پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
نمایندگان مجلس یازدهم در اقدامی با هدف اصلاح قانون انتخابات، دو ماده پر ابهام را تصویب کردند یکی محدودیت سنی۴۰ تا ۷۰ سال و دیگر ممنوعیت کاندیداتوری برای کسانی که گرین کارت یا کارت اقامت سایر کشور‌ها را دارند. حال سوال اینجاست که با وجود قید عدم تابعیت دوگانه در قانون انتخابات و مدودیت سنی ۴۰ تا ۷۰ سال دست چه کسانی را برای رسیدن به پاستور کوتاه خواهد کرد؟ قالیباف، ظریف، خاتمی، ناطق نوری، ولایتی، غرضی، هاشمی طباء و... از جمله کسانی هستند که در صورت قانونی شدن مصوبه دیگر نمی‌توانند رئیس جمهور شوند

شعار سال: نمایندگان مجلس یازدهم در اقدامی با هدف اصلاح قانون انتخابات، دو ماده پر ابهام را تصویب کردند یکی محدودیت سنی۴۰ تا ۷۰ سال و دیگر ممنوعیت کاندیداتوری برای کسانی که گرین کارت یا کارت اقامت سایر کشور‌ها را دارند.

به این ترتیب به پیشنهاد دو تن از نمایندگان یعنی ابراهیم عزیزی و محمد نبویان، نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز (کارت سبز) کشور‌های دیگر در حال و گذشته به شرط ایرانی‌الاصل بودن در قانون انتخابات ریاست جمهوری افزوده شد.

بر اساس قانون جدید کسانی که در گذشته نیز اقامت یک کشور خارجی را به هر دلیلی، برای هر مدت زمانی اخذ کرده باشند، قادر به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نیستند.

حال سوال اینجاست که با وجود قید عدم تابعیت دوگانه در قانون انتخابات و مدودیت سنی ۴۰ تا ۷۰ سال دست چه کسانی را برای رسیدن به پاستور کوتاه خواهد کرد؟

 

ناطق نوری

علی‌اکبر جمشیدی معروف به علی‌اکبر ناطق نوری  متولد ۱۴ مهر ۱۳۲۳ در شهرستان نور است . با توجه به محدودیت سنی ۴۰ تا ۷۰ سال او  بنابراین نمی تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. 

سیّد محمّد خاتمی

سیّد محمّد خاتمی  متولد ۲۱ مهر ۱۳۲۲ در اردکان  استان یزد است. با توجه به محدودیت سنی ۴۰ تا ۷۰ سال او بنابراین نمی تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. 

سید محمد غرضی

سیدمحمد غرضی متولد ۲۳ بهمن ۱۳۲۰ اصفهان است. با توجه به محدودیت سنی ۴۰ تا ۷۰ سال او بنابراین نمی تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. 

 

سید مصطفی هاشمی‌طبا  متولد ۱ خرداد ۱۳۲۵ - اصفهان است.  با توجه به محدودیت سنی ۴۰ تا ۷۰ سال او  بنابراین نمی تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. 

کدام سیاست مداران براساس قانون گرین کارت و اقامت نمی توانند رئیس جمهور شوند؟ 

 

محمد باقر قالیباف

رییس مجلس یازدهم مدرک دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده است. قالیباف سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای درباره خود گفته «سال ۱۳۷۶ مقام معظم رهبرى فرماندهى نیروى هوایى سپاه را به عهده‌ام گذاشتند. بدون تخصص که نمی‌شود کاری را پذیرفت. پس از ماه‌ها کار فشرده به فرانسه رفتم و امتحان خلبانى ایرباس را دادم تا مطمئن شوم که این مدرک را هم با تلاش گرفته‌ام نه مثلا با اسم قالیباف یا فرمان‌ده نیرو. هنوز هم خلبان ایران ایر هستم و پرواز می‌کنم.»

مدت زمان اقامت قالیباف در فرانسه معلوم نیست، اما سایت رسمی هواپیمایی ایرباس در برنامه آموزشی خود مدت زمان تقریبی ۲۰ تا ۲۲ ماه را برای آموزش خلبانی در نظر گرفته که این مقدار را برای افراد آماتور باید به علاوه ۱۸ ماه دوره آموزش اولیه کرد. به این ترتیب برای تبدیل شدن به خلبان ایرباس دست کم ۳۸ ماه معادل ۳ سال و دو ماه اقامت در کشوری که مدرسه خلبانی در آن واقع شده نیاز است.

قانونی با مخاطب خاص؛ از قالیباف تا ظریف/ اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟

توضیح شرکت ایرباس درباره شروط گذران دوره خلبانی

این سند می‌گوید دست کم ۳۸ ماه اقامت در کشوری که مدرسه خلبانی در آن واقع شده نیاز است

رویداد 24 نوشته؛ وبسایت رسمی هواپیمایی ایرباس در بخش دیگری از توضیحات مربوط به شرایط لازم برای شرکت در کلاس‌های خلبانی خود گفته افراد متقاضی باید مجوز سفر، اقامت و تحصیل در کشوری که مدرسه خلبانی در آن واقع شده است را دریافت کنند.

از سوی دیگر چندی پیش شایعه اقامت فرزندان قالیباف در خارج از کشور مطرح شده بود. گفته میشود فرزندان رییس مجلس در استرالیا تحصیل کرده‌اند.

اگر آنچنان که قالیباف گفته، برای کسب تخصص و قبول سمت فرماندهی نیروى هوایى سپاه دوره خلبانی ایرباس را گذرانده، او نیز جزو افرادی است که اقامت خارج را داشته، بنابراین با تصویب این طرح، شرایط کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

معصومه ابتکار

معصومه ابتکار فرزند تقی ابتکار در سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد. معصومه ابتکار به همراه والدین خود شش سال در شهرهای فیلادلفیا و ایالت ماساچوست در آمریکا اقامت داشت. پدرش، تقی ابتکار، دومین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران پس از انقلاب اسلامی، دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا بود. او تحصیلاتش را در ایران در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد. اما در سال ۶۰ تغییر رشته داد و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در تکنولوژی پزشکی، فوق‌لیسانس و دکترا را با احراز رتبه اول در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. بعداً عضو هیئت علمی همین دانشگاه شد. دکتر ابتکار هم اکنون معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است. 

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

عاملی تحصیلات متوسط خود را در دبیرستان جان اف کندی آمریکا به پایان رسانده است. دوره کارشناسی (مهندسی مکانیک) را هم در دانشگاه سکرمنتو آمریکا آغاز کرد، اما هیچگاه به پایان نرساند. در سوابق وی همچنین دکترای جامعه شناسی ارتباطات از دانشگاه رویال هالووی لندن نیز ذکر شده است. فرزندان عاملی در انگلیس اقامت دارند و خانواده او و به گفته برخی منابع خود او دارای تابعیت و پاسپورت انگلستان است.

محمدرضا عارف

محمدرضا عارف در اواسط دهه ۵۰ با دریافت بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و در سال ۱۳۵۹ بعد از اخذ دکترای خود از دانشگاه استنفورد به ایران بازگشت. او در سال ۱۳۵۶ دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا بود.

علی اکبر ولایتی

مشاور امور بین الملل رهبر و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دوره تخصص اطفال را در مرکز طبى کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیمارى‌هاى عفونى را در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گذرانده است. این مقام جمهوری اسلامی که به پرکارترین مقام کشور نیز معروف است، سال‌ها در آمریکا اقامت داشته است.

محمد جواد لاریجانی 

لاریجانی رییس سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از تحصیل در حوزه علمیه به تحصیلات عالی در رشته برق دانشگاه شریف تغییر جهت داد و در نهایت لباس روحانیت را به طور کامل کنار گذاشت و تحصیلاتش را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ادامه داد. آلین جکسون در ماهنامه انجمن ریاضی آمریکا گفته او دوره دکترا خود را به پایان نرسانده است.

محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف هم با قانون اخیر مجلس دیگر نخواهد توانست در انتخابات حضور یابد. یکی از مهمترین نام‌های فهرست بلند و بالای افرادی که به واسطه اقامت خودشان در کشور‌های خارجی امکان کاندیداتوری در رقابت‌های ریاست جمهوری را از دست خواهند داد، وزیر خارجه کشور است؛ مقامی که هم به واسطه ماموریت‌های ضروری شغلی و هم به واسطه تحصیلات سال‌ها در آمریکا اقامت داشته است.

ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و ۱۳۶۷ دکترای مطالعات بین المللی خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو گرفت. او کارشناسی ارشد خود را در حوزه روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو اخذ کرده است.

او سال‌های ۵۷ تا ۵۹ مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود. پس از آن تا سال۶۱ مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل را تجربه کردو در سال‌های ۸۱ تا ۸۶ به عنوان سفیر ایران مسئولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را پذیرفت و در نیویورک اقامت داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان، تاریخ انتشار: 27 آذر ۱۳۹۹، کد خبر: 97713، didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
مجلس داره در زينه اصلاح قانون انتخابات كمي بداخلاقي ميكنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین