پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۶۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
بشیر حاجی بیگی گفت: مهمترین عوامل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون در ایران، ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و ضعف قوای جسمی، ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود از عوامل میزان پایین اهدای خون بانوان است.
شعار سال: بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه گرچه سهم بانوان دراهدای خون در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما همچنان با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، سهم آن‌ها در اهدای خون کم است.

وی ادامه داد: بانوان استان‌های خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، فارس و گلستان طی ۶ ماه نخست سال جاری بیشترین میزان مشارکت در اهدای خون را داشتند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با اعلام اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۶۸ نفر از هموطنان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند، افزود: در این مدت ۹۴۰ هزار و ۷۳۹ واحد خون اهدا شده است.

حاجی بیگی گفت: سهم اهدا کنندگان نوبت اولی‌ها در اهدای خون ۱۴۲ هزار و ۶۰۰ واحد بود و همچنین اهداکنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون درسال) نیز ۵۶ درصد خون‌های اهدایی در نیمه اول سال را تامین کرده‌اند که در این بین، استان سمنان با ۷۴ درصد، بوشهر ۶۶ درصد و همدان با ۶۵ درصد، بیشترین اهدا کنندگان مستمر خون در نیمه نخست سالجاری بودند.

وی افزود: در حالیکه ۲۰ میلیون نفر از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، اما شاهد مشارکت کمرنگ بانوان در امر اهدای خون هستیم و مطالعات گسترده در ایران و سایر کشور‌های جهان نشان می‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتار‌های پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است.

حاجی بیگی گفت: همچنین بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتار‌های انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده‌ها در اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون در ایران، ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، است، گفت: ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و ضعف قوای جسمی، ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود، داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون در زنان از عوامل دیگر میزان پایین اهدای خون بانوان است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: به نظر می‌رسد دانستن برخی نکات می‌تواند سبب کاهش دغدغه‌های بانوان و اطمینان از این شود که اهدای خون مشکلی را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر انجام تست هموگلوبین برای بررسی کم خونی و غلظت خون در اهداکنندگان پیش از اهدای خون و در اختیار قراردادن مکمل‌های حاوی آهن برای اصلاح کم خونی به صورت رایگان به مراجعان برای اهدای خون در تمام مراکز انتقال خون انجام می‌شود.


حاجی بیگی تاکید کرد: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون سازبدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ایران در سال آقایان چهار بار و خانم‌ها به خاطر مسایل فیزیولوژیک سه بار می‌توانند اهدای خون را داشته باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر در دنیا بانوان در بسیاری از موارد از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و بیمارستانی بوده و نیمی از نیازمندان به تزریق خون را تشکیل می‌دهند هر ساله در جهان شمار زیادی از بانوان در طی دوران حاملگی و یا در زمان زایمان جان خود را از دست می‌دهند که مهمترین علت مرگ این زنان خونریزی است و بنابراین بانوان نیز خود از نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن هستند.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد آنلاین تاریخ انتشار خبر: ۱7 مهر ۱۳۹۹، کد خبر:437726، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
0
0
به این دلیل که زنان در ایران با مشکل جدی کم خونی روبرو هستن و فکر جامعه پزشکی برای رفع این مورد کم رنگ هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
بانوان ایرانی به اندازه کافی از کم خونی و فقر آهن رنج میبرن و به فکر جبرانش هم نیستن طبیعی هست از طرف بانوان کمتر این خون دادن اتفاق بیفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین