پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
مؤلفه‌های لازم برای شکل گرفتن بحث‌های انتقادی روی آنتن، انتخاب طرف‌های مناسب برای گفتگو، آشنا بودن کارشناس به مفاهیم و ورود‌های درست به بحث توسط مجری است.
شعار سال: پیش از همه اینها، اما مشخص بودن رویکرد برنامه و رسانه درباره بحث‌هاست. این البته به معنای نقض بی‌طرفی نیست، اما حداقلی‌ترین کار در مدیریت رسانه، این است که بداند ارزش افزوده گفتگو برای رسانه‌اش چیست؟!
 
یکی از شبکه‌هایی که می‌تواند به محفلی مناسب برای شکل گرفتن گفتگو‌های انتقادی تبدیل شود، چنانکه سال‌ها و در دوره‌های مختلف بستر انتقادی‌ترین گفتگو‌ها بوده است، شبکه چهارم سیماست. بتازگی، اما اتفاقات عجیبی در این شبکه می‌افتد. به نتیجه نرسیدن گفتگو‌ها در برنامه‌های مختلف این شبکه به طرز شگفت‌آوری زیاد شده است. از طرفی انتقادات نیز نسبت به حضور برخی میهمانان که تناسبی با فضای این شبکه و حتی بحث موردنظر ندارند، افزایش یافته است.
 
انتخاب مهمان های نامناسب
 
یکی از دلایل این اتفاق احتمالا مخالفت با نفس گفت‌وگوی انتقادی نیست، چرا که برای سال‌ها بسیاری از مباحث مماس با خط قرمز در این شبکه مطرح شده است، ولی حساسیتی که در ماه‌های اخیر توسط این شبکه به وجود آمده، غیرقابل درک است. انتخاب میهمان‌های نامناسب در برخی بحث‌ها مثلا دعوت از یک ژورنالیست در بحث قانون حجاب و طرح بحث‌های غیرکارشناسی، همچنین ارائه آمار غیرواقعی توسط وی با انتقادات همراه شده است. در یکی از تازه‌ترین حاشیه‌ها، این شبکه موضوعی را محور بحث قرار داد که با انتقادات برخی فعالان فرهنگی همراه شد.
 
به نظر می‌رسد مدیر شبکه ۴ در واکنش به همین انتقاد‌ها بود که در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در جنگ روایت‌ها هر کس در تلویزیون میاد یا درباره او صحبت می‌شه الزاما بهش مشروعیت داده می‌شه و تطهیر می‌شه؟! باید باب گفت‌وگوی انتقادی را بست؟! اقتضای آزاداندیشی این نیست که مخالفین و موافقین بیان در زمین ج. ا و از منظر کلان روایت انقلاب اسلامی با آن‌ها گفتگو کرد؟! هیاهوی ژورنالیستی رو کنار بذارید».

این اظهارنظر قابل تأمل از سوی مدیر شبکه ۴ در حالی مطرح می‌شود که مدتی پیش در یکی از برنامه‌های این شبکه یک ژورنالیست با ارائه آمار‌های عجیب و غریب که منبع مشخصی نداشت و به هیچ‌وجه تایید نشد، فضایی برای هیاهو در اختیار مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی قرار داد.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد مسؤولان این شبکه باید در رویکرد‌های خود در رابطه با مفهوم گفتگو، آزاداندیشی و بحث‌های انتقادی تجدیدنظر کنند. این البته یک پیشنهاد مشفقانه است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: 28 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:99082819253،isna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
شبکه چهار یکی از بهترین شبکه های ایران رو داره اما انقد قشر زرد ما این موضوع رو زیر سوال برد که نمیتونیم از این شبکه حمایت کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
با همه این ضعیف هایی که می‌فرمایید باز این شبکه چهار خیلی برطبق اصول تر پیش می‌رود تا شبکه های دیگر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین