پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۳۷۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سطح مشارکت در انتخابات پیش رو کم خواهد بود و این موضوع به نفع اصولگرایان است.
شعار سال: «داریوش قنبری» روز شنبه با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تحت تاثیر مسائل خاصی قرار گرفته است، گفت: یکی از مسائلی که بر انتخابات سال آینده سایه افکنده، مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم بود و این باعث سردی فضای انتخابات شده است.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری اظهار داشت: در دوره‌های گذشته معمولا قبل از انتخابات، احزاب و تشکل‌ها تدارکاتی در راستای انتخابات می‌دیدند و جلساتی را برگزار می‌کردند، اما در شرایط کنونی در سطح نخبگان و جریانات سیاسی تحرک خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به برنامه جریانات اصلاح طلب برای انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که یک تشکل وحدت بخش بود که احزاب مختلف اصلاح‌طلب را به هم نزدیک می‌کرد و برنامه ریز آن‌ها بود، عملاً هیچ گونه فعالیتی ندارد و آینده‌اش مشخص نیست که آیا می‌خواهد ادامه کار دهد یا تشکل جدیدی جایگزین آن می‌شود.
نماینده پیشین مجلس افزود: در میان اصولگرا‌ها هم برخی از افراد و چهره‌ها برنامه‌های شخصی برای انتخابات دارند که نوعی حرکات تبلیغاتی و نمایشی است و در سطح احزاب و تشکل‌های اصولگرا تحرک و برنامه خاصی دیده نمی‌شود.
قنبری گفت: مشخص نیست که آیا رقابت بین دو جریان اصلاح طلب واصولگرا خواهد بود یا اینکه یک جریان خاص سیاسی رقابت را درونی می‌کند و بدون نیاز به رقیب، انتخابات برگزار می‌شود.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری افزود: اصلاح طلبان، چون مطمئن نیستند کاندیدای مورد نظرشان مورد تایید قرار میگیرد، نمی‌توانند برای انتخابات از قبل برنامه داشته و شخص خاصی را به عنوان کاندیدا معرفی کنند.
نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه اصولگرا‌ها مشکل کمتری در معرفی نامزد دارند، گفت: اصولگرایان اگر در معرفی کاندیدای مورد نظر خود به اجماع برسند، برای عبور از شورای نگهبان با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند، اما آن‌ها هم به شکل تشکیلاتی اقدام خاصی برای انتخابات انجام نداده‌اند و شاید به نوعی منتظر اقدامات جبهه رقیب خود هستند. در واقع آن‌ها هم به نوعی دچار سردرگمی هستند و تحت تاثیر مسائل کشور و جامعه قرار گرفته‌اند.
قنبری با بیان اینکه سطح مشارکت پایین در انتخابات به نفع اصولگرایان تمام شده، گفت: اینکه آیا اصولگرایان تمایل دارند همچنان مشارکت پایین باشد و آن‌ها برنده شوند، هنوز مشخص نیست. شاید قواعد بازی طوری تعیین شود که اصلاح طلبان درآن دخالت و مشارکتی چندانی نداشته باشند و بازی از سوی جریان اصولگرا تعیین شود.
وی با بیان اینکه نوعی سردرگمی بین جریانات سیاسی در انتخابات سال آینده وجود دارد، در عین حال گفت: بعید است در آستانه انتخابات این فضای سرد سیاسی ادامه پیدا کند. در این هیچ تردیدی نیست که دو جریان سنتی، کاندیدا خواهند داشت، اما هنوز اسامی کاندیدا‌ها مشخص نیست.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: اینکه آیا اصلاح طلبان ومعتدلین طیف اصولگرا باهم همکاری خواهند کرد و یا ائتلافی بین آن‌ها به وجود می‌آید هنوز مبهم است و اصلاح طلبان به این پاسخی ندادند. قطعاً اگر اصلاح طلبان کاندیدایی نداشته باشند آن موقع وضعیت متفاوت خواهد بود و شرایط خاص خود را دارد، اما در شرایط فعلی اصلاح طلبان به دنبال این هستند با کاندیدا‌های اختصاصی خود، وارد عرصه انتخابات شوند.
قنبری با تشریح شرایط کشور گفت: شرایط کشور اقتضا می‌کند که جریان‌های مختلف سیاسی کاندیدا‌هایی داشته باشند و مشارکت پرشور و حداکثری ایجاد شود. مشارکت حداکثری هم زمانی ایجاد می‌شود که همه احزاب حضور داشته باشند و شرایط یکسانی برای همه به وجود بیاید. با توجه به اینکه تهدید خارجی هم به حداکثر خود رسیده است نیاز به اجماع بیشتری در داخل کشور وجود دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه انتخابات رقابتی باعث مشارکت حداکثری می‌شود، بیان داشت: رقابت منصفانه می‌تواند خیلی از مسائل و مشکلات را برطرف کند.

ارائه طرح اقتصادی در انتخابات آینده مهم است
قنبری با بیان اینکه انتخابات سال آینده بیش از آنکه شخص محور باشد یک انتخابات برنامه محور است، گفت: مردم مشکلات جدی و اساسی در حوزه معیشت دارند. جریان‌های سیاسی که برنامه‌های عملیاتی برای مدیریت و حل مشکلات کشور و مردم دارند در انتخابات سال آینده موفق می‌شوند، البته بدون توجه به مسائلی که در حوزه سیاست خارجی وجود دارد مشکلات حل شدنی نیست.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری افزود: رئیس جمهور آینده باید در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی، حقوق و آزادی‌های شهروندی طرح‌های عملیاتی به مردم ارائه دهد. اگر جریان‌های مختلف با برنامه‌های مناسب وارد عمل شوند، مشارکت قابل قبولی در انتخابات خواهیم داشت.
این فعال سیاسی حمایت اصلاح طلبان از کاندیدای نیابتی را تابع شرایط روز کشور عنوان کرد و گفت: بخشی از اصلاح طلبان این اعتقاد را دارند که از کاندیدای معتدل هم می‌توان حمایت کرد، اما بسیاری از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که در صورتی در انتخابات شرکت می‌کنند که کاندیدای اختصاصی خودشان را داشته باشند. با این شرایط نمی‌توان بسیاری از اصلاح طلبان را به حمایت از کاندیدای دیگر قانع کرد.
قنبری افزود: خیلی از مسائل و معادلات انتخابات در روز‌های پایانی تغییر می‌کند، اما آنچه که در شرایط کنونی دیده می‌شود عزم اصلاح طلبان بر این جزم است که با کاندیدا‌های اختصاصی خود حضور یابند.
این فعال سیاسی همچنین درباره حضور زنان در رقابت انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اخیراً اظهارنظر‌هایی توسط سخنگوی شورای نگهبان در مورد حضور زنان شده است. امیدوارم این مشکل حل شود و نیمی از جمعیت کشور این حق را داشته باشند که بتوانند با کاندیدای مورد نظرشان در معرض رای مردم قرار گیرند.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری افزود: اظهارنظر‌های جدید از طرف مقامات شورای نگهبان برای حضور زنان مطرح شده، اما برخی متنفذین شورای نگهبان، نظراتی خلاف این نظر را دارند فعلاً باید دید که در مقام عمل چه اتفاقی می‌افتد و آیا شورای نگهبان به شکل رسمی نظر خود را در رابطه با حضور زنان بیان می‌کند؟
وی بیان داشت: در کل تفسیر پذیرفته شده در سطح تحلیلگران سیاسی، مراد از رجال را شخصیت‌های سیاسی می‌دانند که می‌تواند زن و مرد را شامل شود، اما در تفسیر دیگر مراد از رجال سیاسی همان مرد است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۰۷۶۵۱۹، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
بخاطر همین چیزاست که مردم نمیتونن هیچ وقا انتخابات رو با عقلانیت مورد بررسی خودشون قرار بدن و همیشه تو انتخاب خودشون اشتباه میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
یعنی اینکه کسانی که رای نمیدن همشون اصلاح طلب هستن؟ من با این فرضیه اصلا موافق نیستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
مردم تو این انتخابات سرنوشت ساز پرشور تر ظاهر می‌شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
اين خبر براي زماني هست كخ مردم گول اصلاح طلب هارو خمورده بودن نه الان كه به حد تنفر از اين قشر رسيدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
مگر اينكه يك اصلاح طلب از اين دست حرفا بزنه چون اين خبرا ديگه ميون مردم مخاطب و مشتري نداره و مردم گولاين حرفارو نميخورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
این مال زمانی بود که ما امیدی به اصلاح طلب ها داشتیم الان چه مردم زیاد شرکت کنن چه نکنن انتخابات به نفع اصولگرا ها خواهد بود شک نداشته باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین