پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۱۲۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
هدایت الله آقایی گفت: من فکر می‌کنم اگر اصولگرایان هم در دولت بعدی بر سر کار بیایند، ایران وارد مذاکره خواهد شد. در پایان تاکید می‌کنم که دولت دونالد ترامپ در این چند سال اخیر فشار‌های زیادی را بر جامعه ایران وارد کرد و موجب شد که مردم ایران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند.
شعار سال: در مجموعه هیچ شخصی مخالف اصل مذاکره نیست، اما مسأله اصلی این است که چه کسی با دولت جدید آمریکا مذاکره کند. اصولگرایان هم احتمالا می‌خواهند که مذاکره انجام شود، اما از طیف اصلاح‌طلبان کسی مذاکره نکند. به‌صورت صریح‌تر اعلام می‌کنم اصولگرایان خواهان این هستند که امتیاز مذاکره را به نفع خود تمام کنند.

افرادی هستند که فکر می‌کنند اگر امتیاز مذاکره را به نفع خود تمام کنند، آن وقت در بین مردم محبوبیت بیشتری خواهند داشت. در شرایط کنونی جامعه هیچ کس مخالف اصل مذاکره نیست و در آینده مذاکراتی هم انجام خواهد شد. موضوع مهم این است که چه کسانی با دولت جدید آمریکا وارد مذاکره شوند و دوطیف اصلاح‌طلب و اصولگرا برای مذاکره کردن در حال رقابت هستند. در مذاکرات ۶ کشور جهانی حاکمیت موافق مذاکره دولت آقای روحانی بود، در غیراین صورت اجازه بلند شدن هواپیما از ایران را هم نمی‌دادند. حال مسأله این است که در آینده نه چندان دور با هم مذاکره خواهد شد. یکی از دلایل تضعیف برجام در داخل کشور این بود که تندرو‌ها با زیر سوال بردن صلاحیت دولت قصد نداشتند که مذاکرات موفق تیم دیپلماسی دکتر ظریف و همکارانش را در مذاکرات برجام قبول کند و به خاطر همین دلایل هر روز علیه توافقنامه برجام یک حاشیه‌ای درست می‌کردند، اما اگر همین اصولگرایان در مذاکرات حضور داشتند بدون شک امتیازات بیشتری هم به ۶ قدرت جهانی می‌دادند و البته درباره مذاکره دولت روحانی هم عرض کنم که من بعید می‌دانم که دولت دکتر روحانی در این باقی مانده تا پایان ریاست جمهوری‌اش امکان این را داشته باشد که با دولت آمریکا وارد مذاکره شود، اما مسأله مهم‌تر شخص جو بایدن است که بسیار مهمتر از آن تلقی می‌شود و باید ببینیم که برنامه آن‌ها برای مذاکره در قبال ایران چگونه خواهد بود. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که چه دولت آینده در دستان اصلاح‌طلبان باشد یا حتی اصولگرایان زمانی که مجموعه حاکمیت احساس کند که نیاز به مذاکره دارد بی‌شک گفتگو خواهد کرد. دیپلماسی خارجی ما با تدابیر مقام معظم رهبری انجام خواهد شد و دولت‌ها تابع فرمایشات رهبری هستند. مذاکره به شرط پاینبدی آمریکا و دادن تعهد می‌تواند با اذن رهبری در صورت صلاحدید انجام شود. کشور ما در شرایطی قرار دارد که امکان مذاکره در صورت پذیرش تعهدات گذشته و رفع تحریم‌های ظالمانه وجود دارد. من فکر می‌کنم اگر اصولگرایان هم در دولت بعدی بر سر کار بیایند، ایران وارد مذاکره خواهد شد. در پایان تاکید می‌کنم که دولت دونالد ترامپ در این چند سال اخیر فشار‌های زیادی را بر جامعه ایران وارد کرد و موجب شد که مردم ایران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند. اما ملت شریف ما مقاومت کردند؛ سختی‌ها را تحمل کردند. کمبود‌ها و گرانی‌ها را تاب آوردند و موجب شکست برنامه‌ریزی‌ها علیه خود شدند. آمریکا اشتباه کرد و حالا باید اشتباه خود را بپذیرد و تبعات آن را گردن بگیرد.


احتمال این وجود دارد که برجام با تغییرات جدی روبه‌رو شود و من احساس می‌کنم با توجه به شرایط کنونی جامعه جهانی احتمال می‌رود که برجام با تغییرات اساسی مواجه شود. شما به این نکته توجه کرده‌اید که وضعیت خاورمیانه چه تغییراتی در این ۳ سال اخیر کرده است. برجام توسط زحمات دولت روحانی و موفقیت مجموعه حاکمیت به اجرا رسیده است، اما با توجه به شرایط کنونی جامعه من بعید می‌دانم که برجام به تنهایی مورد مذاکرات جدید ایران و ۶ قدرت جهانی قرار بگیرد و حتما مسائل دیگری هم به آن اضافه می‌شود. در این چند سال گذشته اتفاقاتی در جامعه جهانی افتاده است که حتی ذهن همه اروپایی‌ها هم درباره برجام تغییر داده و آن‌ها هم خواستار این مسأله شدند که مسائل دیگری هم به جز توافقنامه برجام مورد گفت‌وگوی طرف‌های مذاکره کنند با ایران قرار بگیرد. درباره دولت جدید آمریکا هم من احتمال آن را می‌دهم که فقط به برجام راضی شوند و حتما تقاضا‌های دیگر هم به جز برجام برای مذاکرات جدید خواهند داشت، البته ما هم مسائلی داریم و باید در شرایط برابر بپذیرند. تحولاتی که در منطقه خاورمیانه در این چند سال اخیر افتاده باعث شده که نگاه‌های بعضی از طرف‌های مذاکره‌کننده نسبت به برجام عوض شود و باید منتظر خواسته‌های جدید ۶ قدرت جهانی باشیم و حتما طرف‌های مقابل مسائلی را بر روی میز خواهند داشت که باید به‌عنوان مذاکره و نتیجه‌گیری‌های جدید مورد بررسی قرار گیرد و سند برجام فی نفسه حتما دچار تغییراتی خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت ۲۴، تاریخ انتشار:۲ آذر  ۱۳۹۹، کدخبر:۵۲۱۷۸۹، saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
تبعات این موضوع ردن امریکا نیست متاسفانه فقط ترامپ برای جهان ضرر داشت
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
اشتباه امریکا جبران پذیر نیست براشون اون ها اعتبارشون در دنیا به شدت کم شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
آمریکا اشتباه نکرده سیاست غلطش است و دشمنی دارد با ما که هیچ وقت کوتاه نمی‌آید
ناشناس
Netherlands
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
اشتباه امریکا اتفاقا بیشتر از همه در اینده گربان خودش رو میگیره ایران نباید با یک کشور رو به افول مذاکره کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
ما نباید کاری کنیم که تو بازی با امریکا با شکست اون ها هم کاسه تلقی بشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
نگران امریکایی ها نباشید خودمون از درون داریم میترکیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
در زمینه مذاکره امریکایی ها بودن که یکبار وقت ملت شریف ایران رو گرفتن و مارو زمین زدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
تبعاتش رو گردن گرفته و فهمیده چه غلطی کرده که مردم امریکا خواستار عوض کردن ترامپ شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
تبعاتی که اشتباه امریکایی ها تنها برای ایران داشت حداقل چندین سال عقبگرد در حوزه اقتصادیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
تبعاتی که امریکایی ها گردن نمیگیرن چوبش رو ملت هایی میخورن که خودشون رو اسیر و ابیر سیاست های این خبیث زاده کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین