌ایم و شخصاً با عدد ذکر شده در طرح کمیسیون شورا‌ها مخالفم.»

غنی نظری خانقا با بیان اینکه در حال حاضر رییس جمهور ما یک پیرمرد است، اضافه کرد: «من تندرو نیستم، ولی این واقعیت را نمی‌توان از نظر دور داشت که آقای روحانی در مقایسه با آذری جهرمی یک پیرمرد است و از نظر توان و انرژی در انتهای کار اجرایی قرار دارند.»

وی در پاسخ به این پرسش که در دنیا مردم تشخیص می‌دهند چه کسی رییس جمهور شود و آیا طرح شما دخالت در سرنوشت مردم نیست، گفت: «همین آزادی و چارچوب نبودن باعث شد روحانی به کشور تحمیل شود. درست است دموکراسی خطا هم دارد، ولی این دموکراسی حداقل در مورد آقای روحانی خیلی خطا کرد. من با افراد کاری ندارم، ولی واقعاً باید تکلیف سن مشخص شود و از ۴۰ تا ۶۵ مناسب است.»

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در این‌باره که سن چهل سال برای ورود مهرداد بذرپاش به انتخابات در نظر گرفته شده، اظهار کرد: «من برای ریاست دیوان محاسبات به بذرپاش رای ندادم و مخالف انتخاب او بودم. بذرپاش در سطح ریاست جمهوری نیست. به همین دلیل دنبال آوردن او نیستم که قبایی برای تن او بدوزم. به بذرپاش هم گفتم در حد ریاست جمهوری نیست و کسی به شما رای نمی‌دهد. اما با اینکه پیرمردی با پروپاگاندای رسانه‌ای رییس جمهور ایران شود، مخالفم.»

این روز‌ها با طرح اصلاح قانون انتخابات در حوزه شرایط کاندیداتوری رییس جمهوری و اظهارنظر یک عضو هیات رییسه مجلس مبنی بر تغییر سیستم سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی و انتخاب نخست وزیر توسط مجلس، پارلمان بیش از پیش به کانونی برای منازعات و رقابت‌های سیاسی بدل شده است. دعوای داخلی مجلسیان بر سر سن کاندیدا‌ها بالا گرفته و به دو طیف طرفداران قالیباف و بذرپاش تقسیم شده‌اند، سید غنی نظری خانقاه از نمایندگان جوان مجلس مهرداد بذرپاش را در حد ریاست جمهوری نمی‌داند و قبای ریاست جمهوری را برای تن او گشاد می‌داند، ولی معتقد است سن رییس جمهور باید زیر ۶۰ سال باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز، تاریخ انتشار: 25 شهریور1399، کد خبر: 71339،  www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین