پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
شهرداری کرج با هدف احداث تقاطع چند سطحی در میدان جمهوری، قصد دستکاری محیط زیست این منطقه را دارد؛ جایی که محل اصلی تجمعات مردم کرج است.
شعار سال: پروژه‌ای در شهرداری کرج در حال آغاز است که باعث نگرانی اهالی این شهر شده است. شهرداری قرار است در این پروژه، تقاطعی غیرهمسطح در میدان جمهوری کرج احداث کند و برای اجرای آن، می‌خواهد درختان اطراف میدان جمهوری، به ویژه باغ فاتح را قطع کند. البته مسئولان شهرداری کرج می‌گویند که قصد جابه جایی این درختان را دارند، اما کارشناسان محیط زیست معتقدند که جابه جایی درختان ۵۰ ساله، خطرناک است و احتمالا مرگ این درختان بسیار بالا است.
 
تعداد درختانی که در این پروژه در خطر نابودی قرار دارند، حدود ۳۰۰ اصله است که قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند و سال‌های زیادی است که نمای شهر کرج در این منطقه را سرسبز نگه داشته اند. از طرف دیگر، میدان جمهوری به عنوان محل اصلی تجمع مردم کرج در مناسبات فرهنگی و سیاسی محسوب می‌شود؛ بنابراین اجرای پروژه در این منطقه، علاوه بر اینکه پیوست زیست محیطی نیاز دارد، باید با توجه به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه ریزی شود.
 
قول جابه‌جایی درختان بلوار جمهوری

حسین محمدی، رئیس کمیسیون محیط زیست کرج پیش از این به رسانه‌های این شهرستان اعلام کرده بود که شهرداری کرج برای حل گره ترافیکی در این میدان، چاره‌ای ندارد. به گفته او بخش زیادی از آلودگی هوا، مصرف سوخت و تلف شدن وقت مردم ناشی از ترافیک میدان جمهوری است.
 
او بیان کرده که بهترین گزینه در رفع گره ترافیکی این بلوار، احداث زیرگذر شمالی، غربی است و شهرداری زیبایی فیزیکی این میدان را حفظ خواهد کرد.
 
به گفته محمدی، بین این ۱۰۰ اصله درخت بلوار جمهوری، ۲۰ تا ۳۰ اصله درخت چنار قدیمی هم وجود دارد و شهرداری کرج می‌خواهد مکانی را در نزدیکی میدان برای جابه جایی این درختان درنظر بگیرد.
 
در هر صورت، با اجرای پروژه، زیبایی بلوار جمهوری از بین می‌رود. مهندسان معماری کرج می‌گویند که تقاطعی که شهرداری می‌خواهد بسازد، ارتباط شمال و غرب و شرق را برای ساختمان‌ها و برج‌های عمدتا تجاری فراهم می‌کند. اما با احداث روگذری از شرق به غرب میدان جمهوری، بدون آسیب رساندن به باغ فاتح و درختان کهنسال آن، گره ترافیکی حل می‌شود.
 
مطالبه توقف پروژه از سوی دانشجویان

فعالان دانشجویی البرز هم درباره این موضوع به مطالبه گری دست زده و احداث این پروژه را تخریب میدان جمهوری دانسته اند. به اعتقاد دانشجویان این پروژه می‌تواند لطمه‌ای جدی به هویت کرج وارد کند.
 
علیرضا فلاحی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن استان البرز در توییت خود خواستار توقف این طرح به دلیل آسیب به هویت کرج شده است.
 


محمد قهرمانی، فعال دانشجویی نیز می‌گوید که این پروژه از لحاظ نداشتن پیوست فرهنگی مناسب و آسیب‌های محیط زیستی قابل تأمل است. او از شهرداری کرج پرسیده که در توسعه شهر با متولیان فرهنگی و محیط زیستی مشورت می‌کند یا نه؟


محمدرضا فلاحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد استان البرز نیز در رشته توییتی به بررسی این موضع پرداخته و نوشته است: چند روزی است به دلیل ایجاد زیرگذر شمال به جنوب در محدوده میدان جمهوری کرج، ترافیکی سنگین باعث سردرگمی و آزردگی خاطر مردم شده است. او در چند سوال اساسی، از مسئولان می‌خواهد درباره این پروژه توضیح دهند.


قطع یا انتقال ده‌ها اصله درخت پالاینده، آن هم با قدمت چند ده ساله، چه مقدار موجب آلایندگی زیست محیطی خواهد شد؟ دومین نکته‌ای که فلاحی به آن اشاره کرده، این است که منطق علمی احداث زیرگذر در میدان جمهوری و همچنین زیرگذر میدان سپاه چیست؟


سومین سوال فلاحی این است که آیا مسئولان شهری کرج، پیوست فرهنگی پروژه را در نظر گرفته اند؟ سوال دیگری که دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن کرج پرسیده، در واقع نگاه منتقدانه به عملکرد شهرداری در رها کردن پروژه‌های شهری در مناطق دیگر و تسریع در انجام این پروژه است.


یکی از فعالان رسانه‌ای کرج معتقد است که شهرداری به جای هزینه کرد در این پروژه، بهتر است مترو کرج را هرچه سریعتر اجرا کند تا گره‌های ترافیکی نظیر ترافیک میدان جمهوری کاسته شود و دیگر نیازی به تخریب این میدان و بافت هویتی آن نباشد.
 
افزایش خیابان و بلوار، مجوز تردد خودروی بیشتر است

او تأکید می‌کند: شهرداری هرچه خیابان و تقاطع اضافه کند، یعنی مجوز تردد خودروی بیشتر به شهروندان داده است، در حالیکه حل مشکل ترافیکی کرج، با احداث خیابان و بلوار نیست، به احداث مترو است.
 
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز معتقد است که کرج از نظر ساختار شهری، فضایی برای ایجاد بزرگراه ندارد و با توجه به نرخ رشد جعیتی شدیدی که در این شهر رخ می‌دهد، هم مترو و هم پروژه‌های شهری باید اجرا شود.
 
او می‌گوید: بخشی از بودجه مترو کرج، باید از سوی دولت تأمین شود و با توجه به بدقولی‌های مکرر دولت در این زمینه، آیا باز هم شهرداری باید منتظر تأمین بودجه از سوی دولت باشد؟
 
این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان می‌کند: انتقال درختان یکی از اقدامات مرسوم در تمام دنیا است و استادان و دانشجویان دانشکده کشاورزی و رشته‌های مرتبط می‌توانند در این زمینه وارد عمل شوند و بر عملیات جابه جایی این درختان نظارت داشته باشند تا به درستی انجام شود.
 
دانشجوی دیگر کرجی در این زمینه می‌گوید: انتقال درختانی به قدمت ۵۰ ساله با ریشه‌های زیاد قطعا باعث آسیب به آنان می‌شود. انتقال درخت با عمر کمتر قابل انجام است. نمونه این روند، قطع درختان کهنسال در تهران و دیگر شهر‌ها است که باعث صدمه به درختان و خشک شدن آن‌ها شد.
 

ابابیل، یکی از فعالان دانشجویی استان البرز در توییتر خود در واکنش به قطع درختان میدان جمهوری به پروژه‌های ناتمام پل در حصارک اشاره کرده و نوشته است که چه تضمینی وجود دارد که پروژه سنگین زیرگذر میدان جمهوری در زمان مقرر انجام شود؟


به نظر می‌رسد مساله میدان جمهوری، صرفا محیط زیستی نیست، بلکه هویت این شهر نیز تا حدودی به این میدان و بلوار گره خورده است. آیا کرج مکانی عمومی به عنوان جایگزین میدان جمهوری دارد که در صورت تغییر در آن، محل اصلی تجمعات مردمی باشد؟ آیا با احداث خیابان زیرگذر یا روگذر از شرق به غرب بلوار ماهان، گره ترافیکی این میدان حل نمی‌شود و حتما بایستی جنوب آن هم درگیر پروژه شود؟

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار:  1 مهر 1399  ، کدخبر: 877738،www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین