پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
در حالی که توجه رسانه‌های جهان به سمت افشای مکالمه دونالد ترامپ علیه زنان معطوف شده، سایت افشاگر ویکی‌لیکس در اقدامی جدید به انتشار متن سخنرانی‌های خصوصی هیلاری کلینتون پرداخته است که تاکنون این نامزد دموکرات از انتشار آن‌ها خودداری کرده بود.

شعارسال: سایت افشاگر ویکی‌لیکس بخش‌هایی از سخنرانی‌های محرمانه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌های آمریکا برای انتخابات هشتم نوامبر و وزیر خارجه سابق آمریکا را منتشر کرده است. این سخنرانی‌ها درون ایمیل‌های رئیس کمپین انتخاباتی کلینتون بوده است که ویکی‌لیکس فاش کرد.

*درباره لیبی

کلینتون در قسمتی از سخنانش معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و مزدوران خارجی را مقصر تروریسمی می‌داند که لیبی را فلج کرده است. او ۲۰ ژوئن ۲۰۱۳ خطاب به "گروه رایزنی بوستون" می‌گوید: حال در لیبی، ایالات متحده رای داده که چگونه از غیرنظامیان محافظت شود و این ائتلافی که متحد شده، بی‌سابقه بوده است. این ناتو بعلاوه اتحادیه عرب است. چنین امری قبلا اتفاق نیفتاده است. عملیات‌ پروازی، دریایی، هوایی و زمینی شامل تلاش‌های کشورهای عربی و نیز کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا می‌شود. به قذافی گفته شد اما بعد، می‌دانید که چه شد. شما کشوری دارید که ۴۲ سال است تحت نظر قذافی و ملتزمین او اداره می‌شود. تمام نهادها از بین رفتند. حتی ارتش وجود ندارد چرا که او از زمانی که کلنل بود و با کودتا روی کار آمده به هیچکس اعتماد ندارد، پس مزدور داشت؛ مزدورانی از آفریقا و برخی از مزدوران اروپایی که مستقیما از خود او حقوق می‌گیرند. آنها طوری رفتار می‌کنند که انگار کل سرمایه نفتی لیبی شخصا متعلق به آنهاست.

*درباره مصر

کلینتون ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ در حضور اعضای شرکت ارتباطاتی تل‌مکس به حمایت از اخوان‌المسلمین مصر اذعان کرد. او گفت: اخوان‌المسلمین پیروز شد. در ابتدا گفتیم که آنها به صورت مشروع پیروز شدند. ما با آنها همکاری کردیم. ما سعی کردم آنها را متقاعد کنیم و این کار را با محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر آغاز کردیم تا او یک دولت فراگیر تشکیل دهد؛ به نحوی که تمام مصری‌ها احساس کنند جایگاهی دارند. آنها تمایل بسیاری داشتند که ایدئولوژی خودشان را ارتقا دهند که واکنش داشت. ارتش وارد عمل شد و اکنون یک ژنرال (السیسی) رئیس‌جمهور شده است. بنابراین تصمیمات سختی است که بخواهیم بفهمیم چگونه باید تمام این جناح‌ها را مدیریت کنیم. اما نکته‌ای که امیدوارم شما متوجه آن شوید این است که تغییر برای تغییر، تغییراتی که مد نظر شماست، ایجاد نمی‌کند؛ مگر آنکه شما از پیش آماده و سازمان‌یافته باشید و پیرو آن تغییر و سیاست‌ها قرار بگیرید؛ سیاست، راهی است که مردم در دموکراسی‌ها با یکدیگر کار می‌کنند تا این تغییراتی را که به دنبال آن هستند، نهادینه کنند. نمی‌دانم که در آینده نزدیک شاید احیای چنین امیدی در جهان عرب خواهیم بود یا خیر چرا که مشکلاتی در نتیجه ساقط کردن رژیم‌های کنونی وجود دارد و چیزی برای پر کردن این خلاء نیست.

*درباره کره‌شمالی

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین مدعی شد که چین را تهدید کرده است که اگر پکن همچنان به کره‌شمالی اجازه توسعه تسلیحات هسته‌ای و سیستم موشک بالستیک بین قاره‌ای را بدهد،‌ آن را با دفاع موشکی وادار به تسلیم می‌کند. او چهارم ژوئن ۲۰۱۳ در جمع بانکدارهای گلدمن ساکس گفت: می‌دانید، ما به چینی‌ها گفتیم که اگر آنها به توسعه برنامه موشکی و سیستم موشک بالستیک بین قاره‌ای که ظرفیت حمل کلاهک هسته‌ای کوچکی را دارد و آن چیزی است که هدف آنهاست، ما آن را تحمل نمی‌کنیم. چرا که آنها نه تنها می‌توانند به متحدان پیمان‌بسته ما خصوصا ژاپن و کره‌جنوبی آسیب بزنند، بلکه موشک آنها می‌تواند به هاوایی و ساحل غربی آمریکا برسد و ما چین را با دفاع موشکی خودمان احاطه می‌کنیم. یگان‌های بیشتری از آمریکا را در این منطقه مستقر می‌کنیم. پس چین، زود باش! یا آنها را کنترل می‌کنید و یا اینکه ما قصد داریم و مجبوریم که علیه آنها از خودمان دفاع کنیم.

*درباره عربستان

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در همان جلسه (در جمع بانکدارها) به اجتناب‌ناپذیر بودن دسترسی عربستان سعودی به تسلیحات هسته‌ای اذعان کرد و گفت: در دهه ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی و تا زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی ما اقدام مشترک تخریبی تضمین شده‌ای با اروپایی‌ها داشتیم اما انجام این کار با کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار سخت‌تر است چرا که آنها گمان می‌کنند که مجبورند از خودشان دفاع کنند. آنها وارد کار تسلیحات هسته‌ای خواهند شد و این‌ها خصوصا سعودی‌ها، لزوما پایدارترین رژیم‌هایی نیستند که شما بتوانید روی این سیاره پیدا کنید. بنابراین، مملو از انواع مشکلات است.

*درباره سوریه

سخنرانی فاش شده کلینتون در سال ۲۰۱۳ همچنین درباره سوریه جنگ‌زده نشان می‌دهد، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه به معنای "کشتن سوری‌های بسیاری" است. او در یک سخنرانی در وال‌استریت گفته بود: یکی از مشکلاتی که برای اعمال منطقه پرواز ممنوع وجود دارد، این است که باید دفاع هوایی بسیاری پیچیده این کشور را از دور خارج کنیم. برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع باید دفاع هوایی را که اکثر آنها در مناطق پر جمعیت است، از کار بیندازید. بنابراین حتی اگر ما از موشک‌هایی استفاده کنیم که جان خلبان‌های ما را به خطر نیندازد، باید سوری‌های زیادی را بکشیم.

او سپس ابراز نگرانی کرد که این "مداخله‌ای که مردم بسیار ساده از آن سخن می‌گویند، به مشارکت تمام عیار آمریکا و ناتو که باید غیرنظامیان بی‌شماری را بکشند، ختم شود."

او سال ۲۰۱۳ در سخنرانی‌اش در دویچه بنک (بانک آلمان) به سوالی پاسخ داد مبنی بر اینکه آیا از حمله هوایی و یا اعزام نیروی زمینی آمریکا به سوریه حمایت می‌کند و دیگر اینکه آیا مدرک غیر قابل مناقشه‌ای وجود دارد که نشان دهد دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرده یا خیر.

کلینتون گفت: خب، شما سوال بسیار بسیار سختی پرسیدید چرا که ما در این خصوص به صورت مفصل صحبت کردیم و هم آمریکا و هم اروپا و هم اسرائیل گفته‌اند که خط قرمز است و اگر مدرک غیر قابل مناقشه‌ای وجود داشته باشد، بنابراین یک تعهدی برای اقدام وجود دارد. اینکه آن اقدام چیست و چه چیزی کارآمد خواهد بود، تهیه و اجرای آن دشوار خواهد بود.

کلینتون همچنین اکتبر ۲۰۱۳ در سخنرانی در میان اعضای صندوق متحد یهودی، گفت: آمریکا منافعی بلقوه در سوریه دارد و بستگی به این دارد که شما چگونه منافع ملی را تبیین کنید. قطعا ما علیه تسلیحات شیمیایی وارد عمل می‌شویم.

این مقام آمریکایی در ادامه با بیان اینکه سوریه ممکن است یک "بستری برای افراطگری و سکوی پرتابی برای حملات در ترکیه، اردن و عوامل غیر تاتاری در لبنان و نهایتا در اسرائیل" فراهم کند، منافع آمریکا در سوریه را توجیه کرد.

او همچنین در سخنرانی سال 2013 در میان اعضای گلدمن ساکس گفت: غرب ارتباطات پنهانی با برخی از اپوزیسیون سوریه ایجاد کرده تا اطلاعات به دست آورد. بنابراین مشکل برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از همان ابتدا است؛ شما چه چیز و چه کس را می‌خواهید مسلح کنید؟ احتمالا نظر مرا در روزنامه‌ها خوانده‌اید. باید برای پیدا کردن گروه‌هایی تلاش کنیم که بتوانیم روابطی با آنها برقرار سازیم و ارتباطات پنهانی ایجاد کنیم تا حداقل اطلاعاتی درباره آنچه داخل سوریه رخ می‌دهد، به دست آوریم.

او همچنین گفت که درباره سوریه توصیه‌ای شده است مبنی بر اینکه "بگذارید آنها خودشان را بکشند تا خسته شوند و بعد ما تعیین می‌کنیم که با افراد باقی مانده چگونه رفتار کنیم." به گفته کلینتون این توصیه‌ای است که به شما می‌گوید "عقب بایستید."

*ایمیل‌های فاش شده

ویکی‌لیکس دو هزار ایمیل شامل نامه‌نگاری با جان پودستا، مدیر ستاد انتخابات کلینتون را منتشر کرده است که بیشتر این پیام‌ها مربوط به چند سال قبل هستند، اما شماری از آن‌ها هم جدید و به ماه پیش تعلق دارند. پودستا، این افشاگری‌ها را به هک ایمیل خود توسط روس‌ها مربوط دانسته و گفته است که در برخی از این مدارک دستکاری شده است. این ایمیل‌ها حاوی گزیده‌ای از سخنرانی‌های کلینتون بوده که هرگز منتشر نشده بود. مخاطب اکثر این سخنرانی‌ها مدیران اجرایی وال استریت بوده‌اند. تاریخ مربوط به انجام سخنرانی‌ها برای بعد از پایان خدمت کلینتون به عنوان وزیر خارجه بوده است.

در حالی که روزنامه‌نگاران در حال بررسی صدها مورد از ایمیل‌های فاش شده هستند، رقبای جمهوری‌خواه کلینتون او را به دلیل پنهان ساختن متن سخنرانی‌هایش، به راه‌انداختن کمپین "جعلی" متهم کرده‌اند. رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان گفت: حقیقتی که افشا شد این است که شخص هیلاری کلینتون کاملا به کمپین جعلی روی آورده است. چگونه با این افشاگری‌ها، کسانی مثل برنی سندرز و یا دموکرات‌های دیگر می‌توانند از او حمایت کنند؟

در واکنش به این اتهام‌زنی‌ها،‌ جان پودستا، رئیس کمپین کلینتون تاکید کرد که ایمیل‌های ویکی‌لیکس "جعلی" هستند. ویکی‌لیکس هم در واکنش اعلام کرده است، چنانچه پودستا ایمیل‌های خودش را منتشر کند، واقعیت تایید می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 18 مهر 1395، کدمطلب: 95071810973 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
در باره ایران چیزی نگفته؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین