پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه شصتمین نشست سالانه آژانس انرژی اتمی در وین دیدارهای خود با سرگئی کرینکو رئیس روس اتم، ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مثبت و سازنده اعلام کرد.
شعار سال:

صالحی درمورد دیدار با سرگئی کرینکو، رئیس روس اتم گفت: «روابط ما با روسیه یک روابط راهبردی است. روسیه بخصوص در ارتباط با همکاری‌های هسته‌ای بیشترین همکاری را با ایران دارد.» وی افزود: «روسیه نیروگاه یک بوشهر را در بدترین شرایط ساخت و درحال حاضر این نیروگاه به دست توانمند فرزندان ایران اداره می‌شود. صالحی گفت: «با روس ها بجز این دو نیروگاه، همکاری‌های دیگری در چارچوب برجام داریم. از جمله ایزوتوپ‌های پایدار که یک طرح بسیار بزرگی است.» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: «سرگئی کرینکو اعلام کرد که 38 تن آب سنگین ایران، ارسالی به روسیه توسط روس‌ها تحویل گرفته شده است. این آب سنگین حدود 7 یا 8 روز پیش ارسال شده بود.» صالحی تأکید کرد: «این یک قدم بزرگی است که در این فاصله 8 ماه بعد از اجرایی شدن برجام توانستیم 70 تن آب سنگین به امریکا و روسیه بفروشیم و کشورهای دیگر اروپایی نیز علاقه‌مند به خرید آب سنگین از ایران هستند که مذاکرات با آنها نیز در حال انجام است.» صالحی با اشاره به دیدار خود با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «آژانس در خصوص طرح گداخت قول همکاری‌های وسیعی به ما داد و این نخستین قدمی است که می‌خواهیم برداریم.»
مذاکرات سازنده با مونیز
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آیا در دیدار خود با ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا در خصوص موضوع تحریم‌ها نیز گفت‌و‌گو کرده است یا نه، گفت: «با وزیر انرژی امریکا در ارتباط با مسائل فنی گفت‌و‌گو کردیم. درباره مسائل تحریم، دوستان ما در وزارت امورخارجه پیگیری می‌کنند البته ما وقتی که موضوعات را مطرح می‌کنیم گلایه خود را به عنوان یک ایرانی گوشزد می‌کنیم اما مسئولیت آن مستقیماً با من نیست و مسئولیت من تنها فنی و اقدامات طرفین در ارتباط با عملیاتی کردن تعهدات انرژی اتمی مندرج در برجام است.» وی افزود: «یکسری مسائل کوچک پیش آمده بود که این مسائل در حال حل و فصل است. جلسه ما با مونیز خوب و مثبت بود البته ما منتظریم  این موارد نهایی شود تا در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی شود. در حال حاضر ما نمی‌توانیم مطلب خاصی را در این خصوص بیان کنیم.»
وزیر انرژی امریکا نیز اعلام کرد که با توجه به گزارش آژانس در خصوص تأیید و نظارت در برنامه‌های هسته‌ای ایران، این کشور تمام تعهدات خود را در چارچوب برجام اجرا کرده است. مونیز در حاشیه شصتمین نشست سالانه انرژی اتمی در وین در یک کنفرانس خبری افزود: «تمام تحریم‌ها در ارتباط با فعالیت‌های هسته ایران برداشته شده است. اینکه بانک‌های بزرگ جهان تمایلی به همکاری با ایران ندارند این موضوع احتیاج به زمان بیشتری دارد تا آنها مجدداً به این کشور اعتماد کنند.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 7 مهر 1395، شماره: 6322 :    صفحه :  21

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین